Originally posted by smo83
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Viikon munakuski
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ajoin joulun jälkeen Oulusta Tampereelle ja joka kolmannella vastaantulijalla sumuvalot päällä. Kyllä se ihan oikeasti ärsyttää ja haittaa - kuitenkin auton ollessa vielä etäämmällä sumu- ja ajovalot sulautuvat yhdeksi valokimpuksi joka on melkein yhtä kirkas kuin huonommat pitkät valot. En ymmärrä millaisilla silmillä sumuvalokuskit oikein ajavat, jos tuo ei heitä itseään häiritse.
... Lisäksi jossain selvitettiin sumuvalojen tuoman lisävalon häiritsevän näkemistä kauemmas, kun ne valaisevat auton etualueen kirkkaammaksi. Tiedä sitten onko tuo kovin merkittävää.Käyttöautona mopon koneella varustettu Audi. Seuraavaksi taas BMW?
Comment
-
-
Kävin heittämässä mamman töihin ja ajelin nelostietä takaisin kotiin päin.
Tavoitin uudehkon vw jetan jonka kuski ilmeisesti sokaistui täysin kun aurinko alkoi paistamaan suoraan tien suuntaisesti. Ajoi ihan laidasta laitaan ja välillä vastaantulijoiden kaistalla pitkiäkin matkoja. Nopeus oli satasen alueella 40-70km/h
Soitin poliisille ja seurasinkin sitä niin kauan kun hätäkeskuksesta ohjeistettiin. Saivat sen lopulta kiinni ja nyt on poliisit useampaan otteeseen soitelleet, oli papparainen ehtinyt jo ainakin yhtä autoa kolhia kun oli ajanut vastaantulevien kaistaa.
Mikä hienointa vastaan tuli LPxxx tunnuksin varustettu auto joka ei edes kääntynyt perään vaikka kerroin heti hätäkeskukseen että tuli poliisi vastaan, ilmeisesti oli kiire rahastamaan kun odoteltiin että Jyväskylästä tulee järjestyspoliisin auto hoitamaan tämän asian.....E61 535d -04
Comment
-
-
viikon munakuski olikin siis liikenteen valvoja itse..
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by JPalom View PostAjoin joulun jälkeen Oulusta Tampereelle ja joka kolmannella vastaantulijalla sumuvalot päällä. Kyllä se ihan oikeasti ärsyttää ja haittaa - kuitenkin auton ollessa vielä etäämmällä sumu- ja ajovalot sulautuvat yhdeksi valokimpuksi joka on melkein yhtä kirkas kuin huonommat pitkät valot. En ymmärrä millaisilla silmillä sumuvalokuskit oikein ajavat, jos tuo ei heitä itseään häiritse.
... Lisäksi jossain selvitettiin sumuvalojen tuoman lisävalon häiritsevän näkemistä kauemmas, kun ne valaisevat auton etualueen kirkkaammaksi. Tiedä sitten onko tuo kovin merkittävää.
Oma sääntöni on se, että kenenkään ei koskaan tarvitse häikäistyä omista pitkistänikään. Jos lyhyillä ei näe mukamas ajaa, ja on pakko viime tippaan tulla pitkillä vastaan, on silloin lyhyissä tai näössä vikaa. Saisi taas Suomikuskit ottaa mallia keski-Euroopasta, jossa todellakin saat tietää, mikäli olet jollekin pitkiä esitellyt. Eikä siellä kyllä tarvitse kenenkään loimotusta tuskailla sekuntiakaan, ne on aina lyhyillä jo valmiiksi kun tulevat vastaan!
Se mikä Suomessa myös ärsyttää suuresti, on se että pitkiä ei oteta pois kun alkaa katuvalaistus, tai kun ajetaan taajamassa. Sieltä tullaan pitkät päällä, eikä edes tiedetä että ne on, ennenkuin annat valohoitoa. Itse otan valaistuksen alkaessa aina pitkät pois heti.MBCLK240 -02
E36 318 -93
E46 320 Ci -01
E46 330 CiA -01
E60 520i -04
E93 325i -07
F36 420xi -16
Comment
-
-
Pikkutarina:
Kuopiosta lahteen olin matkalla ja ajelin cruise päällä 4-kaistaista tietä nopeutta oli 105 kmh (rajotus 100) Saavutin sitten edessä ajavaa autoa (Volvo V70) joka ajoi luultavasti tasan 100, siirryin vasemmalle kaistalle ja hiljalleen livuin auton ohi. Auton ohi päästyäni huomasin että kaista loppuu ja tie muuttuu 2 kaistaiseksi ja alkoi 80 rajoitus jolloin siiryin oikealle kaistalle ja asetin cruisen 87 kmh nopeuteen. Nyt luultavasti volvo jonka ohitin huomasi että autoni onkin BMW (520 nuhapumppu) merkkinen auto jolloin liimaitui takapuskuriin kiinni ja väläytti valoja.
