BMW xDrive Tourit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KissKiss
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2009
    • 900
    • Espoo

    #196
    Laakkonen Espoo:

    320d A xDrive Touring x2
    530d A xDrive Gran Turismo
    X1 xDrive18d
    X1 xDrive20d A
    X1 xDrive23d A
    X3 xDrive20d A x2
    X3 xDrive35i A
    X5 xDrive30d A
    X6 xDrive40d A


    Laakkonen Helsinki:

    320d A xDrive Sedan x2
    320d A xDrive Touring
    325i A xDrive Coupe
    740d A xDrive
    X1 xDrive20d A
    X1 xDrive23d A
    X3 xDrive20d A
    X5 xDrive30d A


    Autokeskus Tikkurila:

    320d A xDrive Sedan
    320d A xDrive Touring
    530d xDrive Gran Turismo
    550i xDrive
    X1 xDrive18d
    X1 xDrive20d A
    X3 xDrive20d A
    X5 xDrive40d A
    X6 xDrive ActiveHybrid

    Comment

    • Pande
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 1324
      • Helsinki

      #197
      Tänks kisskiss, eli hesaan menenkin!

      Oli tossa tikkurilan pihasssa noita muitakin, kun kysyin että mitä olis vapaana niin sano että vain X3:nen, viddu. Pihassa oli ainakin toi X6 ja GT. Autoliikkeissä kyllä aina yhtä jäätävä tunnelma

      Yleensä xdrive kiertuille ollut kyl hyvä ja avoin tunnelma ja autoa kuin autoa on päässyt ilman selittelyjä samantien testaa
      Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
      330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
      sigpic

      Comment

      • KissKiss
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2009
        • 900
        • Espoo

        #198
        Originally posted by Pande View Post
        Tänks kisskiss, eli hesaan menenkin!

        Oli tossa tikkurilan pihasssa noita muitakin, kun kysyin että mitä olis vapaana niin sano että vain X3:nen, viddu. Pihassa oli ainakin toi X6 ja GT. Autoliikkeissä kyllä aina yhtä jäätävä tunnelma

        Yleensä xdrive kiertuille ollut kyl hyvä ja avoin tunnelma ja autoa kuin autoa on päässyt ilman selittelyjä samantien testaa
        Kyllä ite päästin ainakin kaikki ajamaan niitä autoja mitä vaan halus. Eikä meillä muutkaan estäny ajamista, jos autot vaan olivat vapaana Oli sitten kyseessä juniorikuski + kalliimpi auto tms.. Eikä meillä myöskään ollut tällä kertaa ajattajia kiertueella

        Comment

        • Pande
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1324
          • Helsinki

          #199
          Originally posted by KissKiss View Post
          Kyllä ite päästin ainakin kaikki ajamaan niitä autoja mitä vaan halus. Eikä meillä muutkaan estäny ajamista, jos autot vaan olivat vapaana Oli sitten kyseessä juniorikuski + kalliimpi auto tms.. Eikä meillä myöskään ollut tällä kertaa ajattajia kiertueella
          Näin se on yleensä toiminut, mut tuntu tuolla tiksissä aika jäiseltä...

          No täytyy keravalle tulla testailee
          Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
          330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
          sigpic

          Comment

          • _chris_
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 442
            • Nokia

            #200
            Originally posted by Pande View Post
            Näin se on yleensä toiminut, mut tuntu tuolla tiksissä aika jäiseltä...
            Jaa, itse sain sieltä kyllä X5 4.0d:n pyytämällä koeajolle. Oli just ajossa, joten joutui jonnin aikaa vartoileen. Pyysin kyllä nimenomaan X5:sta enkä jotain "mukavaa" vapaana olevaa, liekkö sillä vaikutusta? Se täytyy kyllä myöntää, ettei tuolla mitään suurta xDrive Tour huumaa ollut eikä tapahtumaa paikan päällä juuri huomannutkaan.
            BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
            Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11738
              • Kouvola

              #201
              Tulipa käytyä tänään kokeilemassa toi 530d GT ja 740d tänään, kun kiertue saapui tänne. Täytyy kyllä todeta, että todella upeita autoja molemmat! Voisi kuvitella lähteävänsä tuollaisella ihan koska vaan ajamaan vaikkapa Suomen läpi. Samoin xDrive on melko loistava varuste pidon kannalta, kun luistoneston ei tarvinnut edes puuttua peliin vaikka noita polki enempi ja tietty automaatit sopii noihin kuin nenä päähän. Comfort-istuimiin sai likimain täydellisen ajoasennon säädettyä. Kiertueen promotyttökin oli asetta mukavampi

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6946
                • N/A

                #202
                Eilen kävin ajamassa 740xd:n ja parannusta edelliseen seiskaan huimasti. Tykkäsin ihan hitosti! Tollasella seiskalla ei paljon tarttisi miettiä vaikka lähtisi ajamaan samantien lappiin ja takasin.

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1425

                  #203
                  Jälleen uutta kampanjaa pukkaa päälle:
                  e39 M54B22 manual
                  Polestar2 LRDM -21
                  Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                  Comment

                  • zanta
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 2908
                    • Oulu

                    #204
                    Last edited by zanta; 23-06-2013, 21:36.
                    LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                    eksälista:
                    E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7470
                      • Oulu

                      #205
                      Tänään kävin ajaan kolme autoa tässä järjestyksessä: X1 xDrive20i, 320i xDrive M Sport, M550d xDrive. Vaihteisto oli kaikissa automaatti ja alla Hakkis 7 -nastarenkaat.

                      X1 xDrive20i valikoitui ajoon sillä että 320i:hin oli jonoa ja halusin kokeilla jotain toista bensakoneista autoa siinä odotellessa. Aiempaa kokemusta X1:stä taitaa olla vain yksi koeajo xDrive28i:nä, ja silloin autosta jäi ihan hauska kuva lumisissa olosuhteissa. Tämänkertaisessa koeajoautossa oli mm. sporttipenkit ja musta sisäkattoverhoilu panoraamaluukulla, vaikkei siinä M-pakettia ollutkaan. Sisusta oli siis ihan tyylikäs, mutta se heti häiritsi että oven kyynärnoja hiukan loppui kesken kun ajoasennon sääti sopivaksi. Hiukan paremmin se silti riitti kuin vasta ajetussa Volvo V40 Cross Country T5 AWD:ssa ja muutenkin X1 tuntui pykälää suuremmalta sisältä. Isoimman osan tähän ehkä tekee korkeampi katto ja pystympi tuulilasi. Toisaalta juuri nämä molemmat jutut tuntuvat minusta vähän hölmöiltä kun on lopulta saanut sportpenkin säädettyä tyypilliseen bemarimaiseen ajoasentoon. Korkea katto saa ainakin mulla aikaan sellaisen fiiliksen että olen kutistunut 20 cm lyhyemmäksi ja eihän se mukavalta tunnu. Auto ei tunnu omille mitoille tehdyltä vaikka ajoasennon saikin hyväksi.

                      Ajomatka käi hyvin lyhyeksi. Neliveto tuntui toimivan hyvin ja luistoneston Traction-tila (DTC-moodin nykyinen versio?) antoi lähteä hyvinkin liukkaista risteyksistä sopivasti sutien eikä holhonnut liikaa jos auto meni sinne mihin ratti näytti. Ohjauksesta en hirveästi tykännyt, se oli minusta liian tahmea ja tunnoton. Liukas keli ja talvirenkaat tietysti tekevät osansa tästä myös. Moottorista jäi hyvin nöyrä kuva, vetoa tuntui olevan ihan hyvin sekä matalilla että korkeilla kierroksilla. Eniten ärsytti moottorin ääni isommilla kierroksilla. Ääni oli sekä hiukan liian kuuluva että sävyltään hyvin ohut ja jopa raaka. Ääni sai moottorin kuulostamaan kokoistaan pienemmältä. Tämä ei juuri innostanut ripeisiin kiihdytyksiin ja manuaalipuolella vaihteistokin tuntui miettivän välillä hiukan turhan pikään, vaikkei nyt mistään varsinaisesta vaihtohitaudesta voikaan kyllä puhua ja usein pykälät vaihtuivat hienosti. Silti tuosta aiemmin mainitusta Volvon voimalinjasta jäi jotenkin täsmällisemmin toimiva kuva jos vertailee manuaalipuolella ajelua. Toisaalta X1 vaihtoi kyllä pehmeämmin. Myös moottorin äänet oli Volvossa paremmin vaimennettu, mikä antoi hienostuneemman vaikutelman. Moottoritielle en tällä edes lähtenyt joten melutaso jäi isommissa nopeuksissa testaamatta.

