Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tulli vaatii autoveron lakkauttamista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5151
    • Kuopio

    #46
    Originally posted by K2Ri View Post

    Ja niin kuin todettu, jos bensan hinta nousee, se tarkoittaa että monet muut asiat kuten elintarvikkeiden hinnat nousevat.
    Jännä juttu että koko ajan rahtausta kilpailutetaan, logistiikka parannetaan jne. Ja jopa jotkut tahot mainostavat kuinka suuria säästöjä ovat tehneet näillä toimenpiteillä, mutta samalla kumminkin nostetaan tuotteiden / palveluiden hintoja, joiden hinnat pitäisi tulla alaspäin aikaisemmin mainittujen seikkojen takia.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5151
      • Kuopio

      #47
      Originally posted by reekoon View Post
      Heti kun ihmiset ymmärtävät, ettei missään tämänkaltaisissa muutoksissa ajeta kuluttajan etua, ei tarvitse tällaisia keskusteluja käydä. Kyllä tämänkin ehdoituksen takana on aivan jotain muuta kuin se että saadaan se pertti perus bemarin ostaja onneliseksi kun voi vihdoinkin ostaa sen kymmen vuotta vanhan M5:n.
      Samaa mieltä!

      Olen jo aikaisemmin useammassa vastaavassa keskustelussa maininnut että valtio on ainut voittaja tässä pelissä. Sitä on turha pelätä, että autoilu tulisi halvemmaksi.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #48
        Originally posted by K2Ri View Post
        No mitäs sitten sen vuoden jälkeen tehdään? Mietitään uusia keinoja saada bensan hinta takaisin alas, kun huomataan ettei uudistus ollutkaan oikotie onneen?
        Olitko sinä ajamatta autollasi viime vuonna? Bensanhinta kun oli parhaimmillaan yli tuon 1.5€ maagisen rajan. Kuten sanottua, kaikkia ei voi koskaan miellyttää, eikä ole tarkoituskaan. Mutta mieluummin näkisin maamme autokannan uusiutuvan kuin katsoisin noita 20-30 vuotta vanhoja rotiskoja kulkevan teillämme. Ja nyt en tarkoita niitä 20% hyvin pidettyjä yksilöitä, vaan sitä 80% niistä romuista, jotka roudarinteipin ja uskon voimalla läpäisevät katsastuksen.

        Ja kun puhetta tuli tuosta vuodesta ja mitä sen jälkeen tehdään, niin sehän tarkoitti sitä, että saat ajaa vuoden ILMAISEKSI sillä erotuksella. Jos lasketaan niin, että ajat sen 30tkm vuodessa sillä 8l/100km kulutuksella, niin polttoaineisiin menee vuodessa 1.25€/l hinnalla 3 000€ ja se 0.3€/l korotus tarkoittaa 720€ sen päälle, eli vuodessa kuluu 3 720€ polttoaineisiin. Eli 4 500€:lla ajaa reilut 6 vuotta.

        Jos siis vaihdat autosi uuteen ennen kuin tuo 6 vuotta tulee täyteen, niin olet koko ajan voiton puolella.

        Mitä taas tulee kuljetuspuolen hinnankorotuksiin, niin niitä tullaan näkemään vaikka polttoaineen hinnalle tehtäisiin mitä. Ikävä tosiasia vaan on, että hinnat nousevat koko ajan.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5151
          • Kuopio

          #49
          Nykyisessä tietoyhteiskunnassa olisi mahdollista todella helposti sellainen järjestely, että ennen autoveron lakkauttamista käyttöönotetuissa autoissa olisi nykyisen kaltainen käyttömaksu ja autovero muutoksen jälkeen käyttöön otetuissa se olisi korkeampi.

          Tällöin vanhat autot eivät kokisi niin suurta arvon alentumista ?

