Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1964
    • Seinäjoki

    Originally posted by Esko View Post
    Ainakin ennakkotietojen mukaan i5 olisi tulossa ainakin alkuvaiheessa sedanina ainoastaan. Audi A6:sta on tulossa farkkuna aika näyttävä täyssähkö, mutta ei senkään aikataulusta ole juurikaan tietoa?

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-pysahtymatta/
    Hauskaa kun valtiovallan taholta on hirveä kiire siirtyä sähköautoiluun mutta tuotteet vain puuttuu.... Taidan ehtiä ajaa tässä välissä vielä yhden käytetyn 2 litraisen g31 dieselin odotellessa.
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      Vähän näyttää siltä että tulevat ”premium” farkut, esim. luvatut A6 ja Passat tullaan asemoimaan ihan eri hintaluokkaan kuin polttikset. Eli varusteineen saanee laittaa lisää rahaa nykyisten id4, etron katumaasturien päälle kun polttiksissa ne on olleet halvempia. Mersukin teki eemelin luvatusta sähköversiosta (EQE) aika arvokkaan ainakin hankintahinnaltaan. Samoin käynee mahdolliselle 5-sarjan täys-sähkölle.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6745
        • PK-seutu

        Originally posted by joko View Post
        Onko kellään tietoa onko tulossa mitä normaaleja farmareita sähköllä? G31 530e hybridi on vähän kiinnostanut mutta en tiedä haluanko kuskata bensa konetta painona ja sitten minulla ei ole niihin luottoa isommilla kilsoilla. Onko tulossa esim 5 sarjaa farkkuna täys sähköisenä? Ja miksi järjestään sähköautoista on pitänyt tehdä järkyttävän rumia? Talouteen tulee kuitenkin jäämään myös 1kpl diesel koneisia autoja jolla hoidetaan veto hommat ja esim Lapin reissut
        Lapin reissut ei kyllä ole yhtään mikään peruste dieselille. No toki jos niitä reissuja on vaikka kymmeniä vuoteen. Vitossarjassa jos katsotaan vaikka parin vuoden ikäisiä autoja, niin toisilleen vastaavissa 530e ja 530d malleissa on pelkkä autoveron erotus melkein 10k€ ja vuosittaiset verot luokkaa 150€ vs. 600€. Sillä hybridillä on erittäin hyvä hoitaa ne lapin reissut myös ja sen lisäksi ne kaikki normiajot siinä välissä menee todella pienellä kulutuksella.

        Jos vaan omaan käyttöön sopiva variantti hybridinä löytyy (tilat ja vaikka se koukku), niin niissä daiseleissa ei tosiaan enää ole oikein mitään perustelua, paitsi voimasavujen haistelijoille ja tankilla käynnin maksamisesta tykkääville.

        EDIT: Nopeasti vaan esimerkit tiskiin. En katsonut onko koukkuja tai muita. Halvimmat M-sport touringit merkkarilta Saksasta.




        Autojen hinta siis about sama, mutta ainiin siitä minkä mallinimessä on taikakirjain D pääsee maksamaan Suomen yhteiskunnalle jopa yli 10k€ tuhkana tuuleen autoverona ja siitä sitten vuosittain satoja euroja enemmän ja polttoainettakin dieselissä menee enemmän kuin hybridissä. Missä järki Dieselissä? No ei missään. Paitsi todella todella harvoille jotka ajavat Hangosta Rovaniemelle ja takaisin kaksi kertaa viikossa joka viikko.

        Itseä sylettäisi jo yksinään tuo autoveron antaminen valtiolle vapaaehtoisesti kun vähemmälläkin pääsee ja kyyti on parempaa hybridissä.
        Last edited by pyroz; 04-07-2022, 02:39.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2230
          • Vantaa

          Eipä siinä hybridissä ole mieltä ellei ole kotona/työpaikalla mahdollisuus ladata päivittäin. Muuten menee sähköinen voimalinjan osuus melko hukkaan. Tai jos ei vaan muuten kiinnosta pistää jatkuvasti töpseliin, niin diesel ihan hyvä vaihtoehto.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • Danukos
            Alueaktiivi
            • Feb 2011
            • 1122
            • pks

            Originally posted by VilleP View Post
            Eipä siinä hybridissä ole mieltä ellei ole kotona/työpaikalla mahdollisuus ladata päivittäin. Muuten menee sähköinen voimalinjan osuus melko hukkaan. Tai jos ei vaan muuten kiinnosta pistää jatkuvasti töpseliin, niin diesel ihan hyvä vaihtoehto.

