Noita alkupään M3:sten verot ovat olleet sen verran siedettävällä tasolla että luulisi saavan 20ke kokonaisbudjetilla ihan siedettävän pelin. Ainakaan en maksaisi 25ke autosta joka on jo Suomessa, kun "samanlaisen" voi tuottaa 8ke halvemmalla jolla saa sitten rempattua jo jonkin verran jos ei satu olemaan se paras yksilö. Niissä kalliimmissakaan kun ei ole mitään toimivuus takuuta tietääkseni.
E36 M3
Collapse
X
-
Venttiilien säädöstä:
Siis niitä paloja on erilaisia ja välttämättä kaikkia ei tarvitse vaihtaa.
Osan voi myös vaihtaa toiseen paikkaan tarpeen mukaan.
Olisiko viimeksi maksanut palat 7€/kpl. En muista tarkkaan monta itselläni meni.
Kunnon pajalla on kyllä noita paloja hyllyssä melkein kaikkia kokoja, josta niitä laitetaan tarpeen mukaan.
Aikaa säätöön voi varata n.3h. Riippuu kyllä ihan kuinka tiukassa ovat.
Venttiilikopan joutuu ottamaan irti, mutta nokkia ei tarvitse irroittaa, jos on oikeat työkalut käytössä.
Enkä todellakaan veisi sinne merkkiliikkeeseen, jossa noita ei ole ikinä säädetty.
Melko harvalla merkkiliikkeellä on valitettavasti kyseisestä toimenpiteestä kokemusta.
Usein niitä osaajia löytyy kyllä kyselemällä esim. rallipuolelta. Myös Rännäri voi nuo Helsingissä ammattitaidolla säätää.
Eikä missään nimessä myöskään kannata jättää kyseistä huoltoa väliin.
Itselleni on säädöt tehty 50 000 tkm välein.
Olisiko koko lysti kustantanut itselleni viimeksi hieman alle 200€. Kyseessä siis 16 venttiilinen versio M:stä.
Luonnollisesti tuohon 24-venttiiliseen menee aikaa / paloja mahdollisesti enemmän.Last edited by M_Power; 06-11-2005, 21:20.BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH
Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
Team vier Zylinder!
Comment
-
Lainataas tätä topiccia..
Mihin huoltoon kuuluu S-sarjan koneissa nokkaketjun vaihto ? Ilmeisesti vaihtoväli on n. 160tkm. Lähinnä omalta osalta kiinnostaa s38:n kohdalla.. osat kuitenkin maksanevat tässä remontissa toista tuhatta? euroa, joten kiinnostanee muitakin motorsport laitteiden omistajia / ostamista harkitsevia.
Comment
-
S14 ja S38 suositellaan ainakin tarkastettavan 160tkm. jälkeen mutta hyvin huollettu ja muutenkin tarkalla pidolla olleeseen koneeseen ei ole mikään välttämättömyys ketjua vaihtaa, tuon ajomäärän jälkeen tosin kannattaa kiinnittää huomiota ääniin jakopäässä.
Hyvässä kunnossa olevat kiristimet ym. osat auttavat tietenkin ketjua pysymään hyvänä yli 200tkm. ajomäärätkin.
Toisin taas on M88 (mm. E28 M5) jossa ketju on single-row mallia eli ei tupla kuten edellä mainituissa, tosin tätäkin konetta ilmeisesti valmistettiin loppuaikoina dublex ketjulla?
Comment
-
Originally posted by opa823. Kuinka helppoa/vaikeaa kulkeminen takapenkille on ja mahtuuko sinne aikuinen?
5. Mitä vikoja, tarkistuksen vaativia kohteita, heikkoja kohtia, kalliita korjauksia näihin joutuu tekemään?
6. Kuinka jykevä toi kone ja voimansiirto on?
Vältä kirjainyhdistelmää SMG-vaihteisto. Vaikka niitä toimiviakin yksilöitä on, vältät silti monet ongelmat kun valitset ihan perus kestävän manuaali laatikon.
Comment
-
Originally posted by cojamaS14 ja S38 suositellaan ainakin tarkastettavan 160tkm. jälkeen mutta hyvin huollettu ja muutenkin tarkalla pidolla olleeseen koneeseen ei ole mikään välttämättömyys ketjua vaihtaa, tuon ajomäärän jälkeen tosin kannattaa kiinnittää huomiota ääniin jakopäässä.
Hyvässä kunnossa olevat kiristimet ym. osat auttavat tietenkin ketjua pysymään hyvänä yli 200tkm. ajomäärätkin.
Toisin taas on M88 (mm. E28 M5) jossa ketju on single-row mallia eli ei tupla kuten edellä mainituissa, tosin tätäkin konetta ilmeisesti valmistettiin loppuaikoina dublex ketjulla?
Eräs Englantilainen pelkästään joka päivä M3:a huoltava paja kertoi, etteivät ole koskaan kuulleet katkenneesta tupla ketjusta.
Yleensä äänet johtuvat tuosta huonosta kiristäjästä.
Tämän jälkeen vaihtoon voivat mennä kuluneet nokkapyörät.
Ketju tarvitsee käytännössä vaihtaa vain, jos siinä on havaittavissa venymiä tai kulumia.
Tästäkin on todellisuudessa merkkiliikkeissä melko vähän tietoa. Esim. omaan autooni oli edellinen omistaja vaihdattanut ketjun 100 000 km kohdalla.
Mikäli ketjua lähtee vaihtamaan kannattaa samalla uusia nokkapyörät, kiristin, laahaimet jne. Joten osien hinnaksi tulee helposti tuo yli 1000€.
Jos ei itse kykene remonttia tekemään, niin Laakkonen ottaa töistä sitten toisen samanlaisen.
Kovasti väittivät samaisessa M3 pajassa, että samalla ketjulla voi huolletussa koneessa ajaa yli 300 000 tkm.
Eli ei todellakaan tarvi vaihtaa normaalisti vielä 160 000 tkm kohdalla.BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH
Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
Team vier Zylinder!
Comment
-
Originally posted by M_PowerEli ei todellakaan tarvi vaihtaa normaalisti vielä 160 000 tkm kohdalla.
Ketju vaikuttikin ihan kohtuukuntoiselta, joten en sitä lähde kyllä vaihtamaan. Uutta kiristäjää siis kehiin. Ilmeisesti s50b32 sopii suoraan ja suositeltava "upgrade" ?
Comment
-
Originally posted by MazaOk. Hyvä tietää. Ilmeisesti omat tiedot on vielä tuolta m88 ajalta..
Ketju vaikuttikin ihan kohtuukuntoiselta, joten en sitä lähde kyllä vaihtamaan. Uutta kiristäjää siis kehiin. Ilmeisesti s50b32 sopii suoraan ja suositeltava "upgrade" ?
Sopii.
Comment
-
Nyt tuntuu M-kuume pahentuvan päivä päivältä, eikä kohta taida auttaa muu kuin ostaa uusi auto. Ulkoisesti osaan auton tarkistaa suurinpiirtein, mutta miten tota konetta voisi kuunnella ja vielä ymmärtää siitä jotain, onko ylipäänsä mahdollista?
Jos kerrataan vielä tärkeimmät tarkistuskohteet ja viat ja miten ne ilmaantuvat?
ps. Sanokaas löytyykö täältä foorumilta halukasta asiasta ymmärtävää kaveria mukaan, jos autoista aletaan hieroa kauppaa?
Comment
-
M3 E36:sta kuten muitakin bemuja ostaessasi keskity koneeseen ja siinä naputtavaan ääneen joka on merkki lopun edellä olevista kiertokangen laakereista, öljyvuotoihin, jäähdytysneste pitää olla kirkasta, öljyntäyttökorkin sisäpuoli ei saa olla kermamaisessa mönjässä, normaali matka-ajossa öljynlämmöt näin viileällä ilmalla ei saisi nousta lähelle satasta, kupliiko paisuntasäiliössä ja kerääntyykö sinne liian suuri paine, vanos ei saa pitää rolisevaa ääntä eikä yleensä mitään muutakaan, moottorin lämmöt tulee pysyä normaalissa niin tyhjäkäynnillä kuin kovemmin kuormitettunakin.
Yksi hyvä ja erittäin nopeasti tehtävä tarkastus juuri E36 korisissa autoissa on ilmanpuhdistimen tarkastus, jos myyjä väittää että auto on juuri huollettu ja suodattimet vaihdettu niin asian tarkastat itse 10sek.
Siinä joitain vinkkejä konetta tarkastellessa.
Vaihteisto ja voimansiirto vikoja näissä on todella harvoin mutta jokainen vaihde tulee kytkeytyä rusahtamatta eikä perä saa tietenkään ujeltaa.
Tällaista autoa hommatessa kannattaa myös katsoa että jarrupalat sekä levyt ovat kunnossa sillä ne ovat arvokkaita vaihtaa.
Evossa on syytä myös tarkastaa että tulpat ovat vaihdettu ajallaan ja juuri oikeanlaiset NGK:oot, maksavat hiukan yli 100€ mutta kestävät 100tkm.
Päästöt kannattaa mittauttaa jos auton katsastuksesta on kauan, tämä on halpa testi joka kertoo lambda/katti ym. viat.
Olet oikeilla jäljillä kun et hae markkinoiden halvinta ja se yksistään lisää turvaa saada hyvin pidetty auto.
No osa näistä varmasti on itsestään selvyyksiä mutta jospa näistä nyt alkuun apua, kaikin puolin M3 on vankkaa BMW laatua ja tehty kestämään.
