Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ekaa autoa metsästämässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zaleva
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 21
    • Vantaa

    Ekaa autoa metsästämässä

    Noniin, eli kortti-ikä on lähellä ja autokuume sen mukainen! Eli ideana olisi hommata sellainen menopeli joka toimisi ihan arkipäivän ajokkina ja mahdollisesti myöhemmin kukkaron niin salliessa myös hyvänä harrastekohteena. Hintaa kulkineelle ei kuitenkaan kauhean montaa tonnia ole varaa kertyä johtuen opiskelijabudjetista.
    Teho on tietenkin kiva juttu, niinkun varmaan helppo uskoa, ja halvat pitokustannukset (bensan kulutus, varaosat etc) ovat myös plussaa. Ja toki luotettavuuttakin arvostan, mutta koska en ihan onneton ole varsinkaan koneiden kanssa (olen siis pyörinyt jo jonkun aikaa kiihdytysautopiireissä, sieltä ehkä kumpuaa se tehon tarvekkin) niin yleisimmät huoltotoimenpiteet kyllä varmasti onnistuvat ihan omin avuin eli myös helppo huollettavuus on plussaa.

    Eli millaista autoa te konkarit/muuten vaan fiksummat lähtisitte suosittelemaan ekaksi autoksi? Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä, ne tulevat ihan varmasti tarpeeseen!

    PS: Itse siis tutkinut tähänmennessä malleja kuten E34 535, E32 730/735, E30/E36 325, mielipiteitä niistä kaivataan eritoten! Ja ei varmaan tarvitsisi edes mainita mutta Bemariahan tässä ollaan hakemassa!
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    Originally posted by Zaleva View Post
    Noniin, eli kortti-ikä on lähellä ja autokuume sen mukainen! Eli ideana olisi hommata sellainen menopeli joka toimisi ihan arkipäivän ajokkina ja mahdollisesti myöhemmin kukkaron niin salliessa myös hyvänä harrastekohteena. Hintaa kulkineelle ei kuitenkaan kauhean montaa tonnia ole varaa kertyä johtuen opiskelijabudjetista.
    Teho on tietenkin kiva juttu, niinkun varmaan helppo uskoa, ja halvat pitokustannukset (bensan kulutus, varaosat etc) ovat myös plussaa. Ja toki luotettavuuttakin arvostan, mutta koska en ihan onneton ole varsinkaan koneiden kanssa (olen siis pyörinyt jo jonkun aikaa kiihdytysautopiireissä, sieltä ehkä kumpuaa se tehon tarvekkin) niin yleisimmät huoltotoimenpiteet kyllä varmasti onnistuvat ihan omin avuin eli myös helppo huollettavuus on plussaa.

    Eli millaista autoa te konkarit/muuten vaan fiksummat lähtisitte suosittelemaan ekaksi autoksi? Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä, ne tulevat ihan varmasti tarpeeseen!

    PS: Itse siis tutkinut tähänmennessä malleja kuten E34 535, E32 730/735, E30/E36 325, mielipiteitä niistä kaivataan eritoten! Ja ei varmaan tarvitsisi edes mainita mutta Bemariahan tässä ollaan hakemassa!
    pahan laitoit halpa ja harraste ei oikein sovi samaan lauseeseen

    mutta oma valinta noista vaihtoehdoista olisi
    mahdollisimman hyvillä varusteilla oleva e34 535 joka ei ole vähäpäästöinen

    opiskelijana olisi plussana
    osat on kohtuu hintaisia ja niitä on käytettynä paljon tarjolla, yksinkertaista tekniikkaa joten suurimman osan huolloista voi tehdä itse
    voimaakin on ihan mukavasti tuohon koriin jo valmiina
    miinuksena kuitenkin isokoneinen (vakuutukset) ja ainetta vievä kone

    myöhemmin harraste kohteena pientä sipistelyä/varustelua ja turbo
    kohtuu budjetilla kuitenkin saatavissa 400-500hv
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • pope
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 687
      • Harjavalta

      #3
      Eniten kiinnittäisin huomiota hyvään kuntoon, etenkin korin kuntoon olettaen että auto jää sinulle pidemmäksi aikaa ja moottorit/tekniikka jotenkin tuttua ja huollot/korjaukset onnistuvat.

      m30b34 moottorista löytyy hyvin virityspotentiaalia (etenkin ahdettuna), kuten myös taitaa löytyä m60 ja muistakin m30 moottoreista. Siis mahdollista myöhempää harrastekäyttöä ajatellen. Siispä 5- ja 7-sarjalaiset m30 ja m60 moottoriset harkinnan arvoisia, niin kuin olit jo edellä maininnutkin. Alkup. m60 moottoriset ovat kaikki vähäpäästöisiä mikä myös kannattaa pitää mielessä jatkojalostusta ajatellen.

