Announcement

Collapse
No announcement yet.

Euroautojen laatu 2000 luvulla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 526
    • Finland Rovaniemi

    Euroautojen laatu 2000 luvulla

    Jos Bemarin N-sarjan koneissa on ongelmia, on niitä muillakin euromerkeillä.

    Taitaa olla suunniteltua vanhenemista tai sitten piripäissään tehtyä.



    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3507
    • Raisio

    #2
    Pohjolan kylmä ilmasto ja kylmemmän moottorin runsaampi polttoainerikastus ja kas kummaa, bensaa öljyissä liikaa liuottimena ja lisäksi 80km/h talvinopeuksilla köröttely pintakaasulla ei myöskään ollut eduksi hihnoille ku öljyt ei lämpene riittävästi haihduttaakseen turhat "liuottimet" öljyistä heti pois.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2539
      • .

      #3
      Päästövaatimukset ovat ehkä merkittävin tekijä. CO2 -lukemilla on jo pitkään ollut niin suuri mainosarvo, että tehtaat tekevät kaikkensa pienenkin edun saavuttamiseksi ja lukemien alentamiseksi. Jokaisesta komponentista tehdään mahdollisimman kevyt ja vähäkitkainen.

      Ongelmia korjataan sitten jälkikäteen, kun niillähän ei ole vaikutusta enää auton CO2-lukemiin tai ilmoitettuihin päästöihin, vaikka ne saattaisivat kasvaakin kestävämpien ja painavampien osien muodossa. Tämä on sellaista kompromissien hakemista päästölukemien, jälkimarkkinoiden, maineen jne kesken. Varmaa on kuitenkin se, että autot ja moottorit ovat paskoja ja loppukäyttäjä maksaa viulut eikä se maailmakaan taida lopulta pelastua päästöjen kasvaessa kaikkien kikkailujen, kepulikonstien ja toimimattomien saastelaitteiden muodossa, mutta eihän tämä taida valmistajia tai asioista päättäviä edes oikeasti kiinnostaa. Pääasia, että sentään paperilla näytetään hyvältä.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5151
        • Kuopio

        #4
        Pätkäajo on suuri ongelma, aika pitkän matkan saa kesälläkin ajaa että öljyt on tavoite lämmössä.

        Toinen merkittävä ongelma on että jokainen tehdas on laadunvalvontaa siirtänyt kuluttajien maksettavaksi.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 504
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Freak View Post
          Päästövaatimukset ovat ehkä merkittävin tekijä. CO2 -lukemilla on jo pitkään ollut niin suuri mainosarvo, että tehtaat tekevät kaikkensa pienenkin edun saavuttamiseksi ja lukemien alentamiseksi.
          Ei pelkkä mainosarvo vaan myös rahallinen arvo koska päästöluokka vaikuttaa suoraan autoveron määrään joka lisätään uuden auton ostohintaan. Edullisempi auto menee paremmin kaupaksi. Päästöjen alentaminen on tietysti myös hyvä tekosyy tehdä kaikki mahdollisimman halvalla muovipaskasta koska kevyempi on parempi.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7395
            • Oulu

            #6
            Originally posted by jani View Post
            Pätkäajo on suuri ongelma, aika pitkän matkan saa kesälläkin ajaa että öljyt on tavoite lämmössä.
            Tätä oon itekin usein miettiny. Ei ole tullut edes kurkittua nykyään yleensä öljykorkista sisään, mutta N55 katoin vasta miltä siellä näyttää kun käytiin 5000 km reissu ajeleen missä baanaakin sai isommalla vauhdilla ajaa niin on tosi puhtaan näköistä kaikki kun vertaa siihen miltä M52TU korkissa aina näytti kun talvella työmatkaa aiemmin ajoi.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3714
              • Finnland

              #7
              M52 kyllä pitelee öjyt aika nätteinä vaikka 365tkm rullattu, en tiedä onko sitten tuo M52TU toiminnaltaan enemmän M54:n sukulainen näissä asioissa
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1675
                • vihti

                #8
                Nykysissä pienitilavuuksisissa bensaturbo moottoreissa talvella myös sellaista ominaisuutta että pakoputki jäätyy tukkoon pätkäajossa, näitä on tullu kovien pakkasien aikaan hinauksella pihaan viimesen 4v aikana jonkun verran
                E39 523i Turbo

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16419
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by naikou View Post
                  Nykysissä pienitilavuuksisissa bensaturbo moottoreissa talvella myös sellaista ominaisuutta että pakoputki jäätyy tukkoon pätkäajossa, näitä on tullu kovien pakkasien aikaan hinauksella pihaan viimesen 4v aikana jonkun verran
                  Kehittää pakoputkeen kosteutta jos jäätyy mutta mikä tuon kosteuden tekee ? Bensaturbon ominaisuus ?

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1675
                    • vihti

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post

                    Kehittää pakoputkeen kosteutta jos jäätyy mutta mikä tuon kosteuden tekee ? Bensaturbon ominaisuus ?
                    Tarkkaan en tiedä mutta yleensä ne on niitä litrasia tai vähän päälle, putken alin kohta eli yleensä jompikumpi äänenvaimennin kerää veden ja sitten kun on kunnolla pakkasta niin jäätyy ja vesi laajenee jäätyessä, toki isompikoneisissa varmaan ihan sama ominaisuus on mutta niitä harvemmin tilaillaan pelkkään lyhyeen taajamapyörittelyyn.

                    Kyllähän bensan polttamisesta syntyy vettä palamisjätteenä ja turbomoottori polttaa enemmän bensaa..kun tollasta litrasta joutuu ehkä vähän käskyttämään että pysyy kehäteillä muiden mukana tai että ehtii risteyksestä/sivutieltä jonkun eteen
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2151
                      • Vantaa

                      #11
                      Pienellä turbomoottorilla+automaatilla ajellaa melko matalilla kierroksilla, ei tule putkeen virtausta että kondensoitunut vesi poistuisi ilman kengitystä. Usein kun ajaa moisen perässä esim rampille, niin huomaa kun edessä ajava painaa reilummin kaasua-> tuulilasilla vesisade. Tähän kun vielä lisätään esim eläkeikäinen tai muuten arempi kuski, joka ei eläessään ole painanut kaasua yli puolenvälin.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3507
                        • Raisio

                        #12
                        Tämä jäätyminen koskee myös ihan nelisylinterisiä lataushybridejäkin ja reikiä porailtu vaimentimien jotta vesi poistuisi jäätymisen sijaan.
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