Kiitos tuosta. Pitää yrittää saada tuohon jotain pika oikaisua.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW verotus (Offtopikk-keskustelut tänne)
Collapse
X
-
Nyt tarttis hieman apuja ihmiset!
Toin sigussa mainitun auton, tein veroilmoituksen ja myös ilmoitin autossa olevista maalipinnan vaurioista (ja nyt ei puhuta kiven iskemistä), jotka tullivirkailija myös kävi tarkastamassa. Jätin ilmoituksen mukana myös liitteen asiasta, pelkän kirjallisen, ei kuvia.
No nyt tuli jo päätös, meni huimat 8 päivää, ja vero on aikasta paljon, suhteutettuna siihen että koko auto pitää ylimaalata.
Kun tarkastelin noita tullin päätöksiä niin tähän mennessä määrätyt verot ovat olleet -99 autosta noin 9500-9800 välistä, ja minulle määrätty vero hieman alle 9500, eli mielestäni maalivauriot eivät ole alentaneet veroa tarpeeksi.
En vielä käynyt tullissa katsomassa papereita paljonko markkina-arvoksi on määritelty, mutta mitä ilmeisemmin liikaa...
Valitusta pitää tehdä joo, mutta kaikki vinkit joilla voin lähteä sotaan olisivat tervetulleita! Kiitos jo etukäteen.
BMW varaosat, tuning & styling!
E92 335i -06
ex E46 330Ci -02
ex E46 328i Coupe -99
ex E36 325i Coupe -92
Comment
-
-
Originally posted by mailmanKato nyt eka Nullzwein tekemä pohja members-puolella...
Tuulilasin sivuillakin taisi olla juttua valituksesta.
Mutta lähinnä ajattelin että onko kenelläkään kokemusta mitä valitukseen kannattaisi liittää mukaan tai lisätä kyseessä olevien vaurioiden takia.
BMW varaosat, tuning & styling!
E92 335i -06
ex E46 330Ci -02
ex E46 328i Coupe -99
ex E36 325i Coupe -92
Comment
-
-
Originally posted by ToziKatsottu jo, molemmat, ja väännän juuri niiden pohjalta valitusta.
Mutta lähinnä ajattelin että onko kenelläkään kokemusta mitä valitukseen kannattaisi liittää mukaan tai lisätä kyseessä olevien vaurioiden takia.
Jos jotain vaurioita, esim maalipinnassa, ajat maalarin juttusille ja pyydät karkean korjausarvion kirjallisena. Sama homma jos joku paikka kolisee / jotain muuta on rikki niin aina sopivalle pajalle hakemaan KIRJALLINEN korjausarvio töineen ja kaikkineen.
Siinä on hyvät liitteet, ja noita kahta pointtia on turha valituksessa perustella mutu-tuntumalla, parempi kun on läjä liitteitä todistamassa väitteitäsi.
Eli siis näillä korjausarvioilla siis koitetaan vähentää auton markkina-arvoa ja sitä kautta veron määrää-- Official member of BTCF-Sauna Team --
Save the World, Fuck The Fuel EconomyVitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!
Comment
-
-
525td
onko kellään tarkkaa tietoa tämän vuoden puolelta tommosen e34 525tds -92 verotuksesta? ilmastoinnilla ja sähköikkunoilla, klukolla ei mitään speciaali varusteita... tossa kattelin niin 2500-3500e viime vuonna?ex:E36 320i, E30 318i Touring, E23 735, E34 520 pommi, Crescent. Nykyään Opel vectra
Comment
-
-
Originally posted by PeliMiesonko kellään tarkkaa tietoa tämän vuoden puolelta tommosen e34 525tds -92 verotuksesta? ilmastoinnilla ja sähköikkunoilla, klukolla ei mitään speciaali varusteita... tossa kattelin niin 2500-3500e viime vuonna?
