Kardaani poikki katsastuksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 531
    • Finland Rovaniemi

    Kardaani poikki katsastuksessa

    Mitähän tässä lienee tapahtunut. Kuulostaa selkeältä katsastajan virheeltä.

    No, kuluttajariitalautakunta katsoi bemarin jo loppuunajetuksi :-)

    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1330
    • Tornio

    #2
    Originally posted by jaskap View Post
    Mitähän tässä lienee tapahtunut. Kuulostaa selkeältä katsastajan virheeltä.

    No, kuluttajariitalautakunta katsoi bemarin jo loppuunajetuksi :-)

    https://www.is.fi/autot/art-2000011183655.html
    Katsataja unohtanut kyseessä olevan 4WD auton??
    Yleensä katsastaja muuttaa jarrudynamometrin asetuksia 4wd autolle, eli jarrudynamometrin rullat pyörivät 4wd asetuksella vastakkaisiin suuntiin.
    JOS jäänyt rullat samaan suuntaan pyörimään ja erehtynyt samaan aikaan BMW kaasupolkimeen koskemaan D vaihde ja KÄSIJARRU päällä, niin lopputulos tässä??
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • Georgios Terziakis
      BTCF Member
      • Sep 2010
      • 378
      • Imatra

      #3
      Tuota ihmettelin itsekkin, vuosimallia 2011 ja vähän alle 300tkm, = loppuunajettu romu?
      BMW 335i coupe -06
      BMW 330i coupe -00
      Ja pari vanhempaa menOpeliä

      Comment

      • MeisterW
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2017
        • 311
        • Uusimaa

        #4
        Unohti laittaa vaihteen vapaalle? (Voi olla että D päälläkin vaatii kaasun painamista, jotta jakovaihteisto menee kiinni) Pitäishän tuossa nyt korvata korjaus kokonaan, kilsoista riippumatta.
        E39 M5 2002
        E70 X5 3.0sd 2008
        E83 X3 3.0i 2005
        G21 330e

        Comment

        • juovi
          Bimmer Rookie
          • Jun 2019
          • 67
          • helsinki

          #5
          Originally posted by MeisterW View Post
          Unohti laittaa vaihteen vapaalle? (Voi olla että D päälläkin vaatii kaasun painamista, jotta jakovaihteisto menee kiinni) Pitäishän tuossa nyt korvata korjaus kokonaan, kilsoista riippumatta.
          Luulis yrittäjällä olevan sen verran selkärankaa, että korvaisi korkojen kanssa tällaisen. Oon siinä tiedossa, että voivat jarrut testata ajamallakin. Ihme ettei se osaaminen riitä täälläkään.

          Comment

          • melperri
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2011
            • 255
            • espoo

            #6
            Originally posted by juovi View Post

            Luulis yrittäjällä olevan sen verran selkärankaa, että korvaisi korkojen kanssa tällaisen. Oon siinä tiedossa, että voivat jarrut testata ajamallakin. Ihme ettei se osaaminen riitä täälläkään.


            Käsittääkseni Trafi on määrännyt, että jarrut pitää nykyään testata dynamometrillä , minkä jotkut katsastusasemat ovat tulkinneet luvaksi rikkoa asiakkaan auton ilman mitään korvausvastuuta

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 4134
              • Finnland

              #7
              Aika selvä katsurin vika. En kyllä ymmärrä tuota 12v ja 295tkm rullattuna elinkaarensa päässä, kuitenkin premium auto. Ei mikään Fiat Uno tai Fordin KA tai kiinan vehje. On mahdollisesti kuluttajariitalautakunnassa jollakulla "hiukan" BMW-antipatioita, tai sitten tuossa autossa oli jotain muuta vikaa samalla tms.
              Jos tuo pitäisi paikkansa, ei tuolla olisi yhtään myynnissä https://www.nettiauto.com/hakutulokset?haku=P1624363606
              Nettiautoon ehdoiksi min. kilsat 295tkm ja hinta 25ke ylöspäin, silti myynnissä 157 kappaletta.
              Nyt on kyllä jotain sellaista tuossa mitä uutinen ei kerro, hierottu aika hyvin asiakkaan naamaan paskaa ja hajotettu auto.
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • Georgios Terziakis
                BTCF Member
                • Sep 2010
                • 378
                • Imatra

                #8
                Miun e46:sta katsuri polki ihan hulluna että sai katit lämpöseks, mikä vähän outoa koska pakosarjoissa oli sillon vielä katit. Kotimatkalla sitten auto keitti ja kansipahvi paskaks. En kyl alkanu vaatii mitään korvauksia, saattohan siellä olla vesipumppu lopussa tai termari jumissa, mut seuraavana vuonna kyl sanoin että ei polje tällä kertaa autoa paskaks.
                BMW 335i coupe -06
                BMW 330i coupe -00
                Ja pari vanhempaa menOpeliä

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 4134
                  • Finnland