            Vaikka ei plugaria pystyisi lataamaan kotona tai työpaikalla, toimii se silti samalla tavalla kuin perus hybridi. Perus ajokin lataa jatkuvasti akkua ja sähköinen voimalinja on koko ajan polttiksen apuna. Kulutus on silti lähellä tai sama kuin dieselissä.

            Esim. mun vanha GTE Passat on nykyään mun serkulla jolla ei ole latausmahdollisuuksia muualla kuin jossain kaupan pihassa eli ei tule latailtua juuri yhtään. Kulutus seka-ajossa 5l/100km luokkaa. Vuosittainen vero muistaakseni 113e.
            E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
            Ex - E34
            ///M5 -90 Alpin Weiss II

            Comment

            • Kräki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2018
              • 1090
              • Espoo

              Kyllä itsellä nousi kulutukset gte golffissa 8litran pintaan,kun ei tosiaan ollut mahdollisuutta latailla himassa. Kauppakeskuksissa turha edes koittaa,kun ei ota virtaa vastaan,kuin mininopeudella.

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1964
                • Seinäjoki

                Originally posted by pyroz View Post
                Lapin reissut ei kyllä ole yhtään mikään peruste dieselille. No toki jos niitä reissuja on vaikka kymmeniä vuoteen. Vitossarjassa jos katsotaan vaikka parin vuoden ikäisiä autoja, niin toisilleen vastaavissa 530e ja 530d malleissa on pelkkä autoveron erotus melkein 10k€ ja vuosittaiset verot luokkaa 150€ vs. 600€. Sillä hybridillä on erittäin hyvä hoitaa ne lapin reissut myös ja sen lisäksi ne kaikki normiajot siinä välissä menee todella pienellä kulutuksella.

                Jos vaan omaan käyttöön sopiva variantti hybridinä löytyy (tilat ja vaikka se koukku), niin niissä daiseleissa ei tosiaan enää ole oikein mitään perustelua, paitsi voimasavujen haistelijoille ja tankilla käynnin maksamisesta tykkääville.

                EDIT: Nopeasti vaan esimerkit tiskiin. En katsonut onko koukkuja tai muita. Halvimmat M-sport touringit merkkarilta Saksasta.




                Autojen hinta siis about sama, mutta ainiin siitä minkä mallinimessä on taikakirjain D pääsee maksamaan Suomen yhteiskunnalle jopa yli 10k€ tuhkana tuuleen autoverona ja siitä sitten vuosittain satoja euroja enemmän ja polttoainettakin dieselissä menee enemmän kuin hybridissä. Missä järki Dieselissä? No ei missään. Paitsi todella todella harvoille jotka ajavat Hangosta Rovaniemelle ja takaisin kaksi kertaa viikossa joka viikko.

                Itseä sylettäisi jo yksinään tuo autoveron antaminen valtiolle vapaaehtoisesti kun vähemmälläkin pääsee ja kyyti on parempaa hybridissä.
                Joo jos siis ostan tässä välissä vielä g31 niin se tulisi olemaan alkupään m sportteja 520da. Sellainen mihin omat rahat riittää. Mut kyllä hybridejä olen katsonut esim tämä kiinnostaisi https://m.nettiauto.com/bmw/530/1292...unt=8&vifNav=Y jos olisi järkevä rahoitus tarjolla niin olisin saattanut ehkäpä jo lähteä kaupoille. Päivittäinen yhdensuuntainen ajomatka töihin on semmonen 22km ja toistaiseksi töissä voi ladata mutta uskon että se loppuu kun nuo ladattavat yleistyy. Mut kotona pystyn kyllä ladata.
                Lapin reissuille ja muuhun harrastamiseen jätetään sprinter kyllä. 3 alle kouluikäistä lasta, berninpaimenkoira, moottorikelkka ja kaikkien viikon tavarat niin se on extra pitkä sprinteri lattiasta kattoon täynnä tavaraa. Toki kärryissä kulkee kelkka yhtä lailla että on niinkin menty, ei se mukavaa ole mutta pärjää. Mut hybridissä on vähä alkanu tökkimään tuo ylimääräisen tekniikan mukana kantaminen ja huoltaminen vaikka nyt huoltoja ei kovin usein olekaan. Mieluummin sekin massa mitä moottori ja tankki vie niin olis akkuja. Tarvitsen tosiaan tota sprinteriä trailerin vedossa myös ja samaten isoa asuntovaunua vedellään jonkinverran. Niihin ei ainakaan vielä oikein löydy sopivaa sähköä.
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • Danukos
                  Alueaktiivi
                  • Feb 2011
                  • 1122
                  • pks

