Announcement

Collapse
No announcement yet.

OEM vai Replica?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    OEM vai Replica?

    Tämä idea tuli tuolta jostain vannetopicista...

    Eli hyväksytkö Bemuusi replica osia tai vanteita vai onko kaiken viimeistä nippeliä ja ruuvia myöten aina oltava orkkisosaa maksoi mitä maksoi? Ja vaikkei oem-osa eroaisi replicasta kuin leiman perusteella niin kumman valitset jos nyt ajatellaan, että replica/tarvikeosa maksaa ~2/3 osaa vähemmän?

    Hieman perusteluja sille miksi valitset sen minkä valitset...

    Itse kyllä hyväksyn replica korinosien ja vanteiden käytön kunhan ne näyttävät orkkisosilta ja laatu on kohtuullinen ja hyvin lähellä oem-osaa. Esim. abs-muoviset m-puskurit (lasikuituiset ovat aivan kauheat). Varaosissa sen sijaan suosin orkkista yleensä tasaisemman ja varmemman laadun takia. Tietysti jos tosiaan on joku varmasti hyväksi todettu ja kehuttu tarvikeosan valmistaja niin ehkäpä sellaisen osaa uskallan käyttää.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    #2
    Replikavanteet sopii hyvin polttokumien kavereiksi tai driftikäyttöön.

    Comment

    • jsa014
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1651
      • Turun Pallivaha

      #3
      Minä en saa erektiota siitä jos tukivarressa on valettuna BMW:n logo, tai vanteessa valettuna BBS. Kunhan osa on laadukas ja kestää sekä toimii kuten ajateltu, tai vanne hyvännäköinen ja muutenkin laadukas (tasapainoinen, kestävä ym).

      Toki jos hintaero on mitätän, niin suosin OEM-kamaa, mutta sepäs harvemmin on näin. E39 juuri pajalla inspection 1:ssä jossa vaihtavat OEM koiranluut, mutta samaan aikaan BBS LeMans replicat tulossa.

      Ajattelen näitä asioita enemmän järjellä kuin tunteella. Jos vanne 1 on valmistettu AlMgSixx1 seoksesta toleranssilla +/- 0.2mm ja vanne 2 AlMgSixx2 seoksesta toleranssilla +/-0.3mm en näe mitään syytä maksaa 3x hintaa saadakseni hyvät rajat reilummin alittavan tuotteen jossa se merkkilogo.

      Onhan tässä samanlainen piirre kuin mammoilla Tupperwarekutsuilla kun toinen kehuu kuinka heille tulee Puustelli-keittiö, ja toinen häpeillen sanoo heidän keittiön olevan Iskusta. Paremminkin sen Iskumamman pitäisi olla ylpeä siitä kun sai samanlaatuisen keittiön 30% halvemmalla.

      EN siis väitä että kaikki replicat ovat OEM-laatua, monet ovat, monet ei.
      Jos raha ei ole rajana, niin tietenkin orkkiskamaa, mutta kun sille on muutakin käyttöä.
      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9041
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by Thuppu View Post
        Varaosissa sen sijaan suosin orkkista yleensä tasaisemman ja varmemman laadun takia. Tietysti jos tosiaan on joku varmasti hyväksi todettu ja kehuttu tarvikeosan valmistaja niin ehkäpä sellaisen osaa uskallan käyttää.
        Mutta mikä on OEM:n ja tarvikeosan ero varaosissa? Voihan alkuperäisen valmistajan osia löytyä varaosapuljuistakin huomattavasti marmoritiskin hintoja halvemmalla. Oli miten oli, tilaan jatkossa varaosat KL-varaosista. Vaikkei aina olekaan aivan sama valmistaja kuin marmoritiskin osissa, laadukkaita merkkiosia myyvät kuitenkin.
        E39 ja E91

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1638

          #5
          Niin no, Marmoritiskillä E61:n tukivarsi taitaa olla 220 euroa ja sama Lemförderin OEM-osa Espoon Fiksukselta 125 euroa (hyvillä alennuksilla).

          Kiinapaska maksaa muutaman kympin vähemmän, joten ei tarvitse hirveästi miettiä.