          Ja käyttömaksun voisi porrastaa esim. 116i 100e/vuosi ja M5 2000e/vuosi.
          Last edited by jani; 12-05-2009, 18:34.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • Hebbu ///M3
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 1627
            • Dallas

            #50
            No tuokin kehuminen logistiikan toimivuudesta ja hurjista säästöistä toimii silloin kun kaikki menee hyvin, ja moni kilpailuttaa hinnoittelua tuon mukaan. Sitten kun sattuu jotain tulee remonttia, viivytyksiä tai vaikka nyt lama ja vehkeet seisoo ja maksut juoksee niin sitten ollaankin kusessa kun ei pääomaa olekkaan kuin sen verran että juuri ja juuri saatiin edullisempi kuljetus tarjous mitä naapurilla. Sitten huudetaan apua.

            Tuossa oli taannoin juttua että pölli autoille sallittais korotettu maksimi paino, niin tämän kun urakan antajat kuulee niin puottavat heti taksoja, kun saat kerran enemmän kerralla nii ei sulla mee polttoainetta ja aikaa kuutioo kohti enää niin paljoo. Sitten sanot ettet aja niin kyllä joku toinen ajaa...

            Puhuvat ettei metsän omistajan pidä jättää harvennusta muutamasta eurosta motti kiinni, kun hintoja neuvotellaan, nii koitappa saaha ajo taksa neuvottelussa edes muuta sentti lisää niin alakaa nihkeily ja voikun se ja se ajaa sillä hinnalla..

            Oho taisipa tulla OT. mut itketään nyt ku alotinkin.
            Sotkamo Connection

            Comment

            • Kaimann
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1214
              • Karigasniemi

              #51
              Tahtoo vain tuo polttoaineen hinnakorotuksen vaikutus olla syrjäseuduilla monin kertainen esim. helsinkiin nähden. Pk-seudulla vielä onnistuu jotenki julkisia käyttämään niin nou hätä. Mutta tällä lapin laidaoilla kun noita linkkareita ei kulje niin ollaan vähän pakon edessä maksajia. Siksi itse kannatan kovasti helsinkiin ja muihin suuriin kauopunkeihin ruuhkamaksua tai tietulleja. On aivan suunnaton vääryys että muu suomi maksaa enempi kuin helsinki kun helsingissä halutaan vähentää yksityisautoilua.

              Paras vaihtoehto olisi porrastettu käyttömaksu johon vaikuttaa auton/moottorin koko ja vuodessa rullattava kilometrimäärä. Kilometrit voi aina katsastuksen yhteydessä inssi tarkistaa. Ja jos ajat yli ilmoitetun/maksetun kilometri määrän ei vakuutus korvaa penniäkään vahingon sattuessa.
              "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #52
                Originally posted by Kaimann View Post
                Paras vaihtoehto olisi porrastettu käyttömaksu johon vaikuttaa auton/moottorin koko ja vuodessa rullattava kilometrimäärä. Kilometrit voi aina katsastuksen yhteydessä inssi tarkistaa. Ja jos ajat yli ilmoitetun/maksetun kilometri määrän ei vakuutus korvaa penniäkään vahingon sattuessa.
                Ei mutta tuossa on toimiva systeemi
                Last edited by Zoui; 13-05-2009, 11:13.
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • Wiking
                  BTCF Member
                  • Dec 2005
                  • 1647
                  • Laihia

                  #53
                  Originally posted by Zoui View Post
                  Ei mutta tuossa on toimiva systeemi
                  Niin ja mitäs jos käyt autollasi ulkomailla???
                  Ei se inssi sitä nää missä on ajettu?
                  Enkä minäkään tiedä etukäteen tulevia vuoden kilometrejä????:think
                  Nyt
                  BMW 330e g21 M-Sport
                  Ennen
                  BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                  Comment

                  • K2Ri
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1829
                    • London, UK & Germany

                    #54
                    Originally posted by Zoui View Post
                    Ei mutta tuossa on toimiva systeemi
                    Originally posted by Wiking View Post
                    Niin ja mitäs jos käyt autollasi ulkomailla???
                    Ei se inssi sitä nää missä on ajettu?
                    Enkä minäkään tiedä etukäteen tulevia vuoden kilometrejä????:think
                    Täällä Saksassahan on autovakuutukset myöskin kilometripohjaisia.
                    Eli pitää ennakkoon ilmoittaa että ajaa esim. 10tkm vuodessa ja vakuutusmaksut määräytyvät sen mukaan. (Enemmän kilsoja -> enemmän vakuutusmaksuja)
                    Toki jos ilmoitetut kilometrit näyttävät tulevan täyteen ennen kuin vuosi tulee täytyy, voi tuon max km muutoksen hoitaa vaikka puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön.

