Announcement
Collapse
No announcement yet.
EU asetusehdotus lato- ja romuautot kierrätykseen
Collapse
X
-
Tässä on koko komission ehdotus:
Ehdotus vaikuttaa pahalta, eikä vain lato- ja romuautojen omistajille. Omistaja kun ei itse päätä milloin auto on romu ja romuauton määritelmä on lavea. Luultavasti faktisesti korjattavissa olevia autoja tuomitaan romuksi.
Romuajoneuvo määritellään näin:
"2)’romuajoneuvolla’ ajoneuvoa, joka on direktiivin 2008/98/EY 3 artiklan 1 alakohdassa määriteltyä jätettä, tai ajoneuvoa, joka on korjauskelvoton liitteessä I olevan A osan 1 ja 2 kohdan mukaisesti;"
Liite I, Osa A:
"1. Ajoneuvo on teknisesti korjauskelvoton, jos se täyttää yhden tai useamman seuraavista kriteereistä:
a)se on leikattu paloiksi tai sen käyttökelpoiset osat on irrotettu;
b)se on hitsattu kiinni tai suljettu eristysvaahdolla;
c)se on kokonaan palanut niin, että moottoritila tai matkustamo on tuhoutunut;
d)se on ollut vedessä niin, että kojelauta on ollut vedenpinnan alapuolella;
e)yhtä tai useampaa seuraavista ajoneuvon komponenteista ei voida korjata tai vaihtaa:
i) ajoneuvon ja maan väliset komponentit (kuten renkaat ja pyörät), jousitus, ohjaus, jarrut ja niiden hallintalaitteet;
ii) istuinten kiinnitykset ja liitokset;
iii) turvatyynyt, esikiristimet, turvavyöt ja niiden toimintaan liittyvät oheiskomponentit;
iv) ajoneuvon runko ja alusta;
f)sen rakenne- ja turvakomponenteissa on peruuttamattomia teknisiä vikoja, jotka estävät niiden vaihtamisen, kuten metallin vanheneminen, useita katkoksia pohjamaaleissa tai liiallinen puhkiruostuminen;
g)sen korjaaminen edellyttää moottorin, vaihteiston, korin tai alustan vaihtamista, jolloin ajoneuvon alkuperäiset tunnistetiedot häviävät."
"2.Ajoneuvo on taloudellisesti korjauskelvoton, jos sen markkina-arvo on alhaisempi kuin sellaisten korjausten kustannukset, jotka ovat tarpeen sen palauttamiseksi unionissa sellaiseen tekniseen kuntoon, joka riittäisi katsastustodistuksen saamiseen siinä jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista."
Ei liene tavatonta, että auton, etenkään harrasteauton, laittamiseen palaa aikaa ja rahaa enemmän kuin auton markkina-arvo olisi?
Tekniselle korjauskelvottomuudelle on vielä lisämääreitä:
" 3.Ajoneuvoa voidaan pitää teknisesti korjauskelvottomana, jos
a)se on ollut vedessä niin, että vedenpinta on pysynyt kojelaudan alapuolella, ja sen moottori tai sähköjärjestelmä on vaurioitunut;
b)ajoneuvon ovet eivät ole kiinni siinä;
c)siitä on vuotanut polttoainetta tai polttoainehöyryjä, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;
d)sen nestekaasujärjestelmästä on vuotanut kaasua, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;
e)siitä on vuotanut käyttönesteitä (polttoaine, jarruneste, jäätymisenestoaine, akkuhappo ja jäähdytysneste), mikä aiheuttaa vesien pilaantumisen riskin; tai
f)sen jarrut ja ohjauksen osat ovat liian kuluneita.
Jos jokin näistä edellytyksistä täyttyy, on tehtävä yksilöllinen tekninen arviointi siitä, riittääkö ajoneuvon tekninen tila katsastustodistuksen saamiseen jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista".
ja vielä
"Seuraavia kriteerejä voidaan käyttää lisäperusteina määritettäessä, onko käytetty ajoneuvo romuajoneuvo:
a)ajoneuvon tunnisteiden, erityisesti ajoneuvon valmistenumeron, puuttuminen;
b)sen omistaja ei ole tiedossa;
c)sille ei ole tehty vaadittua kansallista teknistä katsastusta yli kahteen vuoteen siitä päivästä, jolloin katsastus olisi edellisen kerran pitänyt tehdä;
d)sitä ei ole suojattu asianmukaisesti vaurioitumiselta varastoinnin, kuljetuksen, lastaamisen ja purkamisen aikana; tai
e)se on luovutettu käsiteltäväksi valtuutettuun keräyspisteeseen tai valtuutettuun jätteenkäsittelylaitokseen."
