Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ekaa autoa metsästämässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    #31
    Originally posted by Zaleva View Post
    Paljon hyviä pointteja taas tullut ilmi! Vakuutusasioista sen verran, että koska luultavasti auto pistetään ensin äitini nimiin, saan vakuutukset huomattavasti halvemmalla jo pelkästään keskittäjän edun ansiosta.
    Nyt tosin rahatilanne kertoo karua tarinaansa: Itse autoon tuskin on varaa käyttää juurikaan yli 2500 euroa, joten ainakin näillänäkymin kunnolliset 318iS:sät, 540, 750, 323, 328 sekä suurinosa 325:tosista ovat budjetin ulkopuolella, eli jäljelle jää suurinpiirtein vain E30/E36 316/318/320, E34 518/520/525/535 ja E32 730/735. Näistä olen kuullut sen verran että 518 4-pyttyinen moottori on jo suorastaan alimitoitettu tuolle korille, joten sen hommaaminen on suorastaan sulaa hulluutta, kaasarikoneista ei kannata hommata jo suuremman kulutuksensa puolesta ja että 7-sarjalaisten korjaus tuppaa yleensä olemaan huomattavasti 3- ja 5-sarjalaisia kalliimpaa (kuullostaahan se toki loogiseltakin, kyseessä on kuitenkin edustusluokan pirssi), pitääkö paikkansa?:think
    Tuolla budjetilla ostaisin kyllä nimenomaan neloskoneellisen Bemarin. 316i/318i(S)/518i. Ei tuo 518i mikään raketti olekaan, mutta en jaksa uskoa että 520i menee juuri lainkaan paremmin. Menovettä se syökin sitten jo selvästi enemmän. Ja huollot/vakuutusmaksut on kalleempia.

    Jos ostat siistikuntoisen ja ryhdikkään neloskoneisen, et tarvitse autoon oikeastaan kuin hyvät vanteet ja alustasarjan. Eipähän ala vituttaa jälkeenpäin kallis ylläpito, varsinkaan kun tajuaa ettei se 525i niin nopea olekaan kuin olisi odottanut.
    P
    R
    N
    D

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #32
      Originally posted by BMW View Post
      Tuolla budjetilla ostaisin kyllä nimenomaan neloskoneellisen Bemarin. 316i/318i(S)/518i. Ei tuo 518i mikään raketti olekaan, mutta en jaksa uskoa että 520i menee juuri lainkaan paremmin. Menovettä se syökin sitten jo selvästi enemmän. Ja huollot/vakuutusmaksut on kalleempia.

      Jos ostat siistikuntoisen ja ryhdikkään neloskoneisen, et tarvitse autoon oikeastaan kuin hyvät vanteet ja alustasarjan. Eipähän ala vituttaa jälkeenpäin kallis ylläpito, varsinkaan kun tajuaa ettei se 525i niin nopea olekaan kuin olisi odottanut.
      mä näkisin asian niin että jos 3 sarjaan päätyy niin voi harkita 318iS:ää muttei tehottomampia ja 5 sarjassa 525i olis minimi.. mulla ainakin hajoo pää jos auto ei liiku mihinkään

      mitä kukin arvostaa :think
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #33
        Originally posted by peto2 View Post
        mä näkisin asian niin että jos 3 sarjaan päätyy niin voi harkita 318iS:ää muttei tehottomampia ja 5 sarjassa 525i olis minimi.. mulla ainakin hajoo pää jos auto ei liiku mihinkään

        mitä kukin arvostaa :think

        nyt puhutaan siis ekasta autosta. tuskin on syytäkään olla mikään tykki... :think
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14454
          • Oulu

          #34
          Originally posted by bemu2000 View Post
          nyt puhutaan siis ekasta autosta. tuskin on syytäkään olla mikään tykki... :think
          Noh, eikai sitä varmaan peto2:kaan tarkota.

          Vai meinaatko että 318iS tai 525i on jollain lailla "tykki"?
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #35
            Originally posted by bemu2000 View Post
            nyt puhutaan siis ekasta autosta. tuskin on syytäkään olla mikään tykki... :think
            sen ~200 saa kelattua lasiin noilla pienemmilläkin ja kun kyseessäolevaa hintaluokkaa katsotaan niin lopputulos on sama pöhäyttääkö mettään tai jotain päin 180 vai 250.. huippujen kokeiluja lukuunottamatta isommat mallit on turvallisempia 1. niissä on paremmat jarrut 2. liikenteessä joutuu myös ohittamaan ja mitä nopeammin ohitus suoritetaan sen turvallisempi.. ainakin mun mielestä :think
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • Anselmo H
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 942
              • Vantaa

              #36
              Oishan se isokoneinen varusteltu edustusauto tietty hupaisa ja muutenkin järkevä valinta mutta jos nyt lähestytään hommaa kukkaro edellä, niin kyllähän voittajaksi seuloutuu 4-cyl 3-satku. Budjetin mukaan vaan sopiva e-mikävaan. Mahdollisimman vähän kilsoja ja ehjyydellä / räpeltämättömyydellä suurin painoarvo. Ei karkaa ojaan tehojen takia, hankintahinnan pitäisi olla ok, kaikkia pikkukoneisia ei ole poljettu loppuun ja kuitenkin pääsee käsiksi Bemarin ajettavuuteen. Jos alkaa ahdistaa, niin kai siihenkin voi tunkea jonkun remmiahtimen (en tiedä tai suosittele) mutta autoilun abc lähtisi näillä spekseillä hyvin käyntiin. Ketään ei haittaa kun mokailee sen 318:n kanssa hieroen sitä parkkihallien pylväisiin ja lähiseutujen ojiin. Myöskään tuunaus ei haittaa, sillä pilaathan vain normi 318:n etkä mitään autohistorian merkkiteosta. Ostoksen arvonalenema on pieni.

              Sitten vaan säästämään tavoitteena valitsemasi tehoversio. Tsemppiä pohdintaan ja toivottavasti löytyy sopiva kiesi
              F11 523iA Touring
              E93 325i cabrio
              E81 116i
              Triumph Daytona 955i

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #37
                Kannattaa muuten ottaa huomioon sellainenkin seikka, että vaikka ostaisitkin sen "tavallisen" 316/318:n ensiautoksi niin siitä ihan aikuisten oikeesti pääsee helpolla eroonkin kun mielenkiinto lopahtaa ja tekee mieli isompaa lohkoa pellin alle. Olettaen tietysti että pidät auton kunnossa, ja et osta sitä nettiauton eniten räpellettyä autoa.

                Ehjä ja toimiva ~1500€ hintaluokan neloskone menee kuin kuumille kiville, kun sen nettiautoon jättää asiallisen ilmoituksen kera. Mutta yritäppä myydä "väliinputoajamallin" e34 korista autoa, ei todellakaan kannata alkaa seuraavaa autoa kovin kiireellisesti katsomaan tilalle. Todennäköisesti auto on vielä kuukausienkin päästä myynnissä, ellei hinta ole oikeasti halpa- ja tai auto ole jotenkin erikoisemmilla varusteilla tai muuta speciaalia. Jota sinun autobudjetin perusteella ei välttämättä voi odottaa, huippukuntoinen tai muuten erikoinen e34 kun alkaa jo olemaan sen verran harvinainen suomen suolapaskassa että hinnatkin myötäilee aika hyvin tarjontaa.

                E: Eli mielipiteeni yhteenvetona:

                Osta joku suhteellisen hyväkuntoinen e30/e36 nelosmoottorinen, vaikka n.1500€ budjetilla. Jos budjettisi autoon on yhteensä 2500€, niin jää rahaa hyvin huoltoihin ja korjauksiin. Sekä saat vielä alle näppärän näköiset vanteet, jotka voit sitten autoa myydessä myydä vaikka erikseen. Paljon parempi vaihtoehto mielestäni, kuin se että ottaisi alleen jonkun nettiauton halvimman tikittävän kutoskoneisen aikapommin
                Last edited by Micce///M; 26-06-2011, 00:47.

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #38
                  Originally posted by peto2 View Post
                  sen ~200 saa kelattua lasiin noilla pienemmilläkin ja kun kyseessäolevaa hintaluokkaa katsotaan niin lopputulos on sama pöhäyttääkö mettään tai jotain päin 180 vai 250.. huippujen kokeiluja lukuunottamatta isommat mallit on turvallisempia 1. niissä on paremmat jarrut 2. liikenteessä joutuu myös ohittamaan ja mitä nopeammin ohitus suoritetaan sen turvallisempi.. ainakin mun mielestä :think

                  ihan mistä vaan näkökulmasta katsottuna 4 sylinterinen E30/E36 on parempi vaihtoehto ekaksi autoksi, mitä 6 sylinterinen E36/34 tms. varsinkin jos hintaluokka on tuo pari tonnia. parin vuoden kokemuksen jälkeen ja isommilla pelimerkeillä homma on vähän toinen...
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Kannattaa joka auton kohdalla lähteä kuitenkin siitä, että varaa ainakin tonnin korjauksia/huoltoja varten. Mitä olen tässä vuosien varrella noita halvempia autoja käynyt katsomassa, niin aika harvassa tapauksessa edes kymppitonnin autot ovat oikeasti olleet hyvässä kunnossa, ts. ne eivät ole vaatineet minkäänlaista välitöntä huoltoa. Varsinkin muutaman tonnin autoista puhuttaessa, on selvääkin, ettei sitä ole välttämättä yritetty kunnostaa ennen myyntiä virheettömään kuntoon, kun auto on tarkoitus hukata. Sen vuoksi on hyvä olla rahaa myös hieman säästössä, jottei sitten olla ilman autoa, kun vikaa tuli, muttei ole rahaa korjata sitä. Yhtälailla siihen ehjäänkin kulkineeseen voi tulla vikaa, mitä ostotilanteessa ei ollut.

                    Jos mieli tekee noita isompia Bemareita, kuten 5- ja 7-sarjaa, niin kannattaa pitää mielessä, että ne imevät lompakon hyvin herkästi tyhjäksi, jos niissä on vähänkään enemmän laittamista. Erityisesti nuo seiskat, mistä minulla on jo useammasta yksilöstä kokemusta, tuppaavat herkästi nappaamaan hyvinkin suuren siivun korjaus ja huoltokustannuksissa, kun niiden osat sekä tyypilliset vikapaikat ovat kalliita.

                    Mutta jos sattuisit keräämään vähän enemmän rahaa kokoon, niin suosittelen M60 koneisia Bemareita. Kone on hyvin yksinkertainen ja suht luotettava. Tuplaketjulla, ei vanosta, käyntilämpötila alle 100C ja muutenkin yksinkertaisempi laitos, esim. lambdoja vain kaksi kappaletta, ei neljää, kuten näissä uudemmissa laitoksissa. Lisäksi niiden perässä oleva automaatti on vielä se yksinkertaisempi versio, joka ei ole tämä herkempi steppiviritys, joka ottaa jo pienistäkin vierintäkehän muutoksista itseensä.

                    E36 koppasista otan vain sen verran kantaa, että kannattaa melkeinpä kiertää ainakin kaikki nämä tuning vehkeet. Vielä ainakin muutama vuosi sitten, kun veljelleni olin ensiautoa katsomassa, lähestulkoon poikkeuksetta nämä tuunatut E36:t olivat täysiä pommeja ja aivan loppuun poljettuja. Lisäksi kun kaikki raha oli mennyt siihen tuunaamiseen, niin itse tekniikka oli yleensä vähintäänkin välttävässä kunnossa.

                    Vakuutuksiin liittyen, on ihan fiksua, että ensin auto on jonkun vanhemman nimissä, jolla on mahdollisesti vielä bonuksiakin, niin pääsee halvemmalla. Mutta jos auto tulee omiin nimiin, niin kannattaa vakuutuksienkin osalta harkita sitä, mitä tarvitsee ja mitä ei. Itsehän kortin saatuani, hankin vain sen pakollisen liikennevakuutuksen. Tietysti oma ajotyyli, sijainti, ja ajotaidot vaikuttavat hyvin paljon siihen, mitä vakuutuksia kannattaa ottaa, mutta itse ainakin selvisin ihan pelkällä liikennevakuutuksella, koska asuin maalla ja olin alusta pitäen hyvin rauhallinen kuski ja tapanani oli, että auto pidetään siistinä ja kunnossa. Ikinä en poltellut kumia, heitellyt perää tai muutenkaan repinyt autoa tarpeettomasti. Tuollainen leikkiminen kun tulee vielä hyvin herkästi kalliiksi. Eli vakuutuksienkin osalta kannattaa arvioida omaa tilannetta, että mitä todella tarvii ja mille voi olla käyttöä. Ei aina kannata ottaa sitä täyskaskoa.
                    Last edited by Ramzez; 26-06-2011, 12:57.

                    Comment

                    • Zaleva
                      Newbiemmer
                      • Mar 2009
                      • 21
                      • Vantaa

                      #40
                      Tutkittuani vaihtoehtoja täytyy myöntää, että se nelos koneinen 300-sarjalainen alkaa vaikuttaa fiksuimmalta vaihtoehdolta. Mitenkäs, onko teillä kokemuksia kaasarillisista, vanhoista E30 316:sta? Ovatko herkkiä rikkoutumaan tms, eritoten kiinnostaisi saada tietoa paljonko enemmän kaasari kuluttaa verrattuna ruiskuun? Löysin siis nettiautosta reilusti alle 200 tuhatta ajetun vm. -86 316, joka on ollut samalla, nyt jo yli 80-vuotiaalla, omistajalla koko ajan, ja auto on siis täysin alkuperäiskunnossa kasettisoitinta myöten. Mielipiteitä?

                      Comment

                      • |auri
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 198
                        • Helsinki

                        #41
                        No ite sain kortin tossa marraskuussa ja talven ajelin E46 328 hymyssäsuin ilman mitään tilanteita. Nyt kesäksi auto vaihtui prätkään ja käyttikseksi tuli E30 316 vm. 91. No, eihän toi 316 mihinkään mene, mutta sateella ihan hauska peli. Oma auto on 260tkm ajettu ja toiminut ilman mitään vikaa mitä mulla se nyt ollut, nyt juhannus vkl tuli 700km ajeltua ja kyllähän tolla pidempääkin matkaa ajaa.

                        Comment

                        • [Raver]
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1613
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by Zaleva View Post
                          Tutkittuani vaihtoehtoja täytyy myöntää, että se nelos koneinen 300-sarjalainen alkaa vaikuttaa fiksuimmalta vaihtoehdolta. Mitenkäs, onko teillä kokemuksia kaasarillisista, vanhoista E30 316:sta? Ovatko herkkiä rikkoutumaan tms, eritoten kiinnostaisi saada tietoa paljonko enemmän kaasari kuluttaa verrattuna ruiskuun? Löysin siis nettiautosta reilusti alle 200 tuhatta ajetun vm. -86 316, joka on ollut samalla, nyt jo yli 80-vuotiaalla, omistajalla koko ajan, ja auto on siis täysin alkuperäiskunnossa kasettisoitinta myöten. Mielipiteitä?

                          Itsellä oli juurikin tuollainen 316 1.8 kaasari ensiautona, ja olipa toisenakin autona. Eihä ne mihinkää liikkunu, ohituspaikat sai katsella todella huolella jos meinas rekkaa lähteä ohittamaan Mutta ihan hauskoja muuten ajaa, ja luotettavia tekniikkansa puolesta. Korjauksiin taisi mennä ~600€ 1.5 vuodessa. Puslia, tiivisteitä, jarrut yms normaalia kulutus tavaraa. Ja ehdottomasti kannattaa hankkia käsiryypyllä oleva kuin mitä automaattiryypyllä, se on tuo pierburg ihan hanurista niin sähköinen ryyppy vain lisää ongelmia sen suhteen. Tietenkin korvauskaasarin hankkiminen ja vaihtaminen on toimiva vaihtoehto, ~300€ uutena.
                          E30 325i 2D -88
                          E39 525i Msport 4D -03 :think

                          Comment

                          • Agz
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 162
                            • Vantaa

