Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Tullin taulukot männä kuukausilta nyt saapuneet.



    Oman M5:eni verotusta pohtiessa pisti nämä autot kesäkuun taulukossa silmään.

    Tulli on nähtävästi verottanut oheisen kuvan ylimmän ja alimman auton sen omamassan mukaan (1825kg -> vero% 28.9%), ja keskimmäisen ainoastaan oikein eli kokonaismassan mukaan (2290kg -> vero% 35.3%). On tuo Tullin touhu kyllä melkoista arpapeliä! Taidanpa laittaa veropäätöksen tultua heti valitusta menemään, että haluan autoni verotettavan omamassan mukaan, kun se on kerran mahdollista.

    Tero
    Attached Files
    Last edited by teropa; 27-08-2009, 09:14.
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Hasardi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1860
      • Der Hauptstad

      Originally posted by teropa View Post
      Tullin taulukot männä kuukausilta nyt saapuneet.



      Oman M5:eni verotusta pohtiessa pisti nämä autot kesäkuun taulukossa silmään.

      Tulli on nähtävästi verottanut oheisen kuvan ylimmän ja alimman auton sen omamassan mukaan (1825kg -> vero% 28.9%), ja keskimmäisen ainoastaan oikein eli kokonaismassan mukaan (2290kg -> vero% 35.3%). On tuo Tullin touhu kyllä melkoista arpapeliä! Taidanpa laittaa veropäätöksen tultua heti valitusta menemään, että haluan autoni verotettavan omamassan mukaan, kun se on kerran mahdollista.

      Tero
      Tulli on näillä sompauksilla tehnyyt itsestään pellen. Pellet vartioi Suomen rajoja, ettei tuoda vaan halpoja autoja kateellisille moukille metsissä ja kivenkoloissa. Pellet arvioi sun jenkeistä tilaaman pakoputkenjatkeen rahallisen arvon ja lätkäsee verot päälle. jne jne.

      Tulli on itseasiassa organisaationa sellainen jäänne Breshnevin "nousukaudelta", ja niiltä ajoilta kun vielä saimme katsoa viiksekkäitä itä-saksalaisia naiskuulantyöntäjiä..osa niistä naisista taisi tulla Itä-Saksan kaaduttua Suomeen tullille duuniin..

      Kohta teen valituksen tullista, ja vaadin Suomen suomalaisille...
      Last edited by Hasardi; 27-08-2009, 09:27.
      Stadtluft macht frei.

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4645
        • Tuusula

        Perskeles, nyt se sitten tapahtui. Nimittäin tänään pamahti ~1700€ tilille vuonna 2004 tuomastani autosta. Verovalituksen jätin 2006, H-O käsitteli sen 2007 ja nyt Tulli vihdoin maksoi rahat takaisin.

        Minkäänmoista ilmoitusta tuosta ei tosin ole tullut H-O päätöksen jälkeen, joka kovasti kummastuttaa. Eli tällä hetkellä minulla ei ole minkäänmoista laskelmaa nähtävillä minkä perusteella tuo rahasumma on maksettu. Täytyy siis (jälleen kerran) soitella Tulliin..
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • Hasardi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1860
          • Der Hauptstad

          Originally posted by Jonsku View Post
          Eli tällä hetkellä minulla ei ole minkäänmoista laskelmaa nähtävillä minkä perusteella tuo rahasumma on maksettu. Täytyy siis (jälleen kerran) soitella Tulliin..
          HAHAHAH, sama pää kesät ja talvet, sama meno jatkuu jne.
          PELLET, TULLI HEI; TE OOTTE PELLEJÄ!!
          Stadtluft macht frei.

          Comment

          • HJP
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1282
            • Helsinki

            Onkos tässä myös kyseessä jotain säätöä noiden painojen kanssa? Kyseessä kaksi saman korimallin mersufarkkua:

            Päätös kesäkuussa: MERCEDES-BENZ C32 AMG 260kW 08/2001 112tkm, markkina-arvo 29042.95 - Vero 9438.95
            Päätös heinäkuussa: MERCEDES-BENZ C 32 AMG 260KW 11/2001 117tkm, markkina-arvo 28509.05 - Vero 11318.09

            Millä muulla perusteella pienemmän markkina-arvon omaava auto saa 2000e suuremman veropäätöksen?

