Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millainen palon sammutin autoon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haggis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1571
    • Wackyland

    Millainen palon sammutin autoon?

    Tulipa vaan mielleen että mitäs jos tunteella/rahalla/ajalla laitettu silmäterä syttyykin palamaan kesken ajon,niin milläs sammutat? Palokuntakaan ei ole hetkessä paikalla,varsinkaan missään korvessa

    Eli itselläni olisi tarkoitus laittaa autoon varmaan jonkin kokoinen jauhesammutin vaikkapa konttiin.
    Kellään kokemuksia/ideoita millainen ja minkä kokeinen kannattaisi hankkia?
    Tai mitään muuta asiaan liittyvää tietoa?
    Käyttis:Kia Optima TF

    Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C
  • Vilikki
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 6309
    • Raahe

    #2
    Originally posted by Haggis View Post
    Tulipa vaan mielleen että mitäs jos tunteella/rahalla/ajalla laitettu silmäterä syttyykin palamaan kesken ajon,niin milläs sammutat? Palokuntakaan ei ole hetkessä paikalla,varsinkaan missään korvessa

    Eli itselläni olisi tarkoitus laittaa autoon varmaan jonkin kokoinen jauhesammutin vaikkapa konttiin.
    Kellään kokemuksia/ideoita millainen ja minkä kokeinen kannattaisi hankkia?
    Tai mitään muuta asiaan liittyvää tietoa?
    laita orkkis sammutin alkuperäiseen paikkaansa alkuperäisillä kiinnikkeillään
    BMW e36 316i Turbo Compact

    Comment

    • AnttiR
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 819
      • Jyväskylä

      #3
      Vaahtosammutin tai jauhesammutin olis oma valinta. Vaahtosammutin ei kestä pakkasta joten se rajoittaa aikalailla, mutta sen jäljet on siistimpi siivota pois. Ei saa pienempiä kokoja. Jauhesammutin jos sen pitää kestää myös pakkasta. Miinuksena taitaa olla se että tekee aika pahaa kuuleman mukaan sähkölaitteille ja jauheen siivoaminen on hankalaa. Plussaa sitten se että saa myös pienempiä kokoja.
      Koko sitten sen mukaan että mikä on mahdollista, isompi tietysti aina parempi mutta se on sitten taas että kuinka isoa pystyy järkevästi kuljettamaan mukana. Itse varmaan laittaisin ihan 6kg sammuttimen.
      Ja tietysti huomioon pitää ottaa sekin että se on vähintään B-luokan sammutin että sillä voi sammuttaa nestepaloja(autossa lähinnä bensiini). Lähes kaikki vaahto- ja jauhesammuttimet kyllä täyttää AB-luokat.
      Last edited by AnttiR; 03-10-2011, 22:05.
      E61 535d -04

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Itellä kävi mielessä, jos rakentais konepellin alapintaan kiinnitettävän putkiston suuttimineen, ja vetäis sieltä putken kabiinissa olevaan hiilidioksidipulloon. Tuli syttyy --> pullosta hana auki/liipasin pohjaan, ja konehuone täyttyy hiilidioksidilla. Voisin veikata, että bensapalon syttyessä, saattaa konepellin avaaminen saada aikaan suht pahat leimahdukset, eli vois olla hyväkin, kun palon sais sammumaan heti alkuunsa konepelti kiinni.:think En tosin tiedä saako tollaista hiilaripullosysteemiä lailliseksi/toimivaksi, mut tulipahan yks päivä mieleen, kun sammutinsysteemiä suunnittelin kakskasiin.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • AnttiR
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 819
          • Jyväskylä

          #5
          Eikös tuollaisia sammutusjärjestelmiä ole jossain kilpureissa käytössä?
          E61 535d -04

          Comment

          • Slazha
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2286
            • Joensuu/Syvyys

