E39:n jälkeen
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Laitetaas tämä linkki tännekin, itsellä alkaa olla kesäkumien vaihto ajankohtainen ensi kesänä, saa nähdä tuleeko 15" kokoja tarjolle
Road noise transmitted from the tires represents a significant source of noise inside the cabin of a car. A lot of car owners, not happy with the way it sounds when driving, are experimenting with different wheel sizes, tire dimensions, tire makes/models and tire pressure in order to shave
Vakavammin ajatellen tämä olisi toimiessaan erinomainen "keksintö" jolla ainakin oma autonpäivitys muuttuisi kertaluokkaa helpommaksi. Järkevintähän melu on vaimentaa sen alkulähteellä.Last edited by 205/65-15H; 22-08-2013, 11:53.
Leave a comment:
-
Originally posted by pheno View PostKovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?
Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.
Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
No eikö se kannattais katsella kasin koneella tuo kolmeysikin..
Mitä sitä huonompaan vaihtamaan :think
Toki 530i manuaalina välttää hyvin arkiajoon ja tuskin tutinat mahdottomasti piinaa kun ok yksilön löytää ja vähän näkee tukivarsijumpan kanssa vaivaa..
Leave a comment:
-
Tuo on totta, jos auto on muuten hyvä voi siihen laittaa rahaa jos aikoo kauemmin pitää, kuten minä omaa E34:stani. Ei muuten, mutta se alkaa rassaamaan jos/kun alkaa palikkaa vaihtamaan eikä siltikään tutinat lopu. Tosin foorumilta saa niin kattavaa tietoa E39:stä ja tutinoista että luulisi siitä selviävän. E34:n omistuskin on opettanut aika hyvin miten herkkä esim. renkaiden/vanteiden epätasapainoille voi auto olla. Eli ei tule sitten yllätyksenä.Originally posted by Mr.Speed View PostYks vaihtoehto on sitten kävellä liikkeeseen ja ostaa uusi auto. Ei oo vähään aikaan tutinoita, mutta siihen verrattuna pari tonnia on aika yhdentekevä summa rahaa. Itse mieluummin laitoin x määrän rahaa tuohon oman vanhuksen kunnostukseen, ja nyt ajelen tutinattomalla autolla.
Leave a comment:
-
Ja sitten vielä iso kasa renkaita ja vanteita joista haetaan ne maagiset yksilöt joilla kaikki asettuu kohdalleen. Ainakin hetkeksi...Originally posted by Bmw Master View PostNiveliin+pusliin+jarruihin+iskareihin ~2000€, kardaani+vetarit toinen mokoma. Sitten vielä uusi hammastanko xxx€...
Leave a comment:
-
Guest repliedYks vaihtoehto on sitten kävellä liikkeeseen ja ostaa uusi auto. Ei oo vähään aikaan tutinoita, mutta siihen verrattuna pari tonnia on aika yhdentekevä summa rahaa. Itse mieluummin laitoin x määrän rahaa tuohon oman vanhuksen kunnostukseen, ja nyt ajelen tutinattomalla autolla.Originally posted by Bmw Master View PostNiveliin+pusliin+jarruihin+iskareihin ~2000€, kardaani+vetarit toinen mokoma. Sitten vielä uusi hammastanko xxx€...
Leave a comment:
-
Lainasin sitä tekstiä, koska siinä verrattiin bensankulutusta ja yleisesti 530i, 540i ja 525i, kun niistä juuri oltiin keskusteltu. Sanottiinhan siinä myös, että 540i:ssä on mahtava vääntö ja kiihtyvyys. Se tekstin 530i rakettivertaus oli myös sen puolesta hieman huvittava, vaikka ripeä auto onkin. Ja sotkin ajatukset noilla perävälityksillä tuossa taaempana. Siihen tulikin teiltä hyvä selvitys.Originally posted by Bmw Master View PostAlunperin lainasit juttua, jossa sanottiin: "the 530i takes off like a rocket." Siinä olivat ajaneet automaatia, eikä tuo manuaalinakaan muutu mielestäni raketiksi kun nykypäivän suosittu työsuhde dieseli menee Suomen nopeuksissa samaan ja liki 200 vauhdissa jää marginaalisesti. Ei sillä varmaan normaali liikenteessä jalkoihin jää, mutta se on eriasia kuin raketti.Last edited by Bomb5; 31-07-2013, 21:38.
Leave a comment:
-
Niveliin+pusliin+jarruihin+iskareihin ~2000€, kardaani+vetarit toinen mokoma. Sitten vielä uusi hammastanko xxx€...Originally posted by Mr.Speed View Post
Mitä tuohon tutinatopikkiin tulee, niin vaihtaa kerralla alustan palikat uusiin niin ei tarvi olla kyselemässä ja ihmettelemässä että mikähän tuossa nyt taas on.
Leave a comment:
-
Alunperin lainasit juttua, jossa sanottiin:Originally posted by Bomb5 View Postdieselissä todennäköisesti huomattavasti kehittyneempi laatikko. 530i manual sedanin perä on erilainen (Nixu kerkesi tarkistaa), mikä myös selittää sen paremman suorituskyvyn. Sillä ei jää muiden kanssa jalkoihin, kunhan vaan kehtaa painaa kaasuun.