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Originally posted by HJP View Post
              Onkos tässä myös kyseessä jotain säätöä noiden painojen kanssa? Kyseessä kaksi saman korimallin mersufarkkua:

              Päätös kesäkuussa: MERCEDES-BENZ C32 AMG 260kW 08/2001 112tkm, markkina-arvo 29042.95 - Vero 9438.95
              Päätös heinäkuussa: MERCEDES-BENZ C 32 AMG 260KW 11/2001 117tkm, markkina-arvo 28509.05 - Vero 11318.09

              Millä muulla perusteella pienemmän markkina-arvon omaava auto saa 2000e suuremman veropäätöksen?
              Aika pelottavaa että ne voi sekoilla näiden kanssa näin paljon. Rahasummat on kuitenkin nelinumeroisia, niin ei ole ihan "pieni" tuo merkitys, eli minkä mukaan verotetaan.

              Noh, Tullilla riittää soppaa selvitettävänä. 4/2009 voimaantullut muutos, jossa ALV poistettiin ja autovero korotettiin sen 22% niin sisältää myös vakavan epäkohdan, josta Suomi ja Tulli joutuvat vielä vastaamaan: Kahdessa samanlaisessa samanikäisessä autossa on eri määrä AUTOVEROA jäljellä, riippuen onko se verotettu pre ALV-muutos vai sen jälkeen. Tämä on EU-lakien mukaan laitonta.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • bayern
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1109
                • Tuusula

                Originally posted by teropa View Post
                Aika pelottavaa että ne voi sekoilla näiden kanssa näin paljon. Rahasummat on kuitenkin nelinumeroisia, niin ei ole ihan "pieni" tuo merkitys, eli minkä mukaan verotetaan.

                Noh, Tullilla riittää soppaa selvitettävänä. 4/2009 voimaantullut muutos, jossa ALV poistettiin ja autovero korotettiin sen 22% niin sisältää myös vakavan epäkohdan, josta Suomi ja Tulli joutuvat vielä vastaamaan: Kahdessa samanlaisessa samanikäisessä autossa on eri määrä AUTOVEROA jäljellä, riippuen onko se verotettu pre ALV-muutos vai sen jälkeen. Tämä on EU-lakien mukaan laitonta.

                Tero
                Tota kans mietin et miten ne meinaa laskea oikein ton uuden veron.
                Näyttäis kuitenkin et laskevat vaan markkina-arvoa alaspäin niin paljon että uusi vero jää alle autoveron, joka on ollut ilman alvia ennen.
                Valituksia tulee varmasti, koska ei toi laskentatapa vielä huomioi kunnolla arvonalenemaa, kun autoveron määrä pysyy suunnilleen samana nyt kuin mitä se on ollut 2-3 vuotta sitten. Eli Tullin laskennalla auton arvo ei ole tippunut juuri lainkaan 2-3 vuodessa?
                Mikäs se tullin virallinen laskumalli arvon alenemalle/vuosi on, tietääkö kukaan?

                Itekin odottelen veropäätöstä kun vihdoin sain auton hommattua ja palasin ruotuun, täytyy pistellä sit showroomiin dataa kun valtio on mut ryöstänyt:think
                EVERYBODY likes a little bit of ass, but NOBODY likes a smart-ass!


                Comment

                • bayerman
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 297
                  • Hyvinkää

                  Mites tommonnen toin vm. 2000 330D manuaali touringin ja olen miettinyt että kannattaako se verottaa painon vai päästöjen mukaan? Vaatimuksenmukaisuustodistuksen joutunee katsaria varten kuitenkin hommaamaan.
                  E28 M

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Originally posted by bayerman View Post
                    Mites tommonnen toin vm. 2000 330D manuaali touringin ja olen miettinyt että kannattaako se verottaa painon vai päästöjen mukaan? Vaatimuksenmukaisuustodistuksen joutunee katsaria varten kuitenkin hommaamaan.
                    Selvitä kokonaismassa, katso taulukosta paljonko tulee sillä veroprosentiksi. Selvitä CO2 päästöt, ja katso mitä sillä tulee (onhan CO2 tieto myös saatavilla virallisesti, eli löytyy CoC:stä?). Sitten verotat halvemman mukaan .

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • olaus
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2003
                      • 687
                      • jyväskylä

                      Originally posted by bayerman View Post
                      Mites tommonnen toin vm. 2000 330D manuaali touringin ja olen miettinyt että kannattaako se verottaa painon vai päästöjen mukaan? Vaatimuksenmukaisuustodistuksen joutunee katsaria varten kuitenkin hommaamaan.
                      Tämähän on helppo tarkistaa kun otat selvää paljonko on päästögrammat ja sitten vaan
                      vertaat taulukosta kummalla laskentatavalla on pienempi prosentti.

                      edit: ja Tero ehti ensin



                      Taitaa jäädä alv palautukset tulematta tämän vuoden puolella....?