                      Jos yhtään oikein muistan niin koeajoauton hinta varusteineen oli noin 66 ke. Siis selvästi kalliimpi kuin tuo aiemmin ajettu Volvo. Olkoonkin että autot olivat hiukan erityyppisiä niin näistä kyllä ottaisin lyhyen koeajokokemuksen perusteella tuon Volvon, joka on mielestäni tyylikkäämpi päältä ja sisältä, ja T5 AWD -tekniikalla voimaakin on paljon enemmän.





                      320i xDrive M Sport suhteen odotukset oli X1:n jälkeen jotenkin aika vaatimattomat. Tämä kuitenkin oli varmaan eka F30 minkä olen M-paketilla nähnyt ja kyllähän siinä silmä lepää aivan eri malliin kuin X1:ssä. Hopea värikin tuntui istuvan autoon todella hyvin, vaikka usein tuntuu että hopea värinä kyllästyttää jo pahasti. Sisältä auto on vieläkin paremman näköinen. Alcantara/kangasverhoillut sport-penkit eivät ehkä ole nahkaisten tasoiset ulkonäöltään mutta hienot silti. Ja erityisesti M-ratti on nykyisenä versiona parhaita ratteja mitä olen nähnyt ja ajanut. Jo ratin nahkakin on ihan eri tuntuista kuin X1:ssä.

                      Kun auton laittoi käyntiin huomasi välittömästi että sama moottori ei kuulostakaan tässä samalta "perusnissanilta" kuin X1:ssä vaan äänimaailma on huomattavasti vaimeampi ja hienostuneempi. Samoin X1:n tahmea ohjaus oli enää muisto ja upean ratin lisäksi nyt saatoi vain hämmästellä miten paljon paremmalta ja herkemmältä F30:n ohjaus saattoikaan tuntua. En valitettavasti tajunnut valokuvata varustelistaa joten en nyt tiedä mikä ohjausversio tässä oikein oli. Mutta hyvältä se tuntui nimenomaan herkkyytensä vuoksi, vähäistäkin tuntoa alleen jättävää tasaista tahmausta ei ollut. Eikä ohjaus myöskään tuntunut (oman E39:n hitaan ohjauksen jälkeenkään) liioitellun nopealta kuten jotkut nykyiset autot jo melkein liukkaalla kelillä ajettaessa tuntuvat.

                      Neliveto toimi taas odotetusta ja erittäin liukkaasta risteyksestä pääsi liikkeelle Traction-tilassa kaikkien pyörien sutiessa reippaasti vaikka kiihtyvyys ei ollutkaan huomattavaa kiitos mitättömän kitkatason. Autossa oli adaptiivinen jousitus (jos oikein tuon varusteen nimen muistan), mutta lyhyt koeajoreitti ei mahdollistanut alustan ominaisuuksien tutkiskelua oikein mitenkään vaikka välillä vaihtelinkin Comfort/Sport/Sport+ -valintaa. Moottoritien rampissa huomasi että siinä missä 60 km/h rajoituksella ajettaessa 184 hv on riittävästi ei se enää isommissa nopeuksissa tietenkään ihmeitä tee.