Eipä aikaakaan kun volvo lähti ohittamaan ja kiihdytti niin paljon että nopeasti katosi edessä olevan mutkan taakse. No eipä kestänyt kun 10 minuuttia niin saavutin saman kyseisen volvo jonka nopeus sahasi 70-80 kmh riippuen ylämäen pituudesta ja mutkista tiessä. Eihän siintä sitten tullu vittuakaan ajella cruise päällä ja raivoissani ajattelin että näytän volvolle ja lähden ohi. Mutta järki sanoin että eihän siintä tule paskakaan kun luultavasti volvo alkaa vaan kiilaamaan tai jos pääsen ohi niin alkaa kauhea valoshow.
Ajelin vähän aikaa perässä ja käännyin ensimmäiselle huoltoasemalle kahville josta jatkoin matkaa tyhjällä tiellä cruise päällä.
No pistetään toinenki tarina.
Käännyn 4 kaistaselle tielle siltä puolelta että joudun heti vasemman puolen kaistalle.
Olen siinä sitten kääntymässä oikean puolen kaistalle mutta vieressä ajaa samaa nopeutta ajava Volvo V70 kiihdytän autoa hieman niin volvo alkaa kiilaamaan no ei ole kiire niin päästän kaasun ja annan volvon mennä edelle. Hämmästys on suuri kun volvo päättää painaa jarrua no mitä vittua nyt taas en ole mitään väärää tehny ja pysty edes kaistaa vaihtamaan rauhassa ku joku vatipää ei voi antaa millään tilaa. Iskin sitten kaasun pohjaan, volvo varmaan teki saman mutta ei oikein e39 540 perässä pysyny
Siis PERKELE mikä nyt on että ainoat kerrat kun alkaa ratin takana alkaa kunnolla vituttamaan (joita tapahtuu todella harvoin) niin vittu Volvokuski on siihen syynä.
(tietysti suurin osa volvokuskeista ajaa ihan normaalisti)BMW 540ia vm 98 Oxfordgrün
EX: Saab 900 vm89, Alfa Romeo 156 2.0ts vm99
Comment
-
-
Ajoin pitkästä aikaa "pidemmän" siivun pimeällä ja ajoittaisessa sateessa (vesi) eilen. Keli ei edelleenkään ollut sellainen, että sumareista olisi hyötyä tai niitä saisi pitää päällä. Noin joka kolmannella ne kuitenkin oli. Varmaan joka toisella jolta moiset löytyy.
Pitkät kuulemma pitäisi vaihtaa lyhyisiin kun valokeilat kohtaavat (itse en osaa moista edes katsoa) ja vaihtaa takaisin pitkiin jo ennen kuin ollaan kohdattu vastaantuleva. En kyllä itse toimi ihan tuon ohjeen mukaan.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by Tenox View PostAjoin pitkästä aikaa "pidemmän" siivun pimeällä ja ajoittaisessa sateessa (vesi) eilen. Keli ei edelleenkään ollut sellainen, että sumareista olisi hyötyä tai niitä saisi pitää päällä. Noin joka kolmannella ne kuitenkin oli. Varmaan joka toisella jolta moiset löytyy.
Comment
-
-
Originally posted by Tenox View PostËi kai huomiovalot saa palaa lyhyiden kanssa?
27 §
Huomiovalot
2. Huomiovalon valaisevan pinnan tulee olla vähintään 40 cm2 suuruinen.
4. Huomiovalot on kytkettävä siten, etteivät ne, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti ajo- eivätkä etusumuvalojen kanssa ja että niiden ollessa toiminnassa takavalot toimivat samanaikaisesti.
Kaipa huomiovalot voi jälkiasentaa myös sumuvalojen tilalle, jolloin kytkennät voi jättää muuttamatta ja niitä voi siten käyttää samaan aikaan ajovalojen kanssa. Jonkun verran kuitenkin näkee himmeenpiä "sumuvaloja", jotka sopis olemaan huomiovaloiks muutettuja. Joissakin uusissa malleissahan noita on asennettu sumuvalojen paikalle, mut sillon luulis kytkentöjen olevan kunnossa.
