Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seiskamietteitä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #61
    Originally posted by Tenox View Post
    Jep, tosin viimeisin BMW:ni oli lähempänä malliston hintojen yläpäätä ja siitä huolimatta siihen upposi pari tonnia ihan korjauksiin ja huoltoihin. Vanhoista autoista ei ikinä tahdo tietää mitään varmaksi...
    Aamen. Kuka voi mennä takuuseen vanhasta, kun ei uuden ostamallakaan aina tiedä, mitä saa? Mutta onnistumisen todennäköisyys on ehkä himpun verran parempi, jos ostaa suoraan ensimmäiseltä omistajalta ja aikuisten oikeasti vähän ajetun yksilön. Tämä toimi mun E38 kohdalla. Suomessa noita on vaan aika vähän. Tai jos onkin, niin ei saa kympillä...
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • Luntti
      2Wheel Driver
      • Jul 2003
      • 5021
      • Yka

      #62
      Nyt joutuu lukemaan kaikkea postauksia seiskoista. Kaamee kuume päällä.
      Tänään kävin ajeleen 740i ja kyllä se vaan oman säväyksen antoi.
      Mitä noissa 4.0l olikaan yleisvikoja. Öljypumpun kiristys?
      Onko tollanen ei tiptronikki kestävämpi/vähempi vikaherkkä kuin tiptronic?

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #63
        Originally posted by luntti View Post
        Nyt joutuu lukemaan kaikkea postauksia seiskoista.
        Mitä noissa 4.0l olikaan yleisvikoja.
        Siis sen lisäksi, ettei se ole 750? Alkupään laatikkomurheilla yleensä pelotellaan ihmisiä. Laita hakusanaksi vaikka 5HP30, niin alkaa löytymään. Ihan aluksi voit lukaista vaikka tämän.

        Tuon ja pumppudilemman lisäksi ei oikeastaan kokonaisuuteen suhteutettuna ole kuin jotain pikkujuttuja, siis niissä alkupään laitteissa. Yksilöviat sitten erikseen.


        Originally posted by luntti View Post
        Onko tollanen ei tiptronikki kestävämpi/vähempi vikaherkkä kuin tiptronic?
        Paperilla se vanhempi ei-steppi on kestävämpää tekoa kuin steptronic (tiptronic on VAG-juttu). Ihan yhtälailla niitä molempia paukkuu, kun ikää tulee ja loppuun ajetaan... -> osta vähän ajettu.
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • Rudenorth
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 2415
          • Iisalmi

          #64
          Originally posted by luntti View Post
          Nyt joutuu lukemaan kaikkea postauksia seiskoista. Kaamee kuume päällä.
          Tänään kävin ajeleen 740i ja kyllä se vaan oman säväyksen antoi.
          Mitä noissa 4.0l olikaan yleisvikoja. Öljypumpun kiristys?
          Onko tollanen ei tiptronikki kestävämpi/vähempi vikaherkkä kuin tiptronic?
          Itse kyllä kuullut että steptronic olisi lujempi/parempi. Pari noita e38 740i veljellä ollut, toinen 6-lovinen manuaali ja toinen sillä vanhemmalla automaatilla. Automaatti laatikko oli juuri huollettu (sisukset pesty) niin se ainakin pelasi ihan hyvin. Manuaali ei mielestäni oikein solvetunut e38 olemukseen.
          MB W204 C320 CDI
          Kawasaki Ninja ZX-7R

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #65
            Originally posted by Rudenorth View Post
            Itse kyllä kuullut että steptronic olisi lujempi/parempi.
            Paperilla lujempi - tarkoitin siis tätä speksiä...

            E38 740iA 1995 -> A5S560Z -> 560 Nm
            E38 740iA 1997 -> A5S440Z -> 440 Nm

            Näin 740 kohdalla. 750 steppi on paperilla tuo sama A5S560Z. Mutta se on sitä paperia se.
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • TeeDee
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 497
              • Rovaniemi

              #66
              Originally posted by Violin View Post
              OT:ksi menee mutta kuinka pitkäaikaisen käytön perusteella nahkat olet tuominnut? Itse olen vasta vajaan vuoden istunut ledereillä ja en voi kyllä väitteeseesi yhtyä. Pienen pienen eron myönnän todeksi mutta tuollaisia lausahduksia kuulee monesti sellaisilta, jotka eivät koskaan edes ole nahkapenkeillä istuneet.