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Harri G View Post
            Mutta mikä on OEM:n ja tarvikeosan ero varaosissa? Voihan alkuperäisen valmistajan osia löytyä varaosapuljuistakin huomattavasti marmoritiskin hintoja halvemmalla.
            Toki toki, mutta tästä ei aina voi olla varma. Tarvikeosan valmistaja voi vaihdella ja sen mukana laatu.

            Originally posted by MarttiKK View Post
            Niin no, Marmoritiskillä E61:n tukivarsi taitaa olla 220 euroa ja sama Lemförderin OEM-osa Espoon Fiksukselta 125 euroa (hyvillä alennuksilla).

            Kiinapaska maksaa muutaman kympin vähemmän, joten ei tarvitse hirveästi miettiä.
            Tässä siis yksi hyväksi todettu tarvikeosa jota varmaan itsekin uskaltaisin kokeilla.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Soiled
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3216
              • Mystinen Kuopio

              #7
              Vanteissa suosin aitoja tapauksia, koska omissa tarpeissa pitää olla mahdollista oikeasti jopa purkaa ne vanteet ja vaihtaa lippejä tai muuten huoltaa niin en sotkeennu noihin halvempiin valumötiköihin. Tämä siis jos etsii oikeasti purettavaa vannetta.
              Varaosien kannalta sitten menee se halvempikin ja melkolailla viimeisenä tulee kysyttyä marmoritiskiltä muuta kuin sitten sellaisia osia joita ei tarvikkeena löydy, varsinkin kun on pihassa 6kpl noita autoja joista 5kpl enemmän tai vähemmän rakennuksen alaisena joutuu hinta vertailua tekemään.
              Tosin saksasta löytyy originaalia osaa todella hyvin jolloin välttää marmoritiskin, mutta hintaa kertyy kuitenkin.
              Mystinen.Fi @ FB
              IG @tarmohanninen
              http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
              Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
              Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
              Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

              Comment

              • Bouma
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 3108
                • Tampere

                #8
                Vanteet on ihan sama mulle onko replicat vai aidot(sim. bbs). Onhan ne BBS VITUSTI tottakai laadukaammat ja varmasti paremmat ajettavat ja kestävemmät. Mutta käyttöautoon tietenkin omasta mielestäni vähän turhat. Itsellä esim. mökki tie 5km soratietä ja kuinka paljon vähemmän se vituttaa jos kolhit niitä replikoita. Makuasioita nämä ja jollain on rahaa ostaa ne laadukkaammat ja paremmat vanteet.

                OEM varaosissakin säästän valitettavasti. Esim. E39 alatukivarsi ja reaktiotanko KL-Varaosat n.130€ kpl, Motonet n.65€, ei tarvi kahta kertaa miettiä kumman ostaa.
                MB CLS-12 350CGI AMG

                MYSTINEN.FI

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Se on kuitenkin taivahan tosi, että jos puhutaan vanteista, niin OEM vanteen hinta marmoritiskillä ei ole enään missään sfäärissä itse tuotteeseen.

                  Comment

                  • Bouma
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2007
                    • 3108
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Se on kuitenkin taivahan tosi, että jos puhutaan vanteista, niin OEM vanteen hinta marmoritiskillä ei ole enään missään sfäärissä itse tuotteeseen.
                    No mikä kallista ja mikä ei. Esim. M Parallel style 66-> 2100€ 8"+9"x17" Suomen listahinta siis.
                    MB CLS-12 350CGI AMG

                    MYSTINEN.FI

                    Comment

                    • Yltti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2792
                      • Kuopio suamen texas

                      #11
                      Tälläkin foorumilla homma mennyt ihme itkemiseksi originalin->replican->tarvikkeen kesken. Kaiken pitää näyttää vitun hyvälle ja olla vimosen päälle mutta kun ei saa sitten maksaa mitään. Jos ei saa maksaa mitään niin sitten pitää tyytä halpaan ja paskaan(ei kuitenkaan aina poikkeuksiakin on). Tai jos haluaa maksaa huomattavasti enemmän niin rahoilleen yleensä saa vastinetta ( sitten saa sitä alkuperäistä ja leimattua ja aitoa tavaraa.) TAIJJETAAN VAAN OLLA VITUN KÖYHIÄ KOKO PORUKKA!
                      1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                      F10 525d Xdrive comfort sitte
                      Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                      www.rotator.fi

                      Comment

                      • sierra4x4tbo
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 2098
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Tämähän ei nyt taas liity tähän mitenkää, mutta toisaalta liittyy..:think

                        Ihmeteltiin tossa kaverin kanssa pari viikkoo sitten ihmisten lyhytnäköisyyttä.

