Hetkinen, mikä autovero(tuskokonaisuuden) kohtaa tuo palautus tulisi sitten koskemaan? Ei-ALV -veroa? Olisihan se niin makoisaa, jos saisi vuosien takaa edes jotain takaisin, nousee suorastaan vesi kielelle.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Petteri75 View PostHetkinen, mikä autovero(tuskokonaisuuden) kohtaa tuo palautus tulisi sitten koskemaan? Ei-ALV -veroa? Olisihan se niin makoisaa, jos saisi vuosien takaa edes jotain takaisin, nousee suorastaan vesi kielelle.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Kai ne tuon tiedon mahdollisista palautuksista pimittävät vähintään 1.4. asti ettei nyt vaan jollekulle juolahda mieleen tuoda autoa liian edullisesti (=saada siitä alv-osuus takaisin). 1.4. astihan on voimassa tuo alv ja sen jälkeen sitten autovero nousee sillä 22%:lla..myydään:
- E34 M5 putkiston osia
Comment
-
-
En usko, että mitään rahoja saa kuitenkaan takaisin. Ministeriö keksii kyllä jonkun pykälän miksi ei koske takautuvasti.
Uskon vasta kun rahat on tilillä.Tanzanite Blue F83 Competition. San Remo green i4 M50.
ex-523i. Ex-540iA. ex-E91 330dA xDrive.ex-330Ci. ex-F11 M550D. ex-Z3M coupe. ex- E30 325 Cabrio.
Comment
-
-
Originally posted by 540iA View PostEn usko, että mitään rahoja saa kuitenkaan takaisin. Ministeriö keksii kyllä jonkun pykälän miksi ei koske takautuvasti.
Uskon vasta kun rahat on tilillä.
Haluaisin todella tietää, millä perusteella Suomi pystyisi kiertämään tuota kohtaa!
Kling klang $$$$
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Täytyypä kai kohta kysellä missä se oma valitus seikkailee. Kolme vuottahan sitä vasta on käsitelty, mutta ehkä tämä muuttuu vielä iloksi
Käsittääkseni tuo uutisointi, että palautus koskee vain 2006 vuoden jälkeen tuotuja autoja on hiukan virheellinen. Palautuksiahan pitäisi saada vaikka auto olisi tuotu 2003, siis jos siitä on voimassaoleva valitus jossain oikeusasteessa. Toisaalta kyse oli sen luokan kusetuksesta, että kaikille pitäisi palauttaa tuo vero vaikka ei olisikaan valitusta voimassa.
Korkoakin pitäisi käsitääkseni tulla minulle tuolta ekalta vuodelta aika reippaasti, korkohan aleni vasta 9/2004.
Comment
-
-
Kuitunen "en se minä ollut"
Autovero-virkamies: En tehnyt 80 miljoonan laskua
Heikki Kuitunen on valtiovarainministeriön pitkäaikainen Herra Autovero.
Suomen autoverotuksen arkkitehti Heikki Kuitunen kiistää, että hän olisi tuontiveromuotoilullaan aiheuttanut valtiolle 80 miljoonan euron laskun. EY-päätös on huono ja sekava, Kuitunen sanoo.
Valtiovarainministeriössä Suomen autoverolakeja jo kolmen vuosikymmenen aikana muotoillut vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen moittii EY-tuomioistuimen ratkaisuja.
EY-tuomioistuin pitää tänään julkaisemassaan päätöksessä Kuitusen luomaa tuontiautoveron arvonlisäperintää eli elv-järjestelmää selvästi eri autotuojia syrjivänä.
– Tuomioistuimen päätös on epäselvä ja huonosti kirjoitettu, ja sen tulkitsemisessa menee nyt muutama päivä aikaa, Kuitunen harmittelee.
Valtio voi joutua palauttamaan autontuojille jopa 80 miljoonan euron verran väärin perittyjä veroja. Tuntuuko hallitussihteeristä, että hän aiheutti valtiolle 80 miljoonan euron laskun?
– Ei suinkaan. Hyvin usein käy niin, että tuomioistuin tulkitsee valtioiden tekemiä ratkaisuja toisin. Siksihän näitä päätöksiä haetaan, Kuitunen sanoo.
Hänen mukaansa tuontiautoista perittyjä arvonlisäveroja aletaan jossain vaiheessa palauttaa ostajille, mutta aikataulu ja kokonaissumma ovat ministeriössä vielä auki.
– Emme vielä tiedä, kuinka moni ihminen näitä palautuksia tulee lopulta hakemaan. Summa on kuitenkin valtion budjetissa niin pieni, ettei Suomen talous siiihen kaadu, Kuitunen lohduttaa.
Valtiovarainministeriö joutuu lähipäivinä pohtimaan myös Tullin kanssa, miten käytännön autontuontimääräyksiä muutetaan äkkiä EY-päätöksen mukaisiksi.
F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Tämä on myös mukavaa luettavaa.
Todistustaakka käännettiin
Pääätöksen kohdassa 61 on erittäin merkittävä kannanotto verosyrjinnästä:
..."verojärjestelmää voidaan pitää EY 90 artiklan kanssa yhteensoveltuvana ainoastaan, jos osoitetaan, että järjestelmä on rakenteeltaan sellainen, ettei se missään olosuhteissa mahdollista maahantuotujen tuotteiden verottamista kotimaisia tuotteita ankarammin ja näin ollen sillä ei missään tapauksessa ole syrjivää vaikutusta".
Tämä toteamus merkitsee, että tullin on osoitettava, ettei verojärjestelmä (tai sen soveltaminen) syrji. Todistustaakka on tullilla ei verotettavalla.
Näyttäisi siis siltä, että tullin joutuu avaamaan MAHTI-järjestelmän ja osoittamaan, ETTÄ SE EI MISSÄÄN OLOSUHTEISSA SYRJI verotettavaa.
Päätös voisi merkitä seuraavaa:
Joko Mahti-järjestelmän antamaa veromäärää lasketaan alaspäin syrjimättömyyden varmistamiseksi tai koko järjestelmän käyttö lopetetaan. Ehkäpä silloinh tullaan johtopäätökseen, että on selkeintä ja kustannuksiltaan edullisinta poistaa autovero ja korvata se käytön ja polttoaineen verotuksella. Tämä näköala näkyy jo liikenneministeriön tulevaisuutta koskevissa arvioissa.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
EY-tuomioistuimen uuden päätöksen mukaan Suomi on perinyt väärin perustein tuontiautoista arvonlisäveroa, ja ostajia odottavat nyt 80 miljoonan euron veronpalautukset. Valtiovarainministeriö yrittää kuitenkin vielä pyristellä päätöstä vastaan.
Euroopan yhteisöjen tuomioistuin julkaisi tänään torstaina päätöksensä Suomen tuontiautoverotuksen laillisuudesta.
EU-komissio oli nostanut Suomea vastaan kanteen käytettyjen tuontiautojen ostajien epätasa-arvoisesta kohtelusta.
Tuomioistuimen mukaan Suomen valtio on ollut väärässä, kun se on perinyt käytettyjen autojen maahantuojilta autoveron lisäksi arvonlisäveron kaltaista elv-veroakin. EY-tuomioistuin piti syrjivänä sitä, että autoliikkeillä on ollut oikeus päästä e-arvonlisäverosta, toisin kuin yksityisillä tuojilla.
– Tämä on voitto oikeudenmukaiselle verokohtelulle. Nolointa tämä on ehkä kotimaisille hallinto-oikeuksille, jotka eivät ole uskaltaneet ratkaista asiaa itse jo ajat sitten. Valtio olisi säästänyt sillä paljon rahaa, sanoo asiaa jo yli vuosikymmenen ajanut juristi Petteri Snell.
Päätös tarkoittaa valtiolle arviolta 80 miljoonan euron veronpalautuskäskyä. Valtiovarainministeriö yrittää kuitenkin hidastella palautusta valtion talouden tilaan vedoten.
– Ei valtio voi tässä kovin pitkään pyristellä, tuomioistuimen päätös on hyvin selvä. Palautuksia tulee ainakin vuonna 2006 ja sen jälkeen tuotujen autojen omistajille, joiden verovalitus on yhä vireillä, Snell sanoo.
Kuinka pitkään valtio
vetkuttaa maksamista?
Takautuvat palautukset sen sijaan ovat ongelma. Vuonna 2002–2005 tuotujen autojen verovalitusoikeus on vanhentunut.
– Nyt pohditaan, voivatko näiden omistajat nostaa valtiota vastaan vahingonkorvausjutun väärin perustein perityn veron ja korkojen palauttamiseksi. Tämä tarkoittaisi helposti 40 miljoonan euron lisälaskua, Snell sanoo.
Hänen mielestään korvauksille olisi perusteita. EY-päätös antaa ymmärtää, ettei Suomen valtio ole toiminut asian käsittelyssä vilpittömästi.
Valtiovarainministeriö sanoi tänään päättävänsä myöhemmin, mitä tehdä takautuville palautuksille.
Snell arvelee, että seuraavaksi valtio alkaa riidellä palautusten sopivasta korosta.
– Tämä on ollut valtiolle hyvin edullista lainaa, ja siksi voi kestää jonkin aikaa ennen kuin palautuksia alkaa tulla. Nyt vireillä olevista tapauksista ne saisi teknisesti maksuun vaikka heti, enteriä painamalla, hän muistuttaa.
F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
Comment