Announcement

Collapse
No announcement yet.

Neliveto olikin takaveto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LyijyS
    Newbiemmer
    • Apr 2025
    • 7
    • Suomi

    Neliveto olikin takaveto

    Kysyisin neuvoja ja vinkkejä seuraavaan tilanteeseen.

    Ostin viime heinäkuussa isohkolta vaihtoautoliikkeeltä 65t ajetun G21 330e ”Xdriven”. Auto on Ruotsin tuonti ja hinta oli n. 30t-35t. Alkutalvesta ihmettelin pariin otteeseen, että auton kulku esim. lumisessa ylämäessä ei ollut aivan sitä mihin olin tottunut edellisella F31 nelivedollani. En lähtenyt asiaa sen kummemmin selvittelemään, koska en ajatellut voivan olla realistista, että auto ei olisikaan neliveto, kuten kauppakirjassa lukee. Vastaan tuli kuitenkin tilanteita talven mittaan, jotka saivat asian kummittelemaan takaraivossa ja sain nyt vihdoin aikaiseksi varmistaa, että auto todella on takavetoinen! Ja tosiaan minulla on mustaa valkoisella, että nelivetoisena myyty.

    Mitäs nyt? Olen toki yhteydessä auton minulle myyneeseen liikkeeseen, mutta olisiko täällä antaa jotain neuvoja millaista kompensaatiota tässä tilanteessa on mahdollista vaatia. Vaihtoehtoina lienevät kaupan purku tai hyvitysmaksu. Missä summissa mahdetaan liikkua näissä tapauksessa? Tällä hetkellä mittarissa 83t.

    Kiitoksia jo etukäteen.
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2312
    • Vantaa

    #2


    Varmaan tuolta kysymällä selviää.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 4032
      • Finnland

      #3
      Kuluttajariitalautakunnan kautta ehkä tuurilla, mutta kannattaa varautua siihen että jos oot ajanut autolla paljon kilsoja, ne kilometrit on aika kalliita omalle kukkarolle. On tuossa kuitenkin mennyt aika kauan aikaa.



      "Auton arvon aleneminen on lautakunnan mukaan luontevaa sitoa ennen kaupan peruuttamista ajettuihin ajokilometreihin. Näin tehdään myös tavanomaisissa autokaupan purkutilanteissa.

      Lautakunta pitää pääsääntöisesti oikeana, että auton arvonalennuksen määrä on 10 senttiä kilometriltä kun auton kauppahinta on noin 10 000 euroa ja 20 senttiä kilometriltä kun kauppahinta on 20 000 euroa tai enemmän. Jos kauppahinta on 30 000 euroa tai enemmän, on arvonalennus 30 senttiä kilometriltä.
      ​"
      Last edited by Jarger; 22-04-2025, 21:32.
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • LyijyS
        Newbiemmer
        • Apr 2025
        • 7
        • Suomi

        #4
        Originally posted by Jarger View Post
        Kuluttajariitalautakunnan kautta ehkä tuurilla, mutta kannattaa varautua siihen että jos oot ajanut autolla paljon kilsoja, ne kilometrit on aika kalliita omalle kukkarolle. On tuossa kuitenkin mennyt aika kauan aikaa.



        "Auton arvon aleneminen on lautakunnan mukaan luontevaa sitoa ennen kaupan peruuttamista ajettuihin ajokilometreihin. Näin tehdään myös tavanomaisissa autokaupan purkutilanteissa.

        Lautakunta pitää pääsääntöisesti oikeana, että auton arvonalennuksen määrä on 10 senttiä kilometriltä kun auton kauppahinta on noin 10 000 euroa ja 20 senttiä kilometriltä kun kauppahinta on 20 000 euroa tai enemmän. Jos kauppahinta on 30 000 euroa tai enemmän, on arvonalennus 30 senttiä kilometriltä.
        ​"
        Juu. Nyt kysymys ei ole kuitenkaan ”kaupan katumisesta” vaan selkeästi virheellisin tiedon myydystä hyödykkeestä. On tapahtunut myyjän puolelta virhe, jonka oikaisemisen suuruudesta on nyt kysymys. Virhe ei ole myöskään luokkaa ”jäi mainostarrat saamatta”, vaan selkeästi puute hyödykkeen luvatuissa ominaisuuksissa.

