Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Avatkaa uusi keskustelu jos tarvetta.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Laitetaas tämä linkki tännekin, itsellä alkaa olla kesäkumien vaihto ajankohtainen ensi kesänä, saa nähdä tuleeko 15" kokoja tarjolle

    Road noise transmitted from the tires represents a significant source of noise inside the cabin of a car. A lot of car owners, not happy with the way it


    Vakavammin ajatellen tämä olisi toimiessaan erinomainen "keksintö" jolla ainakin oma autonpäivitys muuttuisi kertaluokkaa helpommaksi. Järkevintähän melu on vaimentaa sen alkulähteellä.
    Last edited by 205/65-15H; 22-08-2013, 11:53.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?

    Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.

    Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä

    No eikö se kannattais katsella kasin koneella tuo kolmeysikin..

    Mitä sitä huonompaan vaihtamaan :think

    Toki 530i manuaalina välttää hyvin arkiajoon ja tuskin tutinat mahdottomasti piinaa kun ok yksilön löytää ja vähän näkee tukivarsijumpan kanssa vaivaa..

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Yks vaihtoehto on sitten kävellä liikkeeseen ja ostaa uusi auto. Ei oo vähään aikaan tutinoita, mutta siihen verrattuna pari tonnia on aika yhdentekevä summa rahaa. Itse mieluummin laitoin x määrän rahaa tuohon oman vanhuksen kunnostukseen, ja nyt ajelen tutinattomalla autolla.
    Tuo on totta, jos auto on muuten hyvä voi siihen laittaa rahaa jos aikoo kauemmin pitää, kuten minä omaa E34:stani. Ei muuten, mutta se alkaa rassaamaan jos/kun alkaa palikkaa vaihtamaan eikä siltikään tutinat lopu. Tosin foorumilta saa niin kattavaa tietoa E39:stä ja tutinoista että luulisi siitä selviävän. E34:n omistuskin on opettanut aika hyvin miten herkkä esim. renkaiden/vanteiden epätasapainoille voi auto olla. Eli ei tule sitten yllätyksenä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Niveliin+pusliin+jarruihin+iskareihin ~2000€, kardaani+vetarit toinen mokoma. Sitten vielä uusi hammastanko xxx€...
    Ja sitten vielä iso kasa renkaita ja vanteita joista haetaan ne maagiset yksilöt joilla kaikki asettuu kohdalleen. Ainakin hetkeksi...

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Niveliin+pusliin+jarruihin+iskareihin ~2000€, kardaani+vetarit toinen mokoma. Sitten vielä uusi hammastanko xxx€...
    Yks vaihtoehto on sitten kävellä liikkeeseen ja ostaa uusi auto. Ei oo vähään aikaan tutinoita, mutta siihen verrattuna pari tonnia on aika yhdentekevä summa rahaa. Itse mieluummin laitoin x määrän rahaa tuohon oman vanhuksen kunnostukseen, ja nyt ajelen tutinattomalla autolla.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Alunperin lainasit juttua, jossa sanottiin: "the 530i takes off like a rocket." Siinä olivat ajaneet automaatia, eikä tuo manuaalinakaan muutu mielestäni raketiksi kun nykypäivän suosittu työsuhde dieseli menee Suomen nopeuksissa samaan ja liki 200 vauhdissa jää marginaalisesti. Ei sillä varmaan normaali liikenteessä jalkoihin jää, mutta se on eriasia kuin raketti.
    Lainasin sitä tekstiä, koska siinä verrattiin bensankulutusta ja yleisesti 530i, 540i ja 525i, kun niistä juuri oltiin keskusteltu. Sanottiinhan siinä myös, että 540i:ssä on mahtava vääntö ja kiihtyvyys. Se tekstin 530i rakettivertaus oli myös sen puolesta hieman huvittava, vaikka ripeä auto onkin. Ja sotkin ajatukset noilla perävälityksillä tuossa taaempana. Siihen tulikin teiltä hyvä selvitys.
    Last edited by Bomb5; 31-07-2013, 21:38.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post

    Mitä tuohon tutinatopikkiin tulee, niin vaihtaa kerralla alustan palikat uusiin niin ei tarvi olla kyselemässä ja ihmettelemässä että mikähän tuossa nyt taas on.
    Niveliin+pusliin+jarruihin+iskareihin ~2000€, kardaani+vetarit toinen mokoma. Sitten vielä uusi hammastanko xxx€...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    dieselissä todennäköisesti huomattavasti kehittyneempi laatikko. 530i manual sedanin perä on erilainen (Nixu kerkesi tarkistaa), mikä myös selittää sen paremman suorituskyvyn. Sillä ei jää muiden kanssa jalkoihin, kunhan vaan kehtaa painaa kaasuun.
    Alunperin lainasit juttua, jossa sanottiin:
    Originally posted by Bomb5 View Post
    the 530i takes off like a rocket.
    Siinä olivat ajaneet automaatia, eikä tuo manuaalinakaan muutu mielestäni raketiksi kun nykypäivän suosittu työsuhde dieseli menee Suomen nopeuksissa samaan ja liki 200 vauhdissa jää marginaalisesti. Ei sillä varmaan normaali liikenteessä jalkoihin jää, mutta se on eriasia kuin raketti.