                    Ja kyllä, on toimiva systeemi!
                    Last edited by K2Ri; 13-05-2009, 12:13. Reason: Hymiöt lisätty!
                    sigpic
                    BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                    Comment

                    • Zoui
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 6350
                      • Tampere

                      #55
                      Originally posted by K2Ri View Post
                      Täällä Saksassahan on autovakuutukset myöskin kilometripohjaisia.
                      Eli pitää ennakkoon ilmoittaa että ajaa esim. 10tkm vuodessa ja vakuutusmaksut määräytyvät sen mukaan. (Enemmän kilsoja -> enemmän vakuutusmaksuja)
                      Toki jos ilmoitetut kilometrit näyttävät tulevan täyteen ennen kuin vuosi tulee täytyy, voi tuon max km muutoksen hoitaa vaikka puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön.

                      Ja kyllä, on toimiva systeemi!
                      Olisi jos vero, eli käyttömaksu ja vakuutus olisi samassa asemassa. No mutta ilmankos ne saksalaiset niitä mittareita sitten pyöritteleekin vanhoista kotteroista.
                      Elämä on pihakivestä.

                      Comment

                      • K2Ri
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1829
                        • London, UK & Germany

                        #56
                        Originally posted by NokiLeka View Post
                        Olitko sinä ajamatta autollasi viime vuonna? Bensanhinta kun oli parhaimmillaan yli tuon 1.5€ maagisen rajan. Kuten sanottua, kaikkia ei voi koskaan miellyttää, eikä ole tarkoituskaan. Mutta mieluummin näkisin maamme autokannan uusiutuvan kuin katsoisin noita 20-30 vuotta vanhoja rotiskoja kulkevan teillämme. Ja nyt en tarkoita niitä 20% hyvin pidettyjä yksilöitä, vaan sitä 80% niistä romuista, jotka roudarinteipin ja uskon voimalla läpäisevät katsastuksen.

                        Ja kun puhetta tuli tuosta vuodesta ja mitä sen jälkeen tehdään, niin sehän tarkoitti sitä, että saat ajaa vuoden ILMAISEKSI sillä erotuksella. Jos lasketaan niin, että ajat sen 30tkm vuodessa sillä 8l/100km kulutuksella, niin polttoaineisiin menee vuodessa 1.25€/l hinnalla 3 000€ ja se 0.3€/l korotus tarkoittaa 720€ sen päälle, eli vuodessa kuluu 3 720€ polttoaineisiin. Eli 4 500€:lla ajaa reilut 6 vuotta.

                        Jos siis vaihdat autosi uuteen ennen kuin tuo 6 vuotta tulee täyteen, niin olet koko ajan voiton puolella.

                        Mitä taas tulee kuljetuspuolen hinnankorotuksiin, niin niitä tullaan näkemään vaikka polttoaineen hinnalle tehtäisiin mitä. Ikävä tosiasia vaan on, että hinnat nousevat koko ajan.
                        Niillä ketkä ajelee tällä hetkellä 20-30v vanhoilla pommeilla ei ole varaa ostaa uutta autoa, vaikka niiden hintaa pudotettaisiin 50%, koska se ei muuta tosiasiaa että autoilu on edelleen kallista.

                        Kaikkien näitten laskelmien mukaan siis tuo muutos tekisi autoilun halvemmaksi "koko Suomen kansalle". -> Uskokoon ken tahtoo.
                        Onhan noita esimerkkejä vaikka kuinka paljon kun luvataan yhtä ja toteutetaan toista. Jotenkin ei ihan ensimmäisenä tulisi itellä mieleen että sellaista lypsylehmää kuin yksityisautoilu alettaisiin muuttamaan nyt (eikä tulevaisuudessakaan) edullisempaan suuntaan.
                        Päinvastoin, niin kuin todettu: Hinnat nousevat koko ajan.
                        sigpic
                        BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                        Comment

                        • K2Ri
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 1829
                          • London, UK & Germany

                          #57
                          Originally posted by Zoui View Post
                          Olisi jos vero, eli käyttömaksu ja vakuutus olisi samassa asemassa. No mutta ilmankos ne saksalaiset niitä mittareita sitten pyöritteleekin vanhoista kotteroista.
                          Käyttömaksu menee täälläpäin moottorin koon, päästöjen ja auton iän mukaan.
                          Itse mm. maksan luokkaa 1000eur/vuodessa käyttöveroa '01 M3:sta, kaverilla on '97 740 ja käyttöveroa muistaakseni 1500eur/vuodessa.
                          sigpic
                          BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                          Comment

                          • Zoui
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 6350
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by K2Ri View Post
                            Käyttömaksu menee täälläpäin moottorin koon, päästöjen ja auton iän mukaan.
                            Itse mm. maksan luokkaa 1000eur/vuodessa käyttöveroa '01 M3:sta, kaverilla on '97 740 ja käyttöveroa muistaakseni 1500eur/vuodessa.
                            Juu niin menee, sen takia mainitsin esitettyä ideaa huonoksi ja ei toimivaksi, koska topikissa ehdotettiin "käyttömaksun maksamista ajomäärän mukaan" ja vielä että katsastusmies sen tarkistelisi kait sitten auton matkamittarista.

                            Ne on ne puurot ja vellit
                            Elämä on pihakivestä.

                            Comment

                            • K2Ri
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1829
                              • London, UK & Germany

                              #59
                              Originally posted by Zoui View Post
                              Juu niin menee, sen takia mainitsin esitettyä ideaa huonoksi ja ei toimivaksi, koska topikissa ehdotettiin "käyttömaksun maksamista ajomäärän mukaan" ja vielä että katsastusmies sen tarkistelisi kait sitten auton matkamittarista.

                              Ne on ne puurot ja vellit
                              Joo, aivan. Sorry puuroista! Tarkoitus oli lähinnä yleisesti kertoa miten homma muuallapäin hoidetaan - käyttömaksujen perusteet ja suuruusluokat, sekä käytäntönä tuo ennakkoon ilmoitettavien kilometrien "vaikea" toteutus.

                              Ei ollut siis tarkoitus tarttua pelkästään noihin sun kommentteihin.. Olen kyllä ehdottoman samaa mieltä että käyttömaksujen yhteydessä tuo olisi kaikkea muuta kuin "se paras vaihtoehto". (Lisäsin selkeydeksi hymiöt tuohon ekaan postaukseeni )
                              Last edited by K2Ri; 13-05-2009, 12:18.
                              sigpic
                              BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                              Comment

                              • Convertible
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2003
                                • 2638
                                • Turku

                                #60
                                Originally posted by K2Ri View Post
                                Käyttömaksu menee täälläpäin moottorin koon, päästöjen ja auton iän mukaan.
                                Itse mm. maksan luokkaa 1000eur/vuodessa käyttöveroa '01 M3:sta, kaverilla on '97 740 ja käyttöveroa muistaakseni 1500eur/vuodessa.
                                Niin, voi kamala jos suomessa 500 eurolla saataisiin koko autovero pois polttoaineveroihin koskematta. Nykyisin makseataan se 100euroa käyttömaksua, eli 400 euroa lisää ja vero pois.
                                F25 X3 35d
                                E87 118i
                                E46 330ti
                                E46 M3
                                E30 M3
                                E30 M3 Convertible
                                Z3 Roadster

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