Onko sinulla ollut ongelmia auton virhevastuun toteutumisessa Autotalo Leppiniemeltä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 4147
    • Finnland

    #31
    Tiheästi asutut maat on vähän eriasia kuin "mukarikas" pohjola pitkillä etäisyyksillä. Täällä ei osata kuin hoksia perus pölhölämalliin, että "oho niin ollaanki rikkaita" kun päätellään paljonko maksetaan kompensaatiota etelään

    Kyllä mullekin joskus aikoinaan joku nuori bööna alkoi ulisemaan kuinka mun tulisi korvata uudet jarrut 7-vuotiaaseen 250tkm ajettuun Bemariin, jonka vaihdoin sen Fordiin, koska merkkiliike huollon yhteydessä oli mitannut levyt ja kertonut että ne olisi hyvä vaihtaa.
    Minä olin just myydessä tuohon leiman hakenut huomautuksitta ja pelas ihan ok. Kyllähän tuossa vähän meinas ymmärrys loppua kuinka kauan tuollainen lypsäminen jatkuis jos oisin alkanut sille marmorihinnoilla ton verran ajettuun autoon uusia osia ostelemaan. Tarvikelevyt ja jarrut ja alle polttoainetankillisen hinnalla itse laitettuna matka jatkuu, oli mun näkemys asiaan jos se häirii. Katsastusmiehen näkemys taas oli (näemmä) että ajoa vaan seuraava vuosi, sitä mäkin jälkiviisaanakin suosisin
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11730
      • Kouvola

      #32
      Originally posted by Samu81 View Post
      Kerran hieroin kauppaa Autotalo Leppiniemen ... kavereiden kesken *eppiniemen kanssa. Myyjien suhtautuminen vähäpätöistä, vähättelevää, "Ferrarit kokoajan rikki ... joo voidaan me 50te tarjota". Olin siis vaihtamassa 360 Modenaa AMG-GT:hen.

      En voi suositella ko. lafkaa kenellekään. Jotain häthätää 30 vuotiaita mukahauskoja, mukamenestyviä perus tier 2 liimalettejä (tier 1 = Kamux-Saka jonnet). Täysiä *ellejä.
      Eikai se autoliikkeen vika ole, jos tarjoat jotain sellaista vaihdossa mille ei ole markkinoita? Kerran kävin tutun 360 Modenaa ajamassa ja oli kyllä oman autohistorian isoimpia pettymyksiä. Kääntää kyllä päitä ja hienot soundit, mutta siihen ne positiiviset asiat jäikin. Autolla ajettu alle 100tkm ja eritoten sisusta ei tahdo pysyä enää kasassa tai on ihan kulahtanut eikä fiilistä nosta yhtään jostain Fiat Bravosta raavitut sisustan säätimet/nippelit. Kone luonteeltaan perus flatplane eli alhaalla ei yhtään mitään ja saadaksesi suorituskykyä ulos, joudut hieromaan autoa koko ajan punarajan tuntumassa, Käyttö- ja ylläpitokuluista ei tarvi lienee edes mainita. Tuollaisen vanhemman italialaisen urheiluauton omistaminen on paradoksi.

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1374
        • Lempäälä

        #33
        Originally posted by Taski View Post
        Nuo kuluttajansuojassa määritellyt osien kestoajatkin on ihan vitsi.
        Miten voidaan olettaa että joku litraisen Fiestan ecoboom tulisi kestää samat kilometrit kuin joku pitkän matkan ajoon suunniteltu v12 diesel. Sitten laskeskellaan jotain matemaattisia kaavoja prosenttiosuuksista mitä myyjäliikkeen tulisi korvata, kun jostain 200tkm ajetusta Model 3:sta on tukivarsien laakerointi vaihtokunnossa. Mahtaako missään Euroopan maassa olla tällaista kuluttajansuojaa jota sovelletaan kulutushyödykkeeseen käytännössä loputtomasti. Eihän näillä vehkeillä varmasti sivistyneessä maailmassa edes ajeta tällaisia kilometrejä, mitä perus jorma vetää corollalla suomessa 20 vuoden aikana.

