Törmäsin tällaiseen juttuun netin syövereissä enkä ainakaan löytänyt vastaavasta juttua foorumilta:
http://www.autoblog.com/2011/09/23/a...inside-bmw-m5/
Eli niin se tekniikka kehittyy ja autot muuttuvat entistä hiljaisemmiksi, mutta mitä mieltä arvon foorumilaiset ovat moottorin äänen tuottamisesta keinotekoisesti. Juurihan jossain threadissa kritisoitiin Audin uudessa dieselissä pakoputkiston takaosassa käytettävää "kaiutinta", joten kaikki eivät varmasti ajatuksesta pidä?
Nyt ilmeisesti uudesta M5:stä löytyy BMW Active Sound Design, joka tarkoittaa sitä, että moottorin ääni tuotetaan ohjaamoon keinotekoisesti kaiuttimien avulla. Järjestelmä ilmeisesti tarkkailee moottorin tietoja ECU:lta ja soittaa sen mukaan oikean kuuloista moottorin ääntä sisätilan kaiuttimista. Sport- ja Sport+-tilojen ollessa kytkettynä moottorin ja putkiston äänet kuuluvat ilmeisesti voimakkaampana.
BMW kertoo asiasta näin:
Eli mielipiteitä ja keskustelua tästä. Aletaanko mennä jo vähän liian pitkälle, vai onko kyse aivan ymmärrettävästä kehityksen jatkumosta?
http://www.autoblog.com/2011/09/23/a...inside-bmw-m5/
Eli niin se tekniikka kehittyy ja autot muuttuvat entistä hiljaisemmiksi, mutta mitä mieltä arvon foorumilaiset ovat moottorin äänen tuottamisesta keinotekoisesti. Juurihan jossain threadissa kritisoitiin Audin uudessa dieselissä pakoputkiston takaosassa käytettävää "kaiutinta", joten kaikki eivät varmasti ajatuksesta pidä?
Nyt ilmeisesti uudesta M5:stä löytyy BMW Active Sound Design, joka tarkoittaa sitä, että moottorin ääni tuotetaan ohjaamoon keinotekoisesti kaiuttimien avulla. Järjestelmä ilmeisesti tarkkailee moottorin tietoja ECU:lta ja soittaa sen mukaan oikean kuuloista moottorin ääntä sisätilan kaiuttimista. Sport- ja Sport+-tilojen ollessa kytkettynä moottorin ja putkiston äänet kuuluvat ilmeisesti voimakkaampana.
BMW kertoo asiasta näin:
The Active Sound Design technology specially developed for the new BMW M5 takes its cues from the driving situation at any one time to deliver an accurate reproduction of the engine's sound through the car's audio system. The system's digital signal processing exchanges data directly with the engine management, allowing it to reflect the engine's revs and torque, and the car's speed over the road. The result over a smoothly driven journey is a discreet soundtrack in keeping with the harmonious and assured characteristics of the V8 powerplant. A stamp on the accelerator, meanwhile, prompts an immediate audible response to match the instantaneous – and typically M – burst of power from beneath the bonnet.
Comment