Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ostamassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jandis
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 63

    E36 ostamassa

    Tarkoitus olisi löytää E36-korisarjan ja 320, 323, 325 tai 328 mallin BMW ilmastoinnilla hintaluokassa 5000-5500€. Kysynkin heti aluksi, että onko edes mitään mahdollisuutta löytää hyvää käytettyä tuolla summalla?

    Moni kun on vuosimallia 92 ja ikäähän on silloin jo 16 vuotta. Eli onko tämä liikaa vaikka auto olisikin alunperin ollut hyvä ja kestävä?

    Mites ajomäärällisesti katsottuna? Osalla käytetyistä on ajettu hieman alle 200 000 km ja osalla taas reilusti yli. Tietysti riippuu jo tehdyistä huolloista, miten auto jatkossa kestää mutta en silti ottaisi mielelläni paljon yli 200 000 km ajettua. Onko pelko täysin turhaa, kestääkö BMW?

    No sitten, jos sattuisi silmiin osumaan hyväkuntoinen 300-sarjalainen, mitä ovat ne asiat, jotka käytetyssä autossa kannattaisi eritoten katsoa huolella läpi? Yleisimmät vikapaikat siis.

    Osa katselemistani autoista on juuri Saksasta tuotuja. Jos tällaisen hankkisi, onko jotain erityistoimia hyvä suorittaa tällaiselle heti siltä seisomalta; massausta tai jotain vastaavaa?

    Osassa myytävistä on myös huoltokirja mukana. Mihin ajomäärään asti huoltokirjassa noudatetaan jotain tiettyä huolto-ohjelmaa ja onko siinä 200 000km paikkeilla jotain suurempaa huoltoa tiedossa vaikka auto ei oireilisikaan?


    Kaikenlaisia vinkkejä valintaan/muuta informaatiota siis kaivattaisiin. Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä!
    Autona 325i vuodelta 91 (E36)
  • goldenm
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 544

    #2
    Oikealla käytöllä kestää. Käy vertaamassa useampaa eri yksilöä niin hahmotat jotakuinkin kyseistä automallia paremmin..
    Search-toiminnolla löytyy varmasti vaikka kuinka paljon lisää juttua kyseisestä aiheesta ja E36:sta yleensä..
    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16290
      • Asikkala

      #3
      http://www.nettiauto.com/viewVehicle...D@update%3D&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=4@sortCol=@ord=@id_vehicle_ type=1@id_make=8@id_model=@id_car_type=@id_fuel_ty pe=@id_gear_type=@id_drive_type=@pfrom=@pto=6000@y from=1993@yto=1998@engine_size=@show=inline@id_fou r_wheel=@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileag eTo=@id_acc_air=@id_acc_leather=@id_acc_traction=@ id_domicile=@id_town=@posted_by=@new=@update=
      http://www.nettiauto.com/viewVehicle...D@update%3D&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=6@sortCol=@ord=@id_vehicle_ type=1@id_make=8@id_model=@id_car_type=@id_fuel_ty pe=@id_gear_type=@id_drive_type=@pfrom=@pto=6000@y from=1993@yto=1998@engine_size=@show=inline@id_fou r_wheel=@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileag eTo=@id_acc_air=@id_acc_leather=@id_acc_traction=@ id_domicile=@id_town=@posted_by=@new=@update=
      http://www.nettiauto.com/viewVehicle...D@update%3D&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=6@sortCol=@ord=@id_vehicle_ type=1@id_make=8@id_model=@id_car_type=@id_fuel_ty pe=@id_gear_type=@id_drive_type=@pfrom=@pto=6000@y from=1993@yto=1998@engine_size=@show=inline@id_fou r_wheel=@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileag eTo=@id_acc_air=@id_acc_leather=@id_acc_traction=@ id_domicile=@id_town=@posted_by=@new=@update=
      Huvikseni kattelin nuo pikaisesti jotka osuu hakuehtoihin, viim. jo lähelle 6000 € ja yhdessäkään ei ilmastointia tietojen mukaan, haku aloitettu -93 mallista...

      Comment

      • Jandis
        Bimmer Rookie
        • May 2008
        • 63

        #4
        Unohtui mainita, että 4-ovista haetaan. Coupeja tuntuu kyllä löytyvän hyvinkin.
        Autona 325i vuodelta 91 (E36)

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          Originally posted by Jandis View Post
          Moni kun on vuosimallia 92 ja ikäähän on silloin jo 16 vuotta. Eli onko tämä liikaa vaikka auto olisikin alunperin ollut hyvä ja kestävä?

