Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d vs Audi A6 lunastukseen??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vilho
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 34
    • Joutseno

    #46
    Originally posted by kolariauto View Post
    Off topic, saako udella mihin survasit?
    Toisen auton persiiseen kun teki äkkijarrutuksen.

    Comment

    • Paheksu
      Bimmer Rookie
      • Aug 2005
      • 96
      • Kerava

      #47
      Originally posted by Wgs View Post
      Varmasti tekee. Mutta itse kun asun napapiirin kylmemmällä puolella ja tulee paljon pimeällä/liukkaalla ajettua, on täällä "pakko" pitää periaatetta; poroa pienempää ei väistetä. Täällä kuitenkin poroja ja hirviä paljon on. Varsinkin talvella tiet ovat jäässä, jarrutus matkat mitä sattuu yms. Jos alkaa kettuakin väistämään ja näkyvyys on huono+huono keli, niin pöpelikkö soi että helähtää. Suden tai kauriinkin voi kuitenkin melko nätisti ottaa keulille about 80km/h vauhdista ilman, että YLEENSÄ suurempia henkilövahinkoja tapahtuu. Auto todennäköisesti menee lunariin, mutta aja 80km/h päin puuta ja mieti kumpi on kannattavampaa.

      Se on sitten ihan kuljettajan omasta harkinnasta kiinni, että ajetaanko jäniksen takia ojaan/metsään kun ostettaisiin se uusi puskuri tai alatukivarret. Tottakai aina tilanteen salliessa väistetään jos mahdollista, mutta oma ja muiden henki on pää asia. Auto, puskurit yms hilppeet ja raha ovat kuitenkin vain materiaa, mitä saa lisää. Mutta ihmishenkeä ei korvata yhtään millään.
      Ne saattaa olla vaan ne ihmisen reaktiot jotain ihan muuta siinä "kovassa" tilanteessa kuin mitä on etukäteen suunnitellut tekevänsä. Tiukassa tilanteessa sitä pyrkinee väistämään tielle tullutta objektia ihan vaistomaisesti.
      330d M-Sport Touring

      Comment

      • Wgs
        Bimmer Rookie
        • May 2009
        • 69
        • Laplaaandia

        #48
        Originally posted by Paheksu View Post
        Ne saattaa olla vaan ne ihmisen reaktiot jotain ihan muuta siinä "kovassa" tilanteessa kuin mitä on etukäteen suunnitellut tekevänsä. Tiukassa tilanteessa sitä pyrkinee väistämään tielle tullutta objektia ihan vaistomaisesti.
        Väittäisin, että riippuu siitä mihin on oppinut. Esimerkiksi jos lapsena on vanhempien kyydissä ollessa nähnyt vanhempien ajavan jäniksen päälle ilman suurempia väistöjä yms, väittäisin että itse toimit melkolailla samalla tavalla myöhemmin samanlaisessa tilanteessa. Toki jokainen meistä on erillainen.

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #49
          Originally posted by Wgs View Post
          Väittäisin, että riippuu siitä mihin on oppinut. Esimerkiksi jos lapsena on vanhempien kyydissä ollessa nähnyt vanhempien ajavan jäniksen päälle ilman suurempia väistöjä yms, väittäisin että itse toimit melkolailla samalla tavalla myöhemmin samanlaisessa tilanteessa. Toki jokainen meistä on erillainen.
          Näin. Samalla tavalla ajotottumuksiakin voi muokata, kuin ihan mitä tahansa muutakin käytösmallia. Harjoituksen (ihan vaikka mielikuvaharjoittelun) kautta vaan korvataan se vanha alitajuinen malli toisella. Lihasmuisti on tietysti aina paras muisti. Paneutumista asia joka tapauksessa vaatii, ei tuo autonkäsittely ja liikennekäyttäytyminen kenellekään äidinmaidosta tule.

          Noiden holtittomien väistömanöövereiden lisäksi toinen fiksu tapa on jarrulle astuminen, hirvittävän suuri osa autoilijoista survoo refleksinomaisesti pedaalia pohjan läpi aina kohdatessaan minkä tahansa poikkeavuuden liikenteessä.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by r.w. View Post
            Noiden holtittomien väistömanöövereiden lisäksi toinen fiksu tapa on jarrulle astuminen, hirvittävän suuri osa autoilijoista survoo refleksinomaisesti pedaalia pohjan läpi aina kohdatessaan minkä tahansa poikkeavuuden liikenteessä.
            Näin juuri. Joskus olen todistanut tapausta, kun edellä ajavalta lähti pito kesken erittäin loivan mutkan jäisellä tiellä, kun hänellä oli ilmeisesti hieman liian paljon vauhtia ja sama kaveri sitten päätti survaista jarrut pohjaan, aiheuttaen sen, että auto teki kaksi piruettia ja lopulta penkkaan.

