Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turisti ekaa bemaria ostamassa (E39, 525d -03)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jubelius
    Newbiemmer
    • Aug 2009
    • 27
    • Espoo

    Turisti ekaa bemaria ostamassa (E39, 525d -03)

    Eli, eli...

    olen iskenyt silmäni BMW 525d touring malliin, auto on vuosimallia -03 kilsoja on mittarissa 150tkm. Kone diesel, laatikko manuaali. Auto on saksan tuliainen.

    Sen verran olen foorumilta searhicilla katsonut että ongelmia autoissa on:

    1. Huohotin ongelmat (tähän on mielenterveydelle paras ratkaisu asennuttaa bmw:n oma talvihuohotin sarja eristeineen ja erillisine lämmityksineen).

    2. Rikkoutuvat imusarjan läpät (jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin 525:ssä ei ole moisia läppiä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=157193 ) - Tästä haluaisin olla erityisen varma, sillä vika on saatanan kallis jos sattuu osumaan omalle kohtaa.

    3. Turbo (näitä saattaa mennä, mutta hinta on vaan 1500€ ja tuskin näitä nyt kahta menee 100tkm sisällä)

    Onko mulla jotain muuta johon tulisi varautua? Kuluvia alustan osia saattaa mennä mutta missäpä autossa ei menisi? Etenkin toi läpättömän imusarjan varmistaminen on tärkeä tietö hankintaa silmälläpitäen.

    Entäs sitten talvi? Pitäisikö laitteeseen asentaa lohkolämmitin ja saako semmoisen tähän? Entä webasto? Miten muuten vermeen talvikäyttäytymisen laita on?

    Kaikki muutkin kommentit ja ohjeet hankintaa silmälläpitäen ovat tervetulleita.


    --
    Jubelius
    Last edited by Jubelius; 16-08-2009, 01:38.
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    1. En tiedä onko huohotin varsinainen ongelmapesäke näissä M57 koneissa..? Vanhan huopaerottimen kannattaa kuitenkin vaihtaa uudempaan vortex öljyerottimeen. Osa kustantaa alle 30e.

    2. Käsittääkseni läpät löytyy tästäkin. Kone lähes identtinen 530d kanssa. Helppo itse poistaa jos vaan ruuvari pysyy kädessä. Kustannus jos itse tekee alle 5e muutamasta peltiruuvista jolla tukitaan läppäakselien reiät + hieman tiivisteliimaa väliin...

    3. Ahdin tuskin vielä menee hetkeen. Todennäköisesti ainakin 100tkm huoletonta ajoa tältä osalta...

    Lohkolämppäriä ei taida saada tähän koneeseen, ainoastaan tehottoman säteilylämppärin tai letkulämmittimen. Webasto olis ehdoton ja sen kaveriksi kiinteä akkulaturi tolppapistokkeella. En kyllä osaa sanoa miten kone lämpenee talvella ilman Weban apua kun yleensä näissä 530d:ssä on Weba vakiona ja se tosiaan käynnistyy automaattisesti alle 3 asteen lämpötiloissa kun koneen käynnistää ja näin auttaa koneen lämpenemistä joka on mielestäni lähes yhtä nopeaa talvella kuin kesälläkin...
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • MMM525
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 117
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by Jubelius View Post
      Eli, eli...

      olen iskenyt silmäni BMW 525d touring malliin, auto on vuosimallia -03 kilsoja on mittarissa 150tkm. Kone diesel, laatikko manuaali. Auto on saksan tuliainen.

      Sen verran olen foorumilta searhicilla katsonut että ongelmia autoissa on:

      1. Huohotin ongelmat (tähän on mielenterveydelle paras ratkaisu asennuttaa bmw:n oma talvihuohotin sarja eristeineen ja erillisine lämmityksineen).

      2. Rikkoutuvat imusarjan läpät (jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin 525:ssä ei ole moisia läppiä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=157193 ) - Tästä haluaisin olla erityisen varma, sillä vika on saatanan kallis jos sattuu osumaan omalle kohtaa.