        Itse jos olisin ostanut Polestarin jossa joku lamppu kostuu ja vetari naputtaa, olisin mennyt tiskille ja tilannut uudet osat ja jatkanut ajoa kenellekään mitään napisematta. Ei tulisi kyllä mieleen alkaa foorumeilla vielä liikkeen nimellä alkaa tilittämään jostain rikosilmoituksista tmv. Kyllä tällä kirjoituksella ainakin minun silmissäni saa pelkästään superinsinöörin ja hankalan asiakkaan kuvan.
        Ymmärrän kyllä, että jokaisella on omat näkemyksensä käytettyjen autojen kestävyydestä ja korvausvaateista, mutta haluan selventää, ettei kyse ole mistään "superinsinöörin napinasta", vaan lakisääteisistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Siis laista. Ei sitä saa polkea.

        Kuluttajansuojalain tarkoitus ei ole taata ikuista kestävyyttä millekään tuotteelle, tietenkään, mutta se asettaa vähimmäisvaatimukset myyjälle – esim. sen, että tuotteessa ei saa olla virhettä, joka ilmenee kohtuullisen käyttöiän puitteissa. Tähän ei vaikuta, kuinka paljon joku toinen henkilö on valmis maksamaan tai olemaan hiljaa. Ei siinä henkilökohtaisilla rajoilla juuri pitäisi olla väliä – se on laki.

        Tässäkin tapauksessa kyse on ollut vikaantumisista, jotka ovat olleet poikkeavia ajomäärään ja ikään nähden. Jos valmistaja tai maahantuoja on jo aiemmin myöntänyt vian olemassaolon tai antanut siitä jopa korjaustarjouksen, niin olisi täysin kohtuutonta siirtää vastuu ostajalle sen takia, että myyjätaho ei ole ehtinyt korjauttaa sitä ennen jälleenmyyntiä. Kyseessä on kuitenkin edelleen kohtuullisen uutena pidettävä tuote.

        Samalla on valitettavasti havaittavissa keskustelussa myös pyrkimystä ohjata viestintää pois alkuperäisestä kysymyksenasettelusta – eli kokemusten kartoittamisesta – tuomalla mukaan voimakkaasti omia tulkintoja, jotka painottuvat selvästi automyyjän eduksi kuluttajan kustannuksella. Tällainen viestivaikutus helposti hämärtää sen, mistä alun perin on ollut kyse.

        En ole myöskään hakemassa mitään yli kohtuuden menevää hyvitystä, vaan lähinnä sitä, että noudatetaan yhteiskuntana asetettuja pelisääntöjä. Näitä ei kukaan yksittäinen taho voi ohittaa sillä perusteella, että itse toimisi toisin. Jos lait tai säädökset eivät miellytä, meillä on demokraattinen järjestelmä, jossa niitä voi pyrkiä muuttamaan esimerkiksi kansalaisaloitteella tai äänestämällä tahoja, jotka ajavat toisenlaista linjaa.

        Haluan vielä painottaa, että keskustelun alkuperäinen tarkoitus ei ole ollut lain tulkinta – se on viranomaisten ja tuomioistuinten tehtävä – vaan kokemusten kerääminen vastaavanlaisista tapauksista. Jos jollakulla on omakohtaista tai lähipiirin kautta tullutta kokemusta vastaavista tilanteista, niin kuulisin mielelläni lisää – vaikka privaviestillä, jos tähän threadiin vastailu tuntuu hankalalta.

        Tässä threadissa olisi hyvä pysyä asiassa eikä siirtyä henkilökohtaisiin heittoihin tai yleistyksiin siitä, millainen ostaja on "hankala". Tuskin kukaan arvostaisi sitä, jos alkaisin vastaavasti leimata joitain kirjoittajia "autoliike-mafian kätyreiksi". Ei se olisi reilua, eikä myöskään oikeastaan forumin sääntöjen mukaista.

