En muista enää miksi, mutta itse vein kerran entisestä autosta koko manuaalikansion sisälle taloon ja hukkasin sen sinne moneksi vuodeksi Sitten kun auto piti laittaa myyntikuntoon niin kylläpä niitä autoon kuuluvia juttuja kuten vara-avaimia sai etsiä..
Nykyisen pirssin ostin ilman huoltokirjaa ja luotin 100% omaan arvostelukykyyni.
Kyllä sen näkee, tuntee ja kuulee mikä se kampe on, ja ilman perushuoltoja mikään auto ei kovin kauaa laula tai pääse edes katsastuksesta läpi.
Sitten jos se huoltokirja löytyy niin sitä ei edes katsota Mukava se kuitenkin on jos autosta löytyy jotain dokumentteja menneiltä vuosilta.
Aika helposti vara-avaimet ja manuaalit hukkuu, samassa menee huoltokirjakin. Ja on niitä varastettukkin.
Huolto ei muista antaa avainten yhteydessä ja itkevien lasten kanssa auto hakeva perheenäiti ei tajua pyytää. Seuraava huolto vuoden päästä eikä kukaan enää muista oliko sitä kirjaa koska viimeksi.
Joskus äidilläni oli uusi Camry ja niin se hukkui siitäkin, en muista löytyikö koskaan.
Eipä esim. uudemmissä kärryissä huoltokirjoja edes tarvitsisi. Huoltohistoria kuitenkin aika hyvin nykyään talletetaan monella eri merkillä.
Kyllä se huoltokirja olisi syytä olla olemassa vielä tuoreissakin autoissa. Nimittäin ne huoltomerkinnät varmaan säilyvät hyvin siinä tietyssä huoltoliikkeessä, varsikin jos kyseessä on marmori, mutta vuosien saatossa aika harva enää lähtee autoa merkkihuoltamaan, jos autolla alkaa olemaan ikää ja kilometrejä runsaammin. