Announcement
Collapse
No announcement yet.
Puuttuvien lisävarusteiden arvo?
Collapse
X
-
[QUOTE=SubZir;1667419]Originally posted by jake2710 View Post
Nuo kuhmut on asia erikseen. Niistähän ei mitään hyvitystä saakkaan, se on selvä,
mutta jos tuote poikkeaa ominaisuuksiltaan myyti-ilmoituksessa ilmoitetusta, on kyseessä virheellinen tuote.
Näin lukee ihan kuluttajansuojalaissa.
ja kuluttajansuojahan on juurikin kuluttajaa puolustamassa.
Kyllä neuvoja oli sitä mieltä että tämä on selvä tapaus.
Onnea vaan....
Comment
-
-
[QUOTE=jake2710;1668180]Originally posted by SubZir View Post
Onnea vaan....Originally posted by SubZir View Post
Nämä varusteet puuttuivat:
-Harman Kardon hifit
-Sadetunnistin
-Hälyt
-Penkinlämmittimet
Tässähän on todella hyvät varusteet jäänyt uupumaan!
Omassa E46:ssa nuo oli (paitsi häly), enkä seuraavaa olisi ilman ostanut.
Eikä ole ihme että haluaa "kuluttajansuojan" kautta asiaa hoitaa, kun se on varmasti autoliikkeen puolella.
Itsellä meni joskus uuden auton kauppa Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, kun uudessa autossa oli puskurissa muutama "kuhmu", joita ei huomattu ostohetkellä, vaan vasta ensimmäisessä pesussa.
Jotain mahdollisuuksia olisi ollut pärjätä, jos autokaupassa ostohetkellä olisi mukana ollut asiantuntija...
Yritä hoitaa jotain muuta kautta, jos haluat voittaa.
Pitäisi lukea tarkemmin
Käytetyisä autoissa lommoista on turha valittaa, mutta uudessa asia on aivan eri.
Comment
-
-
[QUOTE=SubZir;1668198][QUOTE=jake2710;1668180]
Originally posted by jake2710 View Post
Ai tässä oli kysymys uudesta autosta.
Pitäisi lukea tarkemmin
Käytetyisä autoissa lommoista on turha valittaa, mutta uudessa asia on aivan eri.
Kyllä uusi auto, joka oli peruutettu johonkin tai joku oli ajanut päin, jonka seurauksena puskurin kiinnikkeet olivat painuneet ulospäin, eli ei lommoja vaan kuhmuja.
Kyllähän uusiia autoihin tulee kolhuja kuljetuksissa silloin tällöin, mutta ne pitäisi hoitaa kuntoon. Tässä oli vaan maalattu puskuri uudelleen (aivan matta pinta), eikä kuhmuista välitetty mitään.
Kuluttajaneuvoja olikin samaa mieltä, uusi puskuri maaleineen tai rahakorvaus.
Riitalautakunta antoi ymmärtää, että on turha jatkaa jollei kaupantekohetkellä mukana ollut asiantuntijaa...
Comment
-
-
Voisikohan autoliike pyytää vastaavasti jälkeenpäin huomatuista lisävarusteista lisähintaa koska oli hinnoitellut auton siis väärin ja asiakas ostanut sen alihinnalla?
Olisi siinä asiakas ihmeissään kun vaatimukset asiasta esitettäisiin ja jos ei suostu maksamaan korvausta niin ko. varusteet pois tai perutaan kauppa.
Veikkaan että asiakas sanoisi, ettei se käy koska olisihan autoliikkeen pitänyt auto ennen myyntiä kunnolla tutkia ja varusteet tietää ja kauppa on kauppa.
No, kyseessä teoreettinen heitto mutta kuitenkin.
Perussääntönä, kannattaa tutkia ennen kauppaa ne autot ja niiden varusteet niin ei joudu kumpikaan kaupan osapuoli ikävään tilanteeseen.
