Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW verotus (Offtopikk-keskustelut tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockwell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 1713
    • Helsinki

    Kiitos tuosta. Pitää yrittää saada tuohon jotain pika oikaisua.
    BMW F31 330d M-Sport -13
    ex. BMW F21 116i -13
    ex. BMW 540i(g) Touring -01
    ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
    ex. BMW 316g -99
    ex. BMW M5 Touring -92
    ex. BMW 535i -91
    ex. BMW M5 -91
    ex. BMW 325i Touring -90

    Comment

    • Tozi
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2056
      • Epsoo

      Nyt tarttis hieman apuja ihmiset!
      Toin sigussa mainitun auton, tein veroilmoituksen ja myös ilmoitin autossa olevista maalipinnan vaurioista (ja nyt ei puhuta kiven iskemistä), jotka tullivirkailija myös kävi tarkastamassa. Jätin ilmoituksen mukana myös liitteen asiasta, pelkän kirjallisen, ei kuvia.

      No nyt tuli jo päätös, meni huimat 8 päivää, ja vero on aikasta paljon, suhteutettuna siihen että koko auto pitää ylimaalata.
      Kun tarkastelin noita tullin päätöksiä niin tähän mennessä määrätyt verot ovat olleet -99 autosta noin 9500-9800 välistä, ja minulle määrätty vero hieman alle 9500, eli mielestäni maalivauriot eivät ole alentaneet veroa tarpeeksi.
      En vielä käynyt tullissa katsomassa papereita paljonko markkina-arvoksi on määritelty, mutta mitä ilmeisemmin liikaa...

      Valitusta pitää tehdä joo, mutta kaikki vinkit joilla voin lähteä sotaan olisivat tervetulleita! Kiitos jo etukäteen.

      BMW varaosat, tuning & styling!

      E92 335i -06
      ex E46 330Ci -02
      ex E46 328i Coupe -99
      ex E36 325i Coupe -92

      Comment

      • mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8003
        • Vantaa

        Originally posted by Tozi
        Valitusta pitää tehdä joo, mutta kaikki vinkit joilla voin lähteä sotaan olisivat tervetulleita! Kiitos jo etukäteen.
        Kato nyt eka Nullzwein tekemä pohja members-puolella...
        Tuulilasin sivuillakin taisi olla juttua valituksesta.
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

        Comment

        • Tozi
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2056
          • Epsoo

          Originally posted by mailman
          Kato nyt eka Nullzwein tekemä pohja members-puolella...
          Tuulilasin sivuillakin taisi olla juttua valituksesta.
          Katsottu jo, molemmat, ja väännän juuri niiden pohjalta valitusta.
          Mutta lähinnä ajattelin että onko kenelläkään kokemusta mitä valitukseen kannattaisi liittää mukaan tai lisätä kyseessä olevien vaurioiden takia.

          BMW varaosat, tuning & styling!

          E92 335i -06
          ex E46 330Ci -02
          ex E46 328i Coupe -99
          ex E36 325i Coupe -92

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            Originally posted by Tozi
            Katsottu jo, molemmat, ja väännän juuri niiden pohjalta valitusta.
            Mutta lähinnä ajattelin että onko kenelläkään kokemusta mitä valitukseen kannattaisi liittää mukaan tai lisätä kyseessä olevien vaurioiden takia.
            Liittää mukaan vastaavan laisten autojen myyntihintoja yksityisillä, mielellään puhtaasti myynti-ilmoituksista vaikka valokopiot/printit.
            Jos jotain vaurioita, esim maalipinnassa, ajat maalarin juttusille ja pyydät karkean korjausarvion kirjallisena. Sama homma jos joku paikka kolisee / jotain muuta on rikki niin aina sopivalle pajalle hakemaan KIRJALLINEN korjausarvio töineen ja kaikkineen.
            Siinä on hyvät liitteet, ja noita kahta pointtia on turha valituksessa perustella mutu-tuntumalla, parempi kun on läjä liitteitä todistamassa väitteitäsi.