        Ja mitä tulee siihen, että joku mieluummin maksaisi itse viat ja jatkaisi matkaa "napisematta" – sekin on toki jokaisen oma valinta. Hienoa, että yhteiskunnasta löytyy henkilöitä, jotka haluavat kantaa vastuun myös muiden puolesta täysin pyyteettömästi ja maksaa ostamastaan autosta jopa näin kokonaisuudessa paljon suurempaa hintaa. Mutta se ei tee tyhjäksi toisten oikeutta toimia lainmukaisesti ja käyttää heille kuuluvia keinoja tilanteen selvittämiseen.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 730
          • Uusimaa

          #34
          Suomessa vallalla oleva ajatus että autoliike on vastuussa autotehtaan huonoista tuotteista on minusta täysin järjenvastainen. Jos tuote on huono niin tehdas siitä on käytännössä vastuussa, ei automyyjä. Lainsäätäjä voi keksiä mitä lakeja haluaa, mutta todellisuus ei siitä mihinkään muutu.

          Se millaista kuraa autotehtaat on lykänneet noin 15 vuotta lähes merkistä riippumatta on täysin käsittämätöntä. Ja mistä löytyy vastuullinen? Autokauppiaasta?

          Jos asiakas kuvittelee saavansa uuden tuotteen joka kerta kun ostaa paskan käytetyn auton niin autoliikkeiden pitää tiputtaa vaihtohinnat puoleen. Sillä tavalla jää sitten katetta ja mahdollisuus korjata kaikki käytetyn tuotteen esiintyvät viat. Autoliikkeenkin pitää pystyä sitä rahaa tekemään, muuten koittaa konkurssi ja liikkeen toiminta loppuu.

          Jos joku pitäisi saada paskasta vastuuseen niin se on tuotteen valmistaja, autotehdas. Minkä autoliike sille voi että joku tekee paskoja autoja?

          Mikset valita sinne Polestaarille että laittavat autosi kuntoon jos se on mennyt rikki? Tai mitä oikein haluaisit tapahtuvan? Autoliike korjaa Polestarin tyyppiviat? Millä perusteella näin pitäisi tapahtua? Minkälainen tuotantolinja pitää autoliikkeille laittaa että miljoonaan Ecoboostiin saadaan uusi moottori ja kaikkiin Polestareihin uudet vetarit? Ehkä autoliikkeiden pitäisi perustaa yhdessä Suomeen tyyppivika tehdas jossa maailmalta tuleva paska käydään läpi ja Ladoista tehdään Mersuja, siis niitä vanhempia Mersuja jotka vielä kestivät käyttöä.
          Last edited by Rattiukko; 03-06-2025, 08:44.

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1294
            • Kainuu

            #35
            Originally posted by Rattiukko View Post
            Suomessa vallalla oleva ajatus että autoliike on vastuussa autotehtaan huonoista tuotteista on minusta täysin järjenvastainen. Jos tuote on huono niin tehdas siitä on käytännössä vastuussa, ei automyyjä. Lainsäätäjä voi keksiä mitä lakeja haluaa, mutta todellisuus ei siitä mihinkään muutu.

            Se millaista kuraa autotehtaat on lykänneet noin 15 vuotta lähes merkistä riippumatta on täysin käsittämätöntä. Ja mistä löytyy vastuullinen? Autokauppiaasta?

            Jos asiakas kuvittelee saavansa uuden tuotteen joka kerta kun ostaa paskan käytetyn auton niin autoliikkeiden pitää tiputtaa vaihtohinnat puoleen. Sillä tavalla jää sitten katetta ja mahdollisuus korjata kaikki käytetyn tuotteen esiintyvät viat. Autoliikkeenkin pitää pystyä sitä rahaa tekemään, muuten koittaa konkurssi ja liikkeen toiminta loppuu.

            Jos joku pitäisi saada paskasta vastuuseen niin se on tuotteen valmistaja, autotehdas. Minkä autoliike sille voi että joku tekee paskoja autoja?

            Mikset valita sinne Polestaarille että laittavat autosi kuntoon jos se on mennyt rikki? Tai mitä oikein haluaisit tapahtuvan? Autoliike korjaa Polestarin tyyppiviat? Millä perusteella näin pitäisi tapahtua? Minkälainen tuotantolinja pitää autoliikkeille laittaa että miljoonaan Ecoboostiin saadaan uusi moottori ja kaikkiin Polestareihin uudet vetarit? Ehkä autoliikkeiden pitäisi perustaa yhdessä Suomeen tyyppivika tehdas jossa maailmalta tuleva paska käydään läpi ja Ladoista tehdään Mersuja, siis niitä vanhempia Mersuja jotka vielä kestivät käyttöä.
            Autoliike olisi vain siis välistäjä vetäjä ilman vastuuta? Aika absurdi ajatus kaiken kaikkiaan. Jos ammattitaito liikkeellä ei riitä riskien arviointiin vaihdokkia sisään otettaessa lienee syytä laittaa lappu luukulle.