                      Ainoa ärsyttävä asia koko autossa oli oikeastaan rengasmelu moottoritienopeuksissa. Sitä oli yksikertaisesti liikaa kun alla oli Hakkis 7:t. En muista nyt tarkkaa rengaskokoa, mutta renkaat olivat M-paketin mukana tulevilla vanteilla, olisiko kooltaan 18". Taajamanopeuksissa meluun ei kiinnittänyt mitään huomiota, mutta moottoritiellä yhtäaikaa kohiseva ja jyrisevä melu häiritsi heti. Esimerkiksi aiemmin Contin nastoilla testattu V40 Cross Country antoi itesestään hiljaisemman kuvan ja myös oma E39 menee Contin nastoilla nätimmin, tai siltä se ainakin vaikuttaa kun siinä rengasmelun ja muun melun suhde on aivan erilainen, samoin rengasmelun sävy.

                      Kahdeksanvaihteinen automaatti ei erityisemmin innosta vaihtamaan käsin, koska yksi pykälä sinne tai tänne ei isommissa nopeuksissa tee juuri mitään. Testailin moottorin voimavaroja 100-110 km/h mittarinopeudessa ja 8/7-vaihteilla kiihtyvyys oli loivaan ylämäkeen suhteellisen verkkaista, eikä edes kuutonen kovin hirveästi tilannetta muuttanut, viitosella auto jo oikeastikin kiihtyi ja nelosella oltiin tehoalueella. Moottori tuntuu siltä että se yhdistää melko hyvin turbodieselin ja bensakoneen hyviä puolia, matalilla kierroksilla on saatavilla tuhdin tuntuista vääntöä silloin kun sitä haluaa ja silti kone "hyökkää" aivan eri tavalla kun kierrokset nostaa tarpeeksi ylös. Tavalliset risteykset voi ajaa vaikka manuaalipuolen kolmosella ilman mitään nikottelua. Tosin kolmonenhan ei ole 8-vaihteisessa kovinkaan pitkä.

                      En muista tarkkaa hintaa tällekään, mutta jos en aivan väärässä ole niin ei tämä kaukana X1:n hinnasta ole, olisiko jopa ollut halvempi. No niin tai näin niin paljon paljon parempi auto minusta joka suhteessa kuin X1. Tässä olisi jotenkin päin järkevän hintainen auto joka tarjoaisi ajamisen ja omistamisen iloa.






                      M550d xDrive oli tietysti myös pakko ajaa ihan siksi kun sellainen nyt oli ajossa. En oikein tiennyt mitä olisi pitänyt odottaa, mutta tässä tapauksessa odotusten puutekin palkittiin. Sisustus oli tyylikäs ja Alcantaraa ei ollut säästelty. Mittaristo oli kokonaan värinäytöllä toteutettu. Näyttävyydestään huolimatta se jätti ainakin minulle hiukan halvan ja turhan kikkailun vaikutelman. Kun analogiset viisarit ei näytä oikeilta viisareilta kuitenkaan niin kannattaako niitä edes yrittää niin paljon matkia? Eniten ärsytti heijasteleva muovipleksi ja toiseksi eniten nopeissa liikkeissä hiukan täristävästi liikkuva kierroslukumittarin virtuaaliviisari. Volvon toteutus oli tässä suhteessa parempi. Sitten kun valitsin DSC off -tilan niin mittaristoon tulikin joku avaruusalusteema päälle ja se oli paljon hienomman näköinen. Ehkä vähän Honda-tyyliä (tms.), mutta silti hienompi kuin vakionäkymän huonohko retroimitaatio.

                      Ajamaahan tätä kuitenkin tultiin joten asiaan. Äänet oli jo tyhjäkäynnillä OK, eikä monesti moittimaani dieselraksutusta tarvinnut kiroilla. Toki auto oli edellisten koeajojen jäljiltä valmiiksi lämmin. Jo ekassa risteykssä sitten huomasi että tämä kyllä hyökkää jos kaasua vain uskaltaa painaa. Viivettä on, ei paljon, mutta kuitenkin, mutta kun se on odoteltu niin sitten mennään. Ja ne äänet! En muista oliko tässä jonku virtuaalinen äänijärjestelmäkin, mutta lähes kaikki tavalliset bensakoneet jää kyllä selkeästi taakse. Äänet todellakin houkuttelee kiihdyttelemään ihan turhaa kun se vaan kuulostaa niin hienolta. Ja kun kiihdyttely myös onnistuu jopa liukkaalla pinnalla niin ajonautinto on taattu. Pitkä akseliväli rauhoittaa menoa, ainoastaan kaltevat tienpinnat aiheuttaa auton valumista ojaa kohti jos pitempään sudittelee lähdöissä. Traction-moodissa liikkeelelähdöt 90 asteen käännöksiin risteyksissä menee hienosti pienessä luistossa ilman mitään puskemista ja eteneminen on tietysti takavetoon verrattuna todella ripeää. DSC off -tila taas antaa mahdollisuuden ajaa autoa tyylillä jota ei liikenteessä oikein kehtaa kokeilla. Voimaa on niin paljon että neliveto todella toimii ja auton suuresta massasta huolimatta se tuntuu tottelevan hienosti kuljettajaa jos olisi niin paljon tilaa käytettävissä, että uskaltaisi pitää kaasun pohjassa sekuntia kauempaa.

