Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autokaupan kanssa taistelua Vanoksesta..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • putku
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 97
    • Toijala

    Autokaupan kanssa taistelua Vanoksesta..

    Eli tilanne se että X5 4.4i -02 160 000km ajettu, ostettu autoliikkeestä x, jonka jälkeen ajettu noin 500km noin kuukaudessa. Tänä aika tehty öljynvaihtohuolto jne muuta pientä huoltoa autokorjaamossa.

    Sit vanos pamahti paskaksi, ja nyt taistellaa siitä kuka maksaa?

    Autoliikkeen mukaan on erikseen määritelty, mitkä osat ovat kuluvia ja mitkä eivät. Kuluvien osien hajoamista autoliikkeen ei tarvitse korjata. Alunperin epäiltiin jakopään kiristimien ja laahainten hajoamista ja ne eivät kuulemma ole kuluvia osia. Nyt kun selvis että vanos-yksikkö meni, se onkin sit muka kuluva osa. Kusetuksen makua?

    Kysymys kuuluukin: Onko vanos kuluva osa?

    Mielipiteitä kuullaan mieluusti.
    Last edited by putku; 23-09-2008, 15:52.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9142
    • Oulu

    #2
    Toki vanoskin on kuluva, kuten jokainen mekaaninen osa. Se ei kuitenkaan myyjän virhevastuuta ajatellen ole esim. jarrupaloja vastaava kulutusosa, eikä pääsääntöisesti tarvi huolto- tai korjaustoimenpiteitä. Niinpä ainakin valtaosan kuluista olettaisi kuuluvan liikkeen harteille. Jos korjauksen jälkeen auton katsotaan olevan paremmassa kunnossa, kuin vastaava auto, joudut osallistumaan pienellä osalla korjauskustannuksiin. Kuluttaja-asiamieheen yhteyttä, niin ei tarvi loputtomiin taikinoida näiden kanssa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • -Dobermann-
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1021
      • Jyväskylä

      #3
      aika paljon varmasti vaikuttaa mitä sillä sun ruksivitosella on ajettu?

      Comment

      • putku
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 97
        • Toijala

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Toki vanoskin on kuluva, kuten jokainen mekaaninen osa. Se ei kuitenkaan myyjän virhevastuuta ajatellen ole esim. jarrupaloja vastaava kulutusosa, eikä pääsääntöisesti tarvi huolto- tai korjaustoimenpiteitä. Niinpä ainakin valtaosan kuluista olettaisi kuuluvan liikkeen harteille. Jos korjauksen jälkeen auton katsotaan olevan paremmassa kunnossa, kuin vastaava auto, joudut osallistumaan pienellä osalla korjauskustannuksiin. Kuluttaja-asiamieheen yhteyttä, niin ei tarvi loputtomiin taikinoida näiden kanssa.
        Tottakai kaikki osat kuluvat, selvähän se. Ja muutenkin samalla tavalla näen asian. Katsotaan mitä kuluttaja-asiamies sanoo kun sinne soitetaan. Liikkeen tarjoama prosentti korjauskuluista ei nimittäin todellakaan ole valtaosaa. :think

        Comment

        • putku
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 97
          • Toijala

          #5
          Originally posted by -Dobermann- View Post
          aika paljon varmasti vaikuttaa mitä sillä sun ruksivitosella on ajettu?
          160 000km. Ei noiden mailien takia ainakaan voi sanoa että kuuluis hajotakin jo.

          Comment

          • jopeh
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 694
            • Tampere

            #6
            Originally posted by putku View Post
            160 000km. Ei noiden mailien takia ainakaan voi sanoa että kuuluis hajotakin jo.
            Ei se 160tkm ajetussa pitäisi hajota. Jotain vikaa siinä on pitänyt olla jo osto hetkellä.
            "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Tarjoa liikkeelle kuluista 50/50....ennen kuluttajasuojaa.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9142
                • Oulu

                #8
                Originally posted by putku View Post
                Tottakai kaikki osat kuluvat, selvähän se.
                Niin tuo oli lähinnä sarkastinen kommentti, kun autoliike suuressa viisaudessaan on päättänyt, mitkä mekaaniset osat eivät ole kuluvia.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • jupasa
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 98
                  • Turku

                  #9
                  Kuluttajansuojalain mukaan autossasi on virhe, jos se on huonommassa kunnossa kuin sinulla auton hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää. Jos Vanos normaalisti kestää selvästi enemmän kuin 160.000 km, kyseessä on virhe, ja sinulla on oikeus saada Vanos korjatuksi. Jos myyjä ei suostu korjaamaan autoa, sinulla on oikeus saada hinnanalennusta. Hinnanalennusta määrättäessä otetaan kuitenkin huomioon mahdollinen arvonnousu eli onko auto korjattuna tullut parempaan kuntoon kuin vastaavan ikäinen ja saman verran ajettu auto keskimäärin on.