              Kyllä ne persgrillit lämmittää nahkat siinä missä kangasjakkaratkin. Ehkä ääripakkasissa on hitusen kylmempi hitusen pitempään. Kesälläkään ei mitään ongelmia. Jos ilmastointi jäähdyttää sisätiloja, ei ne nahkat mistään mustasta aukosta itseensä hirveitä lämpöenergioita ime. Toki taas äärihelteellä, joita on kerran kesässä Suomessa, voi hiukan hiki olla takamuksessa, mutta onko se kangaspenkkikään viileä?
              No itsellä kyllä on nahkat tuossa 525:ssa ja täytynee myöntyä alkuperäiseen väitteeseen tietyin varauksin. Nimittäin onhan ne kyllä todellakin kesällä kuumat ja talvella kylmät... Tosin siihen tottuu hetkessä, toki ilman perseenlämmitintä en huolisi. Pohdin itseasiassa tässä kun pari yötä ollut pakkasia, että onko nuo penkit ihan oikeasti niin paljon kylmemmät kuin miltä ne tuntuu. Tulin siihen tulokseen, että kun on ikänsä tottunut istumaan tavallisilla kangaspenkeillä niin sitä ikäänkuin olettaa, että istuu lämpimämmälle pinnalle kuin mitä nahka on sillä hetkellä kun siihen perseesi painat. Eli psykologinen juttu ainakin omasta mielestäni ja viimisen päälle tottumiskysymys.

              e: Tuli kyllä todella sekavaa tekstiä, ehkä sitä joutaisi nukkumaan.
              Last edited by TeeDee; 03-09-2007, 21:29.
              Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

              Comment

              • Luntti
                2Wheel Driver
                • Jul 2003
                • 5021
                • Yka

                #67
                Taidan olla liian vanhan kansan mies kun stepit ja tipit sekaisin.
                Ja liian vähän harrastanut bemuja. 15 vuotta ei vielä riittänyt.
                Sitten vielä kysymys. Miten selvitän mikä laatikko on autossa? Näkyykö ihan vin numerolla nuo e38 mallien automaatit.
                Tulevassa e38 tulee joka tapauksessa olemaan automaatti loota.

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #68
                  Originally posted by luntti View Post
                  Sitten vielä kysymys. Miten selvitän mikä laatikko on autossa? Näkyykö ihan vin numerolla nuo e38 mallien automaatit.
                  Tarkoitatko siis sitä, milloin vanhemmat venttiilivikaiset päivitettiin? Vai koska steppi tuli?
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • Luntti
                    2Wheel Driver
                    • Jul 2003
                    • 5021
                    • Yka

                    #69
                    Milloin venttiili vikaiset päivitettiin? Sitä tarkoitin.

                    Comment

                    • UGH!
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 237
                      • Nokia

                      #70

                      Kummallista kyselyä! Jos tahtoo jonkun auton, menee ja ostaa sen auton!
                      Ite ostin ton 740:sen E34:sen tilalle ja on se vaan ihan eri luokkaa Paras käyttöauto millä oon ajellu! Vikoja näihin vanhoihin romuihin (merkistä riippumatta) tulee jossain vaiheessa mutta ne laitetaan kuntoon ja matka jatkuu...
                      sigpic

                      Comment

                      • Luntti
                        2Wheel Driver
                        • Jul 2003
                        • 5021
                        • Yka

                        #71
                        Originally posted by UGH! View Post

                        Kummallista kyselyä! Jos tahtoo jonkun auton, menee ja ostaa sen auton!
                        Ite ostin ton 740:sen E34:sen tilalle ja on se vaan ihan eri luokkaa Paras käyttöauto millä oon ajellu! Vikoja näihin vanhoihin romuihin (merkistä riippumatta) tulee jossain vaiheessa mutta ne laitetaan kuntoon ja matka jatkuu...
                        En tarvinnut tuon enenpää kysellä.
                        Nyt ois auto laivassa tulossa kohti suomea.

                        Comment

                        • UGH!
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 237
                          • Nokia

                          #72
                          Juuri näin!!
                          sigpic

                          Comment

                          • E39-530A
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 931
                            • Espoo

                            #73
                            Originally posted by Stone View Post
                            Miksei 740i olisi hyvä käyttöauto myös talvella. Säteilijät kiinni niin hyvin pelittää. Ei E38 minun kuulemani ymmärrykseni mukaan ole edes niin vikaherkkä kuin E39. M62:lla saa suorituskykyä ja luonnetta autoon ihan eri tavalla. Ja onhan sitten se nokivasara vaihtoehtokin olemassa. Varusteet kannattaa katsoa mahdollisimman hyviksi..
                            Pistetääs uppia mun vanhalle kysymykselle. Stone: Millä lailla tuo E38 on vahvempi kuin E39, siis edes kuulopuheiden mukaan?

                            Mulla oli tosiaan vaihtoehtona tämän 530iA:n lisäksi 740iAL (ja 525iA). Ei olisi poissuljettua vieläkään nuo vaihtoehdot, vaikka olen ollut enemmän kuin tyytyväinen nykyiseen ajokkiin. Mitä nyt pientä remppaa olisi tiedossa, mutta ainahan sitä käytetyissä.
                            E92 335iA -08

                            ---
                            ex E34 540iA -93
                            ex E90 325iA -05
                            ex E39 530iA -00
                            ex Toyota Avensis
                            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                            Comment

                            • E66
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 91
                              • Lammi, Kanta-Häme

                              #74
                              Lisää seiskamietteitä

                              Muutama hajamiete threadissa keskusteltuun, teemana alkuperäinen
                              otsikko "seiskamietteitä":

                              - seiskoista upein on E38. Herättää samanlaisia väreitä kuin 70-luvun
                              isot Jaguaarit. Tähän nykymalliin ei silmä ole vieläkään tottunut, vaikka
                              toki E38 alkaa nyt näyttää "vanhanaikaiselta". Mutta se ei ole huono juttu.
                              Tässä tapauksessa tuon termin voi täydellä syyllä korvata käsitteellä
                              "klassinen".

                              - olen ajellut viimeiset 20 vuotta pääasiassa nelivetoisilla. "Kakkosautoina"
                              oli 90-luvun jälkipuoliskolla paljon ajetut E32 ja E31. Silloin tuntui että
                              ainakin E31:llä talviajo on tuskaa. E32 oli myös käyttöautona, ja sillä
                              pärjäsi talvella kehä I:n sisäpuolella ihan mukavasti - tosin lämppäri
                              hajosi myöhemmin eikä sitä saatu kuntoon, ja auto vaihtui. Tämän
                              nykyisen seiskan kanssa talviajo on aivan nautittavaa, kunhan valoista
                              lähtiessä muistaa takavedon ja unohtaa "näyttämisen", jota nuorempana
                              nelivedolla ehkä joskus tuli harrastettua. Hevosvoimista vain surkea
                              murto-osa välittyy tiehen sutivan takapään kautta . Pysäytyspuolella ja
                              yleisessä ajomukavuudessa ei neliveto sitten mitään lisäarvoa tarjoakaan.

                              - nahkapenkit ovat olleet niin kauan etten muuta muista mutta niiden
                              kanssa pärjää kunhan lämppärissä on tehoa. Kaikissa ei ole, penkit
                              lämpiävät vasta kun olet jo perillä. Seiskassa ei tässä suhteessa ole
                              moittimista. Nahkat eivät sovi laiskoille, niitä pitäisi jaksaa hoitaa (tai
                              ainakin hoidattaa), muuten menevät rähjäisen näköisiksi. Koskee
                              tietysti kaikkea istuinmateriaalia. Mutta nahkalta yleensä odotetaan
                              jonkinlaista näyttävyyttä.

