Onko sinulla ollut ongelmia auton virhevastuun toteutumisessa Autotalo Leppiniemeltä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1374
    • Lempäälä

    Onko sinulla ollut ongelmia auton virhevastuun toteutumisessa Autotalo Leppiniemeltä?

    Etsin yhteyttä muilta, joilla on ollut samankaltaisia kokemuksia ajoneuvon vioista ja kuluttajansuojan toteutumattomuudesta.

    Tarkoituksena on koota tietoa mahdollisen viranomaisprosessin ja rikosilmoituksen tueksi.


    Oma kokemukseni liittyy Polestar-autoon, jossa ilmeni seuraavat viat pian kaupanteon jälkeen:


    -vetoakselin naputus moottorijarrutilanteessa

    -kääntölaakereiden (joustientuen yläpään laakerointi) kolina kuoppiin/töyssyihin osuessa ja narina rattia kääntäessä tietyissä asennoissa

    -ulkoisen äänilähteen toimimattomuus - tämän sain aluksi korjattua itse kuivaamalla, hyvää hyvyyttäni, mutta ei valitettavasti ollut pitkäikäinen korjaus.


    Näistä kaikista on valmistajalta julkaistu teknisiä tiedotteita (TSB / SIB / kampanjoita), ja niiden esiintyvyys on havaittu tietyissä valmistuserissä tai vuosimalleissa.

    Useat saman mallin ajoneuvot ovat kärsineet samoista vioista.

    Näin ollen on perusteltua epäillä, että kyseessä on tyyppivika, ei yksittäinen virhe tai kulumisilmiö.


    Tämän vuoksi katson, että kyse on myyjän virhevastuun piiriin kuuluvista vioista, joita ei voi sysätä asiakkaan vastuulle pelkästään ajokilometrien tai tyyppihyväksyttyjen muutostöiden perusteella.

    Myyjän vastuulla on varmistaa, että ajoneuvossa ei ole piileviä tai rakenteellisia vikoja kaupantekohetkellä – erityisesti silloin, kun kyseiset viat ovat tunnettuja ja laajasti dokumentoituja.


    Heti kaupan jälkeen autossa ilmeni myös vakava sisäilman huurtumisongelma, joka vaikutti ajoturvallisuuteen.

    Ongelmaa ei myyjä suostunut tunnustamaan lainkaan, eikä osallistunut sen selvittämiseen tai korjaukseen.


    Jouduin selvittämään vian itse yhdessä Polestarin merkkiliikeorganisaation teknisen tuen kanssa, ja ratkaisu vaati useita käyntejä sekä teknistä selvitystyötä.

    Lopulta ongelma osoittautui rakenteelliseksi viaksi, jonka korjaus ei olisi kuulunut asiakkaan vastuulle.


    Koska myyjä ilmoitti heti alussa että heidän mielestään tässä ei ole vikaa, eikä osallistunut asian selvittämiseen tai korjaamiseen, jouduin käyttämään omia resurssejani vian ratkaisemiseksi.

    Asian viemiseksi eteenpäin jouduin turvautumaan myös asianajajan apuun, jotta vika saatiin lopulta käsiteltyä valmistajan huolto-organisaation kautta – ilman, että myyjä osallistui korjaukseen tai otti vastuuta virhevastuuperusteisesti.


    Tämän viestin tarkoitus ei ole esittää syytöksiä, vaan etsin vahvistusta epäilylleni, että kuluttajansuojalakia ei ole noudatettu.

    On täysin mahdollista, että kyseessä on yksittäinen tai yksittäiset tapaukset – siksi kaipaan tietoa siitä, onko muilla ollut vastaavia kokemuksia.

    Olen jo laatinut rikosilmoituksen epäillystä petoksesta ja sekä ilmoituksen Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

    Lisäksi tiedossani on toinen tapaus, jossa sama myyjä jätti korjaamon laskut maksamatta ja katkoi yhteydenpidon asiakkaaseen.


