Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutuksen nousu E10: kalliimpaa autoilua?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CarlosM
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 4292
    • Kouvola

    #16
    Originally posted by peto2 View Post
    nimenomaan. Etanolilla on yksi hyvä puoli, sitä voidaan valmistaa "tosta noin vain" toisin kuin bensaa..
    Kai se suurin syy onkin tässä. Sitä voidaan tehdä niin paljon kun tarvii ja pystytään myymään. Ja mikä tärkeintä, sillä voidaan tehdä rahaa aivan vitusti ja millään muullahan ei ole mitään merkitystä. Vitut maapallosta, kunhan herroilla on rahaa!
    Itse en tule tota tankkiin laittamaan ja olen koittanut tutuillekkin kertoa ettei sitä kannata tankata. Toivottavasti tästä alkaa tulla ihan faktatietoa esille useammista lähteistä, niin voi siitä sitte näyttää ettei olla ihan paskaa puhuttu kun kehotettu tankkaamaan 98:sia

    Comment

    • ZNI
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 802
      • Kontiolahti

      #17
      Mites, kun...? http://vihrealanka.fi/uutiset/e10-polttoaine-ei-välttämättä-sisällä-pisaraakaan-etanolia
      E39 528i ///M-sport
      E30 "316"
      E38 740iA
      E34 M5


      ex.

      E34 525iA touring
      E34 525i
      E30 316


      Originally posted by beemers
      sanoo nainen joka ajaa e30:llä
      Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5510
        • Vaasa

        #18
        Myös eräs huoltamon työntekijä sanoi ettei välttämättä ole vielä edes etanoilia seassa koska etanolin toimittaja ei ole pystynyt vastaamaan kulutukseen.
        sigpic

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #19
          Myös täältä ihan empiiristä kokemusta, kulutus nousi rutkasti E10:llä, laskettuna oli n. 14-15L/100km, entisen 8-9L/100km sijaan. Alkuun tuota ei jopa uskonut, mutta muutaman tankillisen jälkeen ei naurattanut, 98E5:sta tilalle ja kulutus laski hiljalleen entisiin lukemiin, jopa ehkä hiukan niiden alle..95:lla ajettiin ennen.

          Tosin, oma auto ei ollut, mutta ajaa sillä piti.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #20
            Kulutus tuolla E10:llä luonnollisesti nousee, kun etanolin ominaisenergia on kaksi kolmasosaa bensiiniin verrattuna. Vielä enemmän kulutukseen vaikuttaa kuitenkin itse auto. Aika moni on jo todennut, että kulutus on kasvanut reippaasti yli sen 2%, mitä ennen E10:n tuloa väitettiin kulutuksen nousuksi. Ja vaikka kulutus kasvaisi vain tuon 2%, niin sekin tuo öljyfirmoille reippaasti lisää rahaa.

            E10:ssä ei aina kuitenkaan ole tasan 10% etanolia, vaan enintään saa litratilavuudessa olla 10% etanolia. Eli välillä ei etanolia ole ollenkaan. Tämä tuo kuitenkin taas jalostamoille uuden tavan rahastaa, koska ne voivat kikkailla etanolin ja bensan välillä sen mukaan, mikä sattuu milloinkin olemaan kummankin aineen markkinahinta. Jos bensiinin hinta yhtäkkiä nousee, voidaan joukkoon lisätä enemmän halvempaa etanolia ja päinvastoin. Luonnonsuojelulla sillä ei ole käytännössä juuri mitään tekemistä. Pumppuhinnat pysyvät jotakuinkin koko ajan ennallaan, joten bensanmyyjän tilipussi paksunee. Sinänsä älytöntä on myös se, että jos kerran halutaan "säästää luontoa" ja se toteutetaan tällaisella E10-bensiinillä, niin miksei siinä sitten todella ole koko ajan sitä 10% etanolia?

            Eikä sekään ole saasteetonta tuoda etanolia Brasiliasta asti Suomeen. Sitä on ihan VTT:n tasolla pohdittu, että mahtaako koko etanoli olla minkään näköinen pelastus tälle pallolle. Sademetsiä kyllä sitten kaadetaan peltojen tieltä ja ne pellot, mitä ennen käytettiin paikallisen ruuan tuotantoon, menevätkin etanolin tuotantoon ja ulkomaille. Sitten taas veronmaksajien rahaa syydetään humanitäärisen avun turvin näihin köyhiin maihin. Kuluttaja häviää, öljypohatta käärii rahat.

            Itse tankkaan kaikkiin autoihin 98:ia jo ihan siitä syystä, että näillä hinnoilla se on kannattavaa ja saa lisäksi korkeampioktaanista nestettä. Ja täytyy muistaa, että 98:ssa on enintään 5% etanolia. Todennäköisempää on siis se, että 98:ssa ei ole etanolia välillä ollenkaan tai vain hyvin vähän.

            Jopa Suomen armeija siirtyi 98:n käyttäjäksi.
            Last edited by Ramzez; 20-01-2011, 14:27.

            Comment

            • ApriliaMan
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 235
              • Lohja

              #21
              [QUOTE=Janzki;2258859]Myös täältä ihan empiiristä kokemusta, kulutus nousi rutkasti E10:llä, laskettuna oli n. 14-15L/100km, entisen 8-9L/100km sijaan. Alkuun tuota ei jopa uskonut, mutta muutaman tankillisen jälkeen ei naurattanut, 98E5:sta tilalle ja kulutus laski hiljalleen entisiin lukemiin, jopa ehkä hiukan niiden alle..95:lla ajettiin ennen.

              Nousiko oikeesti noin paljon
              Kaverin kans juttelin, niin hän oli havaitsevinaan kulutuksen nousua...tosin auto ei oo Bemmi.

              Itse en vielä oo kokeillu, mut ihan ku auto menis pienemmällä kun nyt tankkiin menee 98:a 95:n sijaan :think
              e39 530iA ///M Sport -02
              Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

              ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

              Comment

              • zanta
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 2908
                • Oulu

                #22
                Meikäläinen on kyllä ajellu muutaman vuoden jo 98/100 tankaten...
                95E meni tankkiin jos muuta ei vaan ollu saatavilla, johtuen siitä että 98E:llä maantieajossa kilometrin hinta oli halvempi.
                LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                eksälista:
                E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  #23
                  Originally posted by ApriliaMan View Post
                  Originally posted by Janzki View Post
                  Myös täältä ihan empiiristä kokemusta, kulutus nousi rutkasti E10:llä, laskettuna oli n. 14-15L/100km, entisen 8-9L/100km sijaan. Alkuun tuota ei jopa uskonut, mutta muutaman tankillisen jälkeen ei naurattanut, 98E5:sta tilalle ja kulutus laski hiljalleen entisiin lukemiin, jopa ehkä hiukan niiden alle..95:lla ajettiin ennen.
                  Nousiko oikeesti noin paljon
                  Kaverin kans juttelin, niin hän oli havaitsevinaan kulutuksen nousua...tosin auto ei oo Bemmi.

                  Itse en vielä oo kokeillu, mut ihan ku auto menis pienemmällä kun nyt tankkiin menee 98:a 95:n sijaan :think
                  Kyllä..Mittari kirjaimellisesti laski silmissä

                  Sulla menee pienemmällä kun nyt huohottimen jäätymisen pelossa autolle et anna tarpeeksi happea
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • ApriliaMan
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 235
                    • Lohja

                    #24
                    Originally posted by Janzki View Post
                    Kyllä..Mittari kirjaimellisesti laski silmissä

                    Sulla menee pienemmällä kun nyt huohottimen jäätymisen pelossa autolle et anna tarpeeksi happea
                    Eiku on vaan niin helvetin liukasta

                    Kyllä sitä happea vielä annetaan

                    Samaa kaverikin sanoi, että mittarista laski samanvälin paripäivää nopeammin...ja ajo oli ollu aikalailla samanlaista.
                    e39 530iA ///M Sport -02
                    Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                    ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