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17837
                        • PKS

                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Vuonna 2003 tuomastani E30 Touringista hain ALV osuutta takaisin muun valituksen ohessa, ja päätös ALV:n palauttamiseksi tarkkoine summineen tuli toukokuussa minulle.
                        Nyt kävin hakemassa saman paperivihon Postista oikein kirjattuna kirjeenä? :think Mitähän hittoa ne säätää, samat laput toiseen kertaan jotka on jo tulleet kertaalleen kotiin. Vai oliko nämä nyt ne lopulliset paperit, kun en tehnyt valitusta aiempaan Anyway, aika hassua.

                        Rahoja ei ole tullut. Ensi kuu menee vielä marginaaliin lupauksesta, sen jälkeen kävelen käymään paikan päällä

                        Originally posted by HJP View Post
                        Millä muulla perusteella pienemmän markkina-arvon omaava auto saa 2000e suuremman veropäätöksen?
                        Eri vero-%, joka todennäköisesti johtuu siitä, että toinen on verotettu painon mukaan ja toinen todistuksella päästöistä. TAI sitten painot on menneet sekaisin, kuten Tero aiemmin viittasi.

                        edit: Selviääkö jostain että kyseessä on kaksi farkkua, ettei ois farkku ja sedan?
                        Last edited by Dualfun; 27-08-2009, 12:54.
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Aloin jo pähkäilemään, että onko tässä nyt kyse täysin ja ainostaan siitä, mitä verovelvollinen on autoveroilmoituksessa ilmoittanut itse kuulakynällä auton kokonaismassaksi.

                          Otetaan skenaario: verovelvollinen katsoo tullin konttorilla saksalaista rekisteriotetta, ja etsii sieltä kohdan, jossa lukee painot. Katsoo numerot ja toteaa, että kumpihan näistä on oikea kun ei oikeen tuo saksa taivu. Otetaan pienempi varuilta (saa pienemmän veron), ja raapustetaan paperiin, kyllä tullin setät sitten korjaa tuon jos on väärin.

                          Tullin setä ottaa paperit ja marvossa arvotaan autolle hintaa. Prosentti katsotaan taulukosta suoraan ... verovelvollisen ilmoittaman painon perusteella, ja vot! Päätös on valmis.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17837
                            • PKS

                            Originally posted by teropa View Post
                            Otetaan skenaario:
                            Lienee melko selvää tämän jälkeen miten kannattaa toimia
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36
                            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            Muut talouden vehkeet:
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • HJP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1282
                              • Helsinki

                              Originally posted by Dualfun View Post
                              edit: Selviääkö jostain että kyseessä on kaksi farkkua, ettei ois farkku ja sedan?
                              Selviää, molempien mallimerkintä oli tyyliin MERCEDES-BENZ C32 AMG 260kW 5D STW, itse vaan tein tuon lyhennetyn mallin tuohon viestiini. Toisessa veroprosentti on siis n. 32 kun toisessa se on 39,7%. C32 amg sedan laskee ilmaan päästöjä noin 280g, jolloin veroprosentti olisi karkeasti tuo 32? Tuskin farkku tuosta hirveästi poikkeaa, joten kysymykseksi jää millä ihmeellä veroprosentin saa noinkin korkeaksi kuin 39,7%... Tämä siksi kun kaverilla on veropäätös tulematta lähes vastaavasta autosta, tietää siis mitä ei ainakaan suostu maksamaan.

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17837
                                • PKS

                                Originally posted by HJP View Post
                                Selviää, molempien mallimerkintä oli tyyliin MERCEDES-BENZ C32 AMG 260kW 5D STW, itse vaan tein tuon lyhennetyn mallin tuohon viestiini. Toisessa veroprosentti on siis n. 32 kun toisessa se on 39,7%. C32 amg sedan laskee ilmaan päästöjä noin 280g, jolloin veroprosentti olisi karkeasti tuo 32? Tuskin farkku tuosta hirveästi poikkeaa, joten kysymykseksi jää millä ihmeellä veroprosentin saa noinkin korkeaksi kuin 39,7%... Tämä siksi kun kaverilla on veropäätös tulematta lähes vastaavasta autosta, tietää siis mitä ei ainakaan suostu maksamaan.
                                Juuh, johtaja H.:n autoa tietty pohdit

                                Tossa minusta homma on aika selkeä, 39,7% on varmaankin juuri kokonaismassan mukaan tuleva vero-% = ns. oikea. Voit tietty kaivella sen lukeman jostain niin katsotaan mätsääkö. Tässä tapauksessa aika selvää, että kannaisi osoittaa Tullille päästöt, ja verottaa auto sen mukaan.
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36
                                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                                Muut talouden vehkeet:
                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