Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • opa82
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 533
    • Tampere

    E36 M3

    Katselin tuossa vähän otsikon mukaisia autoja netistä ja huomasin ilokseni, että niiden hinta on vihdoin tippunut normaalin ihmisen ulottuviin. Tämä kysely on vielä aika teoreettisella tasolla, mutta kiinnostus ainakin on kova.

    Hintaluokka tulisi todennäköisesti olemaan suunnilleen 20-25 ja sen verran karsastan noita suuria kilometrimääriä, että yli 150tkm ajettua en mielellään ostaisi. Mutta otetaan tähän pikkuisen kysymyksiä:

    1. Mistä mihin vuosimalliin tuota on valmistettu?
    2. Onko kaikissa E36:ssa sama kone?
    3. Kuinka helppoa/vaikeaa kulkeminen takapenkille on ja mahtuuko sinne aikuinen?
    4. Voiko talvella ajosta edes haaveilla? Auto tulisi nimittäin ympärivoutiseen käyttöön.
    5. Mitä vikoja, tarkistuksen vaativia kohteita, heikkoja kohtia, kalliita korjauksia näihin joutuu tekemään?
    6. Kuinka jykevä toi kone ja voimansiirto on?

    Itse ajelisin autolla aika rauhassa, enkä varmaan itse saisi sitä rikki, mutta valmiiksi rikottua autoa ei tee mieli ostaa.
  • Burn1s
    "Luotettava" automyyjä
    • Sep 2005
    • 956
    • Hakunilan ghetto?

    #2
    Originally posted by opa82
    karsastan noita suuria kilometrimääriä, että yli 150tkm ajettua en mielellään ostaisi
    noista kilsoista sen verran ettei niitä nykyään kannata katsoa.... koska mittareita ruuvataan. onhan sellasiakin autoja mitä ei oo ruuvattu mutta harvemmin ainakaan autoliikkeissä. en sit yleistä mutta suurimmaksi osaksi asia on näin

    Comment

    • opa82
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 533
      • Tampere

      #3
      Onko toi kilsojen ruuvaus tosiaan noin yleistä?

      Eihän se oikeasti haittaa vaikka mittarissa oli miljoona kilsaa, jos auto toimii niinkuin pitääkin. Vähän vaan pelottaa noi 200tkm ajetut.

      Comment

      • Jusaus
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1124
        • Kajaani

        #4
        Kunnon mukaanhan se auto kannattaa valkata, käy koeajamassa mahdollisimman montaa eri autoa, niin saat käsityksen minkälainen se auto on kun kaikki pelaa.
        Nyk: GSX1300R -00
        Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
        ---------------------------------------------
        -Official member of BTCF-Sauna Team-
        ---------------------------------------------

        Comment

        • Burn1s
          "Luotettava" automyyjä
          • Sep 2005
          • 956
          • Hakunilan ghetto?

          #5
          Originally posted by opa82
          Onko toi kilsojen ruuvaus tosiaan noin yleistä?

          Eihän se oikeasti haittaa vaikka mittarissa oli miljoona kilsaa, jos auto toimii niinkuin pitääkin. Vähän vaan pelottaa noi 200tkm ajetut.

          no nykyään on. hyvänä esimerkkinä, vietiin auto tuusulaan erääseen "isoon" kauppaan vaihdossa. autolla ajettu n.245000. viikon päästä oli kilsoja 145000. eli 100000 hävisi yllättäen
          ja enää ei ees kannata tuontiautojen huoltokirjan perusteella katsoa. koska niitä ei kaikissa ole.
          se on se yleiskunto mikä ratkaisee.

