Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2175
    • Kuopio

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ensinnäkin mahdin hinnat perustuvat PYYNTIhintoihin eikä myyntihintoihin,
    joten kauppaa ei tarvi tehdä.

    Ja toisaalta yksityisen pyyntejä ei noteerata,
    vain liikkeiden.
    Hyvä pointti asiavirheen korjaamiseksi, mutta yritin tuolla hymiöllä viestittää, etten nyt oikeasti olettanut veivaavani noita arvoja noin. Epäilen tosiaan, että verottaja/tulli on osannut tuon skenaarion ottaa huomioon ja toisaalta jos siinä onnistuis huijaamaan ja siitä kärähtäis, niin kannattaa muistaa että verorikoksista saa pahemmat tuomiot kuin henkirikoksista (tarkoituksellinen kärjistys, missä on myös oma perusteltu kritiikkinsä).

    Sitten asiaan. Yritin tullilta tiedustella vähän, että miten tuollaista B5:ttä verotettais. Että jos jonkinlaista suuntaa sais edes mitä voi olla odotettavissa. Sentään joku vastaus tuli mikä oli vähän yllättävääkin:

    Originally posted by Tullin henkilö
    Hei,


    Valitettavasti Tulli ei anna etukäteisarvioita ajoneuvon arvosta eikä autoveron määrästä.

    Ajoneuvon verotusarvosta ei voida antaa ennakkoratkaisua tai muuta sitovaa etukäteistietoa (autoverolaki 67 § 1 momentti).

    Johtopäätöksiä tai olettamia en arvojen kehittymisestä lähde tekemään. (Kyse erikoisautosta muutoinkin.)

    Lisäksi tämän tyyppisissä ajoneuvoissa täytyy aina muistaa 1.4.2012 voimaan astunut muutos veroprosenttitaulukossa. Eli veronmäärä suuripäästöisillä ajoneuvoilla on noussut vuodesta 2011.

    Kysymyksessä mainitun kaltaisista ajoneuvoista tuskin löytyy Suomen markkinoilta riittävää näyttöä hintahavainnoilla tehtävään arvonmääritykseen. Arvonmäärittämisessä on mahdollista käyttää apuna tarvittaessa myös ulkomaisia hintahavaintoja (vertailumenetelmä tai takaisinlaskumenetelmä).




    Sähköpostitse annetut vastaukset ovat osa Tullin yleisneuvontaa eivätkä ole sitovia. Tulli voi antaa hakemuksesta sitovan maksullisen ennakkoratkaisun arvonlisäverolain, valmisteverotuslain, väylämaksulain ja autoverolain soveltamisesta, ei kuitenkaan autoverolain mukaisesta verotusarvosta. Tariffia ja alkuperää koskeva sitova tieto on pääsääntöisesti maksuton.
    Vastaus oli täysin sen muotoinen mitä arvelinkin sen olevan. Kyllä suoraan sanoen hämmästyttää miten voidaan toimia tuollaisten periaatteiden mukaan. Liekkö on verolain hengen mukaista, että sitten kun ihminen on hankkinut asian X, niin sille täysin ennalta-arvaamattomasti ja mielivaltaisesti määrätään verot. Eikä ole mitään mahdollisuutta arvioida asiaa etukäteen. Oonko ihan yksin tämän ajatuksen kanssa, jos sanon että tämä ei ole reilua veronmaksajan kohtelua!? MIKÄÄN yritys ei saisi periä keneltäkään maksua tällaisten periaatteiden mukaan... mutta kun kyseessä on valtion alainen elin, niin mikä tahansa on vissiin mahdollista. Ilmeisesti kannattaa ihan oikeasti hankkia se lakimiespalvelu, jos tuollaisen B5:n uskaltaa tuoda maahan. Jos joku sattuu tosiaan jo kuulumaan tuohon Veromaksajain Keskusliittoon, niin voisi asiaa ehkä kysäistä lakimieheltä?

