Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6931
    • N/A

Originally posted by jake2710 View Post
    Oliko "MUUTOS PÄÄTÖSESITYS" vai "MUUTOS AUTOVEROTUSPÄÄTÖKSEEN"?

Päätösesityksen jälkeen tulee hyväksytty versio, josta 60 päivää aikaa valittaa.
    Muutos autoveropäätökseen

Comment

• 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

Itse lähtisin yrittämään joka tapauksessa tullin kautta valittamista myös ennen 2006 tuoduissa joista valitusaika on mennyt umpeen. Eli vapaamuotoinen valitus tullille sisään missä perustelee ELV:n virheellisyyden ja viittaa Suomen oikeuslaitoksen tekemään virheelliseen tulkintaan joka kuuluisi korjata mm. perustuslain kansalaisten tasapuolisen kohtelun vaatimuksen perusteella vaikka normaali valitusaika on jo mennyt umpeen. Tulli tekee todennäköisesti hylkäävän päätöksen josta voi sitten valittaa hallinto-oikeuteen.

Mikäli alemman tason hallinto-oikeuskin hylkää valituksen voi vielä hakea valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Mikäli hallinto-oikeuden tuomarit ajattelee ollenkaan omien kasvojensa säilytystä tulee sieltä rahat takaisin korkojen kanssa. Tämän tulli ja hallinto-oikeus välivaiheen hyvä puoli on ettei se maksa pahimmillaankaan valittajalle kun kai alle satasen jos häviää KHO:ssa.

Ellei hallinto-oikeus tee oikeaa päätöstä voi valtion aina haastaa käräjäoikeuteen mutta siinä kulut nousee aivan toiselle tasolle. Joten tuollainen vähintään 3-5 vuotta kestävä hallinto-oikeudessa tapahtuva välivaihe kannattaa todennäköisesti käydä läpi. Samalla voi odotella josko joku veisi vastaavan asian jo nopeammin käräjille ja pakottaisi sitä kautta valtion maksamaan ELV:t takaisin. Tuollaista päätöstä voisi sitten kaikki yksityistuojat käyttää hyväksi. Pahimmassa tapauksessa tosiaan jokaisen pitää haastaa valtio erikseen käräjille jotta asia saadaan oikeasti kuntoon.

EY-tuomioistuin ei rajoittanut mitenkään tuomion ajallisia vaikutuksia. Näin ollen ELV pitäisi maksaa takaisin kaikista Suomen EU-jäsenyyden aikana eli 1.1.1995 ja sen jälkeen yksityishenkilön tuomista autoista ja moottoripyöristä. 2006 ja muut vastaavat aikarajat on kotimaisia keksintöjä jotka perustuu Suomen lakiin. Niillä ei ole mitään merkitystä kun ne on ristiriidassa EYT:n tuomion kanssa.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

Comment

• Juice
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 815

.........................................
        Last edited by Juice; 17-03-2012, 16:26.

Comment

• piritek
          Yritys
          • May 2006
          • 100
          • Oulu

Pohjoisesta tullipiiristä tuli kirje tänään (20.4). Auto verotettu 4.1.2004. Verovalitus tehty 18.5.2006. Verotusarvoa oli alennettu 20% ja maksavat ALV:n autoverosta takaisin ja molemmat 2,5% korolla.
          www.piritek.com

Comment

• Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

Jos autoveroasiat ja valtion toiminta autoilijoihin liittyen kiinnostaa, niin kannattaa lukea myös TÄMÄ topic.
            All good things come to those who wait.

Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

Sound Factory Bar & Nightclub

Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

Comment

• Kawa_m3
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 143
              • Porvoo / Helsinki

Mun täytyy kyllä sanoa että jos ennen 2006 verotetuista autoista palautetaan alvit vain jos valitus on tehty, on se vastoin ainakin omaa oikeustajuani.
              Moni(mm. minä) varmaan jätti valituksen tekemättä osittan sen takia että ei viitsi turhaan lisäkuormittaa valmiiksi ylikuormitettua organisaatiota. Jos siitä palkitaan näin, niin tulee ainakin minulle tekemään tulevaisuudessa olemaan todella tiukkaa ajatella yhteistä hyvää oman edun edelle.

Aiemmin olen jopa puolustellut veroja, vaikka varmaan olenkin ns. nettomaksaja mutta jostainhan valtion ne fyrkat on revittävä.
              Jos pelisäännöt kuitenkin ovat täysin mielivaltaiset ja vastoin tervettä järkeä, en usko olevani ainoa joka muokkaa omia moraalikäsityksiään ainakin valtiota kohtaan.

Comment

• TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

Originally posted by Kawa_m3 View Post
                Moni(mm. minä) varmaan jätti valituksen tekemättä osittan sen takia että ei viitsi turhaan lisäkuormittaa valmiiksi ylikuormitettua organisaatiota.
                Moni taas teki valituksen juuri sen takia, että autoalan ihmekartellia ylikuormitettaisiin vielä lisää. Tullihan on yksi osa sitä, tosin eihän tavalliset virkailijat toki syyllisiä ole, vaan ne ylemmän tason puputtajat.

Työkaverille oli tullut päätös ELV:ien palautuksesta 2004 tuodusta autosta josta oli tehty valitus 2007 lopussa. Piti häntä silloin 2007 joulukuussa patistaa ja neuvoa valituksen tekemiseen, mutta nyt se sitten palkittiin. Minun 2006 vuoden lopussa jättämä valitus on yhä käsittelyssä. Ei se kuitenkaan ole kadonnut, joten eiköhän sieltä rahaa joskus tule.
                E39 528iA

Comment

• bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

Entä jos käy niin että tietojen käsittely "viivästyy" ensi vuoden puolelle tai myöhempään ajankohtaan ja tulli uskoo siihen että valtaosa vuonna 2006 auton tuoneista ei valita autoverosta tämän vuoden loppuun mennessä => kolmen vuoden valitusaika umpeen ja 2006 tuoneet ei saisi alvia takaisin (jos ei valitusta vireillä, eli sama laulu kuin nyt ennen 2006 tuoneille). Säästöhän se on pienikin säästö, jos about 70% (hatusta vedetty) auton tuojista ei valita veropäätösestä.

"Tuomiolla on takautuvia vaikutuksia autoverotuksiin, jotka on tehty vuosina 2006 - 2009.

Tulli oikaisee nyt niiden yksityishenkilöiden, jotka eivät ole olleet arvonlisäverovelvollisia, veropäätökset ja palauttaa heille automaattisesti autoverolle kannetun arvonlisäveron määrän. Tullin arvion mukaan palautukset saadaan maksettua asiakkaille vuoden 2009 loppuun mennessä."

Edit: Valitus laitetaan menemään vaikka alvi palautuisikin, arvon määritys, yms.. seikat. Lisäksi odotellaan 30.3 -09 verotetun auton alvitonta päätöstä...
                  Last edited by bemmeri; 21-04-2009, 20:31.
                  EVERYTHING | WORKS

Comment

• Dandy
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1438
                    • ....

Mun täytyy kyllä sanoa että jos ennen 2006 verotetuista autoista palautetaan alvit vain jos valitus on tehty, on se vastoin ainakin omaa oikeustajuani.
                    Moni(mm. minä) varmaan jätti valituksen tekemättä osittan sen takia että ei viitsi turhaan lisäkuormittaa valmiiksi ylikuormitettua organisaatiota. Jos siitä palkitaan näin, niin tulee ainakin minulle tekemään tulevaisuudessa olemaan todella tiukkaa ajatella yhteistä hyvää oman edun edelle.