Siinä olivat ajaneet automaatia, eikä tuo manuaalinakaan muutu mielestäni raketiksi kun nykypäivän suosittu työsuhde dieseli menee Suomen nopeuksissa samaan ja liki 200 vauhdissa jää marginaalisesti. Ei sillä varmaan normaali liikenteessä jalkoihin jää, mutta se on eriasia kuin raketti.Originally posted by Bomb5 View Postthe 530i takes off like a rocket.
Automaatissa 5. on ylivaihde, 4. suora. Manuaalissa 5. suora ja 4. välitetty. Vastaa ~3,5 automaatissa. Eli kun automaatti vetää suoralla nelosella +180 niin manuaali menee tiheämmällä nelosella. No hetkeä myöhemmin joutuu vaihtamaan manuaalissa vitoselle, automaatti edelleen nelosella vetää silloin korkeammilla kierroksilla...jne jne...Originally posted by Bomb5 View PostEikun jaa, taisin katsoa väärinpäin noita perän välityksiä. Jotenkin oletin, että manuaalissa on tiheämpi perä, kun tuosta oli jo puhetta että vitosvaihteella motarilla kierroksia on sen verran, että mielellään heittäisi kutosen silmään, mutta kun sitä ei ole. No, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa.
Leave a comment:
-
Eikös E39:ssä ainakin 5-vaiteisissa manuaaleissa ole vitonen suora, automaatissa taas muistaakseni ei ole. Eli ainakin kuvittelen että manuaalin pitempi perän välitys kompensoi lyhyempää viitosen välitystä manuaalissa.Originally posted by Bomb5 View PostNo, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa.
EDIT: Täällähän näistä olikin joskus juttua http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=110378. Tuosta mun kakkosviestistä on kadonnut kuva mikä siihen oli linkattuna, mutta tekstissä näkyy että:
Eli 530iA:ssa on reilusti pidempi viitosen kokonaisvälityssuhde vaikka perä olisikin hiukan tiheämpi kuin manuaalissa. Mutta eihän tämä vaikuta kiihtyvyyteen vielä mitään kuin vasta vauhdeissa joihin nelonen ei riitä.Eli tuosta voidaan laskea viitosen kokonaisvälityssuhteet, joille saadaan:
...
530i 2,93
530iA 2,56Last edited by Petri.Kekkonen; 30-07-2013, 11:45.
Leave a comment:
-
Guest repliedJos minä saan mielipiteeni tuoda esille, niin 530i jos bensa. Suorituskyvyn näkee jo paperilla, että ei parjää. Vanhassa v8:ssa 55hp/100Nm enemmän 3L kutvoseen verrattuna. 2.5 verrattuna 94hp/155Nm.Originally posted by pheno View PostKovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?
Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.
Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
Mitä tuohon tutinatopikkiin tulee, niin vaihtaa kerralla alustan palikat uusiin niin ei tarvi olla kyselemässä ja ihmettelemässä että mikähän tuossa nyt taas on. Vanhoja autoja nuot e39 on jo
Leave a comment:
-
Kulkeminen on hyvin subjektiivista. Tuohon ei auta kuin kokeilla.Originally posted by pheno View PostKovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?
Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.
Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
Tutinasta en olisi niin huolissani oma E34 540 oli paljon venkulampi kuin nykyinen E39 vaikka E39 on ajettu 80tkm enemmän.
Leave a comment:
-
Eikun jaa, taisin katsoa väärinpäin noita perän välityksiä. Jotenkin oletin, että manuaalissa on tiheämpi perä, kun tuosta oli jo puhetta että vitosvaihteella motarilla kierroksia on sen verran, että mielellään heittäisi kutosen silmään, mutta kun sitä ei ole. No, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa manual vs. automaatti ja onhan 0-100 km/h myös speksien mukaan 0,5 s manuaalin hyväksi.Originally posted by Heksula View PostSiis häh? Siinä väkisinvaihdettavassahan on pidempi välitys kuin automaatissa, eikä tuolla laatikolla ole mitään väliä kiihtyvyyteen noissa nopeuksissa.
Edit. Manuaalissa siis laatikko + perä välityssuhde on tiheämpi, ei perä.Last edited by Bomb5; 30-07-2013, 14:36.
Leave a comment:
-
Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?
Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.
Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
Leave a comment:
-
Siis häh? Siinä väkisinvaihdettavassahan on pidempi välitys kuin automaatissa, eikä tuolla laatikolla ole mitään väliä kiihtyvyyteen noissa nopeuksissa.Originally posted by Bomb5 View PostTuossa vertauksessa oli ihan hyvä pointti, että diisselillä pääsee myös aika ripeästi, mutta vertailussa oli vain automaatit ja dieselissä todennäköisesti huomattavasti kehittyneempi laatikko. 530i manual sedanin perä on erilainen (Nixu kerkesi tarkistaa), mikä myös selittää sen paremman suorituskyvyn. Sillä ei jää muiden kanssa jalkoihin, kunhan vaan kehtaa painaa kaasuun. Kaupunkiajelussa hyvä puoli on myös se, että vääntöä löytyy jo hyvin ihan alhaalta, melkein kuin dieselillä ajaisi, tiedä sitten miten 530iA:lla, kun en sitä ole ajanut.
Leave a comment:
Leave a comment: