Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39:n jälkeen

    Tuossa toisessa topicissa tuli mieleen, kun joku heitti läppää, että itellä tulee vaihdettua autoja usein, niin siihen liittyen asia, jota olen aina sillon tällöin mietiskellyt.

    Bemareista kokemusta noin 5 vuotta, ei enempää. Sinä aikana ollut sigussa näkyvät autot, joista suurin osa siis E39:ejä. Nytkin E39 alla, jossa bout kaikki mausteet, mitä noihin on saanut, paitsi se pakollinen näädänkarkotin ja kiväärikotelo tietysti puuttuvat . Ollaan muiden E39 omistajien kanssa joskus mietitty, että mikä voisi olla semmonen auto, josta saa E39:n jälkeen vielä oikeasti kunnon "kicksit". Itellä oli karvalakki E60 vain vähän aikaa, ja se ei kyllä ainakaan 530d:nä tuonut niitä kiksejä sillä tavalla, joka olisi ollut perusteltua hintaansa nähden.

    Joskus tulee siis mieleen, että mikä auto seuraavaksi, joka:

    - olisi selkeä step-up ajettavuudessa ja mukavuudessa E39:n jälkeen
    - olisi riittävän raskaasti varusteltu (M-Sport on oltava, siitä en enää tingi)
    - ei olisi hankintahinnaltaan kuitenkaan tähtitieteellinen
    - saa kuluttaa paljon bensaa (tai dieseliä), en jaksa kiinnostua noista pa-kuluista tmv käyttökuluista enää
    - ei olisi E39:stä kuitenkaan mahdoton downgrade niiltä osin, joissa downgradea sitten pakosta tulisi, eli asioissa jotka E39:ssä on makeimmillaan (laatuvaikutelma, koko, ulkonäkö, hiljaisuus)

    Mielessä on käynyt E60 LCI:t nelivetosina, sitten välillä tulee mieleen, että 1-sarjakin menisi coupena, tai ehkä sittenkin 3-sarja raskaasti varusteltuna nelivetona.

    Jos joku on yhtä kovasti tykännyt E39:stä kuin minä, mutta löytänyt korvaavan auton, joka miellyttää selkeästi vielä enemmän, niin kertokaapa mikä se oli ja miksi.

    Tero

    ps> en ole mitenkään aktiivisesti harkitsemassa autonvaihtoa, tää on vaan tämmöstä mietiskelyä, nykysessä on 115tkm mittarissa ja loistava kunto, eikä ole autokuumetta... saisi luvan olla, edes vähän .
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • VilleW
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 469
    • Turku

    #2
    Moro!

    Mulla on kokemusta vain yhdestä E39:stä (sigussa mainittu) mikä ei todellakaan ollut huonosti varusteltu tai muuten huono auto. Eniten häiritsi alustan ongelmat, jotka kyllä sitten sain kuriin vaihtamalla kaikki kuluvat osat etupäästä pala palalta.
    Kuitenkin E61 siirtymisen jälkeen ei ole ollut ikävä E39:ä. E6X tarvitsee tosiaan reilusti varusteita antaakseen kicksejä, mutta sama homma se on E39:in kanssa.

    Ajettavuus on E61:ssä mielestäni huomattavasti parempi. Auto tuntuu "yhtenäisemmältä" ja esim. ohjautuu tarkemmin ja paremmin. (Mulla on tosin aktiiviohjaus joka voi tässä jelpata.) Samoin motarinopeuksilla E39 tuntui jotenkin turhankin pehmeältä joskus isoissa heitoissa vaikka oli iskarit uusittu. Ja esim. DSC on fiksumpi tässä uudessa versiossa. Ja jarruissa on huima ero E61 hyväksi. E39 530d on iso ja painava auto, jossa mielestäni saisi olla tehokkaammat jarrut. E61 530d tämä on korjattu ja pysähtyy ihan eri tavalla. Lisäksi moottorin luonne on uudemmassa dieselissä viritetty mukavammaksi. Ei ole niin traktori vaikka bensaan ei tietenkään voi verrata... Sanoit että kulutus ei kiinnosta, mutta siinäkin uudempi vie vanhaa ja pienemmällä menee.

    Downgradea löytyy mielestäni vain navin ja cruisen käytettävyydestä. E39 iso navi oli helpompi/nopemapi kuin idriven kautta käytettävä ja cruisen napit ratissa olivat kivat. Tosin nyt pystyy ohjaamaan ratista muita juttuja ja tuohon cruisen viikseenkin on jo tottunut.