Ei vaikuta hyvältä, että tarve vaihtaa moottori tai vaihteisto näyttäisi johtavan romutustuomioon. Nestevuodot sekä jarrujen ja ohjauksen osien kuluneisuus voisi johtaa samoin.
Kuinkahan taloudellista korjauskelpoisuutta arvioitaisiin: purkuosilla itse tehtynä vai marmorilla teetettynä?
Purkuosien saatavuuden kannalta on tällainen miina luvassa:
Liite VII, E OSA:
"KOMPONENTIT JA OSAT, JOITA EI KÄYTETÄ UUDELLEEN
1.Kaikki turvatyynyt, mukaan luettuina tyynyt, pyrotekniset toimilaitteet, elektroniset ohjausyksiköt ja anturit.
2.Pakokaasujen käsittelyjärjestelmät (esim. katalysaattorit, hiukkassuodattimet).
3.Äänenvaimentimet.
4.Automaattiset tai muut turvavyöasennelmat, mukaan luettuina vyönauhat, lukot, kelauslaitteet, pyrotekniset toimilaitteet.
5.Istuimet, jos turvavöiden kiinnityspisteet ja/tai turvatyynyt on sijoitettu niihin.
6.Ohjauslukot, jotka vaikuttavat ohjauspyörän akseliin.
7.Ajonestolaitteet sekä anturit ja elektroniset ohjausyksiköt."
Korjaaminen tulee mahdottomaksi millään hinnalla, jos näitä osia ei saa enää uutena mistään.
On perusteltua puhua romutustuomiosta. Nimittäin:
26 artikla
"Ajoneuvon omistajan velvollisuudet
Kun ajoneuvosta tulee romuajoneuvo, sen omistajan on
a)toimitettava romuajoneuvo valtuutettuun käsittelylaitokseen tai 23 artiklan 4 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa keräyspisteeseen ilman aiheetonta viivytystä saatuaan tiedon siitä, että ajoneuvo täyttää jonkin liitteessä I olevan A osan 1 ja 2 kohdassa vahvistetuista korjauskelvottomuuden kriteereistä;
b)esitettävä asianomaiselle rekisteröintiviranomaiselle romutustodistus."
Romuksi tuomittua autoa ei voi enää myydä kenellekään varaosa-autoksi. Vaikka olisi kyse omasta autosta, sitä voi olla vaikeaa säilyttää kovin pitkään varaosa-autona: "...ilman aiheetonta viivytystä..."Ajossa: F10 520d SE (2012)
-
-
Huhu, melko sääntöjä oonkohan yhtään projektia ostanu, missä tämä ei pitäis paikkansa: "Ajoneuvo on taloudellisesti korjauskelvoton, jos sen markkina-arvo on alhaisempi kuin sellaisten korjausten kustannukset, jotka ovat tarpeen sen palauttamiseksi unionissa sellaiseen tekniseen kuntoon, joka riittäisi katsastustodistuksen saamiseen siinä jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista."
Mut siis onhan tuo aivan hirviä säännös. Estää lähes kaikenlaisen autojen itse korjaamisen kohtuu hintaan ja projektiauton pitämisen...Last edited by Pazi88; 21-01-2024, 20:54.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Veikkaan että Euroopassa esim Saksassa nousee tästä iso meteli. Entisöintitoiminta aika isoa bisnestä, kalliita/vanhoja saksalaisvanhuksia on vielä monilla pihoilla/ladoissa tuollakin.
tää lakiehdotus kyllä jo itsessään nostaa monen oldtimerin hintoja jo nyt lisää.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostSaakohan noista lausua jotain esim. Btcf voisi esittää oman näkemyksensä. Pikavilkaisulla täysin järjetön autoteollisuuden rahantekoautomaatti.
Ainoa paikka mihin voi yrittää vaikuttaa edes epävirallisesti on suuri valiokunta: https://www.eduskunta.fi/FI/valiokun...t/default.aspx
Eduskuntakäsittelyssä on saatu 19 asiantuntijalausuntoa. Autokaupan ohella autopurkaamot on vahvasti edustettuna:
Vaikuttaa siltä, että ympäristöministeriö on valmistellut asian hyvin matalalla profiililla. Esim. lausuntopalvelussa ei ole ollut julkista lausuntopyyntöä vaikka sellainen on ollut Suomen oman romuautoasetuksen pienistäkin muutoksista. "Sidosryhmille" on järjestetty keskustelutilaisuus elokuussa.