      3. Turbo (näitä saattaa mennä, mutta hinta on vaan 1500€ ja tuskin näitä nyt kahta menee 100tkm sisällä)

      Onko mulla jotain muuta johon tulisi varautua? Kuluvia alustan osia saattaa mennä mutta missäpä autossa ei menisi? Etenkin toi läpättömän imusarjan varmistaminen on tärkeä tietö hankintaa silmälläpitäen.

      Entäs sitten talvi? Pitäisikö laitteeseen asentaa lohkolämmitin ja saako semmoisen tähän? Entä webasto? Miten muuten vermeen talvikäyttäytymisen laita on?

      Kaikki muutkin kommentit ja ohjeet hankintaa silmälläpitäen ovat tervetulleita.


      --
      Jubelius
      M57 koneissa joissa manuaalivaihteet ei ole läppiä. Omasta 525d automaattivaihteisesta poistin läpät kesällä.

      Webasto on tietääkseni vakiona E39:ssä joissa M57 koneet, tosin se käynnistyy vain kun moottori on käynnissä. Sen saa lisäasennussarjalla seisontalämmityskäyttöön. Tai pelkällä ohjelmoinnillakin voisi toimia, BMW liike ei kuitenkaan tee pelkkää ohjelmointia ilman lisäosia. Jos tossa autossa ei ole Navia, niin en tiedä miten Webaston ohjaus käytännössä tapahtuu, muuten se onnistuu Navista.

      Huohottimen lämpövastuksen ajattelin asentaa nyt syksyllä. Näillä ohjeilla: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/bmw-projects.htm

      Kannattaa myös vaihtaa huohottimen öljynerotin. Ohjeet löytyy samoilta sivuilta.

      Hehkut ovat vaihdettu kerran, eikä sen jälkeen ole ollut mitään käynnistysvaikeuksia kovillakaan pakkasilla.
      BMW F11 530dA touring -11 Havanna
      BMW E39 525dA touring -02 Toledo

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by MMM525 View Post
        M57 koneissa joissa manuaalivaihteet ei ole läppiä. Omasta 525d automaattivaihteisesta poistin läpät kesällä.
        Jep, näin se oli. Eli M57N koneissa vasta tulee läpät manuaalin yhteyteen. http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...0&postcount=26
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • jsr85
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1375
          • Oulainen

          #5
          Originally posted by MMM525 View Post
          Webasto on tietääkseni vakiona E39:ssä joissa M57 koneet, tosin se käynnistyy vain kun moottori on käynnissä. Sen saa lisäasennussarjalla seisontalämmityskäyttöön. Tai pelkällä ohjelmoinnillakin voisi toimia, BMW liike ei kuitenkaan tee pelkkää ohjelmointia ilman lisäosia. Jos tossa autossa ei ole Navia, niin en tiedä miten Webaston ohjaus käytännössä tapahtuu, muuten se onnistuu Navista.
          Mikäli autossa ei ole navia, webaston ohjaus tulee zeit1 ja zeit2 paikalle. Kyllä meilläpäin ainakin bmw huolto koodaa webaston, ja tekeepä viel kaikki muutkin haluttavat koodaukset n.60€ hintaan. Foorumilta ostin muistaakseni MakeH nimimerkiltä GSM-ohjauksen omaan. Ei viitsis enää ajaa autolla missä ei ole webastoa.

          -Janne
          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

          Comment

          • MMM525
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 117
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by jsr85 View Post
            Mikäli autossa ei ole navia, webaston ohjaus tulee zeit1 ja zeit2 paikalle. Kyllä meilläpäin ainakin bmw huolto koodaa webaston, ja tekeepä viel kaikki muutkin haluttavat koodaukset n.60€ hintaan. Foorumilta ostin muistaakseni MakeH nimimerkiltä GSM-ohjauksen omaan. Ei viitsis enää ajaa autolla missä ei ole webastoa.

            -Janne
            Osat joka mulle laitettiin oli 8230 0 137540 INSTALL.KIT, INDEPENDENT HEATER. Osa maksoi n. 60€ ja työ n. 180€.

            Kai tolla jotain virkaa on?
            Last edited by MMM525; 24-06-2014, 22:41.
            BMW F11 530dA touring -11 Havanna
            BMW E39 525dA touring -02 Toledo

            Comment

            • Jubelius
              Newbiemmer
              • Aug 2009
              • 27
              • Espoo

              #7
              Kiitokset jo kaikille vastanneille. Niistä heräsi muutama kysymys...

              Originally posted by MMM525 View Post
              Osat joka mulle laitettiin oli 8230 0 137540 INSTALL.KIT, INDEPENDENT HEATER. Osa maksoi n. 60€ ja työ n. 180€.

              Kai tolla jotain virkaa on?
              öö, onko toi nyt sitten lohkolämmitin? vai webasto? oon jotenkin ymmärtänyt että saksasta ostetuissa olisi webasto vakiona.

              Noista zeit 1&2 jutuista en tiedä, mutta navi autossa olisi.

              ainiin, mitä piti kysästä, paljos vetokoukun lisäys maksaa tähän?
              (en osta mieluusti sellaista jossa on, koska silloin ei tiedä millainen vetojuhta auto on ollut)

              entäs onko tarvetta sisätilan pistokkeelle ja lämppärille talvella? ja jos on niin paljon asennus maksaisi?

              entäs paljon semmoinen gsm ohjattu webasto maksaisi?
              Last edited by Jubelius; 16-08-2009, 11:02.

              Comment

              • jsr85
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1375
                • Oulainen

                #8
                Originally posted by MMM525 View Post
                Osat joka mulle laitettiin oli 8230 0 137540 INSTALL.KIT, INDEPENDENT HEATER. Osa maksoi n. 60€ ja työ n. 180€.

                Kai tolla jotain virkaa on?
                Joo, näitä webastojahan on muistaakseni ollut ilman kiertovesipumppua. Olisiko sulle laitettu kiertovesi pumppu joka minulla oli jo vakiona. Ilman tuota pumppua webastoa on vähän huono käyttää esilämmittimenä.

                -Janne
                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                Comment

                • MMM525
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 117
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by jsr85 View Post
                  Joo, näitä webastojahan on muistaakseni ollut ilman kiertovesipumppua. Olisiko sulle laitettu kiertovesi pumppu joka minulla oli jo vakiona. Ilman tuota pumppua webastoa on vähän huono käyttää esilämmittimenä.

                  -Janne
                  ETK:n mukaan vesipumppu olisi osa Webastoa, mutta silti liikkeessä sanoivat että installation kit pitää asentaa.

                  Täällä on asiasta keskusteltu aikaisemmin:
                  BMW F11 530dA touring -11 Havanna
                  BMW E39 525dA touring -02 Toledo

                  Comment

                  • Jubelius
                    Newbiemmer
                    • Aug 2009
                    • 27
                    • Espoo

                    #10
                    Jatketaan nyt sitten tähän vanhaan postaukseen... Eli nyt on koeajossa
                    525d farkku vuodelta 03. Seuraavat asiat herättää allekirjoittaneessa epätietoisuutta:

                    - Eilen ajoin pitkän lenkin (100km) ja ajon jälkeen huomasin että auton
                    alta valui vettä. Valumakohta oli keskellä autoa (takaapäin katsottuna) ja sivusta katsottuna noin kaasupolkimen kohdalla/ aivan moottirin takaosassa. Onkohan kyseessä ilmastointilaitteen kondessivettä? Vesi ei haissut eikä vaikuttanut muulta kuin vedeltä (ei oljyä, glygoolia tms.) . Ilmastointi oli säädetty noin 22-23 aseteeseen ja ulkolämpötila oli auton mittarin mukaan n 18.