            Eli siis näillä korjausarvioilla siis koitetaan vähentää auton markkina-arvoa ja sitä kautta veron määrää
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • PeliMies
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 391
              • JSÄ

              525td

              onko kellään tarkkaa tietoa tämän vuoden puolelta tommosen e34 525tds -92 verotuksesta? ilmastoinnilla ja sähköikkunoilla, klukolla ei mitään speciaali varusteita... tossa kattelin niin 2500-3500e viime vuonna?
              ex:E36 320i, E30 318i Touring, E23 735, E34 520 pommi, Crescent. Nykyään Opel vectra

              Comment

              • mailman
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 8003
                • Vantaa

                Originally posted by PeliMies
                onko kellään tarkkaa tietoa tämän vuoden puolelta tommosen e34 525tds -92 verotuksesta? ilmastoinnilla ja sähköikkunoilla, klukolla ei mitään speciaali varusteita... tossa kattelin niin 2500-3500e viime vuonna?
                www.ottoauto.de kertoo ehkä helpoiten.
                G01 ///M40i '19
                F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                E39 ///M5 '00

                Comment

                • vilsku
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 729
                  • Tampere

                  Originally posted by nullzwei
                  c) KUN se veropäätös tulee, sinulla on 1) kymmenen päivää aikaa maksaa vero 2) SAMA kymmenen päivää aikaa VALITTAA älyttömästä päätöksestä. Näinä kymmenen päivän aikana sinun tulee päätöksen tehneelle tullivirkailijalle pystyä DOKUMENTOIMAAN tarkasti perustellen, miksi vero on liian korkea. Pelkkä itkuvirsi korkeasta verosta ei auta.

                  e) JOS ei onnistu, tulee sinun maksaa vero ja tehdä verovalitus, joko suoraan tulliin tai Helsingin, oliko se nyt hallinto-oikeuteen. Tällaisia verovalituspohjia on mm TUULILASI-lehden sivuilla, mutta löytyy niitä muualtakin.
                  Eli meinaako tää sitä että jos toi veropäätös on kutakuinkin kohdallaan, ei tartte 10pv aikana tehdä valitusta virkailijalle, vaan vasta sitten min. 60pv jälkeen värkätä tuo valitus tullille (ilmeisesti pohjautuen siihen sun postaamaan pohjaan?)?

                  Sais pikkuhiljaa alkaa tuleen päätöksiä, Treellä kävin 18.7 ja vieläkään mitään kuulunut. No vasta 8vko odoteltu...Kuinka kauan muilla kestäny??
                  e61 525d (2006)
                  ex: e36 328i M-Sport (1996)
                  ex: e30 316i (1988)

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    Originally posted by vilsku
                    Eli meinaako tää sitä että jos toi veropäätös on kutakuinkin kohdallaan, ei tartte 10pv aikana tehdä valitusta virkailijalle, vaan vasta sitten min. 60pv jälkeen värkätä tuo valitus tullille (ilmeisesti pohjautuen siihen sun postaamaan pohjaan?)?
                    Mikäli alistut siihen veroon mikä autoosi lätkäistään niin kyllä. Mutta mikäli vero on omasta mielestäsi ihan päin sitä itseään, esim vertailuarvo on monia tonneja enemmän kuin vastaavissa esim nettiautossa myytävissä pirsseissä niin sitten kannattaa tehdä 10päivän aikana valitus suoraan tullille.

                    Muuten, tehdä 'perusvalitus' tullille/hallinto-oikeuteen.
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • vilsku
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 729
                      • Tampere

                      Joo no ollaan kartalla sitten vielä...Sais kyllä näkyä sitä päätöstä, ettei odotellessa menis niin paljon ja .

                      No sen kunniaksi
                      e61 525d (2006)
                      ex: e36 328i M-Sport (1996)
                      ex: e30 316i (1988)

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        eduskunnasta...