      Edit: Hyväkuntoisen e34 m30b34 moottorisen ei pitäisi edes viedä mitään järjetöntä määrää bensaa. Ehkä jotain 11-13 litraa sadalla.

      Edit 2: Sitä myöhempää mahdollista harrastekäyttöä ajatellen kannattaa ottaa huomioon se vähäpäästöisyys ja se että e36:ssa irtoaa(repeää) perä korista heti vähänkin rajummassa menossa.

      Edit 3: Mikäli kuitenkin harkitset e36:sta niin osta sellainen missä on jakopää ketjulla. Äläkä heittele asfaltilla perää, ellet halua perän irtoavan!
      Last edited by pope; 24-06-2011, 02:10.
      e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

      Comment

      • M325i
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 1529
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Kyllä varmaan joku E30 318IS Hyväkuntoisena yksilönä olis noilla kriteereillä järkivalinta,mutta nekin hyväkuntoiset maksaa,enemmän kun muutaman tonnin. Tai jos uudempi pitää olla niin E36 323i / 328i M-sporttina, Tai jos budjetti riittää niin E46 323/328i,mutta mitä uudemmaksi mennään sitä kalliimpaa on ylläpito ja korjaaminen ja jo esim.E36:sen vikamäärä on melkoisen iso tietyissä yksilöissä. E34:set alkaa olla suurin osa aika loppuunajettuja samoin vastaavat seiskat,ja polttoainetalous ei ainakaan ole kohdallaan isolla maamoottorilla. Jos E34 niin hyvä yksilö 2.5 M50 koneella ja manuaalina.
        Last edited by M325i; 24-06-2011, 01:32.
        E30 ja E46 ///M

        Comment

        • BMW
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 3822
          • California

          #5
          Näillä polttoaine hinnoilla kannattaa unohtaa halvat pitokustannukset, varsinkin bensamoottorisista puhuttaessa. Voima ei synny tyhjästä, ja se tankkaus alkaa maksamaan mittarilla nyky hinnoilla.

          Jos haluat harrastaa autoa ajamalla, etkä korjaamalla, niin Bemari on siitä hyvä auto että jo vakioautoilla on mukavasti suorituskykyä. Auton virittäminen maksaa aina, eikä se ainakaan paranna luotettavuutta tai polttoainetaloutta mikä sua kiinnosti.

          E30 325i ja E36 325i sekä E36 328i on hauskoja laitteita ajaa, ja tarjoavat jo varsin mukavan suorituskyvyn. E32 700-sarjalaiset ja E34 500-sarjalaiset unohtaisin noilla kutosmoottoreilla, enemmänkin sellaisia sitkeitä maamoottoreita kuin hieman vauhdikkaampaan ajoon soveltuvia voimanlähteitä.

          S-moottorilliset eli suomeksi sanottuna M-sarjan autot tarjoilevat edellämainituista jo selvästi vauhdikkaampaa kyytiä. Budjettiisi saattaisi mahtua E34 M5 (3.6i tai uudempi 3.8i) ja E36 3.0i. Molempia saa alle kymppitonnin, tosin auton kunnon kanssa kannattaa olla tarkkana, käytettyyn autoon kun osat maksaa merkkiliikkeessä yhtä paljon kuin uusiinkin. Huonokuntoinen auto saattaa tulla yllättävänkin kalliiksi.