          Mites ajomäärällisesti katsottuna? Osalla käytetyistä on ajettu hieman alle 200 000 km ja osalla taas reilusti yli. Tietysti riippuu jo tehdyistä huolloista, miten auto jatkossa kestää mutta en silti ottaisi mielelläni paljon yli 200 000 km ajettua. Onko pelko täysin turhaa, kestääkö BMW?
          Vähän matemaatiikkaa: 16 vuotta vanha auto, jolla on mittarissa 200tkm, on ajettu keskim 12500km/vuosi. Suomessa keskivertokuljettaja ajaa 18-20tkm/vuosi. Iso osa näistä E36:sta on tähän maahan tuotu Saksasta, jossa se ajosuorite on vähintäänkin samaa luokkaa.

          Jos katsot vaikka kolme vuotta vanhoja autoja, niin niilläkin on ajettu 50-70tkm = 200tkm tulee täyteen n. 10 vuodessa. Ja paljon on autoja, joilla ajetaan enemmän...

          Tarkoitukseni EI ole väittää kaikkien suomen autojen mittareita ruuvatuiksi, vaan käyttämään vähän maalaisjärkeä ostaessa: Tuon ikäiseen autoon tulee AINA jotain korjattavaa, se vaan on puhdas fakta. Ja mitä huonommalla pidolla auto on ollut, niin sitä enemmän sitä korjattavaa tulee... ELI: käy katsomassa useampaa vaihtoehtoa ja valitse se vähiten huonokuntoinen. Vähiten huonokuntoinen ei aina ole se vähiten ajettu/pienin mittarilukema. Loppujen lopuksi tulee halvemmaksi maksaa 20% enemmän siitä hyvästä autosta kuin jatkuvasti korjata sitä huonoa.

          Ja: se kalleinkaan ei todennäköisesti ole se paras.

          nimim. älä toista minun virheitäni.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Jpää
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2007
            • 1909
            • Ylitornio

            #6
            kyllä sen auton kestää olla yli 200tkm ajettu... itsellä mittarissa +300tkm ajettu 325i -92vm. ja hyvin käy ja kukkuu (koputtaa puuta).
            perushuolloilla saadaan auton ikää jatkettua hyvin.
            silmäile huoltokirjoja miten tasaiseen tahtiin autoa on huollettu.
            ja kuten edellä mainittiin ainahan tämän ikäluokan autoissa tulee vikoja ja remontteja mutta niitä tulee kaikissa autoissa ikään ja kilometreihin katsomatta.
            VW Crafter
            e90 320d
            ex:
            f31 320xda
            e61 530da
            e38 740d
            e34 535 bt
            e39 540ia
            Pårkkana E36
            e46 320 d
            e34 525 tds


            Comment

            • Jandis
              Bimmer Rookie
              • May 2008
              • 63

              #7
              Kiitos vastauksista.

              Entäs noi saksan kautta tuodut vielä? Osa myytävistä on juuri tuotuja ja mitään lisäsuojauksia esim. pohjaan näissä ei ole tehty.

              Eli suositellaanko massausta pohjaan/jotain muuta suojausta suomen suolaa vastaan?

              Niin ja mihin kilometrilukuun se huoltokirja näissä loppuu? Nykyisessä ranskalaisessa 180tkm kohdalla.
              Autona 325i vuodelta 91 (E36)

              Comment

              • Jpää
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2007
                • 1909
                • Ylitornio

                #8
                Originally posted by Jandis View Post
                Kiitos vastauksista.

                Entäs noi saksan kautta tuodut vielä? Osa myytävistä on juuri tuotuja ja mitään lisäsuojauksia esim. pohjaan näissä ei ole tehty.

                Eli suositellaanko massausta pohjaan/jotain muuta suojausta suomen suolaa vastaan?

                Niin ja mihin kilometrilukuun se huoltokirja näissä loppuu? Nykyisessä ranskalaisessa 180tkm kohdalla.
                ainahan se on hyvä olla joku aine suolaa vastaan...
                en muista mihin se h-kirja loppuu mut itsellä ainakin entiset omistajat pitäny kirjaa rempoista/huolloista.
                VW Crafter
                e90 320d
                ex:
                f31 320xda
                e61 530da
                e38 740d
                e34 535 bt
                e39 540ia
                Pårkkana E36
                e46 320 d
                e34 525 tds


                Comment

                • kovaluu1
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 299
                  • seinäjoki