            BMW i5 M60, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 730
              • Uusimaa

              #36
              Originally posted by makebm5 View Post
              Autoliike olisi vain siis välistäjä vetäjä ilman vastuuta? Aika absurdi ajatus kaiken kaikkiaan. Jos ammattitaito liikkeellä ei riitä riskien arviointiin vaihdokkia sisään otettaessa lienee syytä laittaa lappu luukulle.
              Jos Ecoboostista laukeaa kone seuraavana päivänä kun se on ostettu liikkeestä niin kenen vika ja vastuu? Oletetaan että mitään merkkejä hihnan kulumisesta ei näkynyt ulospäin. Autoliikkeen vika?

              Paljonko on autoliikkeen hyvityshinta muutaman tonnin Ecoboost autolle? Ehkä 0 tai negatiivinen? Jos asiakas maksaa autoliikkeelle muutaman tonnin niin Ecoboost voidaan ottaa vaihdossa?
              Last edited by Rattiukko; 03-06-2025, 09:38.

              Comment

              • Rattiukko
                BTCF Member
                • Nov 2022
                • 730
                • Uusimaa

                #37
                Siinäpä mallia Amerikasta jossa GM vaihtoi paskat moottorit uusiin. Tai pidensi takuuta. Lisäksi öljyasiaa. https://m.youtube.com/watch?v=i0VoEhW2I-E

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1294
                  • Kainuu

                  #38
                  Originally posted by Rattiukko View Post

                  Jos Ecoboostista laukeaa kone seuraavana päivänä kun se on ostettu liikkeestä niin kenen vika ja vastuu? Oletetaan että mitään merkkejä hihnan kulumisesta ei näkynyt ulospäin. Autoliikkeen vika?

                  Paljonko on autoliikkeen hyvityshinta muutaman tonnin Ecoboost autolle? Ehkä 0 tai negatiivinen? Jos asiakas maksaa autoliikkeelle muutaman tonnin niin Ecoboost voidaan ottaa vaihdossa?
                  Ei ole asiakkaan tehtävä kantaa autoliikkeen liiketoiminta riskiä.
                  BMW i5 M60, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 730
                    • Uusimaa

                    #39
                    Ei olekaan. Eikä ole autoliikkeen tehtävä kantaa vastuuta autojen tyyppivioista vaan tehtaan. Jos kaikki vastuu vieritetään autoliikkeelle kuten Suomessa nyt tehdään... mahtaako olla typerämpää järjestelyä missään päin maailmaa.
                    Last edited by Rattiukko; 03-06-2025, 10:12.

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17571
                      • Turku

                      #40
                      Sivusta seuraavana; yllättävän aktiivinen ketju pitkästä aikaa eli siltä osin palvelee foorumia. Toki useampikin kirjoittaja saisi olla ja topikin aloittaja ei ole tainnut saada sitä, mitä on alusta asti hakenut?
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 4147
                        • Finnland

                        #41
                        Minä oon Rattiukon kanssa samoilla linjoilla, vaikka vähän suorasukaisesti asian ilmaiseekin.
                        Esimerkkiin palatakseni vaikka, jos itse omistaisin jonkun uudehkon auton hetken ja myisin sen eteenpäin ja puoli vuotta myöhemmin siinä alkaisi vetari naputtaa, niin kohauttaisin kulmia ja sanoisin "minkäs minä sille voin"
                        Täytyy muistaa että Suomessakin vallalla olevat käsitykset siitä mitä oletettu käyttöikä jollekin osalle on, perustuu hyvin vanhoihin käsityksiin alalla ja yleensä aikaan jolloin tuolla Kiinassa ei autoja tehty, tai ainakaan niitä ei tänne asti uskallettu edes tuoda.