                    - Tein lenkin aikana pari taukoa ja mielestäni autosta haisi pysähtymisen jälkeen aivan kevyt hönkäys naftaa? sisätiloissa ei havaintoa moisesta. ainoastaan heti pysähdyksen jälkeen oven avattua voi aavistuksen verran haistaa naftaa- Normaalia vai ei?

                    - koneen sammuttamisen jälkeen autosta kuuluu aivan hiljainen ulina hetken (3-10sekuntia), kuin joku turbiini tai moottori pyörisi vielä hetken hiljaisella äänellä ennen kuin sammuu. Tuleekö ääni turbosta, ilmastoinnista? Onko normaalia?

                    - turbo tuntuu potkaisevan vasta kunnolla noin 2500kierroksen kohdalla. Esim kakkosella kiihdytys on erityisen pirteää juuri välillä 2500-4500 kierrosta. Kuulostaako ko. auton normaaliominaisuudelta?

                    Autolla ajettu noin 150tkm. Mukava peli ajaa, riittävän hiljainen, ei kolise, ei pauku ja kulkee vakaasti. Tehoakin vaikuttaa olevan riittävästi allekirjoittaneen tarpeisiin.
                    Last edited by Jubelius; 06-09-2009, 12:31.

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8971
                      • Kellokoski

                      #11
                      Ilmastoinnin kondenssivesi valuu juuri vaihdelaatikon kohdilta eli ei syytä huoleen. Myös ilmastoinnin flekti voi huutaa pari sekuntia, tosin voi se kuulua muualtakin.
                      Onko linkkiä laittaa myynti-ilmoitukseen?
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Jubelius
                        Newbiemmer
                        • Aug 2009
                        • 27
                        • Espoo

                        #12
                        Ei ole linkkiä myynti-ilmoitukseen, kun auto ei ole myynnissä julkisesti (vielä). Ääni ei kyllä oiken flektiltä kuulosta.

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8971
                          • Kellokoski

                          #13
                          Originally posted by Jubelius View Post
                          Ei ole linkkiä myynti-ilmoitukseen, kun auto ei ole myynnissä julkisesti (vielä). Ääni ei kyllä oiken flektiltä kuulosta.
                          Paha lähteä arvailemaan. Myös ilmastointi pitää pientä hurinaa kun menee valmiustilaan.
                          Hintapolitiikasta sen verran että tuon pitäisi olla vastaavan ikäistä 530d:tä jonkin verran edullisempi :think
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • pmv
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 2032
                            • tornio

                            #14
                            Ainaki oma 530d tuhisee ja puhkuu sammuttamisen jälkeen omiaan. En ole siihen logiikkaan päässyt kiinni, mutta jos webasto ei jää päälle huutamaan akun loppumiseen asti, niin ei siinä ole huolta.

                            Naftan ei kuuluisi haista. Voi siellä olla joku letkuliitin huonona ja se noppasee. Tällaista on jouduttu korjaamaan. Ei kylläkään mitään tyyristä, mutta ei kuulu oikeen tyyliin.

                            Tuohon turbon potkaisuun en osaa sanoa 525d:n osalta mitään, tuntuisi että sen pitäisi herätä henkiin alta 2000 r/min.

                            Comment

                            • Jubelius
                              Newbiemmer
                              • Aug 2009
                              • 27
                              • Espoo

                              #15
                              en enää tiedä naftan hajusta, ehkä haisee, ehkä ei - sen verran laimea oli tuulahdus. Tuskin mitään vakavaa. Konehuone ainakin vaikuttaa täysin puhtaalta, eikä haise naftalle.

                              Sammutuksen jälkeinen ääni lienee normaalia.

                              Ton turbon käytöksen ihmettely johtuu varmaan siitä etten vaan muista millaista on ajaa manuaalilla, automaatilla näitä vaihteenvaihtojohan ei sen enempää ajattele.

                              Oiskohan kellään ehdotuksia missä paikassa vois tarkistaa kilsat varmuuden vuoksi(pk-seutu)? avaimesta ilmeisesti voi tarkistaa? mistäs muualta?
                              Last edited by Jubelius; 06-09-2009, 20:54.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