    Onko siitä mitään hajua paljonko noi verot nousi? Tai mitä nuo viestissä mainitut menetelmät käytännössä tarkoittaa?
    Last edited by Veeksi; 30-01-2013, 17:26.
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      Vertailumenetelmä = Katsotaan B5:sen hinta Saksassa ja verrataan minkä yleisemmän automallin saa siellä ostettua samalla rahalla. Selvitetään valitun yleisemmän automallin pyyntihinta Suomessa ja käytetään sitä B5:sen pyyntihintana Suomessa. Tässä oletuksena on siis että, noiden kahden eri automallin hinnat on molemmissa maissa samat suhteessa keskenään.

      Takaisinlaskumenetelmä = Oletetaan Suomen hintatason olevan sama kun Saksan ostohinta + Suomen autoverot. Tai ainakin itse ymmäärrän takaisinlaskennan tarkoittavan tälläistä laskentaa. Eli tarkemmin matemaattisena kaavana:

      autovero = (hankintahinta * (1 / (1 - vero%))) * vero%

      Esimerkiksi 30te hankintahinnalla ja 40% autoverolla:

      autovero = (30te * (1 / (1 - 0,40))) * 0,40 = 20te

      joten Suomen hinta olisi 30ke + 20ke = 50ke

      Yleensä tuo takaisinlaskenta antaa tullin mielestä liian matalia arvoja joten sitä käytetään vain harvoissa erikoistapauksissa. Kaava kuvaa käytännössä tilannetta jossa Suomeen on tuotu niin monta autoa, että markkinat on kyllästyneet kyseisen mallin osalta ja tuonti ei enää kannata ollenkaan. Kyseisten autojen autoverosta siivottu Suomihinta on siis sama kun Saksan yleinen hintataso. Todellisessa markkinataloudessa olisi pitänyt tapahtua näin hyvin pian tuonnin vapautumisen jälkeen eli takaisinlaskennan pitäisi kuvata Suomen hintatasoa jo vuonna 2003. Koska kyseistä kaavaa ei nimenomaan ole suostuttu käyttämään ei Suomen pyyntihintojen sisältämät verottomat arvot ole vieläkään kaikkien automallien osalta lähentyneet riittävästi Saksan hintatasoa.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2175
        • Kuopio

        Originally posted by 928 GTS View Post
        Vertailumenetelmä = Katsotaan B5:sen hinta Saksassa ja verrataan minkä yleisemmän automallin saa siellä ostettua samalla rahalla. Selvitetään valitun yleisemmän automallin pyyntihinta Suomessa ja käytetään sitä B5:sen pyyntihintana Suomessa. Tässä oletuksena on siis että, noiden kahden eri automallin hinnat on molemmissa maissa samat suhteessa keskenään.

        Takaisinlaskumenetelmä = Oletetaan Suomen hintatason olevan sama kun Saksan ostohinta + Suomen autoverot. Tai ainakin itse ymmäärrän takaisinlaskennan tarkoittavan tälläistä laskentaa. Eli tarkemmin matemaattisena kaavana:

        autovero = (hankintahinta * (1 / (1 - vero%))) * vero%

        Esimerkiksi 30te hankintahinnalla ja 40% autoverolla:

        autovero = (30te * (1 / (1 - 0,40))) * 0,40 = 20te

        joten Suomen hinta olisi 30ke + 20ke = 50ke

        Yleensä tuo takaisinlaskenta antaa tullin mielestä liian matalia arvoja joten sitä käytetään vain harvoissa erikoistapauksissa. Kaava kuvaa käytännössä tilannetta jossa Suomeen on tuotu niin monta autoa, että markkinat on kyllästyneet kyseisen mallin osalta ja tuonti ei enää kannata ollenkaan. Kyseisten autojen autoverosta siivottu Suomihinta on siis sama kun Saksan yleinen hintataso. Todellisessa markkinataloudessa olisi pitänyt tapahtua näin hyvin pian tuonnin vapautumisen jälkeen eli takaisinlaskennan pitäisi kuvata Suomen hintatasoa jo vuonna 2003. Koska kyseistä kaavaa ei nimenomaan ole suostuttu käyttämään ei Suomen pyyntihintojen sisältämät verottomat arvot ole vieläkään kaikkien automallien osalta lähentyneet riittävästi Saksan hintatasoa.
        Vertailumenetelmä kuulostaa melko arpamenetelmältä. Se on just se, että vertaavatko 545i/550i:n tai M5:een vai johonkin pienikulutuksiseen dieseliin. Tulee monenlaista summaa.

