Rehellistä autokauppaa

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kunaripeski
    Newbiemmer
    • Jan 2020
    • 13
    • Vantaa

Rehellistä autokauppaa

• Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11824
    • Kouvola

Tätä tuli naureskeltua aika makeasti. Loistavaa työtä, että sai kaivettua vanhan vahinkoraportin autosta. Kannattaisi Tampereen Autocenterin nyt vaan nöyrästi kaivaa kuvetta ja lunastaa auto pois nimittäin noita kuvia vastaan on turha lähteä vääntämään oikeudessa ellei sitten pyri jollain tapaa esittämään tuota raporttia tekaistuksi tms.

Comment

• alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1273
      • Kajjjaani

Juu. Mahtaa tuon jälkeen ainoaksi mahdollisuudeksi jäädä, että Autocenter väittää, että heillä ei ole ollut tietoa auton historista/mahdollisuutta havaita tehtyjä korjauksia. Miten autokaupan vastuuta tuollaisessa tilanteessa oikeudessa tulkitaan, en tiedä.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

Comment

• VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2736
        • Vantaa

Eipä se tietämättömyys poista vastuuta.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

Comment

• reco
          Bimmer Rookie
          • Jul 2019
          • 49
          • Janakkala

Vastuut ei poistu ja voidaan vahvasti myös kyseenalaistaa kys. liikkeen osaaminen valtuutettuna BMW huoltona, jos näin kunnolla mällätty ja korjattu auto menee tarkastuksesta läpi ja myyntiin. Mitä muuta sieltä on sitten mennyt läpi eteenpäin asiakkaille? (ja kyllä kaikki vähääkään asiaa pohtivat tietää, että liike on yrittänyt siirtää sen tyhjän arvan eteenpäin ja toivoneet ettei asiakas asiaa huomaa. Toki tämäkin on tehty amatööri tasolla, joten voihan siinä osaamattomuuskin olla pelissä)
          ex 07 E92 335iA

Comment

• Samu81
            Bimmer Rookie
            • May 2009
            • 168
            • Espoo

Asiaan liittyen ei voi kuin ihmetellä miksi helvetissä sinisilmäinen, nykyajan NPC -jengi ostaa autoja tutustumatta niihin kunnolla, valokuvien ja SakaKamux -tasoisten 25 vuotiaiden janareiden laatimien myynti-ilmoituksien / jatkuvien kehujargoneiden pohjalta?

Kuinka paljon helpommalla (pitkässä juoksussa) pääsee, jos viitsii nähdä vaivaa ja tutustua ostettavaan, usein 20-40-60ke tuotteeseen ihan itse. Tässäkin tapauksessa "joo ei ollut aikaa ostaa autoa itse" -> ostetaan valokuvien perusteella ja sitten edes 14vrk etäkaupan kaupanpurkuehtojen aikana ei viitsitä ("ei keritä") tutustumaan ostettuun 40-50ke hyödykkeeseen sen vertaa, että välttyisi tämmöiseltä nykypäivän ihan peruskusetukselta.

Autokaupan koko kulttuuri on muuttunut 2000-luvulla voimakkaasti; entiset häkkitarhajobbarit, Sulan teollisuusalueen vanhat ukkelit kopeissaan ovat tänä päivänä vaihtuneet nollamoraalilla ensiksi puhelinliittymiä, sitten Gigantin paskaa ja lopulta tier III -tasolle päästessään SakaKamux autoja myyviä nuoria jonnepettereitä. Jotka ei osaa / viitsi kirjoittaa fiksua, artikuloitua sähköpostia saatika soittaa puhelimella vaan kaikki viestinvaihto tapahtuu WA-spämmillä, kännykkäsi näytöltä kirjoitusasultaan teinixtasoisia, helvetin raskaita sepustuksia lukien. 90-luvulla / 2000-luvun alussa edes käytettyjen autojen kaupassa ei todellakaan joutunut asioimaan 25 vuotiaiden jonnepettereiden kanssa. Jopa käytettyjen autojen myyjillä oli jonkinlaista moraalia ja iän tuomaa ... "järkevyyttä" touhuissaan.