                  Originally posted by Kräki View Post
                  Kyllä itsellä nousi kulutukset gte golffissa 8litran pintaan,kun ei tosiaan ollut mahdollisuutta latailla himassa. Kauppakeskuksissa turha edes koittaa,kun ei ota virtaa vastaan,kuin mininopeudella.

                  Raskas kaasujalka? Mulla oli ajotietokoneen mukaan keskikulutus alle 2l/100km kesällä ja syksyllä. Sydän talvella oli 4l/100km luokkaa. Latasin kotona siis päivittäin. Okei, tuo serkun raportoima 5l/100km on tietysti kesä aikaan ja talvella ehkä huiteleekin siellä 8l tienoilla.
                  E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                  Ex - E34
                  ///M5 -90 Alpin Weiss II

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3596
                    • Raisio

                    Originally posted by Danukos View Post
                    Vaikka ei plugaria pystyisi lataamaan kotona tai työpaikalla, toimii se silti samalla tavalla kuin perus hybridi. Perus ajokin lataa jatkuvasti akkua ja sähköinen voimalinja on koko ajan polttiksen apuna. Kulutus on silti lähellä tai sama kuin dieselissä.
                    Taivaastahan se virta tyhjään akkuun ei tule, vaan sähkömoottorilla jarruttaa menoa samalla kun lataa tyhjää akkua hetken aikaa ja toistaa tätä tilanteen/ajoprofiilin mukaan
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • Kräki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2018
                      • 1090
                      • Espoo

                      Originally posted by Danukos View Post
                      Raskas kaasujalka? Mulla oli ajotietokoneen mukaan keskikulutus alle 2l/100km kesällä ja syksyllä. Sydän talvella oli 4l/100km luokkaa. Latasin kotona siis päivittäin. Okei, tuo serkun raportoima 5l/100km on tietysti kesä aikaan ja talvella ehkä huiteleekin siellä 8l tienoilla.
                      Eipä ollut raskas kaasujalka,vaan normi ajoa. Oli tosin lopputalvea/kevättä. Vaihdoin sen f30 335i:hin ja 400hv:ssa oli lähestulkoon sama.

                      Comment

                      • GameOver
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3026
                        • Sjundeå

                        Originally posted by Danukos View Post
                        Raskas kaasujalka? Mulla oli ajotietokoneen mukaan keskikulutus alle 2l/100km kesällä ja syksyllä. Sydän talvella oli 4l/100km luokkaa. Latasin kotona siis päivittäin. Okei, tuo serkun raportoima 5l/100km on tietysti kesä aikaan ja talvella ehkä huiteleekin siellä 8l tienoilla.
                        Noita hybridejä on niin moneen junaan. Jossain päin joku kirosi, kun Plugari-Minin kulutus pomppasi 8l/100km luokkaa heti, kun akku loppui. XC90 T8 alkoi joskus talvipakkasilla imemään yli kymmentä litraa. Taas mun edellinen Kuga plugari kulki keskimäärin jollain 4-5l/100km riippuen siitä, onko kesä vai talvi.

                        Pitkän ajan kulutus oli ollut siellä 2,3l/100km, mutta sitä ladattiinkin ahkerasti.