Sitten on tietty vielä nää jälkiviritetyt "ledilätkät", jotka kyllä lähestulkoon poikkeuksetta palaa samaan aikaan ajovalojen kanssa, vaan noistapa ei oo vastaantulijalle haittaa, hirveiltä ne tosin meikäläisen silmään näyttää.
Jospa nää sumarimiehet ja naiset on nähny jonkun automainoksen, jossa puhutaan huomiovaloista ja sitte parkkipaikalla kattonu, et "hei onhan mullaki sellset huomiovalot".
Jotta ei nyt ihan OT:ks mee, niin tulipa tossa alkuviikosta flipattua ja esiteltyä jollekin random Volvokuskille oman auton kulkupuolta kolmoskehällä, ilman että se provosoi millään tavalla. Eipä vissiin pitäs lähtee saman tien stressaavan työpäivän jälkeen liikenteeseen, oli kyllä sen verran typerää toimintaa omasta puolesta, että jälkeenpäin hävetti.
Comment
-
-
Vitun ryssät täällä pohjosessa luulevat omistavansa kaikki saatanan tiet ja parkkipaikat niiden vitun ökyautojensa kanssa. Helvetinmoisessa pyryssä roikutaan perseessä kiinni ja ohitellaan ihan hullusti vaikka muut ajaisivatkin sallittuja nopeuksia. Paras oli kun helvetin kokoinen ryssä-maasturi on pysäköitynä liikenneympyrään hätävilkut päällä ja porukka lukee pokkana karttaa muutaman minuutin... Kaikka saatanat pitäs käännyttää rajalta takaisin!X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
-
tuossa 9tiellä muistaakseni kun ajelin perjantaina, 80 alueella köröteltiin alle 70, letkaa vetää joku ryssä. tämän perässä yksi henkilöauto, sen takana yhdistelmä joka tittelin saa tällä kertaa, tämän takana oli kaksi henkilöautoa jolla takimmaisella oli kärry perässä. minä sitten siellä viimeisenä kärryllisen takana.
kukaan ei ohita sitä ryssää siellä edessä vaikka mahdollisuuksia olisi ollut jopa sillä yhdistelmällä, hermot alkoi tiukentumaan...
noh sitten tulee ohituskaista-alue, jossa oli keskikaide välissä vastaantuijoiden kaistalle ja rajoitus nousi 100. katsoin että yhdistelmä lähtee ekana ohittamaan, ohittaa sen henkilöauton ja palaa takaisin oikealle kaistalle. minä olin tässä välissä ohittanut peräkärryä vetävän, joka senkin kiihdytti lähes sataseen siinä
sitten olin juuri pääsemässä seuraavan henkilöauton kohdalle, kun tämä päättää hyökätä mun eteen ja lähtee ohittamaan yhdistelmää. ite seisoin jarrun päällä ja näytin valomerkkejä tällekkin munakuskille, mutta sitten vasta alkoi tapahtumaan. tämä kiilaaja oli jo yhdistelmän kärryn vierellä ja minäkin jo osittain vierellä, kun yhdistelmässä syttyy vilkku ja alkaa työntymään ohituskaistalle, vauhtia oli omassa mittarissa jo 100 eikä yhdistelmä meinannut alkaa jäämään taakse. tämä kiilaaja ohittaa heeelvetin hitaasti, katsoin että tulee 400m kaista päättyy merkki vastaan, ja alan hiillostamaan ihan täysillä jo että kiihdyttäisi enemmän prkl. yhdistelmällä vieläkin vilkku päälle ja yrittää työntyä päälle, ite ajoin jo erittäin lähellä keskikaidetta ja aloin jo rukoilla että tää oli sitten tässä.
noh päästiin ohi yhdistelmästä, kun tuli jo 300m kaistan päättymiseen merkki vastaan, ja sitten yhdistelmä päätti vielä hyökätä ohittamaan sitä kyyrää ja ryssää?!? oli ylämäki ja kaikilla vähintään 100 lasissa.
yhdistelmä täräyttää kaikki pitkät ja lisävalot keulalle palamaan ja töötin pohjaan ja mulle niitä valoja sitten väläyttelemään, ihan kuin minä oisin jotain väärää tehnyt!