Comment
-
-
Jos auto on vuosimallia 2003 eli 6 vuotta vanha, voisi maalaisjärjellä olettaa, että em. varusteiden tämänhetkinen arvo on lisävarusteiden arvo uutena suhteessa auton arvon alenemiseen tähän päivään asti.
Auto ollut uutena 55000-60000EUR
Auton arvo nyt ~20000EUR
Eli varusteilla olisi tänä päivänä arvoa about 30-35% siitä mitä ne ovat uutena siihen autoon maksaneet.
Jos varusteiden arvo on uutena ollut luokkaa 2000EUR, on kohtuullinen korvaus puuttuvista varusteista noin 600-700EUR.
Toki voit vaatia autoliikkeeltä varusteiden täyttä hintaa, tai vaikka bonuksena etelänmatkaa kaikilla höysteillä, mutta todennäköisesti oikeusasteet määrittelevät nuo lisävarusteet juurikin edellä mainitulla tavalla.
Kannattaa myös pitää huoli, että on riittävä vakuutusturva jos oikeusasteisiin tarvitsee lähteä, useimmiten ne korvaavat vain 8-9k€ asti ja kuten vähän aikaa sitten luimme, oli erään oikeustaistelijan oikeuskulut Bmw E36 compact casessa luokkaa reilut 30k€.
Itse suosittelisin neuvottelemista autoliikkeen kanssa, jos 19" vanne-/rengaspaketin saa puoleen hintaan on korvaus mielestäni kohdallaan.
Comment
-
-
Tää nyt menee aiheen ohi täysin mutta ihmetyttää ettei ennen ostoa varmista varusteita ja muita ominaisuuksia (jos ne kuitenkin sen verran kiinnostaa että oston jälkeen tutkii. Tällöinhän on "myöhäistä").
Sadetunnistimen olemassaolo tai ehjyys on niinkin vaativaa todeta että nakkaa ämpärillisen vettä tuulilasiin , vaikkei sitä kotelossa olevaa räkäklimppiä tunnistaisikaan.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostTää nyt menee aiheen ohi täysin mutta ihmetyttää ettei ennen ostoa varmista varusteita ja muita ominaisuuksia (jos ne kuitenkin sen verran kiinnostaa että oston jälkeen tutkii. Tällöinhän on "myöhäistä").
Sadetunnistimen olemassaolo tai ehjyys on niinkin vaativaa todeta että nakkaa ämpärillisen vettä tuulilasiin , vaikkei sitä kotelossa olevaa räkäklimppiä tunnistaisikaan.
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostTää nyt menee aiheen ohi täysin mutta ihmetyttää ettei ennen ostoa varmista varusteita ja muita ominaisuuksia (jos ne kuitenkin sen verran kiinnostaa että oston jälkeen tutkii. Tällöinhän on "myöhäistä").
Sadetunnistimen olemassaolo tai ehjyys on niinkin vaativaa todeta että nakkaa ämpärillisen vettä tuulilasiin , vaikkei sitä kotelossa olevaa räkäklimppiä tunnistaisikaan.
Mielestäni kuitenkin threadin aiheena olevat puuttuvat lisävarusteet ovat yleisesti ns. hinnoittemattomia lisävarusteita käytetyissä autoissa. Tärkeimmät lisävarusteet, kuten ilmastoinnit, nahkasisustat, navigaattorit, webastot, monitoimiratit yms. taasen vaikuttavat jo hintaan.
Jos itse hinnoittelen tietyn ikäisen ja ajomääräisen auton niin suurin hintaan vaikuttava tekijä on sen yleiskunto. Sen jälkeen tärkeimmät lisävarusteet nostavat hintaa, oli siinä sitten sadetunnistin/penkinlämmitys/hifi/häly etc.
Esim. Tulli hinnoittelee käytetyt autot vuosimallin ja kilometrien mukaan kunnosta ja varusteista riippumatta, mikä on aika "raaka" systeemi.
Mutta jos ostaa auton ja on saanut hintaa koeajon ja tarkastuksiin jälkeen vielä tingittyä niin mielestäni ei ole reilua myyjää kohtaan vaatia lisähinnanalennusta puuttuvista lisävarusteista joista myyjäkään ei tiennyt.
Eriasia tietenkin on jos myyjä olisi tietoisesti lisännyt myynti-ilmoitukseen lisävarusteita ja tavoitellut siten autosta lisähintaa. Vaikea uskoa että ainakaan mikään autoliike noin tekisi.
Mutta maailmassa on yli 6 miljardia erilaista tarinaa ja hyvä niin...Last edited by soldia; 15-06-2009, 23:15.
Comment
-
-
Originally posted by soldia View PostNiin kuin varmaan tiedät (?), sadetunnistin erottuu tuulilasin sisäpuolella olevasta tunnistin-yksiköstä joka näkyy kämmenen kokoisena mustana kohtana myös ulkopuolelle taustapeilin kohdalla varsin selvästi.
Mielestäni kuitenkin threadin aiheena olevat puuttuvat lisävarusteet ovat yleisesti ns. hinnoittemattomia lisävarusteita käytetyissä jotka autossa on tai ei. Tärkeimmät lisävarusteet, kuten ilmastoinnit, nahkasisustat, navigaattorit, webastot, monitoimiratit yms. taasen vaikuttavat hintaan selvästi.
Jos itse hinnoittelen tietyn ikäisen ja ajomääräisen auton niin suurin hintaan vaikuttava tekijä on sen yleiskunto. Sen jälkeen tärkeimmät lisävarusteet nostavat hintaa, oli siinä sitten sadetunnistin/penkinlämmitys/hifi/häly etc.
Esim. Tulli hinnoittelee käytetyt autot vuosimallin ja kilometrien mukaan kunnosta ja varusteista riippumatta, mikä on aika "raaka" systeemi.
Mutta jos ostaa auton ja on saanut hintaa koeajon ja tarkastuksiin jälkeen vielä tingittyä niin mielestäni ei ole reilua myyjää kohtaan vaatia lisähinnanalennusta puuttuvista lisävarusteista joista myyjäkään ei tiennyt.
Eriasia tietenkin on jos myyjä olisi tietoisesti lisännyt myynti-ilmoitukseen lisävarusteita ja tavoitellut siten autosta lisähintaa. Vaikea uskoa että kukaan autoliike noin tekisi.
Mutta maailmassa on yli 6 miljardia erilaista tarinaa ja hyvä niin...
-Sadetunnistin
-Hälyt
-Penkinlämmittimet
Täytyy siinä nyt vallan tampio autokauppias/myyjä olla joka ei noita noteeraa.
Ja mitä tekemistä tullin touhuilla on tämän suhteen?
Kun minä olen vaihtoautoa liikkeeseen kiikuttanut, niin auta armias, jos jotain on puuttunut mistä on ollut puhe. Kyllä kaikki tiedetään ja muistetaan. Kauppaa helpottaakseen on vaan kiva joskus olla muistamatta jotain. Ts. toivotaan, että se poka on se uuvatti, joka ei kaikkea huomaa, ja saadaanhan "henkselimallin" ilmolla väkeä paikalle helpommin. Selitellään sitten, jos joku huomaa jotain puuttuvan. Silti "saalis" on tontilla ja puhumalla pikku varustepuutokset saadaan toisinaan näyttämään tois´arvoisilta pikkujutuilta. IMHOE70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
-
Originally posted by soldia View PostNiin kuin varmaan tiedät (?), sadetunnistin erottuu tuulilasin sisäpuolella olevasta tunnistin-yksiköstä joka näkyy kämmenen kokoisena mustana kohtana myös ulkopuolelle taustapeilin kohdalla varsin selvästi.
Mielestäni kuitenkin threadin aiheena olevat puuttuvat lisävarusteet ovat yleisesti ns. hinnoittemattomia lisävarusteita käytetyissä autoissa. Tärkeimmät lisävarusteet, kuten ilmastoinnit, nahkasisustat, navigaattorit, webastot, monitoimiratit yms. taasen vaikuttavat jo hintaan.
Eriasia tietenkin on jos myyjä olisi tietoisesti lisännyt myynti-ilmoitukseen lisävarusteita ja tavoitellut siten autosta lisähintaa. Vaikea uskoa että ainakaan mikään autoliike noin tekisi.
Mutta maailmassa on yli 6 miljardia erilaista tarinaa ja hyvä niin...
Autoliikkeen johtaja oli reissunpäällä, mutta sovimme että keskiviikkona selvitämme asian.
Autosta en alennusta saanut, koska minulla oli vaihtoauto. Eli seikka mistä tingattiin oli vaihtoautosta tuleva hyvitys.
Tosiaan niinkuin tuossa olen jo sanonutkin, en niin paljoa ole perehtynyt autoiluun, että tunnistaisin sadetunnistimen jos sellaisen näkisin.
Samoin uskoin hälyjen olevan suoraan ajotietokoneessa.
penkinlämmittimet olisin voinut huomata, sitä vaan on tottunut pitämään niitä itsetään selvyytenä.
Harman kardonin hifeistäkään en tiennyt ennen kuin käyttöohjekirjaa selatessani huomasin, että jos hifit löytyy, on kojelaudassa niille painike.
No nyt tiedän kaiken tämän, ja seuraavaa autoa ostaessani osaan olla viisaampi.
Comment
-
-
Originally posted by TFV View PostHarman Kardon hifit
-Sadetunnistin
-Hälyt
-Penkinlämmittimet
Täytyy siinä nyt vallan tampio autokauppias/myyjä olla joka ei noita noteeraa.
Ja mitä tekemistä tullin touhuilla on tämän suhteen?
Kun minä olen vaihtoautoa liikkeeseen kiikuttanut, niin auta armias, jos jotain on puuttunut mistä on ollut puhe. Kyllä kaikki tiedetään ja muistetaan. Kauppaa helpottaakseen on vaan kiva joskus olla muistamatta jotain. Ts. toivotaan, että se poka on se uuvatti, joka ei kaikkea huomaa, ja saadaanhan "henkselimallin" ilmolla väkeä paikalle helpommin. Selitellään sitten, jos joku huomaa jotain puuttuvan. Silti "saalis" on tontilla ja puhumalla pikku varustepuutokset saadaan toisinaan näyttämään tois´arvoisilta pikkujutuilta. IMHO
Kokemuksesi autokaupoista selittää paljon. Kiitos niistä.Last edited by soldia; 16-06-2009, 00:51.
Comment
-
-
Minusta ammattitaitoinen automyyjä huomaa välittömästi auton varustetason. Minä olen nuori pojankloppi, vasta 48v ja olen tehnyt autokauppaakin työkseni. Olen edelleen sitä mieltä, että jos olisin aikanaan saanut "pokan" paikalle, hän myös olisi poistunut hänelle tarjoamallani kulkupelillä. Aina voidaan kehua varusteilla, ja jos kauppa jäisi siitä kiinni, niin peli merkkihuoltoon ja varustetaso kohdalleen. Eikä juureksia.E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
-
Originally posted by TFV View PostMinusta ammattitaitoinen automyyjä huomaa välittömästi auton varustetason. Minä olen nuori pojankloppi, vasta 48v ja olen tehnyt autokauppaakin työkseni. Olen edelleen sitä mieltä, että jos olisin aikanaan saanut "pokan" paikalle, hän myös olisi poistunut hänelle tarjoamallani kulkupelillä. Aina voidaan kehua varusteilla, ja jos kauppa jäisi siitä kiinni, niin peli merkkihuoltoon ja varustetaso kohdalleen. Eikä juureksia.
Mitään siitä huomioimatta tai siihen lisäämättä? Justjoo... Ihminen on erehtymätön.
Uusien suomi-autojen myymisessä oli kai joskus ennen raskasta neuvotella lisävarusteista? Lohkolämmittimestä, sisäpistokkeella tai ilman...Last edited by soldia; 16-06-2009, 01:23.
Comment
-
Comment