Comment
-
-
Originally posted by nullzweic) KUN se veropäätös tulee, sinulla on 1) kymmenen päivää aikaa maksaa vero 2) SAMA kymmenen päivää aikaa VALITTAA älyttömästä päätöksestä. Näinä kymmenen päivän aikana sinun tulee päätöksen tehneelle tullivirkailijalle pystyä DOKUMENTOIMAAN tarkasti perustellen, miksi vero on liian korkea. Pelkkä itkuvirsi korkeasta verosta ei auta.
e) JOS ei onnistu, tulee sinun maksaa vero ja tehdä verovalitus, joko suoraan tulliin tai Helsingin, oliko se nyt hallinto-oikeuteen. Tällaisia verovalituspohjia on mm TUULILASI-lehden sivuilla, mutta löytyy niitä muualtakin.
Sais pikkuhiljaa alkaa tuleen päätöksiä, Treellä kävin 18.7 ja vieläkään mitään kuulunut. No vasta 8vko odoteltu...Kuinka kauan muilla kestäny??e61 525d (2006)
ex: e36 328i M-Sport (1996)
ex: e30 316i (1988)
Comment
-
-
Originally posted by vilskuEli meinaako tää sitä että jos toi veropäätös on kutakuinkin kohdallaan, ei tartte 10pv aikana tehdä valitusta virkailijalle, vaan vasta sitten min. 60pv jälkeen värkätä tuo valitus tullille (ilmeisesti pohjautuen siihen sun postaamaan pohjaan?)?
Muuten, tehdä 'perusvalitus' tullille/hallinto-oikeuteen.-- Official member of BTCF-Sauna Team --
Save the World, Fuck The Fuel EconomyVitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!
Comment
-
-
eduskunnasta...
KIRJALLINEN KYSYMYS 670/2005 vp
Käytettynä maahan tuotavien ajoneuvojen verotuksen epäjohdonmukaisuus
Eduskunnan puhemiehelle
Kun eduskunta vuonna 2002 uudisti autoverolakia, uudistuksen yksi keskeinen kysymys oli käytettyjen ajoneuvojen verotus ja eritoten niiden verotusarvon määritteleminen. Kyseinen lainkohta muotoiltiin siten, että veron määrä lasketaan kuluttajahintapohjaisessa järjestelmässä verollisista hinnoista. Vero ei saa alittaa tai ylittää mainittua hintaa.
Koska veroviranomaisella, tässä tapauksessa tullilla, ei ole käytännössä mahdollisuuksia tutkia yksityiskohtaisesti kaikkia niitä kymmeniätuhansia ajoneuvoja, joita vuosittain tuodaan Suomeen, verotusarvo pitää määrätä tilastotiedon perusteella. Automerkin ja -mallin lisäksi verotusarvoon vaikuttavat myös auton varusteet ja ajettu kilometrimäärä.
Tavallisimpien automerkkien ja -mallien kohdalla järjestelmä toimii jokseenkin tyydyttävästi, mutta monien harvinaisempien automallien kohdalla auton verotusarvo määritellään täysin mielivaltaisin ja epäjohdonmukaisin perustein.
Esimerkkeinä tällaisista tapauksista otan esiin pari erään autoalan yrityksen tietooni tuomaa tapausta.
30. maaliskuuta 2005 vuosimallia 2001 olevan BMW 730 D:n verotusarvoksi määriteltiin 45 770 euroa. Kolme kuukautta myöhemmin vastaavanlaisen auton verotusarvo oli laskenut 31 820 euroon. Molempien autojen varustelu ja niillä ajettu kilometrimäärä olivat täsmälleen samat. Lisäksi on otettava huomioon, että kun yritys maaliskuun alussa 2005 ennen auton ostoa tiedusteli sen tulevaa verotusarvoa, verotusarvon kerrottiin olevan noin 39 000 euroa.
Kevättalvella 2003 vuosimallia 1999 olevan BMW 735:n verotusarvoksi määrättiin 29 000 euroa, mutta muutamaa kuukautta myöhemmin se oli noussut 36 210 euroon. Myös tässä tapauksessa molemmat autot olivat ominaisuuksiltaan lähes identtiset.
On täysin mahdotonta, että vuosimallia 1999 olevan BMW:n hinta olisi vähittäiskaupassa noussut muutamassa kuukaudessa noin 7 000 eurolla. Yhtä mahdotonta on se, että vuosimallia 2001 olevan BMW:n hinta voisi muutamassa kuukaudessa muuttua 31 820 eurosta 45 770 euroon.