          Comment

          • Slow_M3
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 779

            #6
            Originally posted by opa82
            1. Mistä mihin vuosimalliin tuota on valmistettu?
            2. Onko kaikissa E36:ssa sama kone?
            3. Kuinka helppoa/vaikeaa kulkeminen takapenkille on ja mahtuuko sinne aikuinen?
            4. Voiko talvella ajosta edes haaveilla? Auto tulisi nimittäin ympärivoutiseen käyttöön.
            5. Mitä vikoja, tarkistuksen vaativia kohteita, heikkoja kohtia, kalliita korjauksia näihin joutuu tekemään?
            6. Kuinka jykevä toi kone ja voimansiirto on?
            1. 92-98
            2. 92-95 3.0l 286hp, 96-98 3.2l 321hp
            3. helppoa, mahtuu mutta ei tietenkään ole mukavin mahdollinen matkustuspaikka aikuiselle.
            4. mulla on ympärivuotisessa ajossa, ei siinä mitään ongelmia ole. vääntökäyrä on erittäin tasainen joten kokoajan tietää missä mennään.
            5. tietty jos kone kosahtaa niin se maksaa.. päästöt ja tehot sekä moottorin kilinät ja kolinat & öljyvuodot kertoo koneen kunnosta... kannattaa ehkä viedä kunnolliseen autotohtorin tarkasteluun ennen ostoa jos ei ole varma omista tiedoistaan.
            6 erittäin.

            Mua ei ole vielä kertaakaan kaduttanu ton ämmän osto ja yli vuosi on jo onnellisia hetkiä takana.. eli ostaisin uudestaan
            sigpic

            Comment

            • cck
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 178
              • Naantali

              #7
              Originally posted by opa82
              2. Onko kaikissa E36:ssa sama kone?
              3. Kuinka helppoa/vaikeaa kulkeminen takapenkille on ja mahtuuko sinne aikuinen?
              E36 m3:sta on kahdella koneella + jenkkiversiot.. On 3.0 (210kw/286hp) ja 3.2 (236kw/321hp), vuosiluvuista en muista koska tota tehokkaampaa olis alettu tekee! Minun muistaakseni -96-> mutta korjatkaa jos olen väärässä!

              Takapenkille coupessa kyl mahtuu aikuinen mutta ei se siellä viihdy kovin pitkää matkaa, jalka- ja korkeustila on vähän kääpiöille/pikkusille tehty!

              Edit: joku kerkes ensiks :>
              Ex- E36 318is -92
              Ex- CBR 1000rr -06
              Ex- Mazda 6 -03
              Ex- Suzuki Hayabusa -08
              Ex- Audi A4 1.8t Quattro -04
              Ex- BMW E60 530iA -03/04
              Taas: Audi A4 1.8t Quattro -04

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                ...mutta mutta? Kukaan on tuskin ruuvannut lasiin LISÄÄ? Eli kai se kuitenkin on todennäköisempää löytää 150tkm ajettu hyväkuntoinen M3:nen niistä autoista joiden mittarilukemat on 150tkm, kuin 250tkm?
                Toisaalta kukaan ostaja ei voi yhdellä tarkallakaan tsekkauksella ja koeajolenkillä voi tietää mitä on ostetun kiesin kanssa tulossa eteen. Mitä vähemmän kilsoja, sitä todennäköisempää on että korjattavaa tulee vähemmän. Aika harvan auton luotettavuus PARANEE ajettujen kilometrien myötä...huollettunakaan. Eli pidä kiinni siitä pienestä mittarilukemasta ja pyri tarkastamaankin ostotilanteessa kilometriluvun realistisuus. Sen kun kyllä pystyy näkemään huomattavasti helpommin kuin tuon `kliseen`että "kunnon perusteella auto ostetaan"...
                Minä olen autokauppaa tehnyt jo 20-vuotta, enkä vieläkään pysty täydellisesti ostotilanteessa analysoimaan auton kuntoa. Ajetut kilometrit on ainoa mistä tiedän mitä on ollut ja mitä on missäkin automerkissä tulossa.
                Ostajalle on "aika paljon" hyötyä tutustua eri autojen/mallien vikatiheyksiin jolloin osaat tutkia vain ne kohdat joiden tsekkaaminen on oleellista(koko autoa et voi purkaa/tsekata/mittauttaa/skoopata).
                Eli ostotilanteessa pyri tuontiauto kyseessä ollessa pääsääntöisesti tsekkaamaan kilometrien aitous. Jos kilometrit ja kiesin huoltokirja sekä kunto/kuluneisuus pitää yhtä, tiedät jo aika paljon mitä on odotettavissa.