                        Otin viime vuonna E39:stä välyksettömät vetarit pois kun oli mennyt päälle päin rumiksi, ajokilsoja 365tkm tms. Joten nämä "pitäisi kestää" käsitykset perustuvat täysin ns. länsimaiden autonvalmistajien laatukäsityksille ja niillä ratsastamiselle.
                        Pitäisi olla myös autoalan ammattilaiselle selvää että halpatuotantomaassa tehty tuote ei muutu premiumiksi sillä jos sitä premiumiksi kutsutaan, jos sen kykenee tällainen harrastelija ilman koulutustakin sisäistämään.
                        Eli tavallaan tässä lakijutussa näkisin että kyseessä voi olla myös tietynlainen porsaanreikä.
                        Aikoinaan itäauton ostajalla olisi pitänyt olla samanlainen pykäläviidakko apuna, olisi ollut kannattavampaa ostaa laatuautoja ja korjautella niitä milloin-kenenkin piikkiin, koska miksipä ei.
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3699
                          • Raisio

                          #42
                          Yhden auton otannalla ei mitään pohjaa laadunmäärityksen kannalta.

                          Näistä tehokkaista etu/nelivetosähkäreistä saa etupään naputtamaan vaikka viikossa jos haluaa.

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1374
                            • Lempäälä

                            #43
                            Originally posted by Laku View Post
                            Sivusta seuraavana; yllättävän aktiivinen ketju pitkästä aikaa eli siltä osin palvelee foorumia. Toki useampikin kirjoittaja saisi olla ja topikin aloittaja ei ole tainnut saada sitä, mitä on alusta asti hakenut?
                            Joo, onhan näissä julkisissa viesteissä välillä mukana sellaisiakin, joissa ei oikein ole päätä eikä häntää – mutta muuten olen saanut muilta foorumeilta paljon hyvää ja rakentavaa tietoa tämän aiheen tiimoilta.

                            Antaa ihmisten ilmaista mielipiteitään; hyvä, että jonnekin voi purkaa myös pettymystä tai turhautumista. Ei vaan ihan kaikki juuri tähän threadiin ehkä kuuluisi.

                            Moni asiallinenkin vastaus on ollut mukana, ja toivoisin asialinjan jatkuvan – kuten olen aiemminkin viesteissäni toivonut.

                            Esimerkkinä vaikka Audin EA888-moottori – varmaan moni tuollaisella varustetun auton ostaja ihan mielellään korjauttaa viat omilla rahoillaan oston jälkeen. Tai BMW X5 40e, jossa N20-moottori hajoaa tai akkukenno korkkaa heti kaupanteon jälkeen. Siinä sitten omaa kättä taskuun, kuten muutama täällä on ilmaissutkin valmiuttaan tehdä. En minä sitä ole estämässä.

                            Tässä kysymyksessä ei kuitenkaan ole kyse siitä, mikä merkki on kyseessä, onko auto sähköinen tai mikä yksittäinen osa on hajonnut. Kun alun perin kyselin kokemuksia vastaavista tilanteista, ei siihen juuri liity se, että keskustelu alkaisi elinkeinonharjoittajien näkökulmasta värittyneellä propagandalla.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 4147
                              • Finnland

                              #44
                              Pahoittelen hiukan myös omaa kitkerää kirjoittelua tuosta Kiinasta, rasauttaa vaan kun tunkevat kätösiin paskaa ja niistä sitten joutuu maksamaan. Tekeehän ne avaruusrakettejakin, joten kai ne sitten jotain joskus osaa.. ehkä
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1954
                                • Turku

                                #45
                                Originally posted by Jarger View Post
                                Pahoittelen hiukan myös omaa kitkerää kirjoittelua tuosta Kiinasta, rasauttaa vaan kun tunkevat kätösiin paskaa ja niistä sitten joutuu maksamaan. Tekeehän ne avaruusrakettejakin, joten kai ne sitten jotain joskus osaa.. ehkä
                                Tää on offtopiccia, mutta...

                                Kiinassa (tai missä tahansa halpismaassa) osataan tehdä myös laatua. Mutta vain jos siitä maksetaan ja sen laatua myös seurataan. Jos lähes ainoa kriteeri on hinta, niin sitä saa mitä tilaa. Ja kuluttaja kärsii.
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X