Comment
-
Originally posted by MikkoVItse pidän tollasta pientä parinkymmenen auton liikettä ja mukana jonkinverran erikoisempia autoja. Yksikään erikoisempi auto ei lähde pidempään koeajoon ja lyhyempäänkin meen itse aina kyytiin oli asiakas 20v. lippispää tai 50v. perheenpää. Tiedän aivan hyvin omasta kokemuksesta kuinka paljon sikaa autot saa sen viikonlopun aikana jos testiin lähtee ja kyllä sitä lyheämmälläkin lenkillä kumi palaa. Remontteja on liian hankala lähteä maksattaan asiakkaalla kun auto tuodaan rikkinäisenä takaisin. Ja vituttaa aivan liikaa alkaa korjaileen satunnaisen koeajajan jälkiä omasta pussista.Current rides:
F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000
Previous rides:
E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
Comment
-
Jos en itse saa käydä koeajolla ennen auton ostoa, niin taitaa jäädä kaupat tehtyä. Mutta harmittavan usein paljon halvempia ja vähemmänkin eksoottisia autoja katsellessa autokaupan myyjät ovat lähinnä nauraneet, eivätkä edes yrittäneet myydä autoa.
Comment
-
Johtuu siitä, että Parinkympin korvilla (ite 22) ovat sellanen stereotyyppi perseaukisesta , "joka ei kuitenkaan mitään osta" ..
Ymmärrän hyvin tuon edellisen autokauppiaan pointin koeajosta ja samaa linjaa noudatan itsekin töissä..Tosin meillä valikoima keskittyy enempikin tavallisiin perheautoihin (->menee kaupaks paremmin), Joten ei tarvi pelätä sitä käryttelemistä...
Päivittäin näkee kuinka koeajossa olevat autot, kuskin iästä tai sukupuolesta riippumatta saavat sikaa heti seuraavassa risteyksessä, kun luulevat olevansa jo "piilossa"...-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Itselle on tuota käynyt myös nuorempana (nyt 25v.) niin osaa suhtautua oikein nuoriin ostajiin, hauskin mikä on jäänyt mieleen kun kävin porissa yhdessä liikkeessä katsomassa 200SX Nissania, oliko vuosi nyt -98 vai -99. Ne maksoi vielä jotain siihen aikaan ja myyjä lähinnä naureskeli eikä päästänyt testaamaan, auto vaikutti silti sopivalta ja tehtiinkin niin että yksi tuttu kauppuri osti auton sieltä jollain vaihtokaupalla, menin sitten heti sinne liikkeen pihaan katsomaan sitä, nopea koeajo ja tehtiin kaupat siinä sen ko. myyjän edessä. (tosin 15000mk alle sen millä ne mulle sitä kauppas).
Joka tapauksessa tiedän kyllä kyllä että alle parikymppinen kaveri voi hyvinkin pystyä ostamaan 20kE auton ja osaan sen puoleen suhtautua asiallisesti, ja harvoin tänne metsänkorpeen kukaan huvikseen tulee koeajelemaan, vielä kun toimin tyylillä että autojen näytöt sovitaan etukäteen.E70 3.0SD -08
.................................................. ................................
Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70
Comment
-
Ja sitten olisihan myös vaihtoehto...
..jossa on se luistonesto ja riitävästi poweria joka suoritukseen:ALPINA B3 3,2!
Ja kun pystyn itse auton hakeneena myymään sen ikäistään M3:sta merkittävästi halvemmalla ja saapi käydä sen kanssa vaikka gynekologilla,puhumattakaan autotohtorista - ja vastaan laadusta pystyy väittelemään vain ne,jotka omaavat kokemusta molemmista! Suomessa ei taida niin useita molempien(ALPINA & M3) kokeneita olla,mutta saksalaisilta nettipalstoilta valaisevia näkemyksiä löytyy...
Ja niitä moottorin öljynlämpötiloja voi seurata digitaalisesta mittarista,samoinkuin öljynpainetta ja peräöljyn lämpötilaa(nehän noissa M5-ssa ,ainakin, ovat kuulemma poksahdelleet revittelyissä...),ettei tule viisarivirhettä.Lukemat alkavat 20 asteesta...Niin,ei tuokaan ALPINA-erikoisvaruste halpa ole:maksaa peräti 1600€,eli ei ole edes kaikissa ALPINA-autoissakaan...
Mutta - käyhän kokeilemassa ensin kaikki tarjolla olevat M3:set ja tule sitten - vaikka päätöksesi jo tehneenä - kokeilemaan tätä pirssiäni noin vertailumielessä!
Onhan tämä uutena tainnut olla tuplahintainen M3:seen nähden - ja se karsii revittäjiä Saksassakin...
Comment
Comment