Kyllä mieluusti kuulisin itsekin hieman lisää edes pohdintaa aiheesta, sillä pikkuhiljaa täytyy tietää miten suhtautuu tuon 31.3. päivämäärän kanssa.
Salakieli sikseen, jatketaanko sillä tavalla, että kaikki ymmärtävät?
+1
Onko jollakin nyt oikeasti tietoa, kannattaako auto verottaa ennen vai jälkeen 31.3.? Omalla kohdallani mietinnässä tuo Csi:n rekisteröinti ja jos ennen ko. päivämäärää, on se kunnostettava ja tehtävä tarvittavat muutokset jo talven aikana seisonnassa.
Näillä mennään: - BMW E81 118i since 2017 - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Salakieli sikseen, jatketaanko sillä tavalla, että kaikki ymmärtävät?
Saattaa olla vaikeeta mutta yritän nyt kuitenkin
Oletetaan että maahan tuodaan 4.4.2012 BMW 316i ajoneuvo vuosimallia 2008. Ajoneuvon verotusarvo selvinnee tullin MARVO:sta, oletetaan että se on 10.000 euroa.
Tämä tarkoittaa sitä että ko. ajoneuvon Suomeen jo verotetut verrokit, siis ne, jotka MARVO käyttää verotusarvon (yleisen vähittäismyyntiarvon) tietona, on verotettu ennen 1.4.2012 PIENEMMÄLLÄ veroprosentilla.
SIIS: Oletetaan että veroprosentti on ennen 1.4. 2012 vaikkapa 20, 1.4.2012 se nousee, vaikkapa 23 prosenttiin.
Toisin sanoen; ajoneuvon yleinen verotusarvo on oletettu 10.000 euroa josta veron osuus entisellä veroprosentilla on oletettu 20 prosenttia ja uudella veroprosentilla 23.
Kumpi on enemmän? Korostan että Euroopan Unionin Tuomioistuimen yleisen oikeudellisen linjauksen mukaan verrokkiajoneuvoissa (niissä jo aikaisemmin pienemmällä prosentilla verotetuissa) jäljellä olevaa autoveron pienintäkään määrää ei yksittäistapauksessakaan saa ylittää.
Voisiko tästä lukea rivien välistä, että ainoa tapa pitää veron määrä samana - mikäli veroprosentti nousee - on alentaa verotusarvoja?
Tästähän on ollut jo aiemmin täälläkin veikkauksia, että Tulli on jo pidemmän aikaa joutunut käyttää varsin alhaisia verotusarvoja jotta "vääryyttä" ei tapahtuisi.
Summa summarum: Tuo sanomasi on toki päivänselvää, joten onko tuosta pääteltävissä että käytettyjen autojen verotus ei tulisi juurikaan muuttumaan 1.4. - jos nyt pohdintaa harrastetaan. :think
Voisiko tästä lukea rivien välistä, että ainoa tapa pitää veron määrä samana - mikäli veroprosentti nousee - on alentaa verotusarvoja?
Tästähän on ollut jo aiemmin täälläkin veikkauksia, että Tulli on jo pidemmän aikaa joutunut käyttää varsin alhaisia verotusarvoja jotta "vääryyttä" ei tapahtuisi.
Summa summarum: Tuo sanomasi on toki päivänselvää, joten onko tuosta pääteltävissä että käytettyjen autojen verotus ei tulisi juurikaan muuttumaan 1.4. - jos nyt pohdintaa harrastetaan. :think
suurella todennäköisyydellä nostavat myös käytettyjen prosenttia samalla kaavalla. eri asia sitten lähtevätkö alentamaan verotusarvoja.
Voisiko tästä lukea rivien välistä, että ainoa tapa pitää veron määrä samana - mikäli veroprosentti nousee - on alentaa verotusarvoja?
Tästähän on ollut jo aiemmin täälläkin veikkauksia, että Tulli on jo pidemmän aikaa joutunut käyttää varsin alhaisia verotusarvoja jotta "vääryyttä" ei tapahtuisi.
Summa summarum: Tuo sanomasi on toki päivänselvää, joten onko tuosta pääteltävissä että käytettyjen autojen verotus ei tulisi juurikaan muuttumaan 1.4. - jos nyt pohdintaa harrastetaan. :think
Hmm. Mitä nyt olen jossain välissä lueskellut noita Euroopan Unionin komission lainvalmisteluasiakirjoja, niin siellä on selkeästi mukana autoverodirektiivi (asiakirjaluettelon viimeisin päivitys 1.10.2011) jonka lisäksi komissio on antanut valmisteluasiakirjoja joitten mukaan kuluvan vuoden aikana komissio antaisi siimaa siitä miten ajoneuvojen verotusta ja rajojen yli siirtoa tullaan yksinkertaistamaan. Ohessa yksi
Komissio ei ole vielä tullut uunista ulos, toki tässä on vielä pari kk kuluvaa vuotta jäljellä, mutta autoverotuksen muutosajankohta (alkuperäisestä vuodenvaihteesta siirtyen 1.4.2012) VOI johtua myös tästä seikasta.
Asiaa jyrkästi vastustavat paikalliset suomalaiset tahot väittävät että em. autoverodirektiivi on vasta ehdotus. Niinhän se on, mutta sen mukaan autoverosta tulee luopua viimeistään 31.12.2015 mennessä.
Lisähuomautuksena edelliseen ehdotukseen: Komissio antoi kuluvan vuoden alussa energiadirektiiviehdotuksen, jonka ensimmäiset reunaehdot laukeavat jo ensi helmikuussa. Suomi uudisti energiaverotustaan, mihin kuuluu mm. polttoaineverotus viime vuoden lopulla mutta energiadirektiiviEHDOTUKSESTA johtuen Eduskunta on ryhtynyt jo nyt toimenpiteisiin ehdotuksen reunaehtojen täyttämiseksi. Käytännössä tämä energiadirektiiviehdotus tarkoittaa MERKITTÄVIÄ muutoksia mm. kansallisen (eli Suomen) polttoaineverotuksen lainsäädäntöön (joka siis valmistui noin vuosi sitten ja oli silkkaa heikkikuituspaskaa) mutta samalla ajoneuvoverotukseen, jota ei pidä sekoittaa autoveroon.
Onko jollakin nyt oikeasti tietoa, kannattaako auto verottaa ennen vai jälkeen 31.3.? Omalla kohdallani mietinnässä tuo Csi:n rekisteröinti ja jos ennen ko. päivämäärää, on se kunnostettava ja tehtävä tarvittavat muutokset jo talven aikana seisonnassa.
Verotus ei ole riippuvainen millään tavalla rekisteröintiin, eli verotat sitten kun tiedät kumpi ajankohta on kannattavampi ja rekisteröintikatsastat auton sitten kun se sinulle parhaiten sopii.
Kumpi on enemmän? Korostan että Euroopan Unionin Tuomioistuimen yleisen oikeudellisen linjauksen mukaan verrokkiajoneuvoissa (niissä jo aikaisemmin pienemmällä prosentilla verotetuissa) jäljellä olevaa autoveron pienintäkään määrää ei yksittäistapauksessakaan saa ylittää.
Tällä pyyhivät persettään, juuri viime viikolla tuli hyvä esimerkki tästä itselle.
Hallitus pyyhkii persettä ylipäänsä kaikilla järkevillä veromuutoksilla, jotka on tappelemalla ja lobbaamalla saatu aikaan. Mulla on totaalisesti mennyt mielenkiinto näihin verolakiasioihin. Kun nyt autoverotason korotus onnistuu ilmoitusluontoisesti "milloin vaan" vs. kansalaisen vuosia ja vuosia kestävä lobbaus ja toisten tappelu jopa eri oikeusasteissa, niin ei paljo kiinosta hakata päätä seinään! Suomi verottaa, minkä verottaa, ja siihen ei kukaan tavallinen ihminen pysty vaikuttamaan millään tavalla.
Vannoin jo ensimmäisen tuontiauton (kuuden vuoden rumban jälkeen) verotettuani että näille virkaheitoille autoverotuksen erityis"sian"tuntijoille ja tullihulikaaneille en IKINÄ anna periksi. Mieluummin annan suomisomalille tonnin kuin suomiautoverottajalle euron.
Vannoin jo ensimmäisen tuontiauton (kuuden vuoden rumban jälkeen) verotettuani että näille virkaheitoille autoverotuksen erityis"sian"tuntijoille ja tullihulikaaneille en IKINÄ anna periksi. Mieluummin annan suomisomalille tonnin kuin suomiautoverottajalle euron.
Kossut näppiksellä
E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Vannoin jo ensimmäisen tuontiauton (kuuden vuoden rumban jälkeen) verotettuani että näille virkaheitoille autoverotuksen erityis"sian"tuntijoille ja tullihulikaaneille en IKINÄ anna periksi. Mieluummin annan suomisomalille tonnin kuin suomiautoverottajalle euron.
Juuri näin! Jos löytyy faktaa että samanlaisesta autosta on joskus maksettu vähemmän veroa niin korkeampaa veroa ei tarvitse maksaa. Ensimmäinen vastaus tullissa tätä koskevaan kysymykseen on että maksa ja valita, mutta todellisuudessa paikanpäällä "väärä" päätös voidaan kumota ja tehdä uusi veropäätös sillä istumalla.
Ensimmäinen vastaus tullissa tätä koskevaan kysymykseen on että maksa ja valita, mutta todellisuudessa paikanpäällä "väärä" päätös voidaan kumota ja tehdä uusi veropäätös sillä istumalla.
No soitti perään niin puolessa tunnissa otti ~6000eur vertailu autosta arvoa pois eli melkein pari tonnia pienempi vero maksettavaksi, mutta ei se autuaaksi tee. Ihan mielenkiitoista olisi tietää että millä oikeudella tämän ensimmäisen version tullissa saivat tehdä? Montako tuhatta väärää päätöstä menee vain mukisematta maksuun, onko se oikein?
Tullut vero on korjauksesta huolimatta liian iso, vastaaviin on jo pari vuotta sitten tullut pienempiä. Harmi kun ei ole lakimies ammatiltaan ja olisi muutakin työtä tehtävänä kuin lähteä noita "ammattilaisia" opastamaan.
Onko hyviä arvauksia ja spekulaatioita miten vuoden vaihteen jälkeen käy vaikkapa esimerkiksi Z4 3.0i 2003 luokan pelille? Co arvo on 230g.
Lähinnä vaan nyt se että pitäisikö tuollaisen hakua harkita nyt talvella vai sitten huhti/toukokuussa. :think
Co2-arvolla 230g/km vero nousee 32,9% --> 39,8%, eli maksettava vero nousee noin 21%, kun muut muuttujat pysyvät samoina. Eli vm. 2006 tai vanhemmalla autolla maksettava vero nousee keskimäärin noin 1400e.
Co2-arvolla 230g/km vero nousee 32,9% --> 39,8%, eli maksettava vero nousee noin 21%, kun muut muuttujat pysyvät samoina. Eli vm. 2006 tai vanhemmalla autolla maksettava vero nousee keskimäärin noin 1400e.
Niitten on sitten pakko puottaa verotusarvoja jos vero pitäisi pysyä samalla tasolla?
Comment