Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä ärsyttää liikenteessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pande
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1324
    • Helsinki

    Originally posted by Hemi View Post
    Näinhän se juuri on.
    Erityisen vaarallista ja vastuutonta tuo "herrasmiehen" esittäminen on talvisin ja lasten ollessa kyseessä ja vetää lapsi kaksikaistaiselle suojatielle vaikka hän selvästi on odottamassa turvallista kulkuaukkoa liikennevirrassa.
    Ainahan sieltä toista kaistaa sitten tulee joku puusilmä dementikko mummo tai vaari joka ei sitten suojatien eteen pysähdykkkään.
    Näitä yliajoja kuitenkin Suomessa tapahtuu useita kymmeniä ihan pelkästään näiden "herrasmiesten" aikaansaamina, hehän kun "eivät ole lainkaan syyllisiä" koko tapahtumaketjuun???
    Tieliikennelaki on kuitenkin ottanut tämän huomioon ja suojatien eteen uuluu pysähtyä VAIN MIKÄLI JALANKULKIJA ON SUOJATIELLE SELVÄSTI ASTUMASSA....eli EI jos hän vain seisoo suojatien edessä=odottaa aukkoa liikennevirtaan.
    Tämä pitäisi toki opettaa AINA jo kotona omille lapsilleen, mutta tämä pitäisi myös autoilijoiden tiedostaa. Suojatieonnetomuuksista yli puolet todellisuudessa aiheuttaa nämä "teiden ritarit", vaikka heitä tästä ei tilille lain edessä saadakkaan. Pitäisi kyllä todellakin.
    Autokoulussahan taas opetetaan täysin ylimalkaiseen varovaisuuteen, hitauteen ja sitä kautta joustavat ja etenevät liikennevirrat tyrehtyy täysin. Esim tässä suojatie keississä. Jos mummo on nilkuttamassa 5m päässä tiestä niin tulee ohjetta "huomaa jalankulkija ja anna tietä". Itsekkin pari kertaa meinannut ajaa perään, kun täysin yhtäkkiä vedetään liinat kiinni suojatien eteen vaikka siitä olis kerennyt 4 autoa ajamaan ennen kävelijää.

    Toki pitää opettaa ottamaan muut huomioon ja ennakoimaan liikennettä, mutta joku roti pitäisi olla.
    Hyvin huomaa kun joku autokoulu auto törttöilee liikenteessä, niin yleensä melkoinen letka perässä ja vihdoin kun itse pääsee ohi niin ei tartte kummoista matkaa ajaa ihan nopeusrajoitusten puitteissa kun autokouluauto on jäänyt jo näkymättömiin. Yleensä nämä jotka ovat vain autokoulussa oppinut ajamaan ajavat näin vielä 20vuoden päästä. Ne jotka uskaltaa hyssyttämisen jättää taakseen, niin niistä tulee sit näitä ketkä kiihdyttää kun toinen on menossa ohi tai muita puskurissa ajavia kyyriä
    Huomaa hyvin esim liikenneympyröissä, kun pitäisi mennä kun on sopiva väli, mut tuntuu että pitää oikein väkisin odottaa että josko toi tuolta 200m päästä oleva auto tuleekin vielä niin odotetaan nyt vielä sitäkin... Huoh.

    Todellisuudessa ei tarvita kovin kummoista väliä kun 20-40km/h olevaan liikennnopeuteen pääsee mukaan.
    Last edited by Pande; 24-03-2011, 15:34.
    Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
    330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
    sigpic

    Comment

    • Tmz84
      Bimmer Rookie
      • Jul 2009
      • 35
      • Rauma

      Originally posted by Pande View Post
      Autokoulussahan taas opetetaan täysin ylimalkaiseen varovaisuuteen, hitauteen ja sitä kautta joustavat ja etenevät liikennevirrat tyrehtyy täysin. Esim tässä suojatie keississä. Jos mummo on nilkuttamassa 5m päässä tiestä niin tulee ohjetta "huomaa jalankulkija ja anna tietä". Itsekkin pari kertaa meinannut ajaa perään, kun täysin yhtäkkiä vedetään liinat kiinni suojatien eteen vaikka siitä olis kerennyt 4 autoa ajamaan ennen kävelijää.
      Kun itse aikoinaan autokoulussa olin, niin se oli opettaja joka ne liinat kiinni aina veti
      Hiukan oli kyllä raivostuttavaa kun itte sillai rauhallisesti ajattelin jarruttaa vaikka johonkin risteykseen niin opettajan mielestä mentiin liian kovaa ja sitten ainoa vaihtoehto on ilmeisesti lukkojarrutus opettajan toimesta...