        Takaisinlaskenta ei kanssa tuntuis oikein kevyltä peliltä tässä tapauksessa, koska jos B5 maksaa Saksassa 25 000 ja siihen lyödään tuon kaavan mukaan 46,6 % verot niin siitä tulis Suomen hinnaks n. 47 000€ plus tuontikulut 2k€ plus talvirenkaat ja -varusteet 2k€ ....prkl...51 000€. Kun taas Mahti-järjestelmän mukaan saman ikäinen ja kilometreillä oleva M5 on arvoltaan 40 000€ (tosin sedan). Eli M5:n arvon perusteella tulis maksettavaa vajaa 44 000€. Ja kun jotenkin tuntuu, ettei tuo B5 kuuluis olla M5:ttä arvokkaampi? Ainakin jälleenmyynti o takuulla vaikeaa, kun ei tuommoista B5:ttä osaa moni edes etsiä (vaan ne harvat jotka tuon tyyppistä laitosta etsivät, etsivät M5:ttä). Ja noista hinnoista muuten taidetaan sentään laskea jotain 3000 euroa rabattia, kun määritetään arvo.

        ...#%%#"%#%¤"!"!.... taitaa kyllä olla liikaa riskiä jos meinas tuon neljäänkymppiin saada järjestymään... kympinkin jos sit sattuu menemään yli budjetin, niin se "vähän" tuntuu talouden pidossa.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • Jake79
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 510
          • Kokkola

          http://www.verkkouutiset.fi/index.ph...rotuskaytannon

          ja eiku valituksia rustaamaan...
          Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

          Comment

          • Squamish
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2009
            • 260
            • HEL

            Kouvolassa on käytetty oikeaa logiikkaa. Ja näin pidetään byrokraatit taas kiireisinä...
            Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

            Comment

            • Jesper
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1448

              ja sitten kun joku ystävällinen on rustannut hienon ja suht yksinkertaisen valituspohjan tästä uudesta valitusmahdollisuudesta, niin olisi ystävällistä jos voisit sen jakaa minulle privaan. Kiitos.

              Comment

              • crane
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 6392
                • Ex Lappilainen, nykyään etelä

                Hitto mistähän mie näkisin,paljonko on ollu veroprosentti omaan autoon 2012 kun toin ruotsista tänne.
                Mistä sitä löytäis hyvän valituspohjan?

                Comment

                • Taky
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 562
                  • Ola

                  Originally posted by Jake79 View Post
                  ja eiku valituksia rustaamaan...
                  "Uuden päätöksen nojalla oikea veroprosentti olisi sama, jota autoon sovellettiin uutena, eli vain 28 prosentia."

                  Nyt pitäisi tietää mistä selville mikä alkuperäisen ajankohdan veroprosentti on ollut....
                  Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                  Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    Tulli ei voi ainakaan väittää yksittäistapaukseksi koska noita on jo kaksi samanlaista keissiä.




                    Molemmat todennäköisesti yhden tutun Lappeenrantalaisen Porsche-harrastajan aikaansaannoksia joten valituspohja löytynee ainakin sitä kautta. Tosin mikään hirveä kiire asian kanssa ei ole ainakaan ennen 31.12.2013 deadlinea joka koskee erityisesti 2010 vuoden aikana tuotuja. Tulli tulee viemään nuo tapaukset aivan varmasti Korkeimpaan hallinto-oikeuteen eli nuo kaksi päätöstä ei ole vielä lainvoimaisia. KHO voi sitten jättää antamatta valitusluvan jolloin voidaan olettaa hallinto-oikeuksien antavan jatkossa samanlaisia päätöksiä kaikille valittajille tai KHO voi päätyä 2-1 vähemmistöön jääneen kannalle jolloin nykyinen meno jatkuu sellaisenaan.

                    Kolmas vaihtoehto on, että KHO päättää kysyä EY-tuomioistuomen kantaa asiassa. Tuo käytännössä tiedetään jo nk. Unkarin ja Romanian tapauksten perusteella ja se on Kouvolan HaO:n enemmistön kannan mukainen. Eli käytännössä lähes kaikki viimeisen lähes 10 vuoden aikaiset veropäätökset on tehty väärin ja niissä olisi pitänyt käyttää pienempiä veroprosentteja kun on käytetty.

                    Isokoneisten Bemmien verot putoaa siis helposti 40%->29% jne. kunhan ne on tehty ennen CO2-verotuksen aikakautta. Myös CO2-verotuksia on tietenkin kahdenlaisia eli ennen ja jälkeen veronkorotuksen joten 13% historiallisten Volvojen veroprosenttien lisäksi myös ensimmäisen version CO2-kaava pitää kaivaa takaisin esille niille autoille jotka oli uusia kun kaava oli alunperin käytössä.

                    Valtio on siis taas kerran aivan täydellisesti kusessa jos päätös jää voimaan ja joutuu korjaamaan käytännössä ainakin 100000 veropäätöstä vaikka käyttäisivät normaalia 3 vuotta kalenterivuoden lopusta vanhenemisaikaa. 2002-2009 verotettujen tapauksessa on sitten vielä tuojalla käytössä vahingonkorvausoikeudenkäynti vaihtoehto niin kuin ELV:nkin yhdeydessä.

                    ELV:istä puheenollen. En muista onko tämä ollut aiemmin esillä palstalla:

                    Eli ne 2005 ja aiemmat tapaukset joista on ELV jäänyt toistaiseksi syystä tai toisesta saamatta takaisin voidaan parhaassa tapauksessa saada kuntoon ihan kotimaisin voimin. Toinen vaihtoehto tuossakin on, että Komissio vie asian EYT:hen ja valtio pakotetaan sitä kautta avaamaan tapaukset uusiksi.

                    Vaikea keksiä miten valtionhallinto olisi voinut enää pahemmin sotkea käytettyjen autojen verotusta kun mitä on tähän mennessä saatu aikaan. Muutamat hassut ministeriön virkamiehet ja KHO:n tuomarit on kaiken sekoilun takana. 18. vuosi menossa eikä nuo ole vieläkään ymmärtäneet mitä Suomen kuuluminen EU:hun tarkoittaa.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Tällä on otettu erävoitto tuossa Jaguar tapauksessa:

                      Oikaisuvaatimus:
                      Autoverotuspäätöksessä on käytetty autoveroprosenttia 34,90 %.

                      Vaadin Lappeenrannan tullia selvittämään todellisen autoveroprosentin, millä vastaavia uusia autoja on verotettu 25.1.1999 rekisteröitäessä ne ensi kertaa uusina Suomeen.

                      Vaadin autoverotuksen oikaisua niin, että autoveroprosenttina käytetään tätä todellista autoveroprosenttia.

                      Mikäli Lappeenrannan tulli ei pysty määrittelemään ym. todellista autoveroprosenttia, vaadin toissijaisesti autoverotuksen oikaisua niin, että autoveroprosenttina käytetään ns. keskimääräistä ja aikanaan yleisesti käytettyä 29 % arvoa.

                      Vaadin lisäksi liikaa kannetun autoveron palautettavaksi korkoineen.

                      Perustelut oikaisuvaatimukselle:
                      Unionin tuomioistuimen tuomio 7.4.2011 asiassa C 402/09.
                      SEUT 110 artikla.

                      Henkilöautot on verotettu Suomessa vuoden 2008 alusta lähtien ympäristöperustaisella, ominaishiilidioksidipäästöjen tai laskennallisten ominaishiilidioksidipäästöjen perusteella määräytyvällä veroprosentilla riippumatta siitä, milloin ajoneuvo on otettu ensi kertaa käyttöön.

                      Suomen nykyisen autoverolain sitominen ominaishiilidioksidipäästöihin on täysin mahdollista. Mutta ilmiselvästi vaarana on, että ulkomailta Suomeen käytettynä tuodulle autolle saatetaan määrätä autoveroa enemmän, kuin on Suomessa jo markkinoilla olevan samanlaisen auton hintaan sisältyvä autoveron jäljellä oleva määrä. Näin on ilmiselvästi käynyt tässä tapauksessa.