            #6
            Originally posted by O-Peksi View Post
            Itellä kävi mielessä, jos rakentais konepellin alapintaan kiinnitettävän putkiston suuttimineen, ja vetäis sieltä putken kabiinissa olevaan hiilidioksidipulloon. Tuli syttyy --> pullosta hana auki/liipasin pohjaan, ja konehuone täyttyy hiilidioksidilla. Voisin veikata, että bensapalon syttyessä, saattaa konepellin avaaminen saada aikaan suht pahat leimahdukset, eli vois olla hyväkin, kun palon sais sammumaan heti alkuunsa konepelti kiinni.:think En tosin tiedä saako tollaista hiilaripullosysteemiä lailliseksi/toimivaksi, mut tulipahan yks päivä mieleen, kun sammutinsysteemiä suunnittelin kakskasiin.
            pitääpä kysellä Ronkaisten veljeksiltä, saako hiilaria enää lailliseksi. Niillähän on nykyään itä-suomen sammutinhuolto että sieltä varmaan suht edullisesti saapi pullon autoon jos tarvetta
            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
            E36 318is class II, e30 turpo

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Slazha View Post
              pitääpä kysellä Ronkaisten veljeksiltä, saako hiilaria enää lailliseksi. Niillähän on nykyään itä-suomen sammutinhuolto että sieltä varmaan suht edullisesti saapi pullon autoon jos tarvetta
              Kysäiseppäs ihmeessä! Periaatteessa en kyllä nää siinä mitään laillista estettä, jos sammutusjärjestelmä kattaa pelkästään konehuoneen. Kabiiniin ei viiti hiilaria torpata, kun turvavyön lukon jumitessa saattaa naaman paleltumisen lisäks ruveta happikato vaivaamaan melkoisen äkkiä.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • -KK-
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 265

                #8
                Tuommosen 2kg asensin E39:iin ja sopii näppärästi. On mulla sammutuspeitekin matkassa. Onpahan aina mukana siellä missä ite liikkuu.
                Attached Files

                Comment

                • nut
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1613
                  • Vaasa/Kauhajoki

                  #9
                  Suosittelen kyllä laittamaan 6 kg:n sammuttimen jos sillä aikoo jotain saada oikeasti sammumaankin, jauhe on ihan näppärä vaikka sotkeekin. Parikilonen niin onneton pönttö kun oikeasti roihahtaa.
                  BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    #10
                    Originally posted by nut View Post
                    Suosittelen kyllä laittamaan 6 kg:n sammuttimen jos sillä aikoo jotain saada oikeasti sammumaankin, jauhe on ihan näppärä vaikka sotkeekin. Parikilonen niin onneton pönttö kun oikeasti roihahtaa.
                    Tuo on totta mutta mites "in real life"? Sillä vaikka 6kg on hyvä, niin tuo 2kg on jo aika monta kertaa tyhjää parempi mikä taitaa olla se yleisin varustetaso. Erittäin hyvähän kummiskin, että sinulla on tuommonen 6kg (vähintään ilmeisesti). Itekin laittasin jos tilaa olisi. Toki niitä on esim matalia sammuttimiakin, mitkä tuohon menisi jotenkuten.

                    Tutkimuksen mukaan muistaakseni noin 75% tapauksista on saatu palo joko sammutettua taikka merkittävästi rajattua jos käsillä on ollu yhtään ensisammutusvälinettä. Ja tuo on tietoon tulleet tapaukset. Todellinen lukema on paljon suurempi, koska ei kaikkia onnistuneita sammutuksia ilmoiteta viranomaisille.

                    Noiden kanssa voi alkaa hifistelemään toki ja laskea sammutustehoja ynnämuuta jos haluaa. Kuvassa olevassa talvipaketissa on laadukas pohjoismainen 6kg sammutin, jossa ei ole tavallinen perusjauhe vaan otin siihen tehokkaamman. Se pelkkä tehokkaampi jauhe lisäsi ton sammuttimen hintaa 50%. Myös sammutusluokka on parempi.