    Eli sun tapauksessa autokuumeen yllättäessä suosittelen hommaamaan "Voll" varustetun E6x M-sportin niin eiköhän ala löytyä mieleinen peli.
    Etenkin comfort-penkit, logic7, HUD ja aktiivicruise ovat niitä varusteita jotka pesevät E39:n mennen tullen ja antavat ehkä niitä kaipaamiasi kicksejä
    Ex Bemut:
    i3 REx -14
    F15 xDrive40e -16
    E71 X6 3.0 Sport -11
    F10 525d x-Drive M-Sport -12
    E70 X5 3.0sd -08
    F36 418d Gran Coupe
    F30 316d -12
    E93 320i -08
    E70 X5 3.0d Sport -07
    E53 X5 3.0d Sport -04
    E61 530dA M-Sport individual -06
    E39 530dA touring -02 M-Sport 2
    E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
    E46 330i touring -01
    E36 328i Coupe -97
    E30 325i cabriolet -87
    E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
    E21 318i -81

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      #3
      Tismalleen samoilla linjoilla Villen kanssa.

      LCI-mallissa navin käytettävyyttäkin on jo paranneltu, mm. 8 pikavalintanäppäimen muodossa, eli mullakin on niissä pari radiokanavaa, vaimon ja pojan puhelinnumerot ja "navigoi kotiinpäin". Lisäksi ääniohjauksella on kiva ohjata kaikkia toimintoja. Ja Ville, englanniksi

      Nelivetoa tietty on näillä keleillä ikävä, mutta kun en ole vielä jäänyt jumiin noilla takavedoillakaan, niin se nyt ei ihan mahdoton puute ole.

      Kertaluokkaa selvempi parannus on e39 comfort-penkit -> e60 comfort-penkit. Parempia jakkaroita en ole koskaan päässyt istumaan missään autossa, kun vaan jaksaa nähdä sen vaivan, että säätää ne just kohdalleen.

      Karu totuushan on, että perus e60/61 on vasta aihio, josta saa varustelemalla mieleisensä. Kunhan se 40 keur on käytetty, rupeaa autossa vasta viihtymään.

      Mulla on ensimmäistä kertaa moneen vuoteen sellainen tilanne, että kun n. vuoden välein on tullut vaihdettua autoa pelkästään kyllästymisen takia, niin nyt ei lukuisista koeajoista huolimatta ole löytynyt parempaa. Siis alle 100 keur... F11 koeajokaan ei säväyttänyt niinkuin toivoin.
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #4
        Hyvä pojat... jatkakaa, juuri näin.

        Mulla käväsi jo Mobilen sivu auki, mutta pistin sen heti kiinni...

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7371
          • Oulu

          #5
          Originally posted by VilleW View Post
          Ja esim. DSC on fiksumpi tässä uudessa versiossa. Ja jarruissa on huima ero E61 hyväksi. E39 530d on iso ja painava auto, jossa mielestäni saisi olla tehokkaammat jarrut.
          Ruotsalaisten E39 vs. E60 -vertailussa aikoinaan tuota DSC:n eroa pidettiin muistaakseni melko suurena. En muista oliko jarruista mitään mainittu, mutta ei omankaan E39:n jarrut ole ollenkaan saman tuntuiset kuin monissa uudemmissa Bemareissa, eli jotenkin vaisu esitys E39:n jarrut mullakin.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Ruotsalaisten E39 vs. E60 -vertailussa aikoinaan tuota DSC:n eroa pidettiin muistaakseni melko suurena. En muista oliko jarruista mitään mainittu, mutta ei omankaan E39:n jarrut ole ollenkaan saman tuntuiset kuin monissa uudemmissa Bemareissa, eli jotenkin vaisu esitys E39:n jarrut mullakin.
            Petri vanhana E39 konkarina varmaan kanssa ajottain miettii vaihtoa uudempaan. Sullahan pitää tietysti olla bensakone ja manuaalivaihteilla (vai joko se menis tomaatti? ), mutta ootko päässyt itsesi kanssa vielä sopuun siitä, mikä bensakone olis riittävä?

            Voin sanoa, ettei E39 M5:n jälkeen mikään tunnu riittävältä. Joten kannattaa olla varovainen siinä, mitä ostaa. Itsensä totuttaminen johonkin "tasoon" on vaarallista, monessakin mielessä .

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              #7
              Originally posted by teropa View Post
              Itsensä totuttaminen johonkin "tasoon" on vaarallista, monessakin mielessä .