Aiemmin olen jopa puolustellut veroja, vaikka varmaan olenkin ns. nettomaksaja mutta jostainhan valtion ne fyrkat on revittävä.
                    Jos pelisäännöt kuitenkin ovat täysin mielivaltaiset ja vastoin tervettä järkeä, en usko olevani ainoa joka muokkaa omia moraalikäsityksiään ainakin valtiota kohtaan.
                    Kirjoitin asiasta kansanedustajalle ja asiasta tulee varmuudella eduskunnassa keskustelua. Ei yksinkertaisesti voida olettaa, että kansalaisen tulisi tulkita lakia valtiota ja tullia paremmin saadakseen laittomasti perityt rahat pois. Nythän tilanne on siis juurikin tämä, eli valituksen tehneet saavat aiemmilta vuosilta, muut eivät. Olen aika varma, että jossain vaiheessa kaikki alv:t joudutaan palauttamaan.

Comment

• Kawa_m3
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 143
                      • Porvoo / Helsinki

Originally posted by Dandy View Post
                      Kirjoitin asiasta kansanedustajalle ja asiasta tulee varmuudella eduskunnassa keskustelua. Ei yksinkertaisesti voida olettaa, että kansalaisen tulisi tulkita lakia valtiota ja tullia paremmin saadakseen laittomasti perityt rahat pois. Nythän tilanne on siis juurikin tämä, eli valituksen tehneet saavat aiemmilta vuosilta, muut eivät. Olen aika varma, että jossain vaiheessa kaikki alv:t joudutaan palauttamaan.

Toivon ja vähän luulen että olet oikeassa että jossain vaiheessa aiemminkin perityt alvit tullaan palauttamaan.
                      Mutta ei niitä kyllä ihan pienellä taistolla takaisin saa.
                      Kiitos ja kumarrus aktiivisuudestasi. Sen luokan vääryytenä pidän asiaa että pitää varmasti itsekin olla aktiivinen ja tehdä sama.

Comment

• Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

Itselläni on täysin sama tilanne. Olen tuonut autoja Saksasta vuodesta 2000 asti. Mistä minä olisin osannut ennustaa, että mitä jonkun ALV/ELV asian kanssa tapahtuu keväällä 2009? Jos olisin tiennyt tämän jostain kristallipallosta, niin olisin varmasti tuonut paljon enemmän autoja itselleni ja verottanut jokaisen. Koska verot on olleet niin toivottoman suuria, niin autoja ei ole tullut ihan älyttömästi verotettua. Mutta olisi ollut mukava saada edes ne alvit takaisin verottamistani autoista.

Niistä autoista mitä olen yksityishenkilönä verottanut, en ole alvista valittanut. Pikaisen laskemisen mukaan tämän "2006-2009" päätöksen takia minulta jää saamatta ainakin neljästä ennen vuotta 2006 verotetusta autosta nuo alv palautukset. Ihan samalla tavalla olen tietysti maksanut ne alvit kuin kaikki muutkin, mutten ole tuosta alv asiasta tajunnut valittaa. Oma tyhmyys sinänsä, mutta toisaalta mistäpä tämän asian olisi varmaksi tiennyt? Vanhimmista tuomistani autoista olisi ihan hyvin voinut keretä tulla päätös, jossa olisi todettu, että alvia ei palauteta ja sillä selvä. Kun joka välissä Tullin ja valtion edustajat muistivat kertoa, että arvonlisäveron periminen autoveron päälle on laillista ja on turha valittaa. Ja minä idiootti tietysti olen mennyt luottamaan suomalaisen virkamiehen sanaan..

Joten ei voi sanoa muuta kuin kiitos vitusti Suomen Tulli ja valtiovalta tästäkin. Ihmisten rahoja nussitte kokoajan ja kusetuksen määrällä ei tunnu olevan mitään rajaa. Ja sama meno vaan jatkuu nykyisenkin autoverosysteemin myötä, alvihan ei poistunut mihinkään, vaan se vain lisättiin autoveron määrään. Autoista siis peritään tälläkin hetkellä enemmän veroa, kuin vastaavissa suomalaisissa käytetyissä autoissa on autoveroa jäljellä. Lasipalatsien ja isojen maahantuojien loputon kartelli vaan jatkuu, Suomen valtiovallan siunauksella.
                        All good things come to those who wait.

Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

Sound Factory Bar & Nightclub

Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

Comment

• bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

Originally posted by Juhis View Post
                          Itselläni on täysin sama tilanne. Olen tuonut autoja Saksasta vuodesta 2000 asti. Mistä minä olisin osannut ennustaa, että mitä jonkun ALV/ELV asian kanssa tapahtuu keväällä 2009? Jos olisin tiennyt tämän jostain kristallipallosta, niin olisin varmasti tuonut paljon enemmän autoja itselleni ja verottanut jokaisen. Koska verot on olleet niin toivottoman suuria, niin autoja ei ole tullut ihan älyttömästi verotettua. Mutta olisi ollut mukava saada edes ne alvit takaisin verottamistani autoista.

Niistä autoista mitä olen yksityishenkilönä verottanut, en ole alvista valittanut. Pikaisen laskemisen mukaan tämän "2006-2009" päätöksen takia minulta jää saamatta ainakin neljästä ennen vuotta 2006 verotetusta autosta nuo alv palautukset. Ihan samalla tavalla olen tietysti maksanut ne alvit kuin kaikki muutkin, mutten ole tuosta alv asiasta tajunnut valittaa. Oma tyhmyys sinänsä, mutta toisaalta mistäpä tämän asian olisi varmaksi tiennyt? Vanhimmista tuomistani autoista olisi ihan hyvin voinut keretä tulla päätös, jossa olisi todettu, että alvia ei palauteta ja sillä selvä. Kun joka välissä Tullin ja valtion edustajat muistivat kertoa, että arvonlisäveron periminen autoveron päälle on laillista ja on turha valittaa. Ja minä idiootti tietysti olen mennyt luottamaan suomalaisen virkamiehen sanaan..

Joten ei voi sanoa muuta kuin kiitos vitusti Suomen Tulli ja valtiovalta tästäkin. Ihmisten rahoja nussitte kokoajan ja kusetuksen määrällä ei tunnu olevan mitään rajaa. Ja sama meno vaan jatkuu nykyisenkin autoverosysteemin myötä, alvihan ei poistunut mihinkään, vaan se vain lisättiin autoveron määrään. Autoista siis peritään tälläkin hetkellä enemmän veroa, kuin vastaavissa suomalaisissa käytetyissä autoissa on autoveroa jäljellä. Lasipalatsien ja isojen maahantuojien loputon kartelli vaan jatkuu, Suomen valtiovallan siunauksella.

mulla on ennen 2006 tuotuja lähes 10 kappaletta... arvaappa vituttaako kun ei tullu tehtyä valituksia. nyt vaan jonnekin EU pääkallopaikalle rajusti mailia, ketkä hallitsee kirjoittamisen jalon taidon
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

Comment

• pmv
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 2032
                            • tornio

Onneksi itellä ei ole kuin yksi auto tuotunna ennen vuotta 2003. Mutta veikkaan, että joku kaunis päivä siitä ne alvit tulee takaisin. Oma veikkaus tuossa asiassa on se, että valtionvarainministeriössä on katsottu kirstuun ja todettu että eihän perkele meillä ole rahaa maksaa kaikkea. Sitten joku keksiny tämmösen kuningasidean, että pelataan aikaa. Eihän tuohon valitusaikaan vetoaminen ole millään lailla oikeudellisesti pitävä.

Itse sain jo alvit takaisin 2006 tuodusta autosta. En ollut valittanut veropäätöksestä(koska pidin sitä silloisten säädösten nojalla oikeudenmukaisena), mutta kun asia tuli ajankohtaiseksi, kysyin tuolloin voimassa olleista yksilökohtaisista veroprosenteista. Nehän on palauttanut viran puolesta jos myöhemmin on löytynyt mallikohtainen alempi veroprosentti. Tuota ei oltu vielä tehty ja nyt samalla palauttivat alvit...rahat tuli tilille viime viikolla.