itse vedin ihan jonon kärkeen ja kerkesin juuri ja juuri ennenkuin ohituskaista päättyi. jäin katsomaan peileihin että mitenköhän ryssän käy, keskikaide "pakottaa" ohituskaistan päättymään eli kaartuu oikealle lopussa. siitä ei millään mahdu yhdistelmä sekä henkilöauto samaan aikaan, joten ajattelin että nyt sattuu ryssää leukaan. noh yhdistelmä pääsi niistä ohi mutta aivan varmasti meni kalsarit vaihtoon ryssällä ja joutunut seisomaan jarrun päällä..
mutta mikä ihme saa ammattiautoilijan vaarantamaan muiden hengen tuolla tavalla? ja rajoittajaa ei ilmeisesti tässä vehkeessä ollut koska ei meinannut 100 riittää että ohi pääsi siitä, loivassa ylämäessä vielä.
muutaman kilometrin päästä minun taakse jäänyt henkilöauto kääntyi pois, ja hetken päästä tämä munakuskiyhdistelmä oli mun puskurissa kiinni ja alkoi taas väläyttelemään valoja. rajoitus jatkoi 100 ohituskaistan jälkeen, itse ajoin noin 108 navin mukaan ja tämä valopää roikkuu perseessä! en uskaltanut jarruja käyttää kun olis itseä voinut sattua, joten kiihdytin hetkellisesti vauhdin 120 jotta se rekka jäisi jälkeen. jäihän se sitten lopulta pitämään kunnon turvaväliä, mutta sitten kun itse käännyin tieltä pois niin tämä tuli rinnalle kun olin liittymässä hidastamassa ja päätti sitten vielä antaa kunnon torvisoitot mulle.
mikä ihme saa ammattiautoilijan vaarantamaan muiden hengen tuolla tavalla? ja rajoittajaa ei ilmeisesti tässä vehkeessä ollut koska ei meinannut 100 riittää että ohi pääsi siitä, loivassa ylämäessä vielä ja sen jälkeen roikkui perseessä kun oli 108 vauhtia itsellä..
ois tehnyt mieli lähteä seuraamaan sitä mulkkua ja käydä juttelemassa kuskille mutta oltiin mökille menossa ja kaljahammasta kolotti niin pirusti
sellanen romaani tälläkertaa.- F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22
- MB s205 220cdi -15
- Volvo s80 2.5t -07
- mb s211 280cdi -08
- e46 320i -03
- e36 323i M-Sport tori-coupe -97
- e46 320d Individual "m-sport" -04
- e39 525i -01
Comment
-
-
Ei hyvää päivää. Ajelin tänään tuttavan vm. 07 x5:sella tampereentietä Lempäälästä Tampereelle päin. Tienpinta jäässä. Yhtäkkiä edessä ajava n. 15v vanha etuveto pikkupösö joka painaa ehkä samanverran kuin äksän rengassarja, heittää jarrut lukkoon ja sen jälkeen vasta vilkun vasempaan. Tien oikeassa reunassa sattuu onneksi olemaan bussipysäkki, joten abs ulvoen auto pysähtyy pösön rinnalle bussipysäkille. Repsikan penkillä mamma joka mitä ilmeisimmän ruvennut huutamaan "tonne tonne tonne" kesken ajon. Hämmentyneenä tuijotan pösöön ja kuski ei edes ole huomannut koko episodia, kääntyy kun vastaantulijat olivat menneet ohi.
Turvaväli oli hyvä, kyseisessä kohdassa lievä alamäki sekä alla talven ajetut shitkat. 60 km/h alue. Tottakai se olisi ollut minun syyni jos olisin pösön perään kajauttanut. Peileihin voi kattoo ei herra nähköö.
Comment
-
-
Originally posted by väiski525 View Posttuossa 9tiellä muistaakseni kun ajelin perjantaina, 80 alueella köröteltiin alle 70, letkaa vetää joku ryssä. tämän perässä yksi henkilöauto, sen takana yhdistelmä joka tittelin saa tällä kertaa, tämän takana oli kaksi henkilöautoa jolla takimmaisella oli kärry perässä. minä sitten siellä viimeisenä kärryllisen takana.
kukaan ei ohita sitä ryssää siellä edessä vaikka mahdollisuuksia olisi ollut jopa sillä yhdistelmällä, hermot alkoi tiukentumaan...