    Julkaisen yrityksen nimen perustuen siihen, että kyse on omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta, ja viesti on tarkistettu lakimiehellä ennen julkaisua.

    Yrityksen nimeäminen on osa oikeutta osallistua julkiseen keskusteluun, kun toiminta liittyy kuluttajansuojakysymyksiin.


    Mikäli sinulla on vastaavaa kokemusta Autotalo Leppiniemestä, pyydän ottamaan yhteyttä yksityisesti, laittamalla privaviestin, tai spostiin repsakettu (a) geeeemaaaiiil - varmaan oikean osoitteen osaa tuosta arvata.

    Näiden tietojen perusteella poliisi voi arvioida, täyttyvätkö rikoslain 36 luvun 1 §:n (petos) tai 2 §:n (törkeä petos) tunnusmerkit.

    Viestit käsittelen asianajajan kanssa luottamuksellisesti, ja voin halutessasi jättää yhteystiedot luovuttamatta ilmoituksissani viranomaisille.


    Jos on jotain kokemuksia, niin näistä olisi hyvä saada esimerkkejä, jolla voin vahvistaa näyttöä – tai vaihtoehtoisesti voin todeta, että kyse oli yksittäisistä tapauksista.
    Jälleen kerran, kyseessä on vain epäily - en syytä - ja kaipaan tähän muita esimerkkejä tuekseni.



    ​​
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2352
    • Vantaa

    #2
    Varmaan tyhmä kysymys, mutta otit varmaan ensin yhteyttä kuluttuariitalautakuntaan kun myyjä ei ollut yhteistyöhaluinen?

    Edit: lähipiirissä samanlainen ja kohta kaikki vetarit vaihdettu, myyjä maksoi puolet. Ulkoinen äänilähde meni omaan piikkiin.

    Varmaan joka liikkeestä löytyy vaativia tilanteita, että ei haluta osallistua kuluihin. Mietin vaan että liekö oikeudessa muiden kokemuksilla mitään merkitystä. Kyseessä kuitenkin sinun tapaus, eikä ryhmäkanne.
    Last edited by VilleP; 24-05-2025, 09:44.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16565
      • Asikkala

      #3
      Mitä tulee heti mieleen:
      Teitkö koeajon ennen kaupantekoa ?
      Naputtiko vetari silloin ?
      Kolisiko yläpäät ?
      Toimiko ulkoinen äänilähde (typerä nimitys vaikka olisi virallinen termi) = pilli ?
      Mikä rakenteellinen vika ? Kenen syy ? Tehtaan ?
      Paljonko ajettu ?

      Onko ostokrapula ?

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3710
        • Raisio

        #4
        Vai etäkauppa?

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1374
          • Lempäälä

          #5
          Hyviä kysymyksiä :

          mutta ehkä tässä nyt kommentoin tällähetkellä, ei ostokrapulaa.
          jr66 kysymykset juridiikkaan liittyen, rakenteisiin, (kenen korvausvelvollisuus oikea termi, ei kenen syy) löytyy kun katsoo oikeuden ja KRIL päätöksiä.

          Enemmän kaipaisin yhteydenottoja jos on samanlaista kokemusta saman myyjän kanssa autonostajilla.

          Äärimmäisen hyvähän se olisi, jos tietooni ei olisi jo tullut yhtään muuta tapausta, vaan olisi yksinkertaisesti tulkinnanvarainen ero virhevastuun tulkinnasta minun ja myyjätahon välillä.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2352
            • Vantaa

            #6
            Eikös se ole sinun ja myyjän välinen? Ei muiden tapaukset liity sinun juttuun, jokainen reklamaatio tapaus kuitenkin erillainen. Ja tosiaan tulkintaeroihin on tuo kuluttuariitalautakuntaan, joka antaa suosituksen, ja jos se ei auta, niin sen avulla voi sitten raastuvassa vaatia oikeutta ja kohtuutta.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1374
              • Lempäälä

              #7
              Ei ihan onnistu luetun ymmärtäminen.
              Mutta koitan vähän aukaista oman tulkintani sekä kokemusten perusteella. Enkä jälleen kerran sen kummemmin syytä, kertaan tähän vapaamuotoisesti mitä eri vaihtoehdot tyypillisesti hankalissa tapauksissa ovat.

              Ei taida lukea että koitan tehdä ryhmähaastetta. Eikös se ole enemmän jotain elokuvafiktiota tälläisessä kontekstissa.

              Jos lakia ymmärtää, niin ymmärtää myös miksi esimerkkejä kaivataan, liittyy epäilyn luonteeseen. Onko toiminta järjestelmällistä jne.

              KRIL käsittely on siviiliasioiden hoitoon yleensä ensimmäinen, ilmainen paikka yrittää löytää ratkaisua, jos molempien osapuolien kommunikointi toimii, ja osapuolet noudattavat päätöstä mikä tulee joskus vuoden puolentoista päästä.

              Käräjäoikeuden nopeutettu paperikäsittely on hitusen nopeampi, ja sitä on sitten pakko noudattaa. KRIL päätöstä valitettavasti ei. KRIL päätös toki auttaa paljon, jos joutuu käräjille lähtemään, mutta kokonaisaika on väliin pitkähkö.

              Rikosasioissa taas asia on eri. Siinä astuu poliisitutkinta mukaan, ja sitä en teille rupea enempää aukomaan - suosittelen lukemaan itse lakia finlexistä jos aihepiiri kiinnostaa.

              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • Juho_
                BTCF Member
                • Jul 2016
                • 1071
                • Suomi

                #8
                Aika oleellisia asioita nimimerkki jr66 kysyi ( pois lukien ostokrapula siis ), nämä kannattaa huomioida hyvin tarkkaan.
                Ja kirjallisena reklamaatio, päivämäärä ja ajokilometrit myyjäliikkeelle / myyjälle kuka on yht.henkilö - mut oletettavasti näin jo tehty.

                Onko myyjäliikkeeltä tullut kirjallisena ilmoitus ettei osallistu autossa ilmenneiden vikojen korjauksiin, tai tarjoa hyvitystä -- tai vaihtoehtoisesti ettei heidän mielestään vikoja ole, mitä oot maininnut?

                Autoliikkeistä löytyviä kokemuksia tulee aika hyvin ilmi, kun googlettelee hetken. Jos sieltä löytyy merkittävä määrä suhteutettuna yrityksen kokoon negatiivista palautetta , niin voipi olla aiheellista harkita ajatusta että tietoisesti myytäisiin viallista yksilöä ehjänä. Esimerkiksi isoista autoliikkeistä löytyy aina paljon negatiivisia kokemuksia , koska huono kokemus tulee aina paljon helpommin näkyviin mitä hyvä.
                Käytetty auto kun tulee kuluttajalta ( tai toiselta yritykseltä ) autoliikkeeseen, tyypillisesti automyyjä ei kovin kummoista tarkistusta autolle tee - ja joskus piilevät viat jää helposti havaitsematta.
                Loppujen lopuksi harvassa on ne autoliikkeet joissa automyyjä tietoisesti viallista autoa ehjänä myy.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2352
                  • Vantaa

                  #9
                  Nyt en ihan enää itsekkään ymmärrä. Yritätkö käräjien kautta saada myyjän maksamaan oman osuutensa remonteista, vai oletko tekemässä rikosilmoitusta petoksesta? Petoshan tuo on vasta kun myyjä tarkoituksella antaa harhaanjohtavaa tietoa, mutta eihän tässä kait niin ole käynyt, vaan yrittää vältellä virhevastuuta?
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16565
                    • Asikkala

                    #10
                    Autotalo Leppiniemi. Telkkarissa on usein joku juristi tjs. Riitta (muist.) Leppiniemi, ei välttämättä ole sukua mutta nimi herätti jonkun aivosolun.

