Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Slow_M3
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 779

    #16
    Kilometrimäärä ei kerro ohivirtausprosentteja eikä mukaan tuleva asiantuntija pysty haistamaan päästöjen arvoja joten ainakin itse käyttäisin 20k€ arvoisen 10v vanhan auton edelleen sen autotohtorin mittausten kautta. Toki muut pointit (asiantuntija mukaan ja km-määrä) on hyviä mutta moottorin todellisesta kunnosta ei saa selvyyttä ilman mittauksia.

    3.0 on yleisesti pidetty kestävämpänä kun uudempaa mutta 6-vaihteinen syö vähemmän matka-ajossa.. Noi voiteluongelmat on ongelmia vasta rata-ajossa ja korjatavissa helposti muuttamalla öljypohjaa hieman.
    sigpic

    Comment

    • opa82
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 533
      • Tampere

      #17
      Toi Autotohtorin tarkatus tulee melko varmasti eteen, kun autosta todella ollaan kiinnostuneita. Nykyinenkin auto käytettiin tohtorin kautta ja vaikka se tarkistus ei mikään täydellinen ollutkaan, niin kyllä se pientä mielenrauhaa sentään antaa. Itse kun en mikään asiantuntija ole.

      Tuosta kulutuksesta sen verran, että se tuskin muodostuu ongelmaksi koska matkaa tällä ei ole tarkoitus ajaa ja ei tuo nykyinenkään auto mikään ihan pieniruokainen ole.

      Jos tuo voitelu alkaa osoittamaan jotain riittämättömyyden merkkejä radalla, niin se tuskin itseäni haittaa. Todennäköisesti pitäisin autoa niin hellässä hoidossa, etten raaskisi radalle edes mennä

      Comment

      • M_Power
        Moderator
        • Jul 2003
        • 2758
        • Espoo, HML

        #18
        Originally posted by kooma
        Joo voipi olla että tarvii mennä jenkkeihin näkemään se, josko auttaa sekään. Vilkaisin ennen tuon kirjoittamista netistä nopeasti ja tulin siihen tulokseen että sellainen olisi ollut ihan vakiovarusteena, esim tästä linkistä. Asiaa paremmin tuntevat korjatkoot.
        ASC-T luistonesto on tosiaan ollut vakiona 1996-1999 US Evolution malleissa,
        mutta näitä tuskin Suomesta on saatavilla.
        US M3:a pidän kuitenkin heiman eri malleina. Saihan niihin automaattivaihteistoakin vuoden 1995 alkupuolelta alkaen.

        Tosin näitä mielenkiintoisia malleja löytyy maailmalta M3:n keskuudessa monia harvinaisempiakin.
        Esim. Australian M3-R malli (tehty 15 kappaletta)

        Edit: Lisätään yllä olevaan viestiin liittyen S50B30-moottorin ongelmiin viitaten,
        että ne kiertokangen laakerit voi olla huonossa kunnossa jo edellisen omistajan jäljiltä,
        vaikka sinä autoa oikein huoltaisitkin, ajaisit järkevästi, etkä kävisi radalla.
        H&H Motorsportin pajalla Saksassa taisi olla toissavuonna 6kpl tuollaista rikkinäisiä koneita,
        kun kaveri kävi oman rikkoutuneen tilalle hakemassa S50B32-moottorin.

        Toki jos huomioidaan nämä ongelmakohdat ja tehdään tarvittaessa korjaavat tomenpiteet ajoissa,
        niin S50B30-moottori on myös todella kestävä eikä omaa S50B32-moottorin ongelmia.
        Last edited by M_Power; 05-11-2005, 16:14.
        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
        Team vier Zylinder!

        Comment

        • Jaksu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 753
          • Kempele

          #19
          Ihan vaan vinkiksi, että TOTAL BMW Autumn 2005-numerossa on E36 M3:n osto-opas. Lehti toteaakin, että E36 ämmä tarjoaa lähes fefen suorityskyvyn Kia:n hinnalla =)
          xdrive

          Comment

          • ojahauki
            Bimmer Rookie
            • Apr 2003
            • 80
            • Imatra

            #20
            Toi mun -94 3.0:n vie matka-ajossa noin 7l satasella, että eipä tuo kulutus nyt mikään kovin paha suorituskykyyn nähden ole...