                  #9
                  Originally posted by Georgios Terziakis View Post
                  Miun e46:sta katsuri polki ihan hulluna että sai katit lämpöseks, mikä vähän outoa koska pakosarjoissa oli sillon vielä katit. Kotimatkalla sitten auto keitti ja kansipahvi paskaks. En kyl alkanu vaatii mitään korvauksia, saattohan siellä olla vesipumppu lopussa tai termari jumissa, mut seuraavana vuonna kyl sanoin että ei polje tällä kertaa autoa paskaks.
                  Tuo nyt on vähän kaksiteräinen miekka. Minulla jätti polkematta tarpeeksi koska oli haaroitus putken päässä ja "halliin tulee savua" 40 minsaa leima-ajasta olikin jo toisesta paikasta hyväksytty lappu ja uusintaleimauksessa tuosta sanoinkin, mutta ei otettu kantaa. Ylivieskan Kymppiplussaa vältän kyllä kuin ruttoa tuon jälkeen.
                  Lisäksi hylsy tuli rengassarjasta, vaikka kyseessä oli seisonnassa olevan auton leimaus. Ilmeisesti vaikka sinne veisi auton esimerkiksi trailerilla leimaa varten, pitäisi olla tiekäyttöön soveltuvat renkaat alla, vaikkei se liikenteessä olisikaan.
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7551
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Tuossa autossa tuskin oli OEM kardaani, itse olen pari tarvike kardaania erehtynyt E70:iin ostamaan, ensimmäinen kesti 50 metriä (talvella auto seisoi parkissa ja etujarrut jäätyi, kardaani samalla tapaa rullalle), toisessa kesti 18 tkm. Maailmalta olen nähnyt muitakin kuvia ja missään kardaani ei ole ollut ruosteinen joten pieni epäilys on että originaali kardaani ei ko. tavalla hajoa...

                    Lisäksi jossain palstalla oli puhetta että etupäätä rullilla mitattaessa jos painaa kaasua niin autoa siirretään etukardaanin kautta ja samalla takapäätä jarrutetaan.
                    Tämähän ei pidä paikkaansa kun jarruttaessa jakolaatikon kytkin on auki...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 4134
                      • Finnland

                      #11
                      Hienoa saada tuostakin faktaa kehiin, jostain kumman syystä tällainen pieni "sivujuonne" asiaan tuo kummasti eri perspektiiviä tarinaan
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 641
                        • Espoon haja-asutus

                        #12
                        Bemarin omissa xdrive dokumenteissa on yleensä tämäntapainen maininta: "When driving onto brake analyzers, move the selector lever to the N position on vehicles with xDrive and an automatic gearbox. This
                        keeps the transfer case clutch open and the vehicle cannot be pulled off the analyzer.
                        On vehicles with xDrive and a manual gearbox, do not press the accelerator after driving onto the brake analyzer: This ensures that the transfer case clutch is kept open.​" Luulisi noista olevan ohjeet toimitettu katsastusasemillekin.

                        Tuossa kun on logiikassa mukana sekä jakolaatikon kytkin että DSC:n jarrutustoiminnot, niin siksi pitäisi aina jarruja testatessa varmistaa, että kytkin on auki mitatessa. Nuo ylläolevat ohjeet lienee yksinkertaisimmat. Kytkimen ollessa auki ei tuollaista jälkeä pitäisi tulla edes pääsiäismunametallista tehdystä tarvikekardaanista, koska sieltä ei voimaa mene läpi.

                        E

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 4134
                          • Finnland

                          #13
                          Kyllä tuollaisessa todennäköistä on että käy vahingossa jalka kaasupolkimelle, tai hipaisee tms. Joka tapauksessa kardaani tuollaisena autoa sinne ei ole saatu ajettua.
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 641
                            • Espoon haja-asutus

                            #14
                            Noin kuluttajan (katsastuksen asiakkaan) kannalta homma mennyt toki sitten kaikken huonoimmalla tavalla, Autohajonnut testin aikana (ja todennäköisyys sille, että liittyy testin tekemisen tapaan on suuri, mutta samaan aikaan on mahdotonta saada "aukoton näyttö"), mutta kaikki tietenkin kielletään, sillä kaikki on tehty juuri niin kuin pitää, ohjeitakaan ei ole ollut ja mitään ei korvata. "Se nyt vain hajosi."

                            Omistaja korjauttaa auton merkkarilla tms. eli kalleimman mukaan. Palvelun tarjoaja ei tietenkään halua korvata mitään ja vastuuvakuutustakaan ei voi käyttää, kun ei ole mitään virhettäkään tehty. Päädytään kuluttajariitalautakuntaan, jossa paperien (siis osapuolien toimittamien) perusteella tehdään jokin päätös sen enempää välttämättä tapahtunutta ymmärtämättä. Näistä "palvelun virheistä" korvaukset usein ovat tällaisia osittaisia. Kuten ennenkin todennut, niin kuluttajariitalautakunta on yksi arvaamattomimmista tavoista hakea ratkaisua asioihin, niin sen varaan ei paljon kannata laskea.

                            E

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2062
                              • Riihimäki

                              #15
                              Originally posted by ErkkiE View Post
                              Autohajonnut testin aikana (ja todennäköisyys sille, että liittyy testin tekemisen tapaan on suuri, mutta samaan aikaan on mahdotonta saada "aukoton näyttö"),
                              Mutta eihän kardaani VOI mennä jarrutestissä tuollaiselle rusetille jos ei tehdä mitään virhettä. Kun ei sieltä kerran mene voimaa läpi oikein toimittaessa. Mikä olisi aukottomampaa?
                              Tietenkin sen perusteleminen tekniikasta ymmärtämättömälle kuluttajariitalautakunnalle on vaikeaa. Ilman muuta konttorin olisi pitänyt myöntää virhe ja ottaa korvaus vakuutuksesta - tässä se isompi moka katsastajalta, vahinkojahan sattuu.

                              Comment

                              Working...
                              X