                      Moottoritiellä yritin pitää vauhdit sallituissa rajoissa, mutta Suomen rajoituksilla ajaminen vaatii melkoisesti itsekuria. Sitkeyttä hiukan testailin ja tuntui että jopa 8. vaihteella kiihtyvyys on noin 100 km/h nopeudessa kohtuullista. Rengasmelu oli 19" Hakkis 7:lla sävyltään paljon matalampaa kuin 320i:ssä. Hiukan jurinaa tulee tässäkin, mutta korkeampi kohina on vaimennettu melko onnistuneesti kuulumattomiin. Pitkällä matkalle mukavuusero kolmesarjaan olisi tässä suhteessa todella merkittävä. Ehdottomasti yksi parhaita perheautoja mitä olen ajanut!
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 15-01-2013, 16:50.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • zanta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 2908
                        • Oulu

                        #206
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Tänään kävin ajaan kolme autoa tässä järjestyksessä: X1 xDrive20i, 320i xDrive M Sport, M550d xDrive. Vaihteisto oli kaikissa automaatti ja alla Hakkis 7 -nastarenkaat.

                        Rengasmelu oli 19" Hakkis 7:lla sävyltään paljon matalampaa kuin 320i:ssä.
                        Oletko muuten ihan varma renkaista?

                        Rovaniemellä ainakin myyjä sanoi M550d:ssä olevan kitkat alla, ja siltä se huonopitoisuus tuntuikin... ainakin oman takavetoisen Hakka7:n verrattuna...
                        LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                        eksälista:
                        E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7470
                          • Oulu

                          #207
                          Originally posted by zanta View Post
                          Oletko muuten ihan varma renkaista?

                          Rovaniemellä ainakin myyjä sanoi M550d:ssä olevan kitkat alla, ja siltä se huonopitoisuus tuntuikin... ainakin oman takavetoisen Hakka7:n verrattuna...
                          En ole 100% varma, mutta minusta sutiessa kuului nastojen raapimista joten siitä jäi tuo kuva että ois ollut nastat. Pitää kattoa jos huomenna tulee tuolla päin pyörittyä niin vois tarkistaa.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #208
                            Pari kommenttia Petrin M550d xDrive:n koeajoon. Mittaristo on lisävaruste (black panel), jonka saa lähes kaikkiin 5-sarjan versioihin. Autossa on "soundsystem" moottoriäänille joten sisälle kuuluva ääni ei ole puhdasta luomua.

                            Comment

                            • jiipee-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2008
                              • 655
                              • Rovaniemi

                              #209
                              Tuon koeajossa olevan 320i xDriven hinta pyöri muistaakseni nuilla varusteilla siinä vähän alta 60k:think

                              Comment

                              • zanta
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 2908
                                • Oulu

                                #210
                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                En ole 100% varma, mutta minusta sutiessa kuului nastojen raapimista joten siitä jäi tuo kuva että ois ollut nastat. Pitää kattoa jos huomenna tulee tuolla päin pyörittyä niin vois tarkistaa.
                                Joo tarkistin kuvista niin seiskat siellä nastoineen oli alla, eipä kyllä vakuuttanut X-drive mitenkään erityisesti...
                                LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                                eksälista:
                                E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                                Comment

                                Working...
                                X