                            #43
                            Originally posted by [Raver] View Post
                            Itsellä oli juurikin tuollainen 316 1.8 kaasari ensiautona, ja olipa toisenakin autona. Eihä ne mihinkää liikkunu, ohituspaikat sai katsella todella huolella jos meinas rekkaa lähteä ohittamaan Mutta ihan hauskoja muuten ajaa, ja luotettavia tekniikkansa puolesta. Korjauksiin taisi mennä ~600€ 1.5 vuodessa. Puslia, tiivisteitä, jarrut yms normaalia kulutus tavaraa. Ja ehdottomasti kannattaa hankkia käsiryypyllä oleva kuin mitä automaattiryypyllä, se on tuo pierburg ihan hanurista niin sähköinen ryyppy vain lisää ongelmia sen suhteen. Tietenkin korvauskaasarin hankkiminen ja vaihtaminen on toimiva vaihtoehto, ~300€ uutena.
                            Itsellä oli kanssa ekana autona 316 1,8 kaasari, mutta sillä kirotulla Pierburgin kaasarilla, joka oli jo ostettaessa viallinen. Maksimissaan puoleen kaasuun sai kerralla painaa, siitä pystyi hitaasti sitten lisäämään vähän kaasua ennen kuin alkoi jumalaton nykiminen. Kokemuksieni mukaan auto oli itsessään erittäin hyvä ajaa, jos tuota kaasarivikaa ei huomioi. Suosittelen silti E30 316:sta, kaasarilla tai ruiskulla.

                            Kulutuksesta tosiaan sen verran että itsellä se pyöri siinä n. 10l/100km, mut en tiiä kuinka paljon tuo vika sitten lisäs kulutusta, vai lisäskö ollenkaan.

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by Zaleva View Post
                              Tutkittuani vaihtoehtoja täytyy myöntää, että se nelos koneinen 300-sarjalainen alkaa vaikuttaa fiksuimmalta vaihtoehdolta. Mitenkäs, onko teillä kokemuksia kaasarillisista, vanhoista E30 316:sta? Ovatko herkkiä rikkoutumaan tms, eritoten kiinnostaisi saada tietoa paljonko enemmän kaasari kuluttaa verrattuna ruiskuun? Löysin siis nettiautosta reilusti alle 200 tuhatta ajetun vm. -86 316, joka on ollut samalla, nyt jo yli 80-vuotiaalla, omistajalla koko ajan, ja auto on siis täysin alkuperäiskunnossa kasettisoitinta myöten. Mielipiteitä?
                              Kannattaa pitää sitten mielessä myös sellainen seikka, että jos ruiskuvehkeen ja kaasariversion hintaero on luokkaa 500€, niin melkeinpä kannattaa ottaa se ruisku. Näillä bensan hinnoilla suht pienikin kulutuksen säästö näkyy heti lompakossa. Eli vaikka ostaessa se auto maksaisi hieman enemmän, niin raha tulee kyllä takaisin polttoaineen kulutuksessa. Ja yleensä kun se kortti on taskussa, niin niitä kilometrejä tulee varmasti paljon. Tietysti asian voi ajatella siltäkin kannalta, että kaikki raha menee joka tapauksessa bensaan, kun kortti on taskussa, olipa kulutus mikä hyvänsä, mutta ainakin pääset pidemmälle, jos auto ei vaadi ihan niin paljon polttoainetta.

                              Comment

                              • BMW
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 3822
                                • California

                                #45
                                Originally posted by Ramzez View Post
                                Kannattaa pitää sitten mielessä myös sellainen seikka, että jos ruiskuvehkeen ja kaasariversion hintaero on luokkaa 500€, niin melkeinpä kannattaa ottaa se ruisku. Näillä bensan hinnoilla suht pienikin kulutuksen säästö näkyy heti lompakossa. Eli vaikka ostaessa se auto maksaisi hieman enemmän, niin raha tulee kyllä takaisin polttoaineen kulutuksessa. Ja yleensä kun se kortti on taskussa, niin niitä kilometrejä tulee varmasti paljon. Tietysti asian voi ajatella siltäkin kannalta, että kaikki raha menee joka tapauksessa bensaan, kun kortti on taskussa, olipa kulutus mikä hyvänsä, mutta ainakin pääset pidemmälle, jos auto ei vaadi ihan niin paljon polttoainetta.
                                + se että ruiskullinen auto on helpompi myydä eteenpäin.

                                Varsinkin jos ajaa melko lyhyitä ajoja kaasari laitteen kanssa, niin kulutus on selvästi suurempi kuin ruutta-auton kanssa. Ja talvisin kaasuttimelle se kakku vasta alkaakin maistumaan... En todellakaan suosittele hankkimaan kaasarilla.
                                P
                                R
                                N
                                D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