                  #9
                  Sen verran kommentoisin: Älä osta 320:stä, 325 tai 328 menee vähemmällä bensalla siistis ajossa ja tarvittaessa lähtee ku "hauki rannalta". Itsellä on nykyään 320:nen. Olen omistanut muutama vuosi sitten 325 :n coupen ja tähän nykyiseen verrattuna niis moottorin ominaisuuksissa ei o muuta samaa kuin tyhjäkäynti. Kyllähän tuo 2.0ltr mukavasti vääntää mutta kierrosten ylärekisteris ei tapahdu enää samaa mitä nois kahdes isommas. Kestävyydeltään varmaan samaa luokkaa nuo koneet on. En ole ainakaan itse kuullut noista bemarin kutosista muuta vikaa kuin vesipumppu kestää n.200tkm ja loput moottorista jos sitä vähänkin huoltaa vaikka ydinsodan. Jos olisin itse ostamas ny autoa niin ilman muuta coupe 325 tai 328.

                  Comment

                  • Jandis
                    Bimmer Rookie
                    • May 2008
                    • 63

                    #10
                    Miten helppoa näissä muuten on mittarin ruuvaaminen vai pitääkö vaihtaa koko mittaristo, että saadaan lukuja kaunisteltua?

                    Epäilyttää kyllä noi saksasta tuodut 91 vuosimallia olevat joilla ajettu 140tkm.
                    Autona 325i vuodelta 91 (E36)

                    Comment

                    • antsajtp
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 107
                      • Lahti

                      #11
                      Pitää myös muistaa että vaikka vähäiset kilometrit pitäisivätkin paikkansa, niin lyhyt ajo kuluttaa autoa (moottori, vaihteisto jne.) huomattavasti enemmän kuin maantieajo.
                      Bemari on elementissään maantiellä, ja on suorastaan epäilyttävää mikäli sillä on ajettu huomattavan vähän/vuosi. Itse ostin viime kesänä 250tkm ajetun vm.99 e39:n, ja en enää harkitsekaan alle 25tkm/vuosi ajettua pirssiä. 30tkm huoletonta kilometria olen itse saanut lisää mittariin.
                      Paljon maantieajoa takana tarkoittaa usein sitä että auto toimii huolettomasti myös tulevaisuudessa.

                      Jotta ei menisi ihan yleistämiseksi, niin mainittakoon että tottakai edellisten omistajien lukumäärä/ huolenpito vaikuttaa autoon todella paljon. Tiedä vaikka jostain löytyisi 80tkm ajettu huippukuntoinen e36 joka on OIKEASTI ollut 80v mummolla kesäajossa kirkkomatkoilla
                      Myynnissä E39/E36-osia
                      ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

                      Comment

                      • deadriser
                        Newbiemmer
                        • May 2009
                        • 9
                        • ruovesi

                        #12
                        tarvitsisin apuanne ostovalinnassa!

                        Eli mun ois tarkoitus vaihtaa e32:seni pois ja hankkia e36 tilalle.320 riittänee mulle ihan hyvin.Tuossa pari linkkiä mihin olen ottanut yhteyttä ja joita voisin lähteä katsomaan,kertokaa mielipiteitä ihan yleisesti ja onko jotain mitä kannattaa ottaa huomioon.



                        Mulla on tuossa e32 17"225/45 renkaat et:llä 20.kävisiköhän nuo nakit tohon e36:sen alle ilman mitään toimenpiteitä.Vanteen leveys oli muistaakseni 7.5".Kiitokset jo etukäteen.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16290
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by deadriser View Post
                          Mulla on tuossa e32 17"225/45 renkaat et:llä 20.kävisiköhän nuo nakit tohon e36:sen alle ilman mitään toimenpiteitä.Vanteen leveys oli muistaakseni 7.5".Kiitokset jo etukäteen.
                          Ei käy. Kohta joku sanoo että käy ja sitten väännetään viikko samaa asiaa..

                          Comment

                          • deadriser
                            Newbiemmer
                            • May 2009
                            • 9
                            • ruovesi

                            #14
                            joo ei toi vanne juttu oo niin oleellinen.jos siitä aletaan täällä vääntään niin ei se auta mun todellista asiaa mitenkään eli auton valintaa.ja jos puolet on vanteiden sopimisen puolesta ja puolet vastaan niin taasen oltais lähtötilanteessa.joten mieluummin jeesiä autojen kanssa.

                            Comment

                            • Valtsude
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2007
                              • 739
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Lisäilen tuohon jr:n kommenttiin tyhjentävästi näin, että offset on väärä E36:seen, mutta mahtuu todennäköisesti pyörimään alla madaltamattomalla traktorialustalla. Suosittelisin tässäkin tapauksessa silti vaihtamaan ne vanteet +30-ET:llä oleviin...
                              E34

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