noh sitten tulee ohituskaista-alue, jossa oli keskikaide välissä vastaantuijoiden kaistalle ja rajoitus nousi 100. katsoin että yhdistelmä lähtee ekana ohittamaan, ohittaa sen henkilöauton ja palaa takaisin oikealle kaistalle. minä olin tässä välissä ohittanut peräkärryä vetävän, joka senkin kiihdytti lähes sataseen siinä
sitten olin juuri pääsemässä seuraavan henkilöauton kohdalle, kun tämä päättää hyökätä mun eteen ja lähtee ohittamaan yhdistelmää. ite seisoin jarrun päällä ja näytin valomerkkejä tällekkin munakuskille, mutta sitten vasta alkoi tapahtumaan. tämä kiilaaja oli jo yhdistelmän kärryn vierellä ja minäkin jo osittain vierellä, kun yhdistelmässä syttyy vilkku ja alkaa työntymään ohituskaistalle, vauhtia oli omassa mittarissa jo 100 eikä yhdistelmä meinannut alkaa jäämään taakse. tämä kiilaaja ohittaa heeelvetin hitaasti, katsoin että tulee 400m kaista päättyy merkki vastaan, ja alan hiillostamaan ihan täysillä jo että kiihdyttäisi enemmän prkl. yhdistelmällä vieläkin vilkku päälle ja yrittää työntyä päälle, ite ajoin jo erittäin lähellä keskikaidetta ja aloin jo rukoilla että tää oli sitten tässä.
noh päästiin ohi yhdistelmästä, kun tuli jo 300m kaistan päättymiseen merkki vastaan, ja sitten yhdistelmä päätti vielä hyökätä ohittamaan sitä kyyrää ja ryssää?!? oli ylämäki ja kaikilla vähintään 100 lasissa.
yhdistelmä täräyttää kaikki pitkät ja lisävalot keulalle palamaan ja töötin pohjaan ja mulle niitä valoja sitten väläyttelemään, ihan kuin minä oisin jotain väärää tehnyt!
itse vedin ihan jonon kärkeen ja kerkesin juuri ja juuri ennenkuin ohituskaista päättyi. jäin katsomaan peileihin että mitenköhän ryssän käy, keskikaide "pakottaa" ohituskaistan päättymään eli kaartuu oikealle lopussa. siitä ei millään mahdu yhdistelmä sekä henkilöauto samaan aikaan, joten ajattelin että nyt sattuu ryssää leukaan. noh yhdistelmä pääsi niistä ohi mutta aivan varmasti meni kalsarit vaihtoon ryssällä ja joutunut seisomaan jarrun päällä..
mutta mikä ihme saa ammattiautoilijan vaarantamaan muiden hengen tuolla tavalla? ja rajoittajaa ei ilmeisesti tässä vehkeessä ollut koska ei meinannut 100 riittää että ohi pääsi siitä, loivassa ylämäessä vielä.
muutaman kilometrin päästä minun taakse jäänyt henkilöauto kääntyi pois, ja hetken päästä tämä munakuskiyhdistelmä oli mun puskurissa kiinni ja alkoi taas väläyttelemään valoja. rajoitus jatkoi 100 ohituskaistan jälkeen, itse ajoin noin 108 navin mukaan ja tämä valopää roikkuu perseessä! en uskaltanut jarruja käyttää kun olis itseä voinut sattua, joten kiihdytin hetkellisesti vauhdin 120 jotta se rekka jäisi jälkeen. jäihän se sitten lopulta pitämään kunnon turvaväliä, mutta sitten kun itse käännyin tieltä pois niin tämä tuli rinnalle kun olin liittymässä hidastamassa ja päätti sitten vielä antaa kunnon torvisoitot mulle.
mikä ihme saa ammattiautoilijan vaarantamaan muiden hengen tuolla tavalla? ja rajoittajaa ei ilmeisesti tässä vehkeessä ollut koska ei meinannut 100 riittää että ohi pääsi siitä, loivassa ylämäessä vielä ja sen jälkeen roikkui perseessä kun oli 108 vauhtia itsellä..
ois tehnyt mieli lähteä seuraamaan sitä mulkkua ja käydä juttelemassa kuskille mutta oltiin mökille menossa ja kaljahammasta kolotti niin pirusti
sellanen romaani tälläkertaa.
Vai oliko edes suomen kilvissä, noissa idässä tulevissa rekoissa tuskin rajoittimia on?F31 320d xDrive -13
-------------------------
ex e39 523 -96
ex e46 320d touring -03
ex e28 518 -82
Comment
-
Comment