              Tero
              Tämä pitää sitten, Tero, paikkansa myös muussakin suhteessa kuin konetehossa. Menetpä kerrankin tottumaan vermeisiin, kuten HUD, aktiivikruise, comfortit, Pro sitä sun tätä, niin paluuta ei ole. Vaikka kuinka hyvä yksilö löytyisi, mutta kun yksikin noista "tärkeistä" varusteista puuttuu, tulee semmonen olo, että daungreidiä tuli tehtyä Mulla on parissa autossa ollut sähköinen takaluukku, ja kun tässä nykyisessä ei ole, joka päivä se ottaa kaaliin...

              Se on ihan kauheeta. Ja kallista.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7371
                • Oulu

                #8
                Originally posted by teropa View Post
                Petri vanhana E39 konkarina varmaan kanssa ajottain miettii vaihtoa uudempaan. Sullahan pitää tietysti olla bensakone ja manuaalivaihteilla (vai joko se menis tomaatti? ), mutta ootko päässyt itsesi kanssa vielä sopuun siitä, mikä bensakone olis riittävä?
                No toki tomaatti menis tehokkaan bensakoneen kanssa käyttöautossa, mutta sitten pitäis olla joku kakkosauto manuaalilla nautiskeluun. Ei mulla nyt ole mitään varmaa käsitystä syntynyt siitä mikä seuraavaksi, mutta pakko myöntää että E90 330(x)i M Sport:ssä on jotain mikä kiinnostaa aina välillä enemmän kuin E60. Ja 335(x)i kiinnostais myös, vaikka vaparista periaatteessa pidänkin enemmän, mutta niillä on vielä hintaa.

                Sitten taas E90:ssä on ainakin mahdollinen rengasmeluongelma ja jotain muuta "pikkuautomaisuutta" josta en niin paljon pidä. Järkihän sanoo, että E60 530(x)i (mieluiten LCI pienillä päästöillä ja verolla) ehkä antais kuitenkin eniten vastinetta rahalle kokonaisuutena, mutta tunne kaipaa sitä V8:ia koko ajan.

                Eli ihan täysin urautunut on oma ajattelu tässä ollut jo vuosia. Pitäis päästä ajamaan enempi vähempi peräkkäin noita autoja oikeilla koneilla ja suunnilleen oikeilla varusteillakin varustettuna niin sitten varmaan osais päättääkin jotain. Saksassa kaikki noi tuntuu maksavan saman verran suunnilleen.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • -KK-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 265

                  #9
                  Minä olen miettynyt vähän samoja aiheita. Aikanaan kun ostin E39 540 :n niin päätin, että sillä ajetaan seuraavat kymmenen vuotta. Oli se niin hieno silloin. Nyt on viisi vuotta jo ajettu. E6x on kyllä uudempi ja hieno ja mukavilla varusteilla. Mutta silti E39 täyttää riittävästi mun vaatimukset mitä autolle olen asettanut: hiljainen, vakaa ajettava, voimaa, DSC ja kohtuu turvallinen sekä varusteita kummiskin kuten automaatti ja ilmastointi oleellisimpana.

                  Oikeastaan jos tuo E39 pysyisi kasassa niin sillä voisi ajella varsin pitkään. Toisaalta olen myös jo tutustunut E6x yhtä surkeaan laatuun eli sama korjausrumba olisi senkin kanssa sitten edessä. Ja siitäkin puuttuu se lukkoperä.

                  E6x :ssä on tosiaan parempi DSC ja etenkin 535d :ssä voimaa ja uudempi automaatti ja onhan niitä varusteita keksitty lisää ja on uudempi jne. Mutta E39 :lläkin on mukava ajella vielä maantietä kun pitää kunnossa. Täytynee vain odotella kunnes mielenkiintoinen neliveto löytyy. Saattaapi olla muun merkkinenkin sitten.

                  Comment

                  • jukkae
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3506
                    • 70800