          M60B40 on E34:seen jo ihan hauska voimanlähde, kyseessä siis 4.0 litrainen V8. Huipputeho ei ihan yllä M5:sen tasolle, mutta väännöissä jopa päihittää 3.6 litraisen. Lisäksi hinnaltaan ne ovat M-sarjalaisia edullisempia.
          P
          R
          N
          D

          Comment

          • dumppi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 4351
            • sotkamo

            #6
            käyttöpelinä oiva ratkasu mielestäni e36 318is emännällä ollut nyt vajaa puoli vuotta vm95 is ja mitä itse sillä ajellut niin liikahtaa ihan kivasti koneeseen nähden ja on myös taloudellinen tuohon koppaan:think tämä siis coupé mutta tuskin isoja eroja on sedaniin.

            ainiin ja mitään isoa vikaakaan ei oo ilmaantunut taakse alatukivarsien puslat oli loppu, tilalle powerflexiä ja taas mentiin, ja sitten yks letku välillä irtoaa kiihdyttäessä, pitäis laittaa uusi kun kerkiäis ens viikolla tosin katsastus joten katotaan mitä siellä ilmenee.. tuskin mitään isoa

            itselläni on ollu reilu kolme vuotta (välillä projektina ja välillä ajossa) 323i 4d vm. 95 ja sekin on oikeestaan ollut ihan tyydyttävä ajettuun kilsamäärään nähden:think
            Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
            e36 325i coupé R.I.P
            e30 316 2d
            e36 318is coupé
            e36 323i 4d ac schnitzer replica


            Käyttis: e39 523i 4d
            Originally posted by rizzo
            Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
            |Sotkamo Connection|

            Comment

            • Zaleva
              Newbiemmer
              • Mar 2009
              • 21
              • Vantaa

              #7
              Paljon fiksuja pointteja. Onko jollain tietoa esim. 535:den tyyppivioista/asioista, jotka olisi hyvä tarkastaa ennen auton ostoa? Myös hyviä/huonoja kokemuksia näistä laitoksista olisi tosi jees saada ennen kuin riennän suurella kiirellä ittelleni omaa 535:ttä hommaamaan. Entäs nää vakuutus/veroasiat, onko kellään kokemusta paljonko porukka nyhtää maksuja näiltä isokoneisilta laitoksilta (oletettavasti varsinkin vanhoja bemareita rytätään amiksien toimesta enemmänkin niin vakuutusmaksut ovat hyvinkin suuria)?
              Lisäksi pohdit varsinkin tuota E30 325 vaihtoehtoa myös ja mietin että miten se loppujenlopuksi eroaa 535:destä suorituskyvyltään? :think Kuitenkin kyseessä jonkun verran kevyempi koppakin niin luulisi pienemmän koneenkin toimivan vallan mainiosti keulilla, ja löpöäkin saattaisi kulua vähemmän.

              Virittämisestä sen verran, että mitä tuossa on tullut Nettiautoa selailtua ja ahdetuista bimmereistä haaveiltua niin noita kolmepuolikkaita ei juuri ahdettuina näy, mikähän tähän on syynä? Itse epäilin että syynä voisi olla esim. tilanpuute konehuoneessa, mutta mitä olette mieltä, olenko väärillä jäljillä? :think

              EDIT: Kuten jo mainitsinkin, virittelen vasta sitten kun kukkarossa on sen verran ekstraa että on siihen varaa. Ja tuota kasiakin joskus katselin, mutta tuppaavat hyväkuntoiset sellaiset olemaan jo turhan kalliita (ja laillinen ahtaminenkaan ei onnistu oikeastaan mitenkäänpäin myöhemmässä vaiheessa ainakaan ymmärtääkseni, puhumattakaan sitten mitä ne kasit kuluttavat verrattuina kutosiin), ja tästä syystä Ämmätkin jäävät vaihtoehdoista pois.
              Last edited by Zaleva; 24-06-2011, 01:58.

              Comment

              • pope
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 687
                • Harjavalta

                #8
                Originally posted by Zaleva View Post
                Paljon fiksuja pointteja. Onko jollain tietoa esim. 535:den tyyppivioista/asioista, jotka olisi hyvä tarkastaa ennen auton ostoa? Myös hyviä/huonoja kokemuksia näistä laitoksista olisi tosi jees saada ennen kuin riennän suurella kiirellä ittelleni omaa 535:ttä hommaamaan. Entäs nää vakuutus/veroasiat, onko kellään kokemusta paljonko porukka nyhtää maksuja näiltä isokoneisilta laitoksilta (oletettavasti varsinkin vanhoja bemareita rytätään amiksien toimesta enemmänkin niin vakuutusmaksut ovat hyvinkin suuria)?
                Lisäksi pohdit varsinkin tuota E30 325 vaihtoehtoa myös ja mietin että miten se loppujenlopuksi eroaa 535:destä suorituskyvyltään? :think Kuitenkin kyseessä jonkun verran kevyempi koppakin niin luulisi pienemmän koneenkin toimivan vallan mainiosti keulilla, ja löpöäkin saattaisi kulua vähemmän.

                Virittämisestä sen verran, että mitä tuossa on tullut Nettiautoa selailtua ja ahdetuista bimmereistä haaveiltua niin noita kolmepuolikkaita ei juuri ahdettuina näy, mikähän tähän on syynä? Itse epäilin että syynä voisi olla esim. tilanpuute konehuoneessa, mutta mitä olette mieltä, olenko väärillä jäljillä? :think
                e34 tyyppivioista löytyy haulla paljonkin tietoa. Ruosteesta olisin tarkka (helmat, ovet, takaluukku, bensatankin korkin ympärys).

                Projekti puolelta löytyy paljon ahdettuja m30b34 motteja --> sitä selailemaan.

                Mutua: Kuvittelisin nuorilla olevan enemmän 3-sarjalaisia --> mällätään enemmän --> korkeammat vakuutusmaksut. Kuitenkin vakuutusmaksuihin vaikuttaa myös asuinpaikkakuntasi.

                Ei taida e30 325:lla olla mitään jakoa e34 535:lle. Etenkään jos tarkastellaan moottorin luonnetta ja oikeasti normaalissa liikenteessä käyttettävissä olevaa tehoa. Tietysti e30 taittuu mutkiin paremmin pienen kokonsa tuoman ketteryyden ansiosta!

                Edit: e30 325 jakopää on hihnalla ja e34 535 jakopää ketjulla. Siitä + e34:lle.

                Edit 2: Ei se e34 m60b40 moottorilla + automaatilla ainakaan enempää kuluta mitä e34 m30b34 manuaalilla (Olettaen että molemmat ovat hyvässä kunnossa.) e34 m60b40 manuaalilla ovat todella harvinaisia.
                Last edited by pope; 24-06-2011, 02:19.
                e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                Comment

                • Anselmo H
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 936
                  • Vantaa

                  #9
                  Heitetäänpäs tämmöinen ässä hihasta: Miten olisi e32 750i? Tai sitten e34 540i?

                  Kulutusasiat eivät ehkä toteudu näissä toivotulla tavalla mutta kun e34 535i on vaihtoehto, niin ei noissa nyt niin dramaattista kulutuseroa ole. Ei tarvisi kuunnella mitään puolimoottori- tai vajaapyttyisyys-witsailuja Löylyä olisi mukavasti arjen ajoihin ja varustepuoli on kunnossa. Hankintahinta ei päätä huimaa, toki kannattaa etsiä mahdollisimman ehjä kampe ja maksaa siitä enemmän.
                  F11 523iA Touring
                  E93 325i cabrio
                  Triumph Daytona 955i

                  Comment

                  • Tikkunen85
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 892
                    • Paltamo

                    #10
                    mikäli päädyt hankkimaan e36:n niin silloin ehdottomasti 328. tehoa perustarpeisiin ja erittäin maltillinen kulutus. itelle tuli tommonen 328 touring puol vahingossa hommattua ja yllätyin kyl tuosta kulutuksesta. maantiellä pääsee nätillä ajolla alle 7l/100km ja keskikulutus seka ajossa pyörii siellä 10-11l/100km
                    Last edited by Tikkunen85; 24-06-2011, 08:15.

                    Comment

                    • Tomppa80
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 2088
                      • Raahe

                      #11
                      E39 523i-525i. Manuaalina. Liikahtaa tarpeeksi ensiautoksi ja on turvallinen. Siihen rahaan mitä nuo maksaa niin saa paljon autoa. Se millaisen yksilön sattuu saamaan halvalla, niin on tuurissaan kuin kyrvän kasvu . Viritys potenttiaali on lähes olematon. Mutta käyttis ja harraste/viriviriautot on muutenkin eri asia.
                      Mercedes Benz E -07
                      BMW 523i -96
                      Volvo v70t5 -99
                      Harley Davidson Electra Glide -00
                      Solifer SM -75

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by Zaleva View Post
                        kortti-ikä on lähellä ja autokuume sen mukainen!

