Mun mielestä elämä on liian lyhyt säästämiseen, jokainen tehköön omilla palkoillaa mitä haluaa. Jos haluaa ajaa vanhalla autolla niin miksei, mutta jos haluaa vaikkapa sen 330:sen niin sitten ostaa. Turha jännittää ja säästää, kohta huomaa että on kuollut ja mitä kaikkea jäi tekemättä
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Otitko lainaa nykyistä autoasi varten?
Collapse
X
-
Originally posted by tepi_No ihan tätä tekstiä lukiessani,itse 23 ja en edes muista mitään penni aikaa...vai etkö lue enää 18 vuotiasta nuoreksi? Kun mielestäni itsekin olen vielä nykynuori(toivottavasti) ....
Tuli vain mieleen tossa jutussani, kun kaikki vanhukset toteavat juuri noin. "Toista se oli minun nuoruudessani päläpälälä..."
Comment
-
-
Originally posted by narznTuli vain mieleen tossa jutussani, kun kaikki vanhukset toteavat juuri noin. "Toista se oli minun nuoruudessani päläpälälä..."-kaba-,
BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
Ex F10 M550d takaniskatuilla
730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
ex. mb 230 coupe, -91
ex. Ford Granada 2.0 -84
"Tio små moppepojkar"
"Pruritum ani"
"Helsinki City Boys"
Comment
-
-
Originally posted by ToziJa mitä tulee tuohon toisten rahoilla leventelemiseen niin kyllä ne rahat pitää sinne pankkiin itse maksaa takaisin jotta eiköhän ne rahat ole ihan omia eikä toisten!? Omituista vihjailua...
Joten en ymmärrä alkuunkaan tätä politiikkaa siitä että "ostaa sitä mihin on varaa".
Kyllä mulle on pankista aika selvästi mihin minun varat riittää eli paljonko sitä lainaa saa. Ja jokaisen lyhennyksen ole ajallaan maksanut joten en nyt taida ylivarojenkaan elää kovin pahasti.
Näkemykseni varmasti ovat vanhakantaisia, ja jos kaikki ajattelisivat samoin, talous tuskin kasvaisi, velkaantumistakin kun tarvitaan kulutuksen lisäämiseksi. Itse en vain usko että kotitalouksien velkaantuminen Suomessa nykypäivänä on enää terveellä tasolla, vaikka se vähäisempää olisikin kuin USA:ssa. Epäterve velkaantuminen johtaa myös epäterveeseen hintatasoon kiinteistöissä, ja korjausliike tulee varmasti jossain vaiheessa. Ehkä lama-aika ja myöhempi teknologiakuplan puhkeaminen ovat jättäneet jälkensä ja tehneet minusta rahankäytössä pelkurin? Mene ja tiedä, mutta itsestä on kivempaa jos se, mitä pihassa on, on kokonaan omaa, eikä siinä ole viimeiset roposet kiinni.
Comment
-
-
Niinkun moni on jo sanonut, niin ei ole järkeä kerätä rahaa viis vuotta ja ostaa sit auto, sillä välin ajaa jollain ruostekasalla mitä joutuu korjailemaan vähän väliä... Samahan koskisi asuntolainaa, kenellä on varaa ostaa kämppä käteisellä? Lainaahan siihenkin joutuu ottamaan...
Omaa varten jouduin ottamaan rahoituksen, mikä on ihan järkevä idea, kun kerran töistä saa rahaa lyhentää lainaa...Nykyiset
Audi A4 Avant 1.8 TFSI 118kW quattro -09
Audi A3 1.6 75kW Aut. -00
Yamaha YZF-R6R -06
Entiset
BMW 320iA 2.2 Aut. e46 -01
BMW 523iA 2.5 Aut. e39 -97
BMW 320i 2.0 e46 Touring -00
BMW 325i 2.5 e36 -91
Comment
-
-
Rahoitus
Nykyautoon tuli otettua Nordean Joustoluottoa, tyhjennettyä tili ja myytyä ed. auto "perhealennuksella". Oli tarkoitus maksaa pois nopeasti, mutta tilanteet muuttuvat joskus samaa vauhtia..siihen menikin sitten se 1,5 vuotta ja ei se mukavaa ollut saada sitä sinistä maksulappua joka ikinen kk. Ei voi sanoa, että nälkää nähtiin tai yleensäkään "tuntui", mutta kyllähän se korpesi, kun veronjälkeisiä nettoeuroja piti sijoittaa muuhun kuin autoon.
Kun se Aero tuli eteen, niin sellainen piti saada. Totta kai se vekotin oli kohtuukuntoinen, vähänajettu (144tkm) ja muutenkin mukava mutta näin 2,5 vuotta jälkeenpäin voi sanoa, että jos olisin pysynyt siinä -84 900T8A:ssa, niin nyt olisi jo se E34 540iA tai 200 tkm ajettu M5. Mutta ei olisi autoa, josta loppujen lopuksi on kuitenkin ollut paljon iloa.
Nyt sitten joutuu hiukan puntaroimaan rahoitustakin, sillä nimittäin säästäisi aikaa. Mutta ei enää mitään 14% efektiivisellä korolla tai varsinkaan GE Capitalin 20%:lla. Jos autoliikkeen kautta saa rahoituksen hyvällä tarjouksella, niin se melkein kannattaisi ottaa - kohtuuteen asti. Kuten ketjussa on monesti mainittu, niin auto on äärimmäisen huono sijoitus; itsekin joudun tod. näk. myymään Aeron sen remonttien hinnalla.