        Toki, jos kaupan purku on ainoa vaihtoehto, niin silloin joutuu miettimään noita kilometrihyvityksiäkin.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10088
          • KVLA

          #5
          Onkohan kyseessä minkä suuruinen härö, joka tuon tekee takatuuppariksi? Vikahan voi olla melko pienikin. Onko tätä edes millään tutkittu missään. Joten olisiko yksi vaihtoehto se, että liike hoitaisi autoon myös etuvedon kuntoon?

          Comment

          • LyijyS
            Newbiemmer
            • Apr 2025
            • 7
            • Suomi

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Onkohan kyseessä minkä suuruinen härö, joka tuon tekee takatuuppariksi? Vikahan voi olla melko pienikin. Onko tätä edes millään tutkittu missään. Joten olisiko yksi vaihtoehto se, että liike hoitaisi autoon myös etuvedon kuntoon?
            Valmistenumerolla sekä rekisteriotteen teknisestä osasta vahvistettu takavetoiseksi.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2781
              • Tampere

              #7
              Harmillinen tilanne, Selkeintä on, että pyydät auton sinulle myyneeltä liikkeeltä vastineen ja mikäli se ei vastaa odotuksiasi, muodostuu riitatilanne, jonka voi viedä sen kummemmin tunteilematta tai suurieleisesti vaatien kuluttajaviranomaisen ratkastavaksi. Kuitenkin auton vetotapa on tässä tapauksessa tuotteen keskeinen ominaisuus ja sitä koskeva virheellinen tieto on voinut vaikuttaa kaupan syntyyn. Autossa on näin ollen kuluttajansuojalain mukainen virhe ja asiassa tullaan todennäköisesti suosittamaan autoliikettä antavan ostajalle euromääräisen hyvityksen, jonka suuruus perustuu arvioon siitä, kuinka paljon vetotapa vaikuttaa myyntihintaan. Toisin sanoen verrataan vastaavan vajaavetoisen auton myyntihintaan.
              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 4032
                • Finnland

                #8
                Originally posted by LyijyS View Post

                Juu. Nyt kysymys ei ole kuitenkaan ”kaupan katumisesta” vaan selkeästi virheellisin tiedon myydystä hyödykkeestä. On tapahtunut myyjän puolelta virhe, jonka oikaisemisen suuruudesta on nyt kysymys. Virhe ei ole myöskään luokkaa ”jäi mainostarrat saamatta”, vaan selkeästi puute hyödykkeen luvatuissa ominaisuuksissa.

                Toki, jos kaupan purku on ainoa vaihtoehto, niin silloin joutuu miettimään noita kilometrihyvityksiäkin.
                Joo, mutta tuo kilometrikorvaus tuossa olikin pointtina, se menee sinun tappioksesi joka tapauksessa tuon määrän mukaan melko varmasti, koska sen verran arvokas kauppa kuitenkin. Toki vaan arviota, ei muuta kuin kysyt liikkeeltä mielipiteen, sitten jos ei miellytä niin kuluttajariitalautakuntaan ja homma etenemään. Eipä tuota sen kummemmin kannata alkaa jankkaamaan ja miettimään ja yöuniaan menettämään, simppeli juttu, vaikkakin epämukava vääntää.
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • LyijyS
                  Newbiemmer
                  • Apr 2025
                  • 7
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Harmillinen tilanne, Selkeintä on, että pyydät auton sinulle myyneeltä liikkeeltä vastineen ja mikäli se ei vastaa odotuksiasi, muodostuu riitatilanne, jonka voi viedä sen kummemmin tunteilematta tai suurieleisesti vaatien kuluttajaviranomaisen ratkastavaksi. Kuitenkin auton vetotapa on tässä tapauksessa tuotteen keskeinen ominaisuus ja sitä koskeva virheellinen tieto on voinut vaikuttaa kaupan syntyyn. Autossa on näin ollen kuluttajansuojalain mukainen virhe ja asiassa tullaan todennäköisesti suosittamaan autoliikettä antavan ostajalle euromääräisen hyvityksen, jonka suuruus perustuu arvioon siitä, kuinka paljon vetotapa vaikuttaa myyntihintaan. Toisin sanoen verrataan vastaavan vajaavetoisen auton myyntihintaan.
                  Jep, näin toimin. Vetotapa oli merkin valinnan jälkeen tärkein kriteeri kaupalle. Näköjään tuli kuitenkin itselle osoitettua, että näillä uusillla takavetoisillakin pärjää melko hyvin tällaiset kevyet talvet.