Minulle ei tulisi mieleenkään ostaa yhdeltäkään 20-30 vuotiaalta, whatsappiviestejä spämmäävältä myyjäjonnelta edes 5te autoa tutkimatta, tarkastamatta sitä itse ihan omin kätösin.
            Last edited by Samu81; 01-09-2026, 13:20.
            i8 '14

Comment

• 33d
              BTCF Member
              • Sep 2013
              • 469
              • Finland

Originally posted by Samu81 View Post
              Asiaan liittyen ei voi kuin ihmetellä miksi helvetissä sinisilmäinen, nykyajan NPC -jengi ostaa autoja tutustumatta niihin kunnolla, valokuvien ja SakaKamux -tasoisten 25 vuotiaiden janareiden laatimien myynti-ilmoituksien / jatkuvien kehujargoneiden pohjalta?

Kuinka paljon helpommalla (pitkässä juoksussa) pääsee, jos viitsii nähdä vaivaa ja tutustua ostettavaan, usein 20-40-60ke tuotteeseen ihan itse. Tässäkin tapauksessa "joo ei ollut aikaa ostaa autoa itse" -> ostetaan valokuvien perusteella ja sitten edes 14vrk etäkaupan kaupanpurkuehtojen aikana ei viitsitä ("ei keritä") tutustumaan ostettuun 40-50ke hyödykkeeseen sen vertaa, että välttyisi tämmöiseltä nykypäivän ihan peruskusetukselta.

.

Muutama SakaKamux kokemus hintaluokassa 10-20k löytyy lähipiiristä ja positiivisena puolena niissä tapauksissa ovat aika suoraselkäisesti hoitaneet isojakin korjauksia kaupanteon jälkeen. Ainakin yhdessä ottivat reilusti takkiin kymppitonnin kotterosta kun kunnossa olevan auton tyyppivikoja alettiin laittamaan useilla tonneilla kuntoon. Tässä toki oli apuna se että nämä oltiin otettu puheeksi kauppoja hieroessa jantterin WA-spämmeissä. Toisen kaupan yhteydessä kävin katsomassa alustavasti neljää eri yksilöä em. ketjujen liikkeissä ettei tuttavan tarvinnut ajella toisesta kaupungista. No kunto oli kaikissa sellainen ettei tarvinnut yhdelläkään lähteä koeajolle.

Mutta ilmeisesti toi whatsappi taktiikka toimii niin kauan kun ostajien rima on alhaalla tai sitten on niin "kiire". Jotkut myös oikeasti tsekkaavat myyntikuvat pelkästään puhelimen ruudulta pikaisesti ja sitten liikkeessä pettyvät kun vaikkapa koripaneelit on erisävyssä tai harottaa. Jos siis edes sitten huomaavat.

Pariin tollaisen uudehkoon 40-60k autoon olen suositellut BPS vaihdokin hakua Saksasta välittäjän kautta tai itse. Mutta ei, koska sitten on tuontiauto eikä ole haluta siirtää rahaa etukäteen ulkomaille. Ero näissä olisi ollut muutamia tonneja suomiautojen eduksi. Kamuxin pari vuotta vanha naarmuinen ja lommoilla oleva suomiauto kaksilla tarvikevanteilla otettiin sitten ihan tyytyväisenä vastaan kun sai ihan kotitoimituksena. Ehkä sillä parilla tonnilla saa parkkipaikkakolhut pois ja myllytyksen. Hyvällä tuurilla Torista löytyy sitten loppurahoilla jotkut bemarin alkuperäiset vanteet kesäksi.

Onko tässä Tampereen keississä ollut auton hinnasta puhetta? On tullut osa videoista katsottua mutta en muista näkyikö tai mainitsiko hinnan kun näytti myynti-ilmoitusta. Tollasen varmaan löytäsi BPS vaihdokkina ja olisi varaa valita mieleinen väri ja varusteet. Vai meneekö niihin malleihin mitä ei juuri kannata hakea?

