Olen tekemässä päättötyötä lakialoitteesta 58/2009, eli ns. harrasteautolaista. Nyt uuden eduskunnan aloitettua lakialoite on rauennut. Lähtökohtani päättötyöhön on se, että jos harrasteajoneuvo -luokkaa vielä suunniteltaisiin niin minkälainen sen tulisi olla harrastajien, Ajoneuvohallintokeskuksen raportin tekijöiden ja poliisin mielestä ja kuinka nämä näkemykset eroaa. Käsittelen asiaa henkilöautojen osalta, koska niitä poliisin työssä tapaa eniten.
Tarvitsisin teidän mielipiteitä muutamaan kysymykseen:
- Pitäisikö olla jonkinlaisia kriteerejä mitä harrasteauton pitäisi täyttää, vai riittääkö se että henkilöautoa käytetään se max 100 vuorokautta vuodessa?
- Mitä mieltä olette siitä, että FHRA antaisi lausunnon autosta, jonka pohjalta sen pystyisi rekisteröimään harrasteautoksi? Eli kun museoajoneuvot tarvitsee valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön lausunnon jonka perusteella ne hyväksytään museoajoneuvoksi, niin samalla mallilla harrasteautoihin, vai pitäisikö lausunnonantajiksi laittaa kaikki lausunnonantaja-statuksen haluavat autokerhot?
- Pitäisikö harrasteautot rajoittaa yhteen per henkilö?
- Pitäisikö teho-painosuhde nostaa lukuihin 20kW/100kg, jos auto olisi hyväksytty harrasteautoksi?
- Pitäisikö harrasteauto -status olla sellainen, että sen voisi menettää? Jos näin on niin pitäisikö samalla lisätä harrasteauton omistajan vastuuta mahdollisissa piittaamattomuutta osoittavissa liikennerikkomuksissa.
Ja toki jos jotain muita asioita aiheeseen liittyen tulee mieleen niin sana on vapaa ja auttaa päättötyössä.
Lisätietoa kaipaaville: lakialoite http://www.parliament.fi/faktatmp/ut...8_2009_p.shtml ja yksittäiskappale/omavalmiste-ajoneuvoista raporttia http://fhra.fi/pdf/Loppuraportti_omavalm.pdf
Tarvitsisin teidän mielipiteitä muutamaan kysymykseen:
- Pitäisikö olla jonkinlaisia kriteerejä mitä harrasteauton pitäisi täyttää, vai riittääkö se että henkilöautoa käytetään se max 100 vuorokautta vuodessa?
- Mitä mieltä olette siitä, että FHRA antaisi lausunnon autosta, jonka pohjalta sen pystyisi rekisteröimään harrasteautoksi? Eli kun museoajoneuvot tarvitsee valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön lausunnon jonka perusteella ne hyväksytään museoajoneuvoksi, niin samalla mallilla harrasteautoihin, vai pitäisikö lausunnonantajiksi laittaa kaikki lausunnonantaja-statuksen haluavat autokerhot?
- Pitäisikö harrasteautot rajoittaa yhteen per henkilö?
- Pitäisikö teho-painosuhde nostaa lukuihin 20kW/100kg, jos auto olisi hyväksytty harrasteautoksi?
- Pitäisikö harrasteauto -status olla sellainen, että sen voisi menettää? Jos näin on niin pitäisikö samalla lisätä harrasteauton omistajan vastuuta mahdollisissa piittaamattomuutta osoittavissa liikennerikkomuksissa.
Ja toki jos jotain muita asioita aiheeseen liittyen tulee mieleen niin sana on vapaa ja auttaa päättötyössä.
Lisätietoa kaipaaville: lakialoite http://www.parliament.fi/faktatmp/ut...8_2009_p.shtml ja yksittäiskappale/omavalmiste-ajoneuvoista raporttia http://fhra.fi/pdf/Loppuraportti_omavalm.pdf
Comment