            Toinen samantyylinen tilanne voi aiheutua myös vesiliirrossa, kun jotkut jantterit päättävät siinäkin tapauksessa survaista jarrut pohjaan ja toivoa parasta. Molemmissa keisseissä pitäisi vain päästää kaasu ylös ja ohjata autoa rennoin ottein. Jarruttamalla saa aikaan vain enemmän ongelmia. Itse aikanaan jääradalla ajaneena ja ihan liikenteessä oppineena, olen pystynyt muokkaamaan ajokäyttäytymistäni siten, että automaattisesti päästän kaasun ylös, enkä edes vahingossa ala polkea jarrua. Kyllähän noita temppuja oppii, kunhan harjoittelee.

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #51
              Originally posted by turbopuusti View Post
              Laissahan se meni jotenkin näin että kuljettajan täytyy pystyä pysäyttämään ajoneuvo tien näkyvällä osuudella. Ajonopeus täytyy suhteuttaa jarrutusmatkaan eli sillä ei ole merkitystä väistikö edessä ajava mummoa vai hirveä. Tahallinen äkkijarrutus on tietysti asia erikseen. Väittäisin että 99,9% tapauksista peräänajaja makselee.
              Elävästä elämästä:
              - paikka: HKI, Mechelininkadun ja Porkkalankadun risteys
              - lähtötilanne: ruuhka-aika, tapahtuman autot kääntymässä porkkalankadulta vasemmalle, kaikki valot porkkalankadulta vihreänä
              Ja tilanne jatkui niin, että OIKEALLE kääntyville vaihtui valot punaiseksi, jolloin vasemmalle kääntymässä ollut autoilija vetää epähuomiossa liinat kiinni (valot siis edelleen vihreänä vasemmalle kääntyville).
              Seuraus: taksi ajaa ko. auton perään ja kolmas auto ajaa taksin perään.

              Poliisi kun tuli paikalle, niin hetken arpomisen jälkeen syylliseksi todettiin ensimmäisen auton kuljettaja (aiheeton ja täysin yllättävä äkkijarrutus, jota takanatulijat eivät voineet aavistaa).
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                #52
                Originally posted by Ramzez View Post
                Näin juuri. Joskus olen todistanut tapausta, kun edellä ajavalta lähti pito kesken erittäin loivan mutkan jäisellä tiellä, kun hänellä oli ilmeisesti hieman liian paljon vauhtia ja sama kaveri sitten päätti survaista jarrut pohjaan, aiheuttaen sen, että auto teki kaksi piruettia ja lopulta penkkaan.
                Erään ystäväni vaimo on tehnyt täsmälleen samoin juurikin kuvailemasi kaltaisessa tilanteessa. Ja samoin lopputuloksin.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #53
                  meillä (maalaamo/peltikorjaamossa töissä) ainaki korjaisivat on korjattu pahempiakin.... tosin vituttaa aina ku joku selvästi lunastus kuntonen auto työnnetään halliin hinurin lavaltatuntuu vaan et aina se johtaja ne yrittää väkisin korjuuttaa
                  Mitäs siitä vittuuntumaan. Siinä se sunkin leipä tulee. Toi on vähän sesonkiluontoistakin miten lunastelevat. Joskus korjaamot suorastaan anelee töitä ja sitten parsitaan kaikki paskat kasaan. Jos taas on hommaa jo muutenkin ihan tarpeeksi, lunastavat helpommin.

                  Kummitädin C3 sitikka (vai oisko ollu C2, semmonen saxon kokonen...) joutui viime kesänä Sastamalassa raekuuron runtelemaksi. Auto ei mennyt lunastukseen ja siihen vaihdettiin kaikki ovet, katto konepelti ja takaluukku. Tais vielä yksi takakylkipalakin mennä vaihtoon. Onko järkeä? no ei varmasti, mutta saipahan korjaamo haluamiansa hommia. Auto oli kuitenkin jo useamman vuoden vanha ja ajettu varmaan +50tkm.
                  Last edited by Juppe; 18-11-2010, 16:23.