Ajossa: F10 520d SE (2012)
Comment
-
-
On itsestäänselvää että sähköautot ei mene kurkusta alas pakottamallakaan, vaan ihmiset ajelee mielummin mukavilla vanhoilla pommeilla jotka on ihmisille järjellä tehtyjä autoja joita nautittava ajaa. Nyt ilmeisesti pakko yrittää väkisin hävittää koko historia autoista, jotta kukaan ei tietäisi mitä oikea vapaus oli. Käytännössä kaikki autot on 10v sisään ton romutus uhan alla.
Jos Suomen elinvoimaisin autokerho eli me kuullaan tästä nyt puolivuotta myöhemmin vahingossa, niin mitä ne sidosryhmät sitten on, varmaan jotain sopivasti punavihertäviä nuorisojärjestöjä.
BTCF:n pitäisi nostaa tälläisestä kova älläkkä julkisesti. Sitten minäkin mielellään maksan kerholle rahaa.
Tulevaisuuden bemarit on sitten tälläsiä roskiksia, uusimmasta Harrys Garage i5 m60 videosta poimittu joka jokaisen bemaristin kannattaa jo katsoa itsessään koska se on masentavaa settiä.
BMW:hän on syvällä tossa WEF porukassa ollut jostain 2010 tienoilta. Tulevaisuuden bemarit on käytännössä vuokrattavia robootti kauppakasseja joissa tuskin itse olet ajamassa edes.Last edited by Remotion; 21-01-2024, 23:20.
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostVeikkaan että Euroopassa esim Saksassa nousee tästä iso meteli. Entisöintitoiminta aika isoa bisnestä, kalliita/vanhoja saksalaisvanhuksia on vielä monilla pihoilla/ladoissa tuollakin.
Voisi kuvitella myös Itä-Euroopan älähtävän. Vikaantuneiden autojen korjaaminen liikenteeseen lienee siellä melkoisen laaja bisnes. Moottori- tai vaihteistovikainen auto menisi ehdotuksen mukaan helposti suoraan romuksi eikä Liettuaan korjattavaksi.
[EDIT]Asetusehdotuksessa on vielä sellainenkin miina, että käytetyn auton myyjän on osoitettava, että auto ei ole romuajoneuvo:
37artikla
"Käytettyjen ajoneuvojen ja romuajoneuvojen erottaminen toisistaan
Voidakseen siirtää käytetyn ajoneuvon omistusoikeuden ajoneuvon omistajan on voitava osoittaa kenelle tahansa luonnolliselle henkilölle tai oikeushenkilölle, joka haluaa hankkia kyseisen ajoneuvon omistusoikeuden, tai toimivaltaisille viranomaisille, että ajoneuvo ei ole romuajoneuvo. Ajoneuvonomistajan, muiden talouden toimijoiden ja toimivaltaisten viranomaisten on käytetyn ajoneuvon tilaa arvioidessaan tarkistettava, täyttyvätkö liitteessä I vahvistetut kriteerit, sen määrittämiseksi, onko ajoneuvo romuajoneuvo."
Moottorivikaista autoa ei siis voisi myydä korjattavaksi.Ajossa: F10 520d SE (2012)
Comment
-
-
Toi on kyl todella perseestä eikä luonnon tai materiaalien säästämisellä tai kierrätyksellä ole mitään tekoa ton kans. Mutta senhän kaikki jo tiesivätkin tästä sähköautohommasta. 2500kg pitää painaa auto. Sen sijaan että ois vaikka BMW i3 ja Audi A2 yms 3 litralla / 100 helposti eteneviä kiesejä ja oikeasti tehtäis sitä mitä väitetään haluttavan tehdä. Nuokin ois jo 10v eteenpäin kehittyneet ja komposiitit ja aerodynamiikka tullut autoihin niin normihenkilöauton kulutus ois oikeasti nykyään alle 4litrassa helposti....
Näitä on pakko nousta vastustamaan äänekkäästi.
Comment
-
-
Originally posted by PETTERSSON View PostSuunnitelmaan liittyy myös, että liikennekäytöstä poisto ei enää katkaise ajoneuvoveroa
Minusta tässä viitataan autoihin, joita ei ole katsastettu vuosiin ja pidetään liikennekäytöstä poistettuna.BMW 325i E91 LCI "330i" -09
BMW 530i E39 M-Sport -01
Alfa Romeo GT 3.2 -05
Comment
-
Comment