Comment

• MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6326
                • Helsinki

Autokaupan koko kulttuuri on muuttunut 2000-luvulla voimakkaasti; entiset häkkitarhajobbarit, Sulan teollisuusalueen vanhat ukkelit kopeissaan ovat tänä päivänä vaihtuneet nollamoraalilla ensiksi puhelinliittymiä, sitten Gigantin paskaa ja lopulta tier III -tasolle päästessään SakaKamux autoja myyviä nuoria jonnepettereitä. Jotka ei osaa / viitsi kirjoittaa fiksua, artikuloitua sähköpostia saatika soittaa puhelimella vaan kaikki viestinvaihto tapahtuu WA-spämmillä, kännykkäsi näytöltä kirjoitusasultaan teinixtasoisia, helvetin raskaita sepustuksia lukien. 90-luvulla / 2000-luvun alussa edes käytettyjen autojen kaupassa ei todellakaan joutunut asioimaan 25 vuotiaiden jonnepettereiden kanssa. Jopa käytettyjen autojen myyjillä oli jonkinlaista moraalia ja iän tuomaa ... "järkevyyttä" touhuissaan.

Minulle ei tulisi mieleenkään ostaa yhdeltäkään 20-30 vuotiaalta, whatsappiviestejä spämmäävältä myyjäjonnelta edes 5te autoa tutkimatta, tarkastamatta sitä itse ihan omin kätösin.
                Aamen ja sit tohon lisätään näitä auton omistajia, jotka vaivihkaa myydää tää auto tonne, sit kysytään onko jotain vikaa, niin omistaja ei ei....Se "koijaaminen" lähtee jo sieltä, tosin myyjä liikkeellä olisi kyllä vastuu tarkistaa auto kunnolla, mut aika on rahaa...Tälläisen olen myös kuullut, että liian rehellinen automyyjää kusetetaan myös olan takaa jne
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

Comment

• Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5601
                  • S:t Karins

Olen eri mieltä tässä topicin casesa. Ymmärrän jos haet häkkiliikkeestä tonnin pommin niin on siinä vastuuta ostajallakin ja kieltämättä tänä päivänä jo mainitsemasi Kamux/Saka alkaa olla jo samassa kastissa. Tässä on kuitenkin kyseessä ihan valtuutettu merkkihuoltoliike eli jotain luottoa pitää liikkeen ammattitaitoon olla. Eikä kaikilla ostajilla ole kompetenssia alkaa autoa syynäämään joten siksi se auto ostetaan "luotettavasta" liikkestä kuten merkkarilta.
                  Käyttis: G26 i4 M60
                  Harraste: F82 M4 täällä: ///M4

ex:t: G31 530e LCI, F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i

Comment

• VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2736
                    • Vantaa

Tuohan ei ole mikään merkkiliike, heillä on vaan valtuutettu huolto. Myyjät siellä ei tiedä tuon taivaallista bemareista(kokemusta on toisesta vastaavasta)
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

Comment

• Samu81
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 168
                      • Espoo

Originally posted by 33d View Post

Muutama SakaKamux kokemus hintaluokassa 10-20k löytyy lähipiiristä ja positiivisena puolena niissä tapauksissa ovat aika suoraselkäisesti hoitaneet isojakin korjauksia kaupanteon jälkeen. Ainakin yhdessä ottivat reilusti takkiin kymppitonnin kotterosta kun kunnossa olevan auton tyyppivikoja alettiin laittamaan useilla tonneilla kuntoon. Tässä toki oli apuna se että nämä oltiin otettu puheeksi kauppoja hieroessa jantterin WA-spämmeissä. Toisen kaupan yhteydessä kävin katsomassa alustavasti neljää eri yksilöä em. ketjujen liikkeissä ettei tuttavan tarvinnut ajella toisesta kaupungista. No kunto oli kaikissa sellainen ettei tarvinnut yhdelläkään lähteä koeajolle.

Mutta ilmeisesti toi whatsappi taktiikka toimii niin kauan kun ostajien rima on alhaalla tai sitten on niin "kiire". Jotkut myös oikeasti tsekkaavat myyntikuvat pelkästään puhelimen ruudulta pikaisesti ja sitten liikkeessä pettyvät kun vaikkapa koripaneelit on erisävyssä tai harottaa. Jos siis edes sitten huomaavat.