                  Comment

                  • ///Masa
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 1468
                    • Salo

                    #54
                    Mulla ois kans yks tapaus esimerkkinä.

                    Suunnilleen vuonna -96 ajelin suht rauhallista tietä pitkin ja loivan mutkan takaa tuli kaveri Datsunilla vastaan. Vauhtia noin 80km/h ja molemmat jarrutti välittömästi käyttämättä vilkkua ja jäätäisiin juttelemaan (molemmat omilla kaistoillaan luonnollisesti) mutta Datsunia seurannut Volvo ei tätä oikein hokannut ja veti suoraan Datsunin luukkuun.

                    Koko hässäkän syylliseksi poliisi totesi Volvon kuljettajan, joka ei pitänyt riittävää turvaväliä.
                    Last edited by ///Masa; 18-11-2010, 11:00.
                    BMW E30 M3
                    BMW E46 M3
                    BMW E118 1800

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      #55
                      [PROVO=]Mites tota... eikös tossa Audissa ollut (kuvien mukaan) nastarenkaat alla...?[/PROVO]

                      ...aavistuksen ontuvaa huulenheittoa...
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        #56
                        Originally posted by BeamR View Post
                        Poliisi kun tuli paikalle, niin hetken arpomisen jälkeen syylliseksi todettiin ensimmäisen auton kuljettaja (aiheeton ja täysin yllättävä äkkijarrutus, jota takanatulijat eivät voineet aavistaa).
                        Tuohon varmasti vaikutti se, että oli risteysalue ja normaalisti risteyksessä ei jätetä välittömästi sitä turvaväliä sen edellä ajavan väliin, koska muutenhan vain pari autoa kerrallaan kerkiäisi valoista. Tuolloin on tietysti myös isoin riski ajaa perään, jos edellä ajava päättääkin yhtäkkiä pysähtyä.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by Ramzez View Post
                          normaalisti risteyksessä ei jätetä välittömästi sitä turvaväliä sen edellä ajavan väliin, koska muutenhan vain pari autoa kerrallaan kerkiäisi valoista.
                          Tuon kun joku neuvoisi täälläkin päin ajaville... Joka risteyksessä tapahtuu sama juttu: ekana oleva miettii vihreän jo vaihduttua, seuraava odottaa turvavälin (10 metriä) verran ja saa viimein auton liikkeelle, kolmas ajaakin sitten jo keltaisilla ja sen jälkeen pari vielä punaisilla. Joten ei ihme, että täällä saadaan jo muutamalla autolla tehtyä ruuhka...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            #58
                            Päätös tuli ja lunastukseen menee! Oli kuulemma siinä ja tässä että menee lunnaiksi, minun mielipide löi lopulta pisteen väittelylle, koska kerroin, että en halua autoa enää. lunastushinta on enemmän kun maksoin autosta 6kk sitten. Eli perään ajajan vakuutus maksaa mulle lunastushinnan ja oma vak.yhtiö IF maksaa sen +30%.
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Originally posted by VolvoTDi View Post
                              Päätös tuli ja lunastukseen menee! Oli kuulemma siinä ja tässä että menee lunnaiksi, minun mielipide löi lopulta pisteen väittelylle, koska kerroin, että en halua autoa enää. lunastushinta on enemmän kun maksoin autosta 6kk sitten. Eli perään ajajan vakuutus maksaa mulle lunastushinnan ja oma vak.yhtiö IF maksaa sen +30%.
                              On se hyvä, että tuli onnellinen päätös tällekin jutulle, kun niin monesti nuo raha-asiat toimivat kyllä vakuutusyhtiön suuntaan täysin moitteetta, mutta toisin päin tuntuu tuottavan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia.

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8257
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                #60
                                Originally posted by VolvoTDi View Post
                                Päätös tuli ja lunastukseen menee! Oli kuulemma siinä ja tässä että menee lunnaiksi, minun mielipide löi lopulta pisteen väittelylle, koska kerroin, että en halua autoa enää. lunastushinta on enemmän kun maksoin autosta 6kk sitten. Eli perään ajajan vakuutus maksaa mulle lunastushinnan ja oma vak.yhtiö IF maksaa sen +30%.
                                no sehän meni hyvin, saat ostettua vastaavan ja taskuunkin jää hiukan
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