                        Otetaan esimerkkinä vaikkapa Nokian puhelin, koska niitä on ainakin joskus tehty Suomessa. Kuluttajan pitää saada Nokiansa mahdollisimman halvalla, jos palikka maksaa liikaa ostetaan jonkun toisen merkin puhelin. Samalla Nokian pääkonttorissa tuskaillaan, kun pitäisi saada puhelimen hinta alas myynnin turvaamiseksi. Vaan ei ole mahdollista silloin, kun puhelimet tehdään Suomessa. Tämän seurauksena puhelinten kasaus siirretään Taiwaniin yms. halvan työvoiman valtioon. Kohta halvan puhelimen ostanut kuluttaja ihmettelee/raivoaa, kun Nokia ilmoittaa sulkevansa Suomen matkapuhelin tehtaan.. Syy/seuraus?!?

                        Suomeahan tuo OEM / Replica pähkäily ei koske. Samasta periaatteesta (kaikissa asiossa pitää yrittää säästää viimeiseen senttiin asti ja ostaa sieltä mistä halvimmalla saa huolimatta tuotteen valmistusmaasta) kuitenkin johtuu nämä tehtaiden sulkemiset/työpaikkojen väheneminen Suomessa. Kyllä se ZingZong siellä Taiwanissa kasaa sen Nokian ainakin puolet pienemmillä kustannuksilla kuin Kalle Suomessa.

                        -Timo
                        M535i BiTurbo -85
                        740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                        --=MushroomMotorsport=--
                        --=MaxTuned.com=--

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1638

                          #13
                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Toki toki, mutta tästä ei aina voi olla varma. Tarvikeosan valmistaja voi vaihdella ja sen mukana laatu.


                          Tässä siis yksi hyväksi todettu tarvikeosa jota varmaan itsekin uskaltaisin kokeilla.
                          Lemförderin tukivarsi on sama kuin Marmoritiskiltä ostettava eli eroa alkuperäiseen ei ole kun ne ovat yksi ja sama.

                          Comment

                          • jsa014
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1651
                            • Turun Pallivaha

                            #14
                            Originally posted by MarttiKK View Post
                            Lemförderin tukivarsi on sama kuin Marmoritiskiltä ostettava eli eroa alkuperäiseen ei ole kun ne ovat yksi ja sama.
                            Tästäpä päästäänkin mainiosti aiheeseen liittyvään OT:iin.

                            Eli mikä on OEM? Luulisin (ei varmaa tietoa) että BMW niinkuin muutkin autonvalmistajat suojaa autonsa, eli esim BMW E46:n etutuenta on patentilla suojattu, siten myös esim tukivarsi. Eli sen geometria on BMW:n yksinoikeus.

                            No, kun sitten Lemförder valmistaa BMW:lle sen tukivarren, niin heitähän koskee tuotesuoja, eli he saavat BMW:n piirustusten mukaan tilata valimolta tukivarren, koneistaa/koneistuttaa, koota sen ja toimittaa BMW:n tehtaalle/huoltoverkostoon. Mutta, periaatteessa Lemförder ei saa sitä toimittaa vaikkapa KL-varaosille, vai saako? Koska jos tuotesuojaus menee kuten muualla, niin jotta LF saa toimittaa E46:n tukivarren KL-varaosille, on sen poikettava jotenkin BMW:lle toimitettavista, muuten he rikkovat tuotesuojaa. Eihän siinä tarvita kuin pieni geometriamuutos, mutta kuitenkin. Jolloin vain BMW-huollosta ostettu osa on OEM.

                            Joka tapauksessa BMW-liikkesta sekä esim Motonetistä joskus voi saada osan jossa jopa tuotenumero on sama, joten onko asia kuitenkaan näin :think
                            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                            Comment

                            • p.e.t.e
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 394
                              • Nivala

                              #15
                              Kyllä vanteet, korin ja sisustan osat mieluusti OEM tavaraa! Alustan osissa oon yleensä päätynyt siihen keskivertoon, eli ei halvinta tarviketta, muttei OEM tavaraa, jos hinta on noin kaksinkertainen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