Omalla kokemuksella paras bemarin laatikko ollut DKG. Harmi kun ei saa enää. Vai saako? :think
Ei taida saada enää mihinkään, toki noissa pikkumalleissa voi joku kaksoiskytkin viritys olla, tarkoitan siis 1-sarja, 2 sarja tms. Ei toi uusi tippi DKG laatikolle häviä yhtään kun laittaa kireimmät asetukset Uskokaa pois, hemmetin nopea. Voin tulla johonkin miittiin pyörähtää joku kerta niin käydään koittaa.
Ei taida saada enää mihinkään, toki noissa pikkumalleissa voi joku kaksoiskytkin viritys olla, tarkoitan siis 1-sarja, 2 sarja tms. Ei toi uusi tippi DKG laatikolle häviä yhtään kun laittaa kireimmät asetukset Uskokaa pois, hemmetin nopea. Voin tulla johonkin miittiin pyörähtää joku kerta niin käydään koittaa.
Tämä on varmasti se ratkaisu mitä itekin käyttäisin ja olen käyttänytkin kun vuokra-Mustangin 10-vaihteisella automaatilla sen vajaa pari viikkoa joskus ajelin.
Eikä tarvi olla edes kaksoiskytkin härveli vaan ihan 8hp läpysköillä toimii loogisesti ja hyvin. Sitten kun ohitustilanne on ohi niin vaihtaa itekseen takaisin D:lle.
8hp ajanut toki monessakin autossa lyhyempiä pätkiä ja ihan näin positiivista kuvaa ei ole itelle silloin tullut. Mersun A45 AMG toimi joskus ekana ajamistani autoista kohtuu hyvin alasvaihdoissa läpysköillä. M-bemareita en oo ajanut enkä niitä kommentoi mitenkään.
Ainakaan mun Hyundain kaksoiskytkinlaatikon kanssa tuokaan ei auttanut tilanteessa kun rekkaa oli ohi lähdössä. Etukäteen manuaalipuolelle tai ei, kuitenkin pari nykäisyä läpästä esimerkiksi 7->5 vaihteelle ja kaasu pohjaan, se prkle päätti ottaa kickdownin kehiin ja pykältää 3:lle. Siihen meni sekka tai pari, mutta selvä vaikutus ohitukseen kuitenkin. Sen jälkeen sitten vingutetaan punarajalle, missä tuolla 1.4 turbokoneella ei ihan hirveästi enää vääntöä löydy. Tuo tilanne sinänsä ennakoitavissa ohitusmatkaa arvioidessa. Vielä hankalampi tilanne oli aina liikenneympyrään tullessa kun se vilkuton auto kääntyykin pois ja itsellä olisi tilaisuus painua ympyrään...muttamutta vaihteena 3:n ja vauhtia kävelyvauhti... lopputuloksena kaasunpainallukseen joko kytkimen luistatusta tai hetken seis kunnes se ykkönen on löytynyt...prkle. Olipa oikeastaan tilanne mikä hyvänsä, koskaan ei tiennyt varmasti minkälaisella väännöllä lähdetään etenemään missäkin tilanteessa. Peräkärryn peruuttamisesta puhumattakaan. Minulle tuli sellainen kammo noita kohtaan ettei ikinä enää minulle tuollaista vaihteistoa.
Näin kertoilee tänäpäivänä onnellinen sähkärin omistaja
8hp ajanut toki monessakin autossa lyhyempiä pätkiä ja ihan näin positiivista kuvaa ei ole itelle silloin tullut. Mersun A45 AMG toimi joskus ekana ajamistani autoista kohtuu hyvin alasvaihdoissa läpysköillä. M-bemareita en oo ajanut enkä niitä kommentoi mitenkään.
Olivatko nimenomaan rattiläpysköillä olevia sportlaatikoita? Kyllä ihan 320d nätisti ja nopeasti vaihtaa pienempää kun vivusta vetää.
Oliko tästä aiemmin juttua? Harrastajan autohan tuo on ja epäilen, että on foorumiltakin... Kauan tuota on myyty.
Näillä mennään: - BMW E81 118i since 2017 - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Olivatko nimenomaan rattiläpysköillä olevia sportlaatikoita? Kyllä ihan 320d nätisti ja nopeasti vaihtaa pienempää kun vivusta vetää.
Ei varmaan suurin osa ole ollut, mutta joku kuitenkin. Vaikeahan tätä on näin tekstissä ymmärrettävästi selittää ja kokemusta ei mulla varmaankaan ole tarpeeksi. Pitäis lähteä taas joskus ajeleen jotain. Onhan nää tosi paljon kehittynyt tässä 20 vuoden aikana.
En koe että ohitustilanteissa olis ollu minkäänlaista oikeaa ongelmaa vaan tunne viiveestä on ihan psykologinen eikä vaikuta tässä mihinkään. Vaikeampia on ne hyvin lyhytkestoiset tilanteet kun pienestä vauhdista moottori lähellä tyhjäkäynnin kierroksia ja vaihde joku 2-3 pitäis saada kiihtyvyyttä aikaan ja sitä ei voi oikein ennakoida. Manuaalilla on tietysti myös viivettä silloin kun vaihdetta vaihtaa, mutta koska siinä on kuskilla hommaa ei viive tunnu samalla tavalla odottelulta. Ja sitten on vielä noi dieselkoneet joiden hidas vaste ei sovellu mun tarpeisiin ollenkaan ja siihen kun lisää vielä vaihteiston odottelun niin koskaan ei sellaista tule itelle ajoon. N55 saa myös odotella koska turbo ja sekin on siinä ja siinä.
Ei varmaan suurin osa ole ollut, mutta joku kuitenkin. Vaikeahan tätä on näin tekstissä ymmärrettävästi selittää ja kokemusta ei mulla varmaankaan ole tarpeeksi. Pitäis lähteä taas joskus ajeleen jotain. Onhan nää tosi paljon kehittynyt tässä 20 vuoden aikana.
En koe että ohitustilanteissa olis ollu minkäänlaista oikeaa ongelmaa vaan tunne viiveestä on ihan psykologinen eikä vaikuta tässä mihinkään. Vaikeampia on ne hyvin lyhytkestoiset tilanteet kun pienestä vauhdista moottori lähellä tyhjäkäynnin kierroksia ja vaihde joku 2-3 pitäis saada kiihtyvyyttä aikaan ja sitä ei voi oikein ennakoida. Manuaalilla on tietysti myös viivettä silloin kun vaihdetta vaihtaa, mutta koska siinä on kuskilla hommaa ei viive tunnu samalla tavalla odottelulta. Ja sitten on vielä noi dieselkoneet joiden hidas vaste ei sovellu mun tarpeisiin ollenkaan ja siihen kun lisää vielä vaihteiston odottelun niin koskaan ei sellaista tule itelle ajoon. N55 saa myös odotella koska turbo ja sekin on siinä ja siinä.
En nyt tiedä tarkemmin millä laitteilla olet tuon kokenut, mutta siinä mielessä voin ymmärtää asiaa, että aikoinaan kun tuota omaa Aarretta olin koeajamassa, niin ihmettelin miten hidas sen vaihteisto oli reagoimaan. Siihen sitten auttoi laatikon XHP-ohjelmointi. Laatikon ja auton luonne muuttui paljon.
Comment