            Talvellakin ois tolla tarkotus ajella. Lohkolämppäriks laitoin defan 145:n jota ei defan listasta virallisesti löytynyt, mutta tuntui sopivan ja talvirenkaiksi hkpl 2:set 225/45/17"
            M3 e36 3.0 -94

            Comment

            • cojama
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1421
              • www.e30m3.fi

              #21
              Kilometrejäkin tärkeämpänä tekijänä pidän edellisten omistajien määrää varsinkin kun kyseessä on erikoisempi auto jonka huollot on syytä tehdä ajallaan ja tämän lisäksi ei auton voimavaroja ehkä ole testattu niin usein kuin kiertopalkintojen.
              Ei sillä etteikö tekniikka kestä kovaa ajoa mutta jos autolla on ollut esim. 6 omistajaa niin on hyvin todennäköistä että pari heistä ei ole tajunnut tai malttanut lämmittää konetta tarpeeksi jonka lisäksi motivaatio auton huolloista on ollut heikko.
              Ja teet itsellesi palveluksen kun hylkäät heti markkinoiden halvimmat sillä yleensä hinta perustuu johonkin, toki hyvällä tuurilla voi löytää hyvän ja halvalla yksilön mutta harvemmin näin.
              Noista hintaluokan alapään autoista vielä se että monesti henkilöllä joka myy autoaan pilkkahintaan ei ole myöskään ollut autostaan varaa pitää huolta.

              Comment

              • opa82
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 533
                • Tampere

                #22
                Cojaman teksti oli mielestäni itsestäänselvää ja samaa mieltä olen itsekin. Onneksi en itse joudu turvautumaan ihan halvimpiin yksilöihin, vaan valinnanvaraa tässä hintaluokassa on melko reilusti.

                Tuosta ylläpidosta tuli vielä mieleeni, että onko osat ylipäänsä reilusti hintavampia kuin muihin 300-sarjan autoihin ja kuinka usein esim. venttiilien säädön joutuu suorittamaan?

                Itse ajan reilun kympin vuodessa, joten ei venttiilejäkään joka viikko tarvitse säätää. Mikä on muuten normaali huoltoväli?

                Comment

                • Antza
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 2143
                  • Espoo

                  #23
                  Tuota luistonestoa ei tosiaankaan taidettu asentaa E36 M3:een. Mullakin on eräs lehti vuodelta 97 tai 98, jossa on testattu silloin pakasta vedetty M3 ja nimenomaan ihmeteltiin luistoneston puutetta.

                  Vaihteistosta sen verran, että 6-vaihteinen ei ole välityksien suhteen yhtään sporttisempi kuin 5-vaihteinen: kuudes vaihde on vain lisävaihde.

                  Ja sellaiset liikkeet/jobbarit, ketkä eivät anna autoa koeajoon ilman mitään marinoita/vihjailuja, kannattaa jättää omaan arvoon. Niitäkin vain valitettavan paljon löytyy, eikä kyseessä tarvitse olla mikään M3.

                  Ylipäänsä jos M3:n ostat, niin huolla sitä kunnolla: älä ainakaan laiminlyö yhtään tehtaan suosittelemaa toimenpidettä ja teetä tarvittavat "lisähuollot" sen perusteella, mitä auton omistajat ovat tarpeelliseksi yleisesti huomanneet. Moottori on kuitenkin sen verran korkeampiviritteinen, että sen ongelmaton pitkän ajan toiminta vaatii normaalia enemmän huoltoa.
                  Current rides:
                  F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                  Previous rides:
                  E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                  Comment

                  • Onicle
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 409

                    #24
                    Luistonestoa ei ole euroopan malleissa. Bmw tais jossain välis todeta ,että auto on niin hyvä ettei se tarvitse sellaista
                    E31 850 -91
                    EX: E36 325i -93 Coupé
                    EX: E30 318i - 89

                    Comment

                    • cojama
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1421
                      • www.e30m3.fi

                      #25
                      Originally posted by Onicle
                      Luistonestoa ei ole euroopan malleissa. Bmw tais jossain välis todeta ,että auto on niin hyvä ettei se tarvitse sellaista
                      Näin myös on käytännössä, ainakaan vakioalustalla auto ei turhia jää sutimaan vaan perä nätisti painuu ja teho siirtyy tiehen eikä savuna ilmaan kuten sahapukki alustaisissa autoissa.

                      Comment

                      • M_Power
                        Moderator
                        • Jul 2003
                        • 2758
                        • Espoo, HML

                        #26
                        Originally posted by opa82
                        Tuosta ylläpidosta tuli vielä mieleeni, että onko osat ylipäänsä reilusti hintavampia kuin muihin 300-sarjan autoihin ja kuinka usein esim. venttiilien säädön joutuu suorittamaan?