    Originally posted by Bomb5 View Post
    Eikun jaa, taisin katsoa väärinpäin noita perän välityksiä. Jotenkin oletin, että manuaalissa on tiheämpi perä, kun tuosta oli jo puhetta että vitosvaihteella motarilla kierroksia on sen verran, että mielellään heittäisi kutosen silmään, mutta kun sitä ei ole. No, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa.
    Automaatissa 5. on ylivaihde, 4. suora. Manuaalissa 5. suora ja 4. välitetty. Vastaa ~3,5 automaatissa. Eli kun automaatti vetää suoralla nelosella +180 niin manuaali menee tiheämmällä nelosella. No hetkeä myöhemmin joutuu vaihtamaan manuaalissa vitoselle, automaatti edelleen nelosella vetää silloin korkeammilla kierroksilla...jne jne...

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    No, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa.
    Eikös E39:ssä ainakin 5-vaiteisissa manuaaleissa ole vitonen suora, automaatissa taas muistaakseni ei ole. Eli ainakin kuvittelen että manuaalin pitempi perän välitys kompensoi lyhyempää viitosen välitystä manuaalissa.

    EDIT: Täällähän näistä olikin joskus juttua http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=110378. Tuosta mun kakkosviestistä on kadonnut kuva mikä siihen oli linkattuna, mutta tekstissä näkyy että:

    Eli tuosta voidaan laskea viitosen kokonaisvälityssuhteet, joille saadaan:

    ...

    530i 2,93
    530iA 2,56
    Eli 530iA:ssa on reilusti pidempi viitosen kokonaisvälityssuhde vaikka perä olisikin hiukan tiheämpi kuin manuaalissa. Mutta eihän tämä vaikuta kiihtyvyyteen vielä mitään kuin vasta vauhdeissa joihin nelonen ei riitä.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 30-07-2013, 11:45.

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by pheno View Post
    Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?

    Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.

    Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
    Jos minä saan mielipiteeni tuoda esille, niin 530i jos bensa. Suorituskyvyn näkee jo paperilla, että ei parjää. Vanhassa v8:ssa 55hp/100Nm enemmän 3L kutvoseen verrattuna. 2.5 verrattuna 94hp/155Nm.

    Mitä tuohon tutinatopikkiin tulee, niin vaihtaa kerralla alustan palikat uusiin niin ei tarvi olla kyselemässä ja ihmettelemässä että mikähän tuossa nyt taas on. Vanhoja autoja nuot e39 on jo

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?

    Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.

    Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
    Kulkeminen on hyvin subjektiivista. Tuohon ei auta kuin kokeilla.

    Tutinasta en olisi niin huolissani oma E34 540 oli paljon venkulampi kuin nykyinen E39 vaikka E39 on ajettu 80tkm enemmän.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by Heksula View Post
    Siis häh? Siinä väkisinvaihdettavassahan on pidempi välitys kuin automaatissa, eikä tuolla laatikolla ole mitään väliä kiihtyvyyteen noissa nopeuksissa.
    Eikun jaa, taisin katsoa väärinpäin noita perän välityksiä. Jotenkin oletin, että manuaalissa on tiheämpi perä, kun tuosta oli jo puhetta että vitosvaihteella motarilla kierroksia on sen verran, että mielellään heittäisi kutosen silmään, mutta kun sitä ei ole. No, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa manual vs. automaatti ja onhan 0-100 km/h myös speksien mukaan 0,5 s manuaalin hyväksi.

    Edit. Manuaalissa siis laatikko + perä välityssuhde on tiheämpi, ei perä.
    Last edited by Bomb5; 30-07-2013, 14:36.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?

    Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.

    Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä

    Leave a comment:


  • Heksula
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Tuossa vertauksessa oli ihan hyvä pointti, että diisselillä pääsee myös aika ripeästi, mutta vertailussa oli vain automaatit ja dieselissä todennäköisesti huomattavasti kehittyneempi laatikko. 530i manual sedanin perä on erilainen (Nixu kerkesi tarkistaa), mikä myös selittää sen paremman suorituskyvyn. Sillä ei jää muiden kanssa jalkoihin, kunhan vaan kehtaa painaa kaasuun. Kaupunkiajelussa hyvä puoli on myös se, että vääntöä löytyy jo hyvin ihan alhaalta, melkein kuin dieselillä ajaisi, tiedä sitten miten 530iA:lla, kun en sitä ole ajanut.
    Siis häh? Siinä väkisinvaihdettavassahan on pidempi välitys kuin automaatissa, eikä tuolla laatikolla ole mitään väliä kiihtyvyyteen noissa nopeuksissa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