Kameroihin tiputetaan kehällä järjestään nopeus 70 km/h, vaikka voit vetää mittari 90 niihin vailla omantunnon tuskia. Tähän lisänä se, että takana tuleva tiputtaa aina vähän enemmän kuin eka ja tämä kertaantuu sitten välillä jopa total stauna.
Tähän pätee sama kuin piippauksiin, ajelee sellaisia reittejä missä ei ole kameroita
...Mä olen käynyt useita uusia autoja ostomielessä kokeilemassa viimeisen vuoden aikana ja onhan se vitun piippaus yhdestä jos toisesta ihan saatanan ärsyttävää. Yhdelle automyyjälle totesin, kun kysyi mitä pidin, että mä haluaisin auton joka on turpa kiinni ja sellaisen jota ajan itse.
Hah, sanoin yhdelle automyyjälle muutama vuosi sitten melkein sanatarkasti saman
Hah, sanoin yhdelle automyyjälle muutama vuosi sitten melkein sanatarkasti saman
Yhdellä autolla pääsin ekaan risteykseen ja ajattelin, että jos mä oon 200 m ajon jälkeen ihan kaputt tähän autoon, niin ei varmaan kannata jatkaa pidemmälle. Pling plong, piip piip mä olin vaan WTF tää auto haluaa??
Ehkä nuo kilkuttavat avustimelliset autot on tehty niille jotka katsoo sitä puhelinta enemmän kuin liikennettä. Koko konsepti on mielestäni liikenneturvallisuutta heikentävä. Siis se että kuljettaja ajelee vähän ja sitten avustimet ajelee vähän ja kukaan ei ole lopulta vastuussa. Joko sitä autoa ajetaan tai sitten sitä ei ajeta. Ei pitäisi olla mitään välimuotoja siitä. On se aika kummallista että niille jotka sitä autoa vielä ajaa vastuullisesti ei löydy autoa jonka ominaisuudet ei haittaa sillä ajamista.
Tämä jarruttelu tolpalle on todella outoa. Usein tuolla liikenteessä edellä menevä auto ajaa (vakkarilla?) täysin oikeaa sallittua nopeutta, mutta sitten jostain syystä siihen tolpalle pitää aina himmata.
Ehkä nuo kilkuttavat avustimelliset autot on tehty niille jotka katsoo sitä puhelinta enemmän kuin liikennettä. Koko konsepti on mielestäni liikenneturvallisuutta heikentävä. Siis se että kuljettaja ajelee vähän ja sitten avustimet ajelee vähän ja kukaan ei ole lopulta vastuussa. Joko sitä autoa ajetaan tai sitten sitä ei ajeta. Ei pitäisi olla mitään välimuotoja siitä. On se aika kummallista että niille jotka sitä autoa vielä ajaa vastuullisesti ei löydy autoa jonka ominaisuudet ei haittaa sillä ajamista.
Avustimissa lienee lähdetty liikkeelle nk heikoimman lenkin mukaan. Saahan nuo pois päältä melko lailla Abs jarruja lukuun ottamatta.
Kyllä kuski aina vastuussa oli tilanne / avustin mikä hyvänsä.
BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Ehkä nuo kilkuttavat avustimelliset autot on tehty niille jotka katsoo sitä puhelinta enemmän kuin liikennettä. Koko konsepti on mielestäni liikenneturvallisuutta heikentävä. Siis se että kuljettaja ajelee vähän ja sitten avustimet ajelee vähän ja kukaan ei ole lopulta vastuussa. Joko sitä autoa ajetaan tai sitten sitä ei ajeta. Ei pitäisi olla mitään välimuotoja siitä. On se aika kummallista että niille jotka sitä autoa vielä ajaa vastuullisesti ei löydy autoa jonka ominaisuudet ei haittaa sillä ajamista.
Senkö takia noita liikennekuolemia on pikku lumipyryn jälkeen niin valtavasti, kun avustimet ei toimi tms.?
Eikä kyllä osata ajaakaan pikku kinoksessa. Aika tatti otsassa nykyään saa ajella etenkin talvella, kun taidot on kuskeilta loputkin kadoksissa.
Kameroihin tiputetaan kehällä järjestään nopeus 70 km/h, vaikka voit vetää mittari 90 niihin vailla omantunnon tuskia. Tähän lisänä se, että takana tuleva tiputtaa aina vähän enemmän kuin eka ja tämä kertaantuu sitten välillä jopa total stauna.
Tämä aina huvituttaa kun tiedostan asian että suurin osa noista ei edes ole toiminnassa
Uusissa autossa jostain -18 eteenpäin(ainakin Saksan premium vehkeissä) on jo niin hienot automatiikan että pysyy kaistalla vaikka ilman käsiä, jarruttaa itse jos tunnistaa esteen edessä, adaptiivinen vakionopeussäädin joka säätää ajonopeutensa vaikka vanhentuneen navitietokannan perusteella eli näitä autoja ei tarvitse itse ajaa mitä nyt ohjaa risteyksestä oikeaan suuntaan ja automatiikka hoitaa loput jos se toimii eli vähänkin kun tulee lunta niin automatiikka ei enää pelaa kun anturit jäässä ja kaistaviivat ei edes näy niin siinä sitten ajotaidoistaan taantuneet kuljettajat vähän ihmeissään siellä tien päällä luikertelevat minne sattuu tehden tahattomia äkkijarrutuksia.