                        Itse ajan reilun kympin vuodessa, joten ei venttiilejäkään joka viikko tarvitse säätää. Mikä on muuten normaali huoltoväli?
                        Hinnat ovat huomattavasti kalliimpia muihin 300-sarjan autoihin verrattuna.
                        Ovat tosin vahvuudeltaan myös erilaisia, eli et ihan ilmasta maksa.
                        Yleensä hinnat voivat olla jopa 2 kertaisia 325i:n osien hintoihin verrattuna.

                        Venttiileissä on ns. palasäätö, jonka välysten tarkistus kuuluu muistaakseni Inspection 2:n huolto-ohjelmassa.
                        Tarvittaessa sitten säätö. Yleensä olen nähnyt säätöväliksi suositeltavan noin 60 000 km.
                        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                        Team vier Zylinder!

                        Comment

                        • Slow_M3
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 779

                          #27
                          Tosta venttiilien säädöstä: Kun omassa kiesissä oli insp2 aika niin hinnaksi metroautossa olisi tullut noin 1000e. Kysyin että kuuluuko tohon hintaan sitten venttiilien säätö niin vastaus oli että vain tarkistus kuuluu, itse säätö on sitten lisätyö josta veloitetaan erikseen. Kun kyselin säädön hintaa niin rupesivat arpomaan ja totesivat että ei ole koskaan joutunut säätämään vaikka kyseisiä tarkastuksia on tehty useita toisesta paikasta sitten kuulin että semmonen säätöpalasarja maksaa yli 700 euroa joten olisko tossa ehkä syy siihen että "ei ole koskaan ollut tarvetta säätää"? Vituttais maksaa tarkastuksesta jonka lopputulos on jo tilaushetkellä selvä
                          sigpic

                          Comment

                          • opa82
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 533
                            • Tampere

                            #28
                            No eipä tuo 60tkm väli mitenkään älyttömän tiuhalta kuulosta, jos itselläni tulee kilsoja 10-15tkm/vuosi.

                            Kai tuonkin kanssa aika pitkälle pärjää, kun ajelee rauhassa ja vaihtelee öljyjä riittävän usein. Tuolla aikaisemmin oli puhetta siitä, ettei konetta saa kierrättää liikaa kylmänä. Eikös tämä päde jokaiseen autoon? Itse en kierrätä konetta yli 2500 kierrosta, ellei se oli täysin lämmin.

                            Muutaman kerran olen nähnyt ihmisten starttaavan auton 30 asteen pakkasesta ja sekunnin lämmityksen jälkeen heti rajoittajalle. Auts!

                            Comment

                            • MikkoV
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 631
                              • Sastamala

                              #29
                              Originally posted by Antza

                              Ja sellaiset liikkeet/jobbarit, ketkä eivät anna autoa koeajoon ilman mitään marinoita/vihjailuja, kannattaa jättää omaan arvoon. Niitäkin vain valitettavan paljon löytyy, eikä kyseessä tarvitse olla mikään M3.
                              Itse pidän tollasta pientä parinkymmenen auton liikettä ja mukana jonkinverran erikoisempia autoja. Yksikään erikoisempi auto ei lähde pidempään koeajoon ja lyhyempäänkin meen itse aina kyytiin oli asiakas 20v. lippispää tai 50v. perheenpää. Tiedän aivan hyvin omasta kokemuksesta kuinka paljon sikaa autot saa sen viikonlopun aikana jos testiin lähtee ja kyllä sitä lyheämmälläkin lenkillä kumi palaa. Remontteja on liian hankala lähteä maksattaan asiakkaalla kun auto tuodaan rikkinäisenä takaisin. Ja vituttaa aivan liikaa alkaa korjaileen satunnaisen koeajajan jälkiä omasta pussista.
                              E70 3.0SD -08
                              .................................................. ................................
                              Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

                              Comment

                              • opa82
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 533
                                • Tampere

                                #30
                                Mikko puhuu asiaa.

                                Itseäni ei haittaa vaikka myyjä tulisikin viereeni istumaan. Kunhan osaa pitää päänsä kiinni, eikä kerro koko aja kuinka mahtava auto on ja kuinka sen ainoa omistaja on ollut 95-vuotias mummo

                                Noita viikonlopun kestäviä koeajoja en oikein ymmärrä. Kyllähän se asiakkaana mukavaa olisi, mutta muujänä en välttämättä esim. M3:sta antaisi viikonlopun yli raiskattavaksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