                    Mökillähän tuo kuvan sammutin on nykyään paraatipaikalla ja jos ei siellä riitä, niin sitten on lisää 18kg verran (3*6kg) jauhetta vielä tarjolla ja sen jälkeen on 25 millinen 50 metrin letku palosuuttimella ja sammutuspeitteillä kyllä peittää parikin autoa kokonaan
                    Attached Files

                    Comment

                    • nut
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1613
                      • Vaasa/Kauhajoki

                      #11
                      Originally posted by -KK- View Post
                      Tuo on totta mutta mites "in real life"? Sillä vaikka 6kg on hyvä, niin tuo 2kg on jo aika monta kertaa tyhjää parempi mikä taitaa olla se yleisin varustetaso. Erittäin hyvähän kummiskin, että sinulla on tuommonen 6kg (vähintään ilmeisesti). Itekin laittasin jos tilaa olisi. Toki niitä on esim matalia sammuttimiakin, mitkä tuohon menisi jotenkuten.
                      Joo, ei ollu tarkotus mitenkään kritisoida tuota pikkupönttöä, tottakai parempi kun ei mitään. Tullut vaan jokunen kerta jouduttua muita moottorityökoneita sammuttelemaan niin se 6 kg hujahtaa aika äkkiä joten mikäli sen pöntön saa johonkin fiksusti laitettua niin kannattaa panostaa kokoon.
                      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                      Comment

                      • -KK-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 265

                        #12
                        Originally posted by nut View Post
                        Joo, ei ollu tarkotus mitenkään kritisoida tuota pikkupönttöä, tottakai parempi kun ei mitään. Tullut vaan jokunen kerta jouduttua muita moottorityökoneita sammuttelemaan niin se 6 kg hujahtaa aika äkkiä joten mikäli sen pöntön saa johonkin fiksusti laitettua niin kannattaa panostaa kokoon.
                        Ehottomasti kannatan joo tehoa ja kokoa, noissakin. Monella jää vaan toteutus helposti tekemättä loppujen lopuksi. Itelläkin tuo on tyhjää parempi auton kyydissä. Tallissakin on remonttia tehdessä sitten toinen hollilla.

                        Mökillä mulla on kutoset, joita jaksaa vielä heikommatkin nostella. 12kg olisi jo aika raskas. Esimerkiksi vanhemmalle väelle ostin rivariin myös 2kg ihan sen takia että sitä jaksaa nostaa ja käsitellä aivan varmasti tarvittaessa. Ei sielläkään aiemmin muuta ollut kuin minun ostama sammutuspeite.

                        On sitä aikanaan tullut harjoteltua bensapalojen sammutusta niin, että on vähän kulmakarvatkin kärähtäny

                        Comment

                        • Haggis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 1571
                          • Wackyland

                          #13
                          Voipi olla että laitan 6kg jauhe- tai vaahto sammuttimen. Pakkasen kestolla ei niin väliä koska kyseessä kesäauto. 6kg sammutin ei edes vie jumalattomasti tillaa.

                          Mitäs sammutin peitteellä voi tehdä auto palossa? Tietenkin palavan ihmisen voi käärii siihen...
                          Käyttis:Kia Optima TF

                          Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                          Comment

                          • -KK-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 265

                            #14
                            Originally posted by Haggis View Post
                            Voipi olla että laitan 6kg jauhe- tai vaahto sammuttimen. Pakkasen kestolla ei niin väliä koska kyseessä kesäauto. 6kg sammutin ei edes vie jumalattomasti tillaa.

                            Mitäs sammutin peitteellä voi tehdä auto palossa? Tietenkin palavan ihmisen voi käärii siihen...
                            Kalvovaahtosammuttimiakin löytyy -30 pakkasenkestolla nykyään.

                            Jätä vaan sammutuspeite pois. Se on turha

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