Pariin tollaisen uudehkoon 40-60k autoon olen suositellut BPS vaihdokin hakua Saksasta välittäjän kautta tai itse. Mutta ei, koska sitten on tuontiauto eikä ole haluta siirtää rahaa etukäteen ulkomaille. Ero näissä olisi ollut muutamia tonneja suomiautojen eduksi. Kamuxin pari vuotta vanha naarmuinen ja lommoilla oleva suomiauto kaksilla tarvikevanteilla otettiin sitten ihan tyytyväisenä vastaan kun sai ihan kotitoimituksena. Ehkä sillä parilla tonnilla saa parkkipaikkakolhut pois ja myllytyksen. Hyvällä tuurilla Torista löytyy sitten loppurahoilla jotkut bemarin alkuperäiset vanteet kesäksi.

Onko tässä Tampereen keississä ollut auton hinnasta puhetta? On tullut osa videoista katsottua mutta en muista näkyikö tai mainitsiko hinnan kun näytti myynti-ilmoitusta. Tollasen varmaan löytäsi BPS vaihdokkina ja olisi varaa valita mieleinen väri ja varusteet. Vai meneekö niihin malleihin mitä ei juuri kannata hakea?

Olen seurannut tota saagaa YT:sta alusta lähtien ja jollain videolla se tyyppi mainitsee hinnan & näyttää kuvia myynti-ilmoituksesta. Täyssähköinen, vm.2023 & 9tkm ajettu iX1. Kaikki "viat" alkoivat selviämään tälle tyypille vasta kun veivät auton Hedinille Keravalle huoltoon, koska "ratti narisi". Eli mitään, yhtään mitään ei oltu itse ("keritty") tutkimaan?

Olen joutunut olemaan tekemisissä muun muassa Saka-Kamux-Rinta-Jouppi -myyjien kanssa:

-Yksi +/- 25 vuotias herra ehdotti kauppojen jälkeen, että heidän autoon aikaansaama kiveniskemä (myyjäjonnet kenkii vaihdokkeja lounastauoillaan, myyntipäälliköt vie niitä kotiinsa vkloppuisin ym.) korjautettaisiin minun vakuutukseen ennen seuraavaa asiakasta. Siis heidän aikaan saama, kun menin päivää kauppojen jälkeen hakemaan vaihdokin talvirenkaat & viemään ex-autoni talvirenkaat sinne. En edes tajunnut, että auto on yhä mun nimissä kun nää apinat ajelee sillä.

-Yks R-J jonne alkoi länkyttämään koeajon jälkeen autossa olleesta jäljestä, että pitäisi maksaa mun "koeajo-omavastuusta". No onneksi olin bongannut ko. jäljen ja ottanut siitä kuvan ennen liikkeen pihasta lähtöä. Tässä kyseessä 60ke 7-sarjalainen.

-Kolmas keissi kun vein vaihdossa rättikattoisen, +30te avoauton vaihdossa ja koeajoivat, tutkivat sen. Kauppojen jälkeen halusivat rättikaton uusinnan mun piikkiin, mun aikana sen toiminnassa ei ollut mitään vikaa.

-Sain myös yhden pysäköintivirhemaksun (parkkisakon) postissa kun vaihdossa antamallani autolla koeajatettiin asiakkaita / käytiin kylillä lounailla vaikka liike "ei ollut ehtinyt" rekisteröidä sitä omiin nimiinsä. Oli hauskaa reklamoida sitä Porvoon kaupungin kanssa; auto ei ollut ollut mulla 4 päivään!! Kaupat TI, parkkisakko Porvoossa saman viikon LA.

+Ainoa positiivinen kokemus: Yhden auton hankinnan yhteydessä sakajonnet haki vaihtoautoni talvipyörät 80km päästä autoliikkeestä rengashotellista ja toimittivat hankkimani auton talvirenkaat samaan säilytykseen mukisematta. Tämä tosin sen jälkeen kun sanoin, että asia hoidetaan näin.

Tämmöistä kun vääntää näiden sakajonnejen kanssa, ja jokaikinen kauppa ollut 35-70te autoista, ei mistään kymppitonnin romuista. Yhden erikoisautokaupan veivasin tutun automyyjän kautta vaivalla Turussa olevan autoliikkeen kanssa (asun Espoossa, jonneautokauppa Espoossa), kuin että olisin joutunut pelaamaan kaupantekohetkellä TAI jälkikäteen sakajonnejen kanssa.