                  6 kuukauden sääntö liittyy siihen, että virhevastuun kannalta ratkaisevaa on se, minkälaisessa kunnossa auto on ollut kaupantekohetkellä. Lähtökohtaisesti virheen oletetaan olleen autossa jo kaupantekohetkellä, jos virhe ilmenee 6 kuukauden kuluessa kaupan tekemisestä. Oletus on kumottavissa: jos virhe esimerkiksi on seurausta normaalista kulumisesta, ei myyjällä ole vastuuta.
                  ex BMW 525iA touring -04 (E39)

                  Comment

                  • tinke76
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 285
                    • Lempäälä

                    #10
                    Mitä nyt itse näiden nykyautojenkin kanssa olen pelannut niin kilometrimäärällä ei omien kokemusten mukaan ole auton luotettavuuden suhteen merkistä riippumatta minkän valtakunnan merkitystä . Samaa paskaa oli mittarissa sitten 50 tai 500tkm, tuurista kiinni kuinka pelaa ja kalliiksi tulee aina kun jotain hajoaa



                    F11 525 dA M-sport & F45 218iA& Corvette C5

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Toki vanoskin on kuluva, kuten jokainen mekaaninen osa. Se ei kuitenkaan myyjän virhevastuuta ajatellen ole esim. jarrupaloja vastaava kulutusosa, eikä pääsääntöisesti tarvi huolto- tai korjaustoimenpiteitä.
                      Jep. Kuluva osa ja kulutusosa on eri juttu. Ei pitäisi Vanoksen paukkua 160tkm kohdalla.

                      OT: Kuuluuko Vanoksen toiminnan tarkastus huoltoon?
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9142
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        OT: Kuuluuko Vanoksen toiminnan tarkastus huoltoon?
                        Ei sitä Vanosta ole mitenkään erikseen mainittu huolto-ohjeissa.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3449
                          • Janakkala

                          #13
                          -Kerrotko nyt meille kaikille oikein perusteellisesti, että kuinka se vanoksesi on hajonnut?
                          -Mihin korjaamoon olet autosi vienyt, onko maahantuojan valtuuttama vai ei?
                          -Millainen on korjauskustannus laskelma?
                          -Mitä osia tarvitaan ja niiden hinnat, sekä töiden osuus tunteina ja euroina?

                          Tollasilla asioilla jos vielä meitä kaikkia valaisisit niin pääsisi jonkinlaiselle hajulle koko asiasta
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Jep. Kuluva osa ja kulutusosa on eri juttu. Ei pitäisi Vanoksen paukkua 160tkm kohdalla.

                            OT: Kuuluuko Vanoksen toiminnan tarkastus huoltoon?
                            Vanoksen pitäisi paukkua yleensäkään vai juuri tämän koneen vanoksen? Tuo V8 on jakopäänsä osalta hieman heikompaa tekoa, hajoavat laahaimet eivät ole ennenkuulumaton juttu ja samaa rakennetta oleva E39 M5 koneen vanokset ovat "kulutustavaraa".

                            Vanos sisältää käytännössä hydraulimännän tiivisteineen ja siihen laakeroidun akselin jossa on sisä ja ulkopuolinen ratas. Hajotessaan _luultavasti_ hajoaa tuon männän laakerointi ja se leikkaa kiinni jolloin mäntä alkaa pitämään meteliä sen pyöriessä sylinterissään. Purkamatta tarkistaminen mahdotonta, hajoaa kerrasta. Väittäisin johtuvan voitelun puutteesta, luultavasti suunnitteluvirhe joka esiintyy turhan nopeana kulumisena.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1961
                              • Hki

                              #15
                              Liikkeen tulee näyttää että Vanoksen rikkoutuminen johtuu väärästä käytöstä. Tätähän ei pysty näyttämään, koska Vanosta ei voi käyttää "väärin". Eli 100% kuluista liikkeelle, koska se on jo lähtökohtaisesti näin. Eli liikkeen pitää todistaa asia toisin. Eli ennen kuin heillä on "asiantuntijan" lausunto, niin kulut kuuluvat heille. Nyt täytyy tottakai muistaa km/hinta/kunto -suhteen mukaiset realiteetit. Mielestäni Vanoksen ei pitäisi hajota alle 300tkm. 50/50 on siinä mielessä reilu että auton arvo nousee, mutta nykyään laki tarjoaa kuluttajalle niin vahvan suojan että tähän ei tarvitse suostua.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