                Comment

                • M_Power
                  Moderator
                  • Jul 2003
                  • 2758
                  • Espoo, HML

                  #9
                  Olet ostamassa autoa juuri sopivasta hintaluokasta.
                  Kannattaa myös huomioida hankinnan yhteydessä tulevat huoltohinnat.
                  Kilometrejä en tuijottaisi aivan noin tarkasti.
                  Yleensä 150tkm jälkeen edessä on muutamia isompia huoltoja.
                  Jos edelliseltä omistajalta löytyy kuitit, että osia on vaihdettu tuon jälkeen paljon,
                  niin en pidä 200tkm pahana mittarilukemana.
                  M:n koneen ollessa kyseessä on erityisen tärkeää, että edelliset omistajat ovat tietäneet miten se pidetään hyvässä kunnossa.
                  Eli ei kierrätetty kylmänä liikaa, oikeat öljyt koneessa, venttiilien säädöt hoidettu jne.

                  Tässä lyhyet vastaulset kysymyksiisi

                  1. Autoa on tehty lokakuusta 1992 aina vuoden 1999 puolenvälin paikkeille.
                  Evo malli tuli aiemman mallin tilalle vuoden 1995 puolessa välissä,
                  jolloin moottorin lisäksi tehtii muitakin huomattavia muutoksia esim. vaihdelaatikko 5-vaihteisesta 6-vaihteiseen.

                  2. Autossa on käytetty kahta eri moottoria S50B30 ja S50B32.
                  Pienempää 3.0 litran moottoria käytettiin vuoden 1995 puolenvälin paikkeille, jolloin moottori vaihtui tuohon 3.2 litraiseen.
                  Koneiden eroista löydät varmasti tietoa myös haulla. Kaikkia asioita ei jaksa kirjoittaa moneen kertaan.
                  Lyhyenä yhteenvetona molemmissa moottoreissa on omat pienet heikkoutensa. S50B30-moottorissa ongelmia voi aiheuttaa öljynkierto kovassa ajossa.
                  S50B32-mottorissa vanos voi aiheuttaa huoltotoimenpiteitä.
                  Molemmissa moottoreissa on todella hyvä vääntökäyrä tasaisena 3000rpm jälkeen.
                  S50B32 on luonnollisesti hieman enemmän tehoa ( 286hv/320Nm vs 321hv/350Nm )

                  3. Toimii ihan ok myös 4-hengellä. Suosittelen kyllä ajamaan naisen kanssa kahdestaan.

                  4. Kyllä sillä voi ajaa myös talvella, mutta en suosittele ainakaan kokemattomalle kuljettajalle.
                  Tehoja alkaa olla pelkkään harjoitteluun hieman liikaa.

                  5. Joitakin jo tuossa koneen osalta mainitsin. Hae lisää haulla. Noilla kilometreillä
                  esim. alusta kaikilta osiltaan kannattaa tarkistaa kunnolla. Myös kytkimen ja takareikaiden kunto
                  Se autotohtori ei kyllä tajua noista M:n koneista juuri mitään. Niinkuin ei useimmat merkkiliikkeetkään.
                  Ota mukaan mielellään jokua asiantuntija.

                  6. Varmasti riittävän kestävä. Ei tule aiheuttamaan ongelmia.

                  Edit: Tässä välissä näköjään tuli jo useita suuntaa antavia vastaavia vastauksia.
                  Last edited by M_Power; 05-11-2005, 13:22.
                  BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                  BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                  Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                  Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                  Team vier Zylinder!