                        Teho on tietenkin kiva juttu..
                        Sitä tuskin tarviit ekaan autoosi.
                        Eli millaista autoa te konkarit/muuten vaan fiksummat lähtisitte suosittelemaan ekaksi autoksi? Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä, ne tulevat ihan varmasti tarpeeseen!
                        Ostat jonkun nelipyttysen kolmossarjalaisen. Siinäkin on äkkiä ihan riittävät ylläpitokustannukset jos omasta pussistas joudut maksamaan. Sitte keskityt sen korjaamiseen ja huoltoon ja unohdat tuuningit ens alkuun vähäksi aikaa. Ostaissa tuijotat vaan vuosimallia ja ajokilometrejä (tästähän se väittely lähtee).
                        PS: Itse siis tutkinut tähänmennessä malleja kuten E34 535, E32 730/735, E30/E36 325, mielipiteitä niistä kaivataan eritoten! Ja ei varmaan tarvitsisi edes mainita mutta Bemariahan tässä ollaan hakemassa!
                        Kaikki noi sun mainitsemat mallit on vanhoja autoja joihin saa muutaman tonnin palamaan eka vuonna helposti ostohinnan päälle.

                        EDIT: Sitten kun menet kattomaan sitä autoa niin otappa joku autoista ymmärtävä mukaan. Sen ikäisestä autosta kuin tässä puhutaan, saa helposti tuomittua tonnin jumpat kun vähän tutkii ostotilanteessa. Ehkä enemmän jos johonkin pääsisi nosturille vääntöraudan ja taskulampun kanssa .
                        Last edited by petrolhead; 24-06-2011, 11:02.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • pmv
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2032
                          • tornio

                          #13
                          Tuossa vaiheessa oman kokemuksen nojalla pyrkisin hakemaan mahdollisimman uutta, hyväkuntoista ja vähän ajettua kiesiä. Itse siis ostin ekaksi autoksi E23 733i:n, joka oli tuolloin 18 vuotta vanha. Paha virhe. Tavoittelin vain suurta tehoa, mutta jos peli ei liiku, niin mitä helvettiä sillä teholla tekee. Ja tuossa vaiheessa olisi tärkeä, että pääsis ajamaan. Tyttöjä kaupungila jne.

                          Tarkkaa budjettia ei ole tiedossa, joten hankala mennä sanomaan mitään mallia tarkalleen. Ei se eka auto ole kuitenkaan se ainoa auto. Tod. Näk. kun rakenteluinto kasva ja rahat polttelee taskuissa, ei se loppuun poletun 535i:n ahtaminen tunnu järkevältä, kun esim. E39 540i on jo tuossa vaiheessa käden ulottuvilla. Ja jos vaikka opiskelee, niin ei aika tärväänny turhanpäiväiseen rakenteluun. Teku-aikana oli kiva hurauttaa 535i:llä pihalle, kun jotkut tuta Sierran ahtamisen kanssa.

                          Comment

                          • D`Artagnan
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2008
                            • 78

                            #14
                            Petrolhead puhuu täyttä asiaa. Harvalla taitaa olla todellista käsitystä kuinka paljon noihin vanhoihin huippupeleihin saa rahaa kulumaan vaikka kuinka pystyisikin tekemään huoltohommia itse.

                            Kannattaisi ehkä katsoa joku luotettavalla tekniikalla ja kohtalaisen ruosteettomalla korilla oleva 300 sarjalainen. Kyllä siihenkin saa rahaa menemään jo ihan perus huoltojen, bensan ja vakuutuksien sekä verojen muodossa.

                            Comment

                            • promille
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2009
                              • 276
                              • Valkeakoski

                              #15
                              Originally posted by TeiniDX View Post
                              mikäli päädyt hankkimaan e36:n niin silloin ehdottomasti 328. tehoa perustarpeisiin ja erittäin maltillinen kulutus. itelle tuli tommonen 328 touring puol vahingossa hommattua ja yllätyin kyl tuosta kulutuksesta. maantiellä pääsee nätillä ajolla alle 7l/100km ja keskikulutus seka ajossa pyörii siellä 10-11l/100km
                              no johan menee toukka pelkällä ajatukella... Oma coupe kun hörppää about 8l maantiellä

                              *edit II quote lisätty.
                              Last edited by promille; 24-06-2011, 09:26. Reason: myöhässä, tarkoitus kommentoida teinidx:n postia.
                              e61

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