Toivottavasti otsikko ei ole enne. En nimittäin toivoisi että kellään menee harrastebemu lunastuskuntoon.
Oma kulkupeli on alkuperältään karvalakki, 520 -89 M20 koneella, jälkikäteen höystetty. Kaiken kokemansa jälkeen tosi asialliseen kuntoon laitettu. Sisustaltaan vastaa lähes uudenveroista, on siisti, puhdas, tekniikasta ne miinakohdat vaihdettu, on uutta osaa ja ehjää vanhaa niin maan pirusti. Konehuone kiiltää kuin paskakuoriaisen selkä. Huippusiistissä kunnossa kosmeettisesti, tekniikka pelaa 100% jokaista yksityiskohtaa myöten. 370tkm takana, lukuun ottamatta konetta.
Pitkään olen miettinyt että mikähän mahtaa olla auton todellinen arvo. Autoliikkeistä en ole viittinyt käydä vaihtohintaa kyselemässä. Tuossa alkuviikosta kävin muissa vakuutusneuvotteluissa OP-Pohjolassa ja samalla tuli mieleen että voisi kerrankin arvioittaa bemua vahinkotarkastajalla.
No ei kun tänään ihmeteltiin vehjettä. Vahinkotarkastajalla meinasi tippua leuka sijoiltaan, kun esittelin projektikansion kaikkine kuitteineen ja uudelleen itse perustetun huoltokirjan, tarkat merkinnät joka nappulan väännöstä. Referenssinä tällä vakuutustarkastajalla on nettiauton hinnat. Eikun pöydän ääreen ja selaamaan nettiauton hintoja. Ukko pyörittelee päätään ja jahkaa. Sitten kaivaa esille jonkun uudempaa mallisarjaa olevan bemun nettiautosta, esittelee kuinka hienossa kunnossa on ja yrittää perustella asiaa. Ikävä kyllä, vakuutustarkastaja joutui esittäytymään vakuutusyhtiön edustajana, ei yksityishenkilönä joka ajattelee järjellä.
Lopputulos: Auton arvo enintään 2000 €! Kaikenlainen laitto nostaa hintaa marginaalisesti. Kuittien esittäminen ei juuri auta asiaa. Ei juku, oli pakko käydä olutta hakemassa kaupassa ja jäädä hieman miettimään kuvioita.
Käytännössä tämä vakuutustarkastajan tulkinnan mukaan tarkoittaa, että harrastebemunkin hinta, olkoon kuinka hienoon kuntoon tahansa laitettu, jää yleiseen hintatasoon. Foorumia seuranneena porukka tietää, kuinka hienoon kuntoon jotkut ovat laittaneet vaikkapa E34:sia, olkoon sitten kyseessä OEM tai tuning –meininki. Ei auta turbot, uudelleenmaalaus tai kuluvan osan vaihto, ei uudelleen verhoilu. Ei vaikka purkaisi palasiksi koko paskan. Tekniikan täydellinen uusinta sen sijaan hieman auttaa asiaa. Kaikki tietää millasia vitun miinoja suurin osa myynnissä olevista 20 vuotta vanhoista autoista on – minun mielestäni suurin osa täysiä paskoja näitä tosi-harrastevehjeitä lukuun ottamatta. Nimenomaan autokaupassahan tapahtuu suurin osa kusetuksista. Ja nettiauto ei ole parhaimmasta päästä tehdä autokauppaa. Pitää olla todella kokenut ostaessaan tiettyä mallisarjaa, jotta tietää mitä miinoja kussakin vehjeessä saattaa olla. Joka hiton paikka pitäis syynätä ennen kuin tekee kauppoja ja sittenkään ei voi olla aivan varma. Tottakai asiaa auttaa se että mukana on kaveri jolla on kokemusta ja näkemystä.
Kysymys kuuluu lopuksi. Onko teillä kellään mennyt huippuhienossa kunnossa oleva iältään vanha vehje lunastuskuntoon? Miten on käynyt vakuutusyhtiön korvauksien kanssa? Minkälaisia kokemuksia teillä on kustakin vakuutusyhtiöstä ja missä teillä on nykyiset vakuutukset? Ootteko arvioittaneet harrasteautonne arvoa, ja minkä arvoiseksi itse (ei välttämättä rahallisesti) arvioitte omaa kulkupeliänne.