      Noh, sujuva ajaminen on kaukana autokoulun ajamisesta, joten paras ajotapa mielestäni kyllä tulee näiden kahden risteytyksestä... Omalla kohdalla ainakin heti inssiajon jälkeen jäi muutama autokoulun "soo soo ei saa, voi käydä vahinko"-opetuksista heti pois.

      PS. Reilut 8 vuotta ilman kolareita tai ylinopeus sakkoja, joten eipä ainakaan huonoon suuntaan mennyt

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Pande View Post
        Autokoulussahan taas opetetaan täysin ylimalkaiseen varovaisuuteen, hitauteen ja sitä kautta joustavat ja etenevät liikennevirrat tyrehtyy täysin. Esim tässä suojatie keississä. Jos mummo on nilkuttamassa 5m päässä tiestä niin tulee ohjetta "huomaa jalankulkija ja anna tietä". Itsekkin pari kertaa meinannut ajaa perään, kun täysin yhtäkkiä vedetään liinat kiinni suojatien eteen vaikka siitä olis kerennyt 4 autoa ajamaan ennen kävelijää.

        Toki pitää opettaa ottamaan muut huomioon ja ennakoimaan liikennettä, mutta joku roti pitäisi olla.
        Hyvin huomaa kun joku autokoulu auto törttöilee liikenteessä, niin yleensä melkoinen letka perässä ja vihdoin kun itse pääsee ohi niin ei tartte kummoista matkaa ajaa ihan nopeusrajoitusten puitteissa kun autokouluauto on jäänyt jo näkymättömiin. Yleensä nämä jotka ovat vain autokoulussa oppinut ajamaan ajavat näin vielä 20vuoden päästä. Ne jotka uskaltaa hyssyttämisen jättää taakseen, niin niistä tulee sit näitä ketkä kiihdyttää kun toinen on menossa ohi tai muita puskurissa ajavia kyyriä
        Huomaa hyvin esim liikenneympyröissä, kun pitäisi mennä kun on sopiva väli, mut tuntuu että pitää oikein väkisin odottaa että josko toi tuolta 200m päästä oleva auto tuleekin vielä niin odotetaan nyt vielä sitäkin... Huoh.

        Todellisuudessa ei tarvita kovin kummoista väliä kun 20-40km/h olevaan liikennnopeuteen pääsee mukaan.
        Näinhän se on, mutta tieliikennelaki ei tunne tuollaista käsitettä kuin "anna tietä".
        Eli homma toimii silloin kun oikeasti menetellään juuri niin kuin tieliikennelaki on jalankulkijasta ja suojatiestä määrännyt, eli pysähdytään vain ja ainoastaan silloin kun suojatielle joku on oikeasti astumassa.
        Silloin kun lähdetään sooloilemaan ja esittämään lapsellista "teiden ritaria" ajattelematta lainkaan tästä toiminnasta aiheutuvia seurannaisvaikutuksia, onnettomuustilastot ja vakuutusmaksut ovat mitä ovat.

        Comment

        • Scattman
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 466
          • 00500

          Originally posted by Hemi View Post
          Eli vedät suojatielle "herrasmiehenä" oikeasti jalankulkijoita jotka ei sinne autosi eteen halua? Lisäksi kuittaat selvästi lisääntyneen onnettomuusriskin kasvun...."voivoivoi".....

          lisääntynyt onnettomuusriski? miten se voi lisääntyä, jos näen, että vastaantulevaa liikennettä ei ole, tai että vastaantulevan auton kuski on samoilla linjoilla? annanko itsestäni jonkun hitaan kuvan? tottakai päästän "herrasmiehenä" jokaisen yli liikennettä yhtään seuraamatta.

          pirkanmaalta ei tule, kuin renkaita ja puhelimia.
          On a long enough timeline. The survival rate for everyone drops to zero.