Jos tällä palstalla on sakajonnemyyjiä niin vähän ryhtiä siihen touhuun. Meikä on 45v ja yhdenkään sakakamuxmyyntikokemuksen jälkeen ei ole ollut sellainen "nyt oli asialliset kaupat" -olo, että haluaisin asioida samassa liikkeessä / saman myyjän kanssa toistekin. Minulle tulee noiden kanssa (ilmapiiri / myyntilässyttelyt, suusanallinen ulosanti, viestittely, kirjoitusasu ja -virheet) jostain syystä aina sellainen olo, että olisin ostamassa autoa yläasteikäisiltä pennuilta. Ja tämmöistä en halua, jos laitan autoon rahaa vähänkään enempää.
                      Last edited by Samu81; Yesterday, 19:02.
                      i8 '14

Comment

• |foder|
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 7293
                        • Forssa

Monta on mahtunut minun kauppoihin ja ollut montaa kauppaa näkemässä sivusta. Melkoinen villilänsi meininki on vahvasti läsnä, varsinkin kun nämä nuoret ovat olevinaan niiiiiiiiin kovia autokauppiaita ja pusinesmiähiä.

Syy miksi wa:ssa käydään keskusteluja on se, että jää jälki mitä on mahdollisesti sovittu ja kerrottu autosta. Tämä ihan suoraan heidän kouluttajan suusta. Ettei mene juupas-eipäs väännöksi. Osaa ne ostajatkin yrittää vääntää toisinaan vaikka ja mitä.

Silti, yleensä ostelen ns erikois segmentissä autoja, enkä jätä kauppoja tekemättä jos myyjä on vähän epämiellyttävä. Auto kertoo kunnollaan kannattaako ostaa vai ei. Kaikki ei tarkista kauppakohdetta, kosta "kaiken kattava" takuu.
                        Nyt:
                        E82 135i -11

Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

Comment

• mailman
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 8054
                          • Vantaa

Originally posted by |foder| View Post
                          Syy miksi wa:ssa käydään keskusteluja on se, että jää jälki mitä on mahdollisesti sovittu ja kerrottu autosta. Tämä ihan suoraan heidän kouluttajan suusta. Ettei mene juupas-eipäs väännöksi. Osaa ne ostajatkin yrittää vääntää toisinaan vaikka ja mitä.
                          Ja onhan tuo myös ostajan etu, että kirjallista dokumenttia jää. Siksipä itsekin kyllä arvokkaammissa asioissa asioin paljon sähköisesti. Siitäkös se älämölö sitten tulee ongelmien kanssa kun pitäisi jotain jotenkin todistaakin... Jos on vain suullista kertomaa tarjota todisteeksi.
                          Nimim. Äffään lopulta koko jarrukierros myyjäliikkeen piikkiin, kirjallisesti antoivat täysin väärää tietoa jarrujen kunnosta. Ilman noita kirjallisesti annettuja tietoja olisi ollut aika haastavaa, vaikka virhevastuun piikkiin se todnäk olisi mennyt lopulta, muttei näin helposti.
                          F90 ///M5 Competition - San Remo Green - '23
                          U11 xDrive30 ///M-Sport - Space Silver Metallic - '26
                          G01 ///M40i - Sunstone Metallic - '19
                          E39 ///M5 - Carbon Black - '00

Comment

• Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5601
                            • S:t Karins

Originally posted by VilleP View Post
                            Tuohan ei ole mikään merkkiliike, heillä on vaan valtuutettu huolto. Myyjät siellä ei tiedä tuon taivaallista bemareista(kokemusta on toisesta vastaavasta)
                            Joo, ei se merkkarinkaan myyjä ymmärrä höttäsen pölaystä autojen tekniikasta jos sitä aletaan syynäämään. Korjaamopuolen kaveri varmasti ymmärtää (tai siis pitäisi :-)).
                            Käyttis: G26 i4 M60
                            Harraste: F82 M4 täällä: ///M4

ex:t: G31 530e LCI, F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i

Comment

Working...