Kivaahan se olisi, jos pystyisi autot ostamaan käteisellä, asunnoista puhumattakaan mutta minkäs teet jos sattuu olemaan köyhä. Parin tuhannen "siirtymärahoitus" puolustaa ehkä paikkaansa, pysyy ainakin jonkinlainen pelivara tilillä mikä voi pahimmassa tapauksessa tulla totta vieköön tarpeeseen. Mutta kymmeniä tuhansia..uuteenkaan autoon?
No, tärkeintä kuitenkin lienee se, kuinka paljon iloa saa euroistaan.BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by narzn2. On niitä jotka ostavat lompakolle sopivan auton nuorena ensimmäiseksi tai toiseksi tai kolmanneksi autokseen. Auto on tehoton ja suhteellisen vanha, mutta ajatellaan. Rahaa on pikkuhiljaa säästelty vuosien mittaan, jotta ei pikkulompakosta tarvisisi joka nyöriä repiä auki, kun ei rahaa oikein riittäisi. Nyt et tarvitse pelätä, että on oltava joka ilta töissä jotta saa maksettua auton. Opiskelut tai elämästä nauttiminen menee siis auton edelle, vaikka auto olisi kuinka rakas. Ei sillä niin väliä. Eipähän tarvitse nuorena miettiä lainoja, kun on opiskelut yms.
Omalla kohdallani pitää hyvinkin paikkaansa. Ja vanhemmat jopa joutuivat lainaamaan hieman, kun sattu nokan eteen hyvän kuntoinen E28, just heti (suomi-autoksi hyväkuntoinen ). Joskin minulla oli tätä ennen passatti.
Originally posted by nullzwei... se heti nyt just pakko saada TÄMÄ AUTO! Sitä varten on pankinjohtaja valmiiksi puhuttu pyörryksiin.
Tosin itsekkin luultavasti lainan otan seuraavaan autoon, kunhan työpaikkaa rupeaa löytymään.Last edited by zener; 17-01-2006, 12:24.
Comment
-
-
Varaa ajaa/tai sitten ei..
Niih. Kaikilla ei välttis ole varaa ajella autoilla,ja laittaa niit,jos on pieni duuni. Mut mä yhdyn siihen,et kyl jos auton haluaa,ni pitää olla hyvä duunikin. Koska yleensä (ainakin itelleni on näin kerran käynyt), että kun menin duuniin,olin siel puol vuotta,ostin auton (rahoituksella) ,ni johan se kiinostus siihen duuniin lopahti. Teki mieli vaa cruisailla päivät pitkät. Onneks nyt kun olin 2 wee opiskelemas,ja nyt sain duunia,ni kyl sitä rahaa rupes tulee huolella...kunhan jaksoi vaa painaa pitkää päivää. Normi 6 tuntia,ni mä vedin joka pva 12 tuntia..kyl sen huomas tilipussis. Mut mut se haave siis ämmästä siivittikin tekemään joka pva duunia,hullun lailla. eipä ollut elämää 3-4kk,mut olipas sitten iso heppatalli,kun 5kk tuli maksettuu 10ke laskut pois,ja ostettuu auton,ja vielä sellaisen minkä halusi pienestä poijasta... Kyl työtahti on nyt rauhoittunut,mut kyllä nyt hymyilyttää kun on duuni,ja auto. Kyl jos kovasti jotain haluaa,ni kyl sen eteen pitää tehdäkkin jotain.
Comment
-
-
Originally posted by ToziOletkos ajattelut että sillä samalla työssäkäyvällä ihmisellä voi olla jo se asuntolaina, jolla on ostettu pikkuinen kaksio jossa asua, jolloin ei kovin monella ei ole kärsivällisyyttä alkaa säästämään vuositolkulla sellaiseen autoon joka ei joka prkleeen vko leviä jostain kohti.
Aivan samanlailla voisit ostaa sen asunnonkin, säästät 20 vuotta ja ostat sitten käteisellä sen. Tekeekö se susta jotenkin rikkaamman. Ei.
Samalla lailla minä olen 20 vuoden päästä maksanut omani pois,
ja yhtä lailla se on ollut oma. Ei vain ole tarvinnyt asua vuokralla siihen asti ja lihottaa jonkun toisen pussia.
Ja mitä tulee tuohon toisten rahoilla leventelemiseen niin kyllä ne rahat pitää sinne pankkiin itse maksaa takaisin jotta eiköhän ne rahat ole ihan omia eikä toisten!? Omituista vihjailua...
Joten en ymmärrä alkuunkaan tätä politiikkaa siitä että "ostaa sitä mihin on varaa".
Kyllä mulle on pankista aika selvästi mihin minun varat riittää eli paljonko sitä lainaa saa. Ja jokaisen lyhennyksen ole ajallaan maksanut joten en nyt taida ylivarojenkaan elää kovin pahasti.
Ihmeellisiä ihmisiä, jos ottaa lainaa on joku musta lehmä leveilemässä toisten rahoilla.
Mulle on ihan sama, ajaako ihminen 70t euron E46 M3 SMG sähköihmeellä (kuten Duali sano) joka on lainalla ostettu, vai käteisellä ostetulla e30 316 vanhan mallin autolla.
Ei niissä ole muuta eroa kuin hinta ja se miten se on ostettu. Jos rahat maksaa omasta pussista niin eiköhän se ole se pääasia?Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
Comment