          Comment

          • Purtsi123
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1011
            • Kuopio

            Originally posted by Scattman View Post
            lisääntynyt onnettomuusriski? miten se voi lisääntyä, jos näen, että vastaantulevaa liikennettä ei ole, tai että vastaantulevan auton kuski on samoilla linjoilla? annanko itsestäni jonkun hitaan kuvan?
            Sanoppa muuta. No aina oppii jotain uutta.
            E61 525xda -08

            Comment

            • BeemeR1
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 310
              • Junttilan mutka

              Originally posted by ///J View Post
              Ei oikein jaksa nostaa verenpainetta jokaisen kädettömän vuoksi tuolla liikenteessä... Fakta vaan on se että kaikenmaailman marakateille ne ajolupia myöntää ja siihen on vaan totuttava.
              Näin minäkin yritän asennoitua! Kädettömät puusilmät saavat ajolupia ja liikennesäännöt on niille mitoitettu - minkäs teet. Liikennevitutuksen minimoiseksi en jää kenenkään nyswärin taakse sadattelemaan vaan vedän heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ohi - laillisesti tai laittomasti.

              Ja sen mittarinopeuden voi huoletta pitää 13-15 km/h yli rajoituksen, silloin todellinen on vielä alle kamerasakkorajan (8+3 km/h). Itse useimmiten ajan mittarin mukaan 20-23 km/h yli rajoituksen, enkä ole ikinä siitä rikesakkoa saanut. Päiväsakkovauhtia yritän välttää, prätkällä se ei kuitenkaan onnistu. Monasti tullut ajettua 200 km/h ylinopeutta.

              Comment

              • ZNI
                BTCF Member
                • Jan 2011
                • 802
                • Kontiolahti

                Originally posted by Hemi View Post
                Näinhän se on, mutta tieliikennelaki ei tunne tuollaista käsitettä kuin "anna tietä".
                Eli homma toimii silloin kun oikeasti menetellään juuri niin kuin tieliikennelaki on jalankulkijasta ja suojatiestä määrännyt, eli pysähdytään vain ja ainoastaan silloin kun suojatielle joku on oikeasti astumassa.
                Mites määrittelet sen, kuka on astumassa suojatielle ja mistä tiedät, miten kävelijä käsittää sen, milloin hän on astumassa suojatielle?

                Ennemmin sitä olen hiukan varovainen tilanteessa, jossa kävelijä näyttää siltä, että se on tulossa siihen tielle kuin että porhaltaisin ohi ajatellen, että "se odotti vuoroaan varpaat kanttarilla, ei se ollut astumassa suojatielle!". Paha on nimittäin mennä sanomaan, mitä sen kävelijän päässä aina liikkuu. Ja lapset on tässä suhteessa aina arvaamattomampia.

                Sitten ne koirankävelyttäjät... viime kesänä meinasin ajaa yhden koiran yli suojatiellä viidenkympin alueella. Katoin, että kaks ihmistä kävelee kohti suojatietä koirien kanssa muutaman kymmenen metrin päässä. Jotenkin kerkesin ajatella, että nyt ne ei tajua ollenkaan, että auto on tulossa, kumpikaan taluttajista ei katsonut ollenkaan tien suuntaan ja samassa toinen päästää koiransa siihen suojatielle (koira flex-taluttimessa). Sitten ne hupskeikkaa tajuaakin tilanteen, koira pysähtyy keskelle kaistaa ja minä väistän vastaantulijoiden kaistan kautta. Toinen taluttajista päättää sitten näyttää keskisormea Autoilijan viaksihan tuo varmaan olisi mennyt...
                E39 528i ///M-sport
                E30 "316"
                E38 740iA
                E34 M5


                ex.

