Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Active Sound Design - moottorin ääni kaiuttimista ohjaamoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madfexx
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3646
    • Lempäälä

    BMW Active Sound Design - moottorin ääni kaiuttimista ohjaamoon

    Törmäsin tällaiseen juttuun netin syövereissä enkä ainakaan löytänyt vastaavasta juttua foorumilta:
    http://www.autoblog.com/2011/09/23/a...inside-bmw-m5/

    Eli niin se tekniikka kehittyy ja autot muuttuvat entistä hiljaisemmiksi, mutta mitä mieltä arvon foorumilaiset ovat moottorin äänen tuottamisesta keinotekoisesti. Juurihan jossain threadissa kritisoitiin Audin uudessa dieselissä pakoputkiston takaosassa käytettävää "kaiutinta", joten kaikki eivät varmasti ajatuksesta pidä?

    Nyt ilmeisesti uudesta M5:stä löytyy BMW Active Sound Design, joka tarkoittaa sitä, että moottorin ääni tuotetaan ohjaamoon keinotekoisesti kaiuttimien avulla. Järjestelmä ilmeisesti tarkkailee moottorin tietoja ECU:lta ja soittaa sen mukaan oikean kuuloista moottorin ääntä sisätilan kaiuttimista. Sport- ja Sport+-tilojen ollessa kytkettynä moottorin ja putkiston äänet kuuluvat ilmeisesti voimakkaampana.

    BMW kertoo asiasta näin:

    The Active Sound Design technology specially developed for the new BMW M5 takes its cues from the driving situation at any one time to deliver an accurate reproduction of the engine's sound through the car's audio system. The system's digital signal processing exchanges data directly with the engine management, allowing it to reflect the engine's revs and torque, and the car's speed over the road. The result over a smoothly driven journey is a discreet soundtrack in keeping with the harmonious and assured characteristics of the V8 powerplant. A stamp on the accelerator, meanwhile, prompts an immediate audible response to match the instantaneous – and typically M – burst of power from beneath the bonnet.
    Eli mielipiteitä ja keskustelua tästä. Aletaanko mennä jo vähän liian pitkälle, vai onko kyse aivan ymmärrettävästä kehityksen jatkumosta?

    Last edited by Madfexx; 28-09-2011, 13:19.
    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    #2
    Haiskahtaa homolta :think Jossain pulju.netissä on jo nyt myynnissä vehkeitä, joilla saa vaikka Lamborghinin äänet kuulumaan kajareiden kautta.
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7397
      • Oulu

      #3
      Onhan tuossa ylivoimaisen hyvä säädettävyys siihen nähden että ääni kuuluisi "luonnollista tietä" moottorista kabiiniin. E85 Z4:ssä oli jo jonkinlainen ääntä sisään tuova järjestelmä, en tiedä käyttikö se kaiuttimia vai jotain muuta.

      Melko vasta koeajoin Pösö RCZ:n jossa oli myös joku tuollainen ääntä sisään tuova järjestelmä, mutta ihmeen hillityt äänet silti. Ja hyvä niin. Sähköautoissa nämä järjestelmät varmasti yleistyy huimasti.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Madfexx
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3646
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Onhan tuossa ylivoimaisen hyvä säädettävyys siihen nähden että ääni kuuluisi "luonnollista tietä" moottorista kabiiniin. E85 Z4:ssä oli jo jonkinlainen ääntä sisään tuova järjestelmä, en tiedä käyttikö se kaiuttimia vai jotain muuta.

        Melko vasta koeajoin Pösö RCZ:n jossa oli myös joku tuollainen ääntä sisään tuova järjestelmä, mutta ihmeen hillityt äänet silti. Ja hyvä niin. Sähköautoissa nämä järjestelmät varmasti yleistyy huimasti.
        Siinä saattaakin piillä merkittävä periaate-ero, tuleeko ääni jotain kanavia pitkin moottoritilasta/pakoputkiston suunnalta, vai onko toteutettu kaiuttimien kautta. Monille tässä saattaa olla se ratkaiseva juttu, että onko ääni ynteettistä vaiko luonnollista, vaikka sitä voimistettaisiinkin "keinotekoisesti" esimerkiksi jonkinlaisilla kanavilla tai äänieristeiden alueellisella optimoinnilla.
        Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
        Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

        Comment

        • HC91
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 998
          • 29100/310053

          #5
          Originally posted by Madfexx View Post
          Aletaanko mennä jo vähän liian pitkälle, vai onko kyse aivan ymmärrettävästä kehityksen jatkumosta?
          Kyllä ja kyllä. Vanhan koulukunnan bensalenkkareille tämä on rienausta, mutta suurta yleisöä entistä helpompi ja keinotekoisempi ajokokemus palvelee.

          En ole pitänyt autopilttiä kovin kaksisena julkaisuna, mutta tämän verkkoartikkelin perusteella pitänee tarkistaa mielipidettään:


          "kuljettaja on eristetty ajotapahtumasta" - taidatkos sitä paremmin sanoa...