                      Tuomion C 402/09 mukaan autolle saa määrätä ympäristöveron, mutta se ei saa olla suurempi kuin maassa jo olevien autojen hintaan sisältyvien verojen kokonaismäärä. Muussa tapauksessa laki ja hallinnolliset määräykset ovat syrjiviä. Kilpailun tulee olla vapaata ja riippumatonta siitä, mistä kuluttaja autonsa hankkii.

                      SEUT 110 artiklassa kielletään jäsenvaltiota määräämästä muiden jäsenvaltioiden tuotteille sisäisiä veroja, jotka ovat korkeampia kuin samankaltaisille kotimaisille tuotteille määrätyt verot. Tällä perustamissopimuksen määräyksellä pyritään takaamaan sisäisen verotuksen täydellinen neutraalisuus, kun on kyse kotimaan markkinoilla jo olevien ja maahantuotavien tuotteiden välisestä kilpailusta.
                      Last edited by 928 GTS; 08-02-2013, 20:31.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2175
                        • Kuopio

                        Laitetaan nyt tähän vielä tuo lisävastaus mitä sain kun vielä yritin tullista mehustella tietoa siitä miten B5 verotettaisiin...

                        Originally posted by Tulli
                        Hei,



                        Mikäli hintahavaintoja ei löydy riittävästi Suomen markkinoilta verotusarvon määrittämiseksi, niin käytetään seuraavia menetelmiä alla mainitussa järjestyksessä.


                        Vertailumenetelmistä:

                        Verrataan kysytyn ajoneuvon ja vertailuajoneuvon uushankintahintojen suhdetta samaojen ajoneuvojen arvoihin yhtäpaljon käytettyinä (ikä, ajomäärä). Uushankintahintoina voidaan käyttää myös ulkomailta saatuja hintatietoja (läh. Saksa).

                        Esimerkki.

                        Kysytyn ajoneuvon uushankintahinta Vertailuajoneuvon arvo Suomen mark-
                        ----------------------------------------------- x kinoilla kysytyn ajoneuvon kanssa samanikäise-
                        Vertailuajoneuvon uushankintahinta nä ja yhtäpaljon käytettynä.



                        Verrataan ulkomaiden markkinoilta (läh. Saksa) saatuja käytettyjen ajoneuvojen hintahavaintoja Suomen markkinoilla oleviin hintoihin vertailuajoneuvoa apuna käyttäen. Vertailu ajoneuvon valinnassa kiinnitettävä erityistä huomiota ajoneuvojen samankaltaisuuteen (käyttötarkoitus, arvostus, hintakehitys). Eli pyritään mahdollisuuksien mukaan valitsemaan kilpaileva tuote tai saman mallisarjan samankaltainen tuote.

                        Esimerkki.

                        Kysytyn ajoneuvon arvo ulkomailla (ka) Yhtä paljon käytetyn vertailuajoneuvon arvo
                        --------------------------------------------------- x Suomessa.
                        Vertailuajoneuvon arvo ulkomailla (ka)



                        Viimeisin johon turvaudutaan on takaisinlaskentamenetelmä:

                        Samanlaisen käytetyn ajoneuvon keskimääräinen arvo ulkomaiden markkinoilla (esim. Saksa)
                        ---------------------------------------------------------------------------------------
                        (1 - veroprosentti/100)
                        Eli takaisinlaskumenetelmälläkin tulisi aika rasakat mätkyt. Koska veroprosentti 46,6 % ja keskimäärin B5 maksaa Saksassa vähintäänkin 30 000€ tai varmasti enemmänkin.

                        30 000€ / (1 - 46,6/100) eli ~56 000€. 56 000 * 0,466 = ~26 000€.

                        Toisaalta vois kuvitella, että verot ei olis noin pahat, koska esim. 550ia maksaa Saksassa vain muutaman tonnin vähemmän kuin B5, ja 550ia:sta on veroja maksettu Suomessa jotain ~13 000€ (vuonna 2012)... mutta mene ja tiedä näistä. Kuka uskaltaa ottaa riskiä, jos tulli ei voi etukäteen edes kertoa millä menetelmällä aikoo arpoa tuloksen? Mä en ainakaan pysty ottamaan näin suurta riskiä...