                        KIRJALLINEN KYSYMYS 670/2005 vp
                        Käytettynä maahan tuotavien ajoneuvojen verotuksen epäjohdonmukaisuus

                        Eduskunnan puhemiehelle

                        Kun eduskunta vuonna 2002 uudisti autoverolakia, uudistuksen yksi keskeinen kysymys oli käytettyjen ajoneuvojen verotus ja eritoten niiden verotusarvon määritteleminen. Kyseinen lainkohta muotoiltiin siten, että veron määrä lasketaan kuluttajahintapohjaisessa järjestelmässä verollisista hinnoista. Vero ei saa alittaa tai ylittää mainittua hintaa.
                        Koska veroviranomaisella, tässä tapauksessa tullilla, ei ole käytännössä mahdollisuuksia tutkia yksityiskohtaisesti kaikkia niitä kymmeniätuhansia ajoneuvoja, joita vuosittain tuodaan Suomeen, verotusarvo pitää määrätä tilastotiedon perusteella. Automerkin ja -mallin lisäksi verotusarvoon vaikuttavat myös auton varusteet ja ajettu kilometrimäärä.
                        Tavallisimpien automerkkien ja -mallien kohdalla järjestelmä toimii jokseenkin tyydyttävästi, mutta monien harvinaisempien automallien kohdalla auton verotusarvo määritellään täysin mielivaltaisin ja epäjohdonmukaisin perustein.
                        Esimerkkeinä tällaisista tapauksista otan esiin pari erään autoalan yrityksen tietooni tuomaa tapausta.
                        30. maaliskuuta 2005 vuosimallia 2001 olevan BMW 730 D:n verotusarvoksi määriteltiin 45 770 euroa. Kolme kuukautta myöhemmin vastaavanlaisen auton verotusarvo oli laskenut 31 820 euroon. Molempien autojen varustelu ja niillä ajettu kilometrimäärä olivat täsmälleen samat. Lisäksi on otettava huomioon, että kun yritys maaliskuun alussa 2005 ennen auton ostoa tiedusteli sen tulevaa verotusarvoa, verotusarvon kerrottiin olevan noin 39 000 euroa.
                        Kevättalvella 2003 vuosimallia 1999 olevan BMW 735:n verotusarvoksi määrättiin 29 000 euroa, mutta muutamaa kuukautta myöhemmin se oli noussut 36 210 euroon. Myös tässä tapauksessa molemmat autot olivat ominaisuuksiltaan lähes identtiset.
                        On täysin mahdotonta, että vuosimallia 1999 olevan BMW:n hinta olisi vähittäiskaupassa noussut muutamassa kuukaudessa noin 7 000 eurolla. Yhtä mahdotonta on se, että vuosimallia 2001 olevan BMW:n hinta voisi muutamassa kuukaudessa muuttua 31 820 eurosta 45 770 euroon.
                        Jos mainitut kaksi tapausta olisivat ainoat esimerkit käytettyjen autojen verotukseen kohdistuvasta epäjohdonmukaisuudesta, ongelma olisi varsin vähäpätöinen. Totuus on kuitenkin se, että vastaavia tapauksia on runsaasti, joten verotuksessa on toimittu lainvastaisesti.

                        Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen: Onko hallitus tietoinen, että käytettynä maahan tuotavien ajoneuvojen verotuksessa esiintyy lainvastaisuuksia ja mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä epäkohdan korjaamiseksi?

                        Helsingissä päivänä 3 elokuuta 2005
                        Bjarne Kallis /kd


                        Eduskunnan puhemiehelle
                        Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Bjarne Kallis /kd näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 670/2005 vp:

                        Onko hallitus tietoinen, että käytettynä maahan tuotavien ajoneuvojen verotuksessa esiintyy lainvastaisuuksia ja mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä epäkohdan korjaamiseksi?