          Taidampa mennä huomenna SW///:llä töihin ja nautiskella aidoista asioista :think
          92' ///M5 3.8 individual
          09' 320d xDrive
          16' NIU N1 Sport
          19' NIU U+ Sport

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3828
            • Nokia

            #6
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Onhan tuossa ylivoimaisen hyvä säädettävyys siihen nähden että ääni kuuluisi "luonnollista tietä" moottorista kabiiniin. E85 Z4:ssä oli jo jonkinlainen ääntä sisään tuova järjestelmä, en tiedä käyttikö se kaiuttimia vai jotain muuta.
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 53*BMW

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #7
              Kyllähän tuo moottorin äänen toistaminen kaiuttimien kautta aika hölmöltä kuulostaa. Z4:ssa ja vastaavissa ratkaisussa käytettävän Sound Generatorin vielä ymmärrän, kun siinä sentään moottorin todellista ääntä johdetaan putkea pitkin kabiiniin.
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • HC91
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 998
                • 29100/310053

                #8
                Originally posted by Juhis View Post
                Kyllähän tuo moottorin äänen toistaminen kaiuttimien kautta aika hölmöltä kuulostaa.
                Pringles-mies on asiassa samoilla linjoilla:
                "Mihin F1-autojen kanssa ollaan menossa kymmenen vuoden päästä?

                - Pelkään tietenkin sitä, että ajetaan sähköautoilla ja jokaisella on takasiiven alla kovaäänien tuottamassa moottorin meteliä. Jotain tällaista kauheaa tietenkin tapahtuu."


                92' ///M5 3.8 individual
                09' 320d xDrive
                16' NIU N1 Sport
                19' NIU U+ Sport

                Comment

                • r.w.
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2510
                  • Länsirannikko

                  #9
                  Radiossa Autotune, autokaupassa Active Sound Design. Sitä saa mitä tilaa - saatte kaikki "tuhat kärpästä" syyttää pelkästään itseänne.

                  Koko ajatus on niin korni, että luulisi aprillipilaksi.
                  1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by HC91 View Post
                    Kyllä ja kyllä. Vanhan koulukunnan bensalenkkareille tämä on rienausta, mutta suurta yleisöä entistä helpompi ja keinotekoisempi ajokokemus palvelee.

                    En ole pitänyt autopilttiä kovin kaksisena julkaisuna, mutta tämän verkkoartikkelin perusteella pitänee tarkistaa mielipidettään:


                    "kuljettaja on eristetty ajotapahtumasta" - taidatkos sitä paremmin sanoa...

                    Taidampa mennä huomenna SW///:llä töihin ja nautiskella aidoista asioista :think
                    Tunnistan itseni termistä vanhan koulukunnan bensalenkkari
                    Ja kuten mainittiin niin BMW ei ole ainut jolla tuollaisia järjestelmiä on. Se on nykyaikaa se. Ihan sama oikeastaan millainen perheen ykkösauto on , vaikka sähkömoottori pyörittäisi eturenkaita. Oikeasti ajamisesta nauttimiseen on toisenlaiset autot no , rakenteilla

                    Jopa minä pystyn myöntämään että kaikki nuo sähköhimmelit ja kuljettajan apujärjestelmät on käyttöautossa ihan_hyviä_keksintöjä. Kaistavahdit , Active steering , ajovakauden hallinta , jne jne. vaikka ne eristääkin kuskia ajofiiliksestä ja siitä tieympäristöstä. Keinotekoinen moottorin ääni on musta ihan samaa sarjaa.

                    Sitten jos pitää Ajaa autolla niin otetaan toinen peli esiin ja sen apujärjestelmät näyttää tältä

                    Last edited by petrolhead; 01-01-2012, 11:07.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5402
                      • S:t Karins

                      #11
                      Odotetaan että joku pääsee livenä tuota M5 kuuntelemaan livenä auton sisällä.
                      Ja kyllä tuo järjestelmä minulle kelpaisi (nokilekaan)
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Kokeilisivat ensin tehdä auton, joka olisi hiljainen. Eiköhän nyky purkeissä melua ole ihna tarpeeksi muutenkin.

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Kokeilisivat ensin tehdä auton, joka olisi hiljainen. Eiköhän nyky purkeissä melua ole ihna tarpeeksi muutenkin.
                          Aivan samaa mieltä.

                          Kyllä moottorin ääni saadaan kuulumaan mutta kun hukkaisivat muun möykän ensin.

                          Comment

                          • tuumas
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2564
                            • Lapland, Finland

                            #14
                            Ei kyllä osaa sanoa tuosta mitään itse kokematta. BMWCar kehui järjestelmää (ensin sen haukuttuaan ) koska sitä ei kuulemma erota millään tavalla ja auto kuullostaa hyvältä... :think

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