                        ...ihan hyvä kyllä, että verottaja pitää homman näin arvaamattomana ja raakana autoilijoille. Vähän liian keponen linjahan täällä yleensä onkin autoilun verotuksen suhteen ja tarpeettoman hieno autokantakin tämän ansiosta.

                        Edit: Niin tosiaan...olisikohan nyt se hetki laittaa jäitä hattuun hankinnan suhteen ja katsoa mitä noista aiheellisista verovalituksista seuraa. Jos veroprosentti tippuu lähes 47 % -> 29 %:iin, niin on melkein ihan sama mihin ne vertaa sitä koska verojen määrä lähes puolittuu. <3
                        Last edited by Veeksi; 09-02-2013, 00:45.
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7508
                          • Jyväshyvä

                          Mistä kaivatte prosentit esim. vuodelle 2007?
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Mistä kaivatte prosentit esim. vuodelle 2007?
                            Lähde liikkellee silloin voimassa olleesta autoverolaista. Pahimmassa tapauksessa voi tulla vähän hiki, että selviää mikä oli ajantasainen voimassa oleva lainsäädäntö milläkin ajan hetkellä. http://www.finlex.fi

                            Lisäksi kannattaa huomioida, että ns. Unkarin ja Romanian tuomioita voidaan tulkita myös niin, että ensirekisteröinti hetken veroprosentti ei ole se oikea mitä pitäisi käyttää jos jossain vaiheessa myöhemmin on peritty vähemmän veroa kun ensirekisteröinti hetkellä. Jos käytetään esimerkkinä vaikka jotain 90-luvun bemmiä mistä on peritty 2002 Siilin-päätöksen jälkeen tullin taulukoiden mukaista yksilöllistä prosenttia 32%, sen jälkeen kun yksilöllisistä luovuttiin eri lukemaa 28% ja nyt viimeisimmän painotaulukon perusteella lukemaa 40% niin kyseisen auton oikea prosentti ei olisi tuo vanhimman lain mukainen 32% vaan myöhemmän lain 28% koska se on alin kaikista vaihtoehdoista. Eli Unkaria ja Romaniaa voidaan tulkita myös toisin kun Kouvolan hallinto-oikeus päätöksissään tulkitsi.

                            Näin ollen homma menee vielä sekavammaksi kun pelkän ensirekisteröintipäivän lainsäädännön prosentin selvittäminen. Itse asiassa pitää selvittää joka ainoan ensirekisteröintipäivän ja tuontipäivän välisenä aikana voimassa olleiden autoverolakien prosentit ja valita niistä kaikkein pienin käyttöön kun vastaava auto tuodaan verolle. Jos jossain vaiheessa tuontipäivän jälkeen on ollut käytössä pienempi prosentti ei sillä ole väliä kyseisen aiemmin tuodun käytetyn auton kannalta mutta jos vastaava auto tuodaan tänään noillakin lailla on vaikutusta ja niistä kaikista valitaan pienin prosentti toiselle tuontiautolle. Homma menee todella sekavaksi kun pahimmassa tapauksessa pitää selvittää 4-5 eri autoverolain käytännöt ja valita niistä tuojan kannalta halvin vaihtoehto. Tulli tulee olemaan aivan kusessa tämän kanssa eikä helppoa ole verovalitusta tekevilläkään.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Veeksi View Post
                              Edit: Niin tosiaan...olisikohan nyt se hetki laittaa jäitä hattuun hankinnan suhteen ja katsoa mitä noista aiheellisista verovalituksista seuraa. Jos veroprosentti tippuu lähes 47 % -> 29 %:iin, niin on melkein ihan sama mihin ne vertaa sitä koska verojen määrä lähes puolittuu. <3
                              Taitaa jäät sulaa ja hattukin kulua puhki ennen kuin tuosta asiasta tulee Tullia sitova määräys. Toki Tulli sen jutun lopulta häviää, mutta asiaa tietysti venytetään mahdollisimman pitkään.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Mites tuo kevyitten ja tehokkaitten autojen 1,5% "kateuskerroin" ? Mahtaako sekään olla ihan laillinen? :think
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