                        Erona siinä oli se, että Kugan bensakone oli Toyotan tapaan Atkinson-työkiertoa käyttävä. Laiskanpuoleinen, mutta taloudellinen sen lisäksi, että ”tyhjää” ajoakkua oli hybridikäyttöön jäljellä vielä kolmisen kilowattituntia. Tuon meidän Priuksenkin kulutus pyörii siellä 3,5-5l/100km luokissa vähän kelistä riippuen. Meidän ajoprofiililla siis.
                        Minissä ja monessa muussa taitaa olla ihan ”tavallinen” pikkuturbo, joka osaltaan voi selittää kulutuseron.
                        -22 Lexus ES300h
                        -07 Subaru Outback

                        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                        Comment

                        • Kräki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2018
                          • 1090
                          • Espoo

                          Originally posted by GameOver View Post
                          Noita hybridejä on niin moneen junaan. Jossain päin joku kirosi, kun Plugari-Minin kulutus pomppasi 8l/100km luokkaa heti, kun akku loppui. XC90 T8 alkoi joskus talvipakkasilla imemään yli kymmentä litraa. Taas mun edellinen Kuga plugari kulki keskimäärin jollain 4-5l/100km riippuen siitä, onko kesä vai talvi.

                          Pitkän ajan kulutus oli ollut siellä 2,3l/100km, mutta sitä ladattiinkin ahkerasti.

                          Erona siinä oli se, että Kugan bensakone oli Toyotan tapaan Atkinson-työkiertoa käyttävä. Laiskanpuoleinen, mutta taloudellinen sen lisäksi, että ”tyhjää” ajoakkua oli hybridikäyttöön jäljellä vielä kolmisen kilowattituntia. Tuon meidän Priuksenkin kulutus pyörii siellä 3,5-5l/100km luokissa vähän kelistä riippuen. Meidän ajoprofiililla siis.
                          Minissä ja monessa muussa taitaa olla ihan ”tavallinen” pikkuturbo, joka osaltaan voi selittää kulutuseron.
                          Juuri lauantaina puhuin yhden kanssa,kenellä minin plugari. Sanoi että n.30km sillä menee sähköllä. Myös senjälkeen alkoi soppa maistumaan. Työmatka oli 35km suuntaansa,vanhaa lahdentietä joutuu köröttelemään,kun motarin ramppi ylös vie jo sen koko yön ladatun akun.

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Miten tämän nyt nätisti kertoisi…
                            Vkonlopun varttikiihdytyksesä taloudellisesti ja teknisesti meritoituneet asiantuntijat kurittivat tekniikkaansa urakalla… 10,x aikaa taisi päästä yksi, alle 12 muutama.

                            Yksi sähkäri ilmeisesti yhdellä ainoalla lähdöllä, alle sekunnin reaktiolla teki matalan 11-sekuntisen….

                            Mykistävää.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6745
                              • PK-seutu

                              Originally posted by joko View Post
                              Joo jos siis ostan tässä välissä vielä g31 niin se tulisi olemaan alkupään m sportteja 520da. Sellainen mihin omat rahat riittää.
                              No sittenhän se on toki selvä peli. Tuohon budjettiin ei Farkku vitosta hybridinä irtoa kun tuli vasta LCI:n myötä 2021 vuodelle saataville.

                              Se terävin pointti omassa viestissä oli, että jos on 2021 vitosta ostamassa, niin silloin ei ole mitään järkeä daiselia valita.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Kraftwerk
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2022
                                • 133
                                • Joensuu area

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Lapin reissut ei kyllä ole yhtään mikään peruste dieselille. No toki jos niitä reissuja on vaikka kymmeniä vuoteen. Vitossarjassa jos katsotaan vaikka parin vuoden ikäisiä autoja, niin toisilleen vastaavissa 530e ja 530d malleissa on pelkkä autoveron erotus melkein 10k€ ja vuosittaiset verot luokkaa 150€ vs. 600€. Sillä hybridillä on erittäin hyvä hoitaa ne lapin reissut myös ja sen lisäksi ne kaikki normiajot siinä välissä menee todella pienellä kulutuksella.
                                .
                                Tämä on makuasia, mutta minusta aika painava peruste on, että vitosarjalaisen kokoisen auton keulalle ei kuulu neloskone. 545e olisi hyvä auto, mutta ei ehkä niin hyvä, että sitä kannattaisi valita sähköauton sijaan 545e:n hinnalla.
                                F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