                    #10
                    Onko teropa miettiny siirtymistä esim toisen saksalaisvalmistajan leiriin? En saanu tekstistä kuvaa että pitääkö olla Bmw vai saako olla jotain muuta.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7371
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by -KK- View Post
                      Täytynee vain odotella kunnes mielenkiintoinen neliveto löytyy. Saattaapi olla muun merkkinenkin sitten.
                      Niin, tähän väliin kai on pakko myöntää että jotenkin tullut myös mieleen että se auto minkä oikeasti ehkä seuraavaksi haluaisin ois BMW:n versio Audi A5 SportBack:istä. Siis leveähkö ja matala auto joka on pienempi kuin E60/F10 mutta isompi (tai ainakin vähän leveämpi kuin E9x) ja istuu sisätiloiltaan kuin hansikas juuri mun kokoiselle ihmiselle. Viistoperästä en toki muuten tykkää. Ja onhan noi oikeat coupétkin aina välillä mielessä, E92 lähinnä mutta eihän A5:kaan pahemmalta näytä tai tunnu. Jos takapenkille ei ois päivittäin käyttöä tulevaisuudessa lisää pituutta venyvän lapsen kanssa niin sitten myös 1-sarjan coupé ois mukana ajatuksissa. Audilla on tietysti myös houkuttelevia V8-malleja, V6:t ei niin hirveästi kiinnosta.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 30-12-2010, 10:33.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Tämäpä on mielenkiintoinen aihe jolla on tullut itsekin päätä vaivattua eikä vastausta vaan löydy. Syksyisen E60 535d autokuumeen ja melkein ostamisen jälkeen (onneksi sen viat ilmeni jo koeajossa ja kuume katosi netin vikajuttuja lukiessa...) olen nyt lähinnä miettinyt E60 530iA LCI versiota. Mutta tuon 550i:n ilmestyminen Mahtiin on nostanut senkin vaihtoehdoksi, alitajuisestihan minä kuitenkin haluan sellaisen... Nelivedot pitää unohtaa koska niihin ei saa aktiiviohjausta.

                        Mutta homma pyörii vaan ympyrää siis E60 on oikeastaan liian iso minulle, E92 olisi kivan näköinen ja sopivamman kokoinen mutta se taas on meluisa pikkuauto josta puuttuu monet herkut joita E60:een saa. Muitakin merkkejä olen miettinyt mutta niissä homma pysähtyy myös siihen, että BMW on tuttu ja turvallinen, siis siitä tietää viat, osaa korjata vikoja, diagnostiikka onnistuu yms. Sitten mietin jo Minin ostamista mutta ehkä se kuitenkin on liian pieni.

                        Ja sitten toisaalta: E39 kuitenkin on aikamoisen hyvä auto, siihen on tullut upotettua paljon rahaa joten onko koko hommassa mitään järkeä?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by jukkae View Post
                          Onko teropa miettiny siirtymistä esim toisen saksalaisvalmistajan leiriin? En saanu tekstistä kuvaa että pitääkö olla Bmw vai saako olla jotain muuta.
                          :think en ole kyllä ajatellut merkkiä vaihtaa, mutta nyt kun otit asian puheeksi... No, auton pitäis olla saksalainen ja takaveto tai neliveto. Eikä mersu. Silloin joku Audin quattro hyvillä mausteilla voisi olla aivan yhtä hyvä. Tosin, kun on Audeja ajanut niin ei niistä oikeen samanlaista tunnetta tule, mistä Bemareissa juuri tykkään. Aivan uusimpia 2010 malleja en ole ajanut, pitäisi varmaan käydä kokeilemassa.

                          Mietityttää myös, miten vertautuvat Audin (high end pään) lisävarusteet, esim näiltä osin:

                          - istuimet
                          - navigaattori
                          - stereot
                          - alustaratkaisut
                          - moottorit

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Ja sitten toisaalta: E39 kuitenkin on aikamoisen hyvä auto, siihen on tullut upotettua paljon rahaa joten onko koko hommassa mitään järkeä?
                            Huh.. täällä varmaan kaikuu, tätäpä just kun miettii. ISOn kasan rahaa saa upottaa, että pääsee nykyisestä siistimpään kokonaisuuteen. E60 LCI on vahvoilla, ja kerran aktiiviohjauksen omistaneena voin sanoa, että se on ... mikäs tää nykynuorison käyttämä symboli taas olikaan... <3 .

                            Eli takaveto E60 LCI 550iA

                            - komfortit
                            - aktiiviohjaus
                            - Logic7
                            - kaikki Prota mitä Proona saa ;D
                            - M-Sport
                            ... listaa saa jatkaa

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Alkuperäiseen kysymykseen itellä on ainakin ainoastaan yks vaihtoehto, e65/e66.
                              Tää on tietysti oma mielipide mutta itteä ei ainakaan kiinostaisi enään e38:sta siirtyä e39:siin vaikka niitäkin on paljon tullut ajeltua. Myökään e6x ei erityisesti sytytä. Toki e65 prefacelift on ulkonäöllisesti vähän kökkö mutta sisältähän niitä autoja ajetaan
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