                              - tekniikan monimutkaisuus on tässä E66:ssa varmaan saavuttanut
                              jonkinlaisen kliimaksin. Kun olen tekniikka- ja tietokonefriikki niin
                              se ei haittaa, vaan on arvo sinänsä, joka saa kunnioittamaan autoa
                              ja sen suunnittelijoita. Mutta täytyy myöntää että se myös tekee
                              autosta joskus oikukkaan ja "hankalan". Tuntuu että välillä tekniikka
                              ottaa ohjat käsiinsä ja tarpeen täyttyminen - siirtyminen paikasta A
                              paikkaan B - jää sivuosaan. Tähän asti kaikki E66:n tekniset
                              murheet ovat kumminkin olleet "tietokonehäiriöitä". On tullut
                              aiheettomia virheilmoituksia, ulkolämpömittari näytti aikansa
                              jatkuvasti +50C kunnes tokeni, airbagin merkkivalo syttyy jos
                              käynnistäessä akku on tyhjähkö ja jännite tipahtaa, DVD:n katselu
                              ei aina onnistunut, digiboxi ei joskus löydä kanavia, jne.
                              Loppujen lopuksi ainoa "oikea" murhe on ollut se, että ilmastoinnista
                              loppui hönkä; uudelleen täyttö korjasi tilanteen. Kuten ehkä kävi ilmi,
                              minulta jäi E38 väliin mutta voisi kuvitella että ainakin parin alkuvuoden
                              jälkeen sen teknikka olisi stabiili. Tämä E66 on tehty reilu vuosi
                              tuotannon aloittamisesta, joten lastentaudit ovat ihan mahdollisia -
                              E38:n nähden on uutuuksia valtava määrä.

                              Kaiken kaikkiaan seiska koko historiansa ajalta on hienoin arkikäyttöön
                              sopiva auto, jonka tunnen käytännön kokemuksesta. Sitä kokemusta
                              ei vaan koskaan ole liikaa, ja siksi on kiva lukea tämmöisiä threadeja.

                              Comment

                              • UGH!
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2006
                                • 237
                                • Nokia

                                #75
                                Originally posted by E66 View Post
                                Muutama hajamiete threadissa keskusteltuun, teemana alkuperäinen
                                otsikko "seiskamietteitä":


                                - olen ajellut viimeiset 20 vuotta pääasiassa nelivetoisilla. "Kakkosautoina"
                                oli 90-luvun jälkipuoliskolla paljon ajetut E32 ja E31. Silloin tuntui että
                                ainakin E31:llä talviajo on tuskaa. E32 oli myös käyttöautona, ja sillä
                                pärjäsi talvella kehä I:n sisäpuolella ihan mukavasti - tosin lämppäri
                                hajosi myöhemmin eikä sitä saatu kuntoon, ja auto vaihtui. Tämän
                                nykyisen seiskan kanssa talviajo on aivan nautittavaa, kunhan valoista
                                lähtiessä muistaa takavedon ja unohtaa "näyttämisen", jota nuorempana
                                nelivedolla ehkä joskus tuli harrastettua. Hevosvoimista vain surkea
                                murto-osa välittyy tiehen sutivan takapään kautta . Pysäytyspuolella ja
                                yleisessä ajomukavuudessa ei neliveto sitten mitään lisäarvoa tarjoakaan.

                                - nahkapenkit ovat olleet niin kauan etten muuta muista mutta niiden
                                kanssa pärjää kunhan lämppärissä on tehoa. Kaikissa ei ole, penkit
                                lämpiävät vasta kun olet jo perillä. Seiskassa ei tässä suhteessa ole
                                moittimista. Nahkat eivät sovi laiskoille, niitä pitäisi jaksaa hoitaa (tai
                                ainakin hoidattaa), muuten menevät rähjäisen näköisiksi. Koskee
                                tietysti kaikkea istuinmateriaalia. Mutta nahkalta yleensä odotetaan
                                jonkinlaista näyttävyyttä.
                                :think ..eikö tossa nykyseiskassa pelaa ajonvakautus/luiston esto vai etkö vain käytä sitä? Ittellä nimittäin häviää noi tehot sen systeemin mukana johonkin bittiavaruuteen ja kaikki kikkailu on vallan poissuljettua kunnes suljen systeemin napista Joskus toi systeemi toimii liiankin hyvin sillä uuden lumen sataessa en meinaa päästä tolla autokatokseen ensinkään, siinäkun on jyrkähkö mäki ja samalla pitäis taittaa terävästi nurkan taakse, systeemi kylmän viilesti sammuttaa!! poloisen E 38:n siihen paikkaan ja naapureilla on hauskaa...
                                Niin ja onhan tossa sentään nahkajakkaroissa lämmitykset joten pärjää mainiosti kehäteiden ulkopuolisessa talvessa
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