Miten nuo uudet tuplakamerat oikein toimii? Olen ymmärtänyt että ne mittaa väliltä ainakin keskinopeutta. Mutta millainen salama niissä on, onko niissä infrapunasalama jonka välähdystä ei näe vai perinteinen salama? Kahdesta vipasta salamasta, tolppa ja auto, ei ole tullut mitään. Mutta pirut kun tampereentielle turussakin panivat noi kamerat ja välillä meinaa unohtua.
Ei kai nuo edelleenkään mittaa tolppien välistä keskinopeutta vaan tutkalla auton nopeutta noin 100m(?) päästä aina tolpalle. Jos tuolla matkalla nopeus hetkellisestikin ylittyy niin kamera ottaa kuvan?
voisi kuvitella että salama on infrapuna ettei kuski häikäisty kuten vanhoissa kameroissa.
Ylemmässä linkissä on kuva nopeuskamerasta niin jos alimpana on salama niin ei se ainaan taida olla infrapunasalama, eli liekö sellaisia yhdessäkään tolpassa Suomessa?
Kesällä Italiassa ajelin satoja kilometrejä moottoriteitä jossa mainostettiin automaattista nopeusvalvontaa joka oli toteutettu kaistakohtaisilla kameroilla eli kamerat kaistojen ylhäpuolilla muutaman kilometrin välein. Tai ainakin kuvittelen että ne oli kamerat mitä systeemi käytti kun en muitakaan kameroita noilla osuuksilla nähnyt. Juuri ketään ei tuntunut silti kiinnostavan nopeusvalvonta ainakaan autojen nopeuksista päätellen tai sitten heillä oli tiedossa että toleranssi sakotukselle on valvonnasa riittävän iso. Hetken ihmettelyn jälkeen totesin että enpä jaksa itsekään välittää vaan ajelin jotakuinkin samaa ylinopeutta kuin muutkin "nopeasti etenevät". Ei ole lappuja näkynyt postissa.
Ylemmässä linkissä on kuva nopeuskamerasta niin jos alimpana on salama niin ei se ainaan taida olla infrapunasalama, eli liekö sellaisia yhdessäkään tolpassa Suomessa?
Kesällä Italiassa ajelin satoja kilometrejä moottoriteitä jossa mainostettiin automaattista nopeusvalvontaa joka oli toteutettu kaistakohtaisilla kameroilla eli kamerat kaistojen ylhäpuolilla muutaman kilometrin välein. Tai ainakin kuvittelen että ne oli kamerat mitä systeemi käytti kun en muitakaan kameroita noilla osuuksilla nähnyt. Juuri ketään ei tuntunut silti kiinnostavan nopeusvalvonta ainakaan autojen nopeuksista päätellen tai sitten heillä oli tiedossa että toleranssi sakotukselle on valvonnasa riittävän iso. Hetken ihmettelyn jälkeen totesin että enpä jaksa itsekään välittää vaan ajelin jotakuinkin samaa ylinopeutta kuin muutkin "nopeasti etenevät". Ei ole lappuja näkynyt postissa.
Juu ei sieltä italiasta lappuja tule. Paikalliset on minua ohjeistanut ajamaan liikennevirran mukana eikä hidastelemaan.
Myöskään tietyömaalla eivät tunnu hidastelevan vaan esim motarin 60 alueella liikenne soljuu läpi n. 120km/h.
Toinen mitä paikalliset opastivat niin jos poliisi pysäyttää ylinopeuden vuoksi on paras tapa kyseenalaistaan ko kohdan nopeusrajoitus liian matalaksi
Sen sijaan tietullien kanssa saa olla tarkkana. Esim Milanon kehätiellä on motarilla isot digitaaliset opastaulut joissa kerrotaan vain italiaksi tietullista ja sen maksamisesta tietyn nettiosoitteen kautta suoritettavaan maksuun n. viikon kuluessa.
Itse huomasin tuollaisen puolivahingossa ja kysyin siitä autoa vuokraamoon palauttaessani niin sain nettiosoitteen ja ohjeet tietullin maksamiseen.
Ei sellaista olis ajaessa ehtinyt edes kuvaamaankaan...
Tässä HS jutussa joku poliisin edustaja kertoi että kyllä niissä kirkkaasti välähtävä salama on. Luulin että noissa olisi jo kaikissa kamerat, mutta ilmeisesti niissäkin kameroita kierrätetään.
Ylen jutusta ”Tolpan tutka voi mitata nopeutta jopa 150 metrin päästä, mutta ylinopeuden kamera mittaa noin 30 metrin päässä tolpasta.”
Comment