Toivottavasti tästä irtoaa mielenkiintoiset keskustelut!
Oma kulkupeli on alkuperältään karvalakki, 520 -89 M20 koneella, jälkikäteen höystetty. Kaiken kokemansa jälkeen tosi asialliseen kuntoon laitettu. Sisustaltaan vastaa lähes uudenveroista, on siisti, puhdas, tekniikasta ne miinakohdat vaihdettu, on uutta osaa ja ehjää vanhaa niin maan pirusti. Konehuone kiiltää kuin paskakuoriaisen selkä. Huippusiistissä kunnossa kosmeettisesti, tekniikka pelaa 100% jokaista yksityiskohtaa myöten. 370tkm takana, lukuun ottamatta konetta.
Pitkään olen miettinyt että mikähän mahtaa olla auton todellinen arvo. Autoliikkeistä en ole viittinyt käydä vaihtohintaa kyselemässä. Tuossa alkuviikosta kävin muissa vakuutusneuvotteluissa OP-Pohjolassa ja samalla tuli mieleen että voisi kerrankin arvioittaa bemua vahinkotarkastajalla.
No ei kun tänään ihmeteltiin vehjettä. Vahinkotarkastajalla meinasi tippua leuka sijoiltaan, kun esittelin projektikansion kaikkine kuitteineen ja uudelleen itse perustetun huoltokirjan, tarkat merkinnät joka nappulan väännöstä. Referenssinä tällä vakuutustarkastajalla on nettiauton hinnat. Eikun pöydän ääreen ja selaamaan nettiauton hintoja. Ukko pyörittelee päätään ja jahkaa. Sitten kaivaa esille jonkun uudempaa mallisarjaa olevan bemun nettiautosta, esittelee kuinka hienossa kunnossa on ja yrittää perustella asiaa. Ikävä kyllä, vakuutustarkastaja joutui esittäytymään vakuutusyhtiön edustajana, ei yksityishenkilönä joka ajattelee järjellä.
Lopputulos: Auton arvo enintään 2000 €! Kaikenlainen laitto nostaa hintaa marginaalisesti. Kuittien esittäminen ei juuri auta asiaa. Ei juku, oli pakko käydä olutta hakemassa kaupassa ja jäädä hieman miettimään kuvioita.
Käytännössä tämä vakuutustarkastajan tulkinnan mukaan tarkoittaa, että harrastebemunkin hinta, olkoon kuinka hienoon kuntoon tahansa laitettu, jää yleiseen hintatasoon. Foorumia seuranneena porukka tietää, kuinka hienoon kuntoon jotkut ovat laittaneet vaikkapa E34:sia, olkoon sitten kyseessä OEM tai tuning –meininki. Ei auta turbot, uudelleenmaalaus tai kuluvan osan vaihto, ei uudelleen verhoilu. Ei vaikka purkaisi palasiksi koko paskan. Tekniikan täydellinen uusinta sen sijaan hieman auttaa asiaa. Kaikki tietää millasia vitun miinoja suurin osa myynnissä olevista 20 vuotta vanhoista autoista on – minun mielestäni suurin osa täysiä paskoja näitä tosi-harrastevehjeitä lukuun ottamatta. Nimenomaan autokaupassahan tapahtuu suurin osa kusetuksista. Ja nettiauto ei ole parhaimmasta päästä tehdä autokauppaa. Pitää olla todella kokenut ostaessaan tiettyä mallisarjaa, jotta tietää mitä miinoja kussakin vehjeessä saattaa olla. Joka hiton paikka pitäis syynätä ennen kuin tekee kauppoja ja sittenkään ei voi olla aivan varma. Tottakai asiaa auttaa se että mukana on kaveri jolla on kokemusta ja näkemystä.
Kysymys kuuluu lopuksi. Onko teillä kellään mennyt huippuhienossa kunnossa oleva iältään vanha vehje lunastuskuntoon? Miten on käynyt vakuutusyhtiön korvauksien kanssa? Minkälaisia kokemuksia teillä on kustakin vakuutusyhtiöstä ja missä teillä on nykyiset vakuutukset? Ootteko arvioittaneet harrasteautonne arvoa, ja minkä arvoiseksi itse (ei välttämättä rahallisesti) arvioitte omaa kulkupeliänne.
Toivottavasti tästä irtoaa mielenkiintoiset keskustelut!
Comment