                  Comment

                  • kooma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1016
                    • Pikis

                    #10
                    Originally posted by opa82
                    1. Mistä mihin vuosimalliin tuota on valmistettu?
                    2. Onko kaikissa E36:ssa sama kone?
                    3. Kuinka helppoa/vaikeaa kulkeminen takapenkille on ja mahtuuko sinne aikuinen?
                    4. Voiko talvella ajosta edes haaveilla? Auto tulisi nimittäin ympärivoutiseen käyttöön.
                    5. Mitä vikoja, tarkistuksen vaativia kohteita, heikkoja kohtia, kalliita korjauksia näihin joutuu tekemään?
                    6. Kuinka jykevä toi kone ja voimansiirto on?
                    1. Katso vaikka tästä linkistä
                    2. No ei mutta tarkoitit varmaan M3 malleja... katso kohta 1.
                    3. Käy liikkeessä istumassa ihan karvalakkimalli, samat mitat siinä sisällä on
                    4. Eiköhän se talviautostakin käy, erityisesti jos on luistonesto
                    5. Foorumilta löytyy paljon juttua E36 "tyyppivioista". Tässä linkki yhteen jenkki M3 faq listaan. Huomaa että jenkkiversiossa on eri kone.
                    6. Kestää kyllä kunhan ei heitä vahingossa pienempää silmään kiihdyttäessä

                    Mitä mittarilukemaan tulee niin ota autoja tunteva kaveri mukaan autoa arvioimaan, todellinen kunto ei suoraan riipu mittarilukemasta oli ruuvattu tai ei.
                    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                    Comment

                    • M_Power
                      Moderator
                      • Jul 2003
                      • 2758
                      • Espoo, HML

                      #11
                      Originally posted by kooma
                      4. Eiköhän se talviautostakin käy, erityisesti jos on luistonesto
                      Sen E36 M3:n minäkin haluan nähdä, jossa on tehtaan asentama luistonesto.
                      Olisi nimittäin todennäköisesti uniikki yksilö.

                      Edit: nimenomaan tarkoitettu normaaleja versiota M3:sta, ei US Evo mallia.
                      Last edited by M_Power; 05-11-2005, 17:00.
                      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                      Team vier Zylinder!

                      Comment

                      • opa82
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 533
                        • Tampere

                        #12
                        Kuinkahan helppo näitä on saada koeajoon, että saa edes jotain kuvaa yleisestä kunnosta. Itsekin ole nuori (24v) kaveri, niin autokaupassa varsinkin myyjät tuntuu olevan vähän ennakkoluuloisia :(

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1016
                          • Pikis

                          #13
                          Originally posted by M_Power
                          Sen E36 M3:n minäkin haluan nähdä, jossa on tehtaan asentama luistonesto.
                          Olisi nimittäin todennäköisesti uniikki yksilö.
                          Joo voipi olla että tarvii mennä jenkkeihin näkemään se, josko auttaa sekään. Vilkaisin ennen tuon kirjoittamista netistä nopeasti ja tulin siihen tulokseen että sellainen olisi ollut ihan vakiovarusteena, esim tästä linkistä. Asiaa paremmin tuntevat korjatkoot.
                          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • Janzki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 4947
                            • Lohja

                            #14
                            Originally posted by opa82
                            Kuinkahan helppo näitä on saada koeajoon, että saa edes jotain kuvaa yleisestä kunnosta. Itsekin ole nuori (24v) kaveri, niin autokaupassa varsinkin myyjät tuntuu olevan vähän ennakkoluuloisia :(
                            No ite oon 4vuotta nuorempi ja ihan ilman ennakko luuloja ajelin autoja kun olin hommaamassa. Aika helposti ne nykysin antaa jopa viikonlopuks auton käyttöön. Jobbarit tietty sitten ihan erijuttu.
                            Sähköposti.
                            IG: janzki_

                            Comment

                            • opa82
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 533
                              • Tampere

                              #15
                              Toivotaan ettei auton ostossa ongelmaksi muodostu toi koeajo, vaikka auto ei olekaan mikään perus Corolla.

                              Näyttää noi mun hintaluokan autot olevan 3.0-litraisia, mutta ei tuo vanhempi E36 taida oleellisesti huonompi olla?

                              Nyt pitää saada vanha auto myytyä, niin pääsee suunnittelemaan tarkemmin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