                E34 525iA touring
                E34 525i
                E30 316


                Originally posted by beemers
                sanoo nainen joka ajaa e30:llä
                Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8262
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Originally posted by Scattman View Post
                  lisääntynyt onnettomuusriski? miten se voi lisääntyä, jos näen, että vastaantulevaa liikennettä ei ole, tai että vastaantulevan auton kuski on samoilla linjoilla? annanko itsestäni jonkun hitaan kuvan? tottakai päästän "herrasmiehenä" jokaisen yli liikennettä yhtään seuraamatta.

                  pirkanmaalta ei tule, kuin renkaita ja puhelimia.
                  Originally posted by Purtsi123 View Post
                  Sanoppa muuta. No aina oppii jotain uutta.
                  niin peräänajoa yms. ei lasketa onnettomuudeksi

                  vaikka hemillä on erittäin kärjistävä ja hankalasti tulkittava tapa kirjoittaa asioista niin eikai itsestään täysin idioottia tarvii tehdä vain päästäkseen vänkäämään
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • Purtsi123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1011
                    • Kuopio

                    Originally posted by peto2 View Post
                    niin peräänajoa yms. ei lasketa onnettomuudeksi

                    vaikka hemillä on erittäin kärjistävä ja hankalasti tulkittava tapa kirjoittaa asioista niin eikai itsestään täysin idioottia tarvii tehdä vain päästäkseen vänkäämään
                    Pakkoko sitä on vetää liinat kiinni, voi ajaa myös rauhallisesti.
                    E61 525xda -08

                    Comment

                    • Squamish
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2009
                      • 260
                      • HEL

                      Originally posted by ZNI View Post
                      Mites määrittelet sen, kuka on astumassa suojatielle ja mistä tiedät, miten kävelijä käsittää sen, milloin hän on astumassa suojatielle?
                      Ja joka tapauksessa auto on pystyttävä pysäyttämään ennen suojatietä.

                      Originally posted by Tieliikennelaki 32 §

                      Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
                      Jengillä on kyllä kieroutuneita asenteita kevyttä liikennettä kohtaan.
                      Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                      Comment

                      • nekholm
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 860
                        • Porvoo

                        1) alinopeutta ajavat kuskit (itsellä nopeutta vaikka 90km/h 80-tiellä, ja joku ajaa mittarin mukaan vähän alle 80km/h), ja 2) ylinopeutta ajavat kuskit (ajat itse 90-100km/h 80-tiellä, ja joku roikkuu takapuskurissa kiinni). Oma nopeushan on oikea nopeus.
                        VW Passat 1.4 TSI -12
                        Ex: VW Golf 2.0 FSi 4MOTION -05, Opel Zafira 1.8 -07, BMW E46 325xiA Touring -01, BMW E46 320i sedan -02, BMW E39 523i sedan -96, Seat Ibiza 1.4 -95

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by ZNI View Post
                          Mites määrittelet sen, kuka on astumassa suojatielle ja mistä tiedät, miten kävelijä käsittää sen, milloin hän on astumassa suojatielle?
                          Eli toki lähestyttäessä suojatietä käytetään sellaista ajonopeutta jolla auton voi tarvittaessa koska tahansa pysäyttää, ihan kuten tieliikennelaki edellyttää.
                          Se EI EDELLYTÄ automaattisesti pysähtymistä, mikäli jalankulkija ei selkeästi osoita halua suojatielle astua tai jo sille astumassa.
                          Tällä halutaan nimenomaan pitää päätäntävalta jalankulkijalla, haluaako hän että hänen eteensä auto pysähtyy.
                          Ei ole todellakaan kovin "herrasmiesmäistä"...vaan suorastaan junttimaista pysähtyä suojatien eteen mikäli sille ei jalankulkija osoita halua mennä.

                          Tieliikennelaki 32 §

                          Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Scattman View Post
                            l
                            pirkanmaalta ei tule, kuin renkaita ja puhelimia.
                            Mitä Espoosta tulee.....? Paluumuuttaja savolaisia...

                            Comment

                            • Scattman
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 466
                              • 00500

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Mitä Espoosta tulee.....? Paluumuuttaja savolaisia...
                              Ilmiselvästi parempia kuskeja, kuin pirkanmaalta.
                              On a long enough timeline. The survival rate for everyone drops to zero.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Scattman View Post
                                Ilmiselvästi parempia kuskeja, kuin pirkanmaalta.
                                Miten niin, jos siellä ei kerran osata ajaa suojatienkään ohi pysähtymättä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