                        Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

                        Autovero määrätään ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon perusteella. Sillä tarkoitetaan ajoneuvon yleistä myyntihintaa kuluttajalle Suomen markkinoilla. Kuten kysymyksen perusteluissakin todetaan, lähtökohtana on, että autoverolaissa tarkoitettu yleinen arvo määritellään tilastollisin keinoin, jolloin arvot ovat mahdollisimman yhteismitallisia ja tasapuolisia eri tilanteissa. Keskeisenä tämänkaltaisen tiedon tuottajana on Grey-Hen Oy, joka toimittaa hintatietoja tullilaitoksen ohella myös tilastokeskukselle, vakuutusyhtiöille, autokaupalle ja yksityisille kuluttajille. Valtaosa käytetyistä henkilöautoista on verotettu käyttäen vähittäismyyntiarvon määrittelyssä Grey-Hen Oy:n hinta-arviota.
                        Käytännössä on mahdollista, että keskenään hyvin samankaltaisillekin ajoneuvoille muodostuu markkinoilla eri hintoja ja arvokäsityksiä. Yksittäiset hintahavainnot tai muut vastaavat pienen otannan avulla saadut hintatiedot eivät kuitenkaan välttämättä kuvaa yleistä arvoa, joten yksinomaan niiden perusteella ei voida määrittää verotusarvoa.
                        Hinta-arviot ja siten myös verotusarvot ovat sitä varmemmin selvitettävissä, mitä enemmän samanlaisia ajoneuvoja markkinoilla on. Harvinaisempien ajoneuvojen kohdalla ongelmana voi olla hintatietojen vähäisyys. Havaintoaineiston vähäisen määrän vuoksi tilastollisen tiedon antamisesta voidaan myös joutua luopumaan. Saadun tiedon mukaan näin on tapahtunut kuluvan vuoden heinäkuussa kysymyksessä tarkoitetun BMW 730 D -merkkisen auton osalta. Joissakin harvinaisten ajoneuvojen tapauksissa markkinahavainnot saattavat myös poiketa toisistaan selvästi. Tämänkaltaisissa tilanteissa tullilaitos pyrkii noudattamaan vero-oikeudessa vallitsevaa periaatetta, jonka mukaan epäselvissä tapauksissa verotusta sovelletaan verovelvollisen eduksi. Verovelvollisella on lisäksi mahdollisuus hakea muutosta autoverotukseen autoverolain 68 §:ssä säädetyllä tavalla. Tämä oikeussuojakeino on käytettävissä myös kysymyksessä tarkoitetuissa tilanteissa.
                        Todettakoon, että Grey-Hen Oy ja tullilaitos ovat aloittaneet tilastollisen mallin sekä tietokantojensa jatkokehittämisen, jotta erityisesti harvinaisten automallien arvonmääritys olisi entistä ennakoitavampaa. Kaikkien harvinaisempien ajoneuvojen verotusarvoja ei kuitenkaan voitane myöskään jatkossa määrittää pelkästään tilastollisen mallin avulla, vaan arvon määritys edellyttää myös yksilöllisempää tarkastelua. Tällaisessa tarkastelussa voidaan turvautua myös tullilaitoksessa jo nyt käytössä olevan ajoneuvoalan eri osapuolista ja asiantuntijoista kootun arviointilautakunnan näkemyksiin.

                        Helsingissä 30 päivänä elokuuta 2005 Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos

                        Comment

                        • Smack
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 320
                          • Oulu

                          Oiskohan kellään laittaa mailissa valitusta autoverosta, niin ei tarttis sitten ku vaihella siihen omat tiedot + keksiä lisää valitettavaa?

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Huoh ;-)

                            Originally posted by Smack
                            Oiskohan kellään laittaa mailissa valitusta autoverosta, niin ei tarttis sitten ku vaihella siihen omat tiedot + keksiä lisää valitettavaa?
                            Tuolla jossain on ohjeet, miten liitytään jäseneksi. Sitten saattaa natsata

                            Comment

                            • Smack
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 320
                              • Oulu

                              Originally posted by nullzwei
                              Tuolla jossain on ohjeet, miten liitytään jäseneksi. Sitten saattaa natsata
                              No kerpele, aattelin pihdata vuoden vaihteeseen, ettei tarvi maksaan vuoden hintaa reilusta 3kk:sta... Niin paljon menee osia tommoseen pemariin että ihan pitää pihiksi alkaa..

                              Comment

                              • HJP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2004
                                • 1282
                                • Helsinki

                                Tiedoksi: Helsingissä ainakin on tullissa kohtuulyhyt jono nyt, tullasin auton 6.10.2005, ja sain päätöksen 28.10.2005. Kaveri toi auton 5 päivää myöhemmin, ja sai päätöksen päivän mun jälkeen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