Comment

• Antza
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 2143
                              • Espoo

Tulli ja valtiovarainministeriö ovaat mielestäni toimineett vilpillisesti, harhaanjohtavasti. Auton/autoja Suomeen verottaneille olisi pitänyt verotuspäätöksen yhteydessä vähintäänkin mainita erikseen, että autoveron arvonlisäverosta - joka siis silloin oli tullin mukaan laillinen lakiperusteinen vero eikä siis autoverokohde, josta pystyi oikaisevasti valittamaan - oli EY-tuomioistuimessa vireillä kanne, jolla saattaisi tulevaisuudessa olla vaikutuksia autontuojan maksamaan veroon mikäli siitä silloin tekee valituksen. Tällä tavoin oikeudenmukaisesti ajatellen tullin olisi siis pitänyt ottaa kaikki nämä mukaan valitusprosessiin automaattisesti jo silloin epäselvän veron osalta.

Ei voida nimittäin olettaa, että yhteiskunnassa verovelvollinen kyseenalaistaa lakiperusteisen veron, vaan lakijärjestelmään luottamisen pitäisi olla yksi tasa-arvoisen yhteiskunnan peruspilareista. Verotusarvosta valittaminen on täysin eri asia, sillä siinä kohteena on jollain mallilla tms. tuotettu hypoteettinen verotusarvo.

EY-tuomioistuimen päätöksen perusteella on ilmeisen selvää, että tulli/vm joutuu maksamaan autoveron arvonlisäveron takaisin kaikille. Mitä luultavimmin - perustuen aiempaan - Suomen viranomaisen osalta nyt vain jatketaan samaa jo n. vuosikymmen sitten alkanutta vitkuttelua ja vääntelyä, ts. pelataan vain aikaa. **ttu.
                              Current rides:
                              F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

Previous rides:
                              E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

Comment

• Jonsku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 4645
                                • Tuusula

Originally posted by Jonsku View Post
                                Noniin, pirautinpa Tulliin ja sieltähän tuli jopa asiallista palvelua.

Eli koska tuo tuomani auto ('E30 325 cabrio) on niin vanha ettei heillä ole järjestelmässään sille määritettyä markkina-arvoa, tulee sen arvo määrittää vielä tuntemattomalla tavalla. Tätä tapaa määrittää auton arvo pohditaan parhaillaan jossain, ja kunhan siitä päätös tulee, aletaan käsitellä näitä oikaisuvaatimuksia (kaikki ennen '07 maaliskuuta (vai olikohan joulukuuta) jätetyt oikaisupyynnöt joiden autojen arvoja ei heidän järjestelmässään ole).

Kaikki ed. mainitut oikaisupyynnöt / valitukset pitäisi kuulemma olla käsiteltyinä ensi kesään mennessä, eli toivottavasti keväällä / lopputalvesta pamahtaisi palautukset korkoineen (olikohan huimat 2%) tilille.
                                Tulipa taas soiteltua tulliin. Nyt on toimintatavat selvillä ja "kaikki viimeisetkin" markkina-arvot olisi kuulemma pitänyt saada pääsiäiseen mennessä. Noh, eipä saaneet mutta ensi viikolla ilmeisesti tulevat MARVO:lta.
                                DL kaikkien noiden vanhojen päätösten käsittelyyn / oikaisuun on kesäkuun loppu kuluvaa vuotta ja näillä näkymin siihen päästään.
                                Alveja eivät palauta automaattisesti mikäli valituksessa ei ole siitä mainittu. Tullivirkailija oli kyllä sitä mieltä että ne joudutaan vielä jossain välissä palauttamaan kaikista tuontiautoista mutta nyt vaan hankaavat vastaan niin pitkään kun voivat..
                                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                                ... and many more

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