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 4032
                    • Finnland

                    #10
                    Joo nykyautoissa taitaa olla tuo painojakauma suhteellisen järkevä, lisäksi kovasti auttaa se että luistavaa pyörää jarrutetaan ja voimaa siirtyy toiselle puolelle, harvassa on kunnon lukot olleet jo pitkään, mutta nämä "avoimet perät" on kovasti parantuneet. Tunnustan etten tiedä miten se tuossa toimii, mutta oletan jotta perinteikkäästi noin
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11725
                      • Kouvola

                      #11
                      Tuossa vastaava tapaus. Lisää löytyy googlella. Ajaa tota aika moni rikkinäisillä haldex nelivetoisillakin tiedostamattoman tyytyväisenä pelkästään etuvetoisina.



                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16517
                        • Asikkala

                        #12
                        Eikö kukaan katsonut alle ja laskenut vetoakselien määrää ? Turhaa valitusta, oma moka.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10088
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by LyijyS View Post
                          rekisteriotteen teknisestä osasta vahvistettu takavetoiseksi.
                          Eikö kukaan (ostaja) tsekannut rek.otetta ennen kauppoja? Jälkiviisautta toki, mutta ihmettelen.

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 637
                            • Espoon haja-asutus

                            #14
                            Kotimaassahan paperinen ote ei ole edes pakollinen, niin sellainen joko löytyy tai ei löydy autosta ihmeteltäväksi.

                            Vaikka itse tietysti kurkisteleekin auton alle mahdollisuuksien mukaan jo ihan vikojenkin näkemiseksi, niin aika harva tuoreen auton ostaja siellä alla käy laskemassa vetoakseleita tai muutakaan katsomassa tai että olisi edes mahdollisuuksia nostaa autoa ylös nosturille, vaan ilmoituksen tietojen perusteella kauppoja tehdään. Nykyäänhän vielä aika moni kauppa tapahtuu etämyyntinä, jolloin mennään vielä enemmän myyjän antamien tietojen pohjalta. Kesäoloissahan nyt ei ainakaan vieraasta autosta ole kovin helppoa tuntea, että onko takaveto vai takavetopainotteinen neliveto, Ja viime talven kaltaisena talvena nyt muutenkaan ollut montaa päivää eteläisessä Suomessa, jossa olisi vetotapaa huomannut, jos ei osunut pikkuteille sopivina päivinä.

                            Mutta noista on ennakkotapauksia, niin tapauksesta riippuen joko hyvitys tai mahdollisesti kaupan purku noissa lienee se tyypillinen ratkaisutapa, ellei nyt sitten vaikka liikkeestä löydy sopivaa toista autoa. Toivottavasti on sillä tavalla asiallinen myyjäliike, että asia selviää joko suoraan tai kuluttajaneuvonnan avustuksella menemättä kuluttajariitalautakuntaan, koska se prosessi kuluttajariitalautakunnassa on ajallisesti helposti toista vuotta.

                            Jos olisi kaupan purku, niin eihän se laskennallinen arvon pudotus kilometreistä välttämättä nyt niin kovin pielessä ole kuitenkaan, koska tuollaisen pluginin arvo oikeastikin putoaa kilometrien ja iän kertyessä kohtuukovaa vauhtia.

                            E

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 4032
                              • Finnland

                              #15
                              Jälleenmyyntiarvo "tietyssä iässä" vanhemmiten voi hetken olla jopa parempi kun on vaan takaveto ja maavaraton auto. Tuossa iässä taas hinnassa lienee jonkinmoinen nelivetolisä kuitenkin? En ole näitä seurannut, kun ei automalli itseä niin sytytä, varsinkaan hintaluokaltaan
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