Jos mainitut kaksi tapausta olisivat ainoat esimerkit käytettyjen autojen verotukseen kohdistuvasta epäjohdonmukaisuudesta, ongelma olisi varsin vähäpätöinen. Totuus on kuitenkin se, että vastaavia tapauksia on runsaasti, joten verotuksessa on toimittu lainvastaisesti.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen: Onko hallitus tietoinen, että käytettynä maahan tuotavien ajoneuvojen verotuksessa esiintyy lainvastaisuuksia ja mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä epäkohdan korjaamiseksi?
Helsingissä päivänä 3 elokuuta 2005
Bjarne Kallis /kd
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Bjarne Kallis /kd näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 670/2005 vp:
Onko hallitus tietoinen, että käytettynä maahan tuotavien ajoneuvojen verotuksessa esiintyy lainvastaisuuksia ja mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä epäkohdan korjaamiseksi?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Autovero määrätään ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon perusteella. Sillä tarkoitetaan ajoneuvon yleistä myyntihintaa kuluttajalle Suomen markkinoilla. Kuten kysymyksen perusteluissakin todetaan, lähtökohtana on, että autoverolaissa tarkoitettu yleinen arvo määritellään tilastollisin keinoin, jolloin arvot ovat mahdollisimman yhteismitallisia ja tasapuolisia eri tilanteissa. Keskeisenä tämänkaltaisen tiedon tuottajana on Grey-Hen Oy, joka toimittaa hintatietoja tullilaitoksen ohella myös tilastokeskukselle, vakuutusyhtiöille, autokaupalle ja yksityisille kuluttajille. Valtaosa käytetyistä henkilöautoista on verotettu käyttäen vähittäismyyntiarvon määrittelyssä Grey-Hen Oy:n hinta-arviota.
Käytännössä on mahdollista, että keskenään hyvin samankaltaisillekin ajoneuvoille muodostuu markkinoilla eri hintoja ja arvokäsityksiä. Yksittäiset hintahavainnot tai muut vastaavat pienen otannan avulla saadut hintatiedot eivät kuitenkaan välttämättä kuvaa yleistä arvoa, joten yksinomaan niiden perusteella ei voida määrittää verotusarvoa.
Hinta-arviot ja siten myös verotusarvot ovat sitä varmemmin selvitettävissä, mitä enemmän samanlaisia ajoneuvoja markkinoilla on. Harvinaisempien ajoneuvojen kohdalla ongelmana voi olla hintatietojen vähäisyys. Havaintoaineiston vähäisen määrän vuoksi tilastollisen tiedon antamisesta voidaan myös joutua luopumaan. Saadun tiedon mukaan näin on tapahtunut kuluvan vuoden heinäkuussa kysymyksessä tarkoitetun BMW 730 D -merkkisen auton osalta. Joissakin harvinaisten ajoneuvojen tapauksissa markkinahavainnot saattavat myös poiketa toisistaan selvästi. Tämänkaltaisissa tilanteissa tullilaitos pyrkii noudattamaan vero-oikeudessa vallitsevaa periaatetta, jonka mukaan epäselvissä tapauksissa verotusta sovelletaan verovelvollisen eduksi. Verovelvollisella on lisäksi mahdollisuus hakea muutosta autoverotukseen autoverolain 68 §:ssä säädetyllä tavalla. Tämä oikeussuojakeino on käytettävissä myös kysymyksessä tarkoitetuissa tilanteissa.
Todettakoon, että Grey-Hen Oy ja tullilaitos ovat aloittaneet tilastollisen mallin sekä tietokantojensa jatkokehittämisen, jotta erityisesti harvinaisten automallien arvonmääritys olisi entistä ennakoitavampaa. Kaikkien harvinaisempien ajoneuvojen verotusarvoja ei kuitenkaan voitane myöskään jatkossa määrittää pelkästään tilastollisen mallin avulla, vaan arvon määritys edellyttää myös yksilöllisempää tarkastelua. Tällaisessa tarkastelussa voidaan turvautua myös tullilaitoksessa jo nyt käytössä olevan ajoneuvoalan eri osapuolista ja asiantuntijoista kootun arviointilautakunnan näkemyksiin.
Helsingissä 30 päivänä elokuuta 2005 Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Comment
-
Comment