                    Comment

                    • alpine3
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2010
                      • 1277
                      • Kajjjaani

                      #11
                      Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten poliisi voi arvioida petoksen tunnusmerkistön täyttymistä tapauksessasi muitten ihmisten samaisesta myyjästä, kokemusten perusteella (jos ymmärsin kirjoituksesi oikein)?

                      Käsittääkseni petos, varsinkin autokaupoissa, on yksi hankalimpia toteennäytettäviä rikoksia tunnusmerkistönsä osalta. Enemmän tämä minusta vaikuttaa siviiliriita-asialta.

                      En halua mitenkään demonisoida asianajajaasi, mutta hän ilmeisesti ottaa sinulta rahaa näiden asioiden ajamisesta, kävipä niin tai näin?
                      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1878
                        • Karjaa

                        #12
                        Joo ja varsinkin jos kyseessä on nimenomaan asianajaja eikä perus lupalakimies.
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 4197
                          • Finnland

                          #13
                          Siis ostit auton ja siinä on jotain tyyppivikaa tai kuluvia osia ja se on sitten petos kun ei autoliike huomannut jotain?
                          Auto olisi hyvä koeajaa ja tarkistaa ennen ostoa. Ja jos tyyppivikoja on, niin eikö niitä tarkkana miehenä olisi hyvä foorumeilta lueskella ennalta, eikä jälkikäteen syyttää niistä myyjää?
                          Minkä ikäinen auto ja paljonko ajettu? En ihan ymmärtäne kokonaiskuvaa, ei tarkoitus siis tuomita.
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1303
                            • Kainuu

                            #14
                            Originally posted by Jarger View Post
                            Siis ostit auton ja siinä on jotain tyyppivikaa tai kuluvia osia ja se on sitten petos kun ei autoliike huomannut jotain?
                            Auto olisi hyvä koeajaa ja tarkistaa ennen ostoa. Ja jos tyyppivikoja on, niin eikö niitä tarkkana miehenä olisi hyvä foorumeilta lueskella ennalta, eikä jälkikäteen syyttää niistä myyjää?
                            Minkä ikäinen auto ja paljonko ajettu? En ihan ymmärtäne kokonaiskuvaa, ei tarkoitus siis tuomita.
                            Tähän sellainen näkökulma että moniko meistä on autoalan asiantuntija ja huomaa viat koeajolla sekä selvittelee niitä netin syövereistä ymmärtäen vielä mistä on kysymys. Minusta täytyy luottaa peruskuluttajan siihen että liikkeessä ammattilainen on todennut auton ehjäksi ja myy sellaista.

                            BMW i5 M60, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                            Comment

                            • Kouris
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 773

                              #15
                              Originally posted by makebm5 View Post
                              Tähän sellainen näkökulma että moniko meistä on autoalan asiantuntija ja huomaa viat koeajolla sekä selvittelee niitä netin syövereistä ymmärtäen vielä mistä on kysymys. Minusta täytyy luottaa peruskuluttajan siihen että liikkeessä ammattilainen on todennut auton ehjäksi ja myy sellaista.
                              Tuskin kukaan kuka ei sitten jostain syystä ole ollut juuri ko mallin auton kanssa jatkuvasti tekemisissä että osaa etsiä "varmat" viat. Olen taas juuri sitä mieltä että peruskuluttajan ei pitäisi luottaa yhtään autoliikkeen tarkastuksiin vaikka se teoriassa pitäisi olla juuri toisinpäin.. tämä jonkin verran kokemuksen perusteella.


                              On kyllä uskomatonta jos ei myyjäliike yritä asiaa sovitella ollenkaan. Edelleenkään ei ole niitä ajokilometreja mainittu, paljonko niitä on? Eikö se nyt kuitenkin vaikuta myyjäliikkeen korvausvastuuseen?


                              Comment

                              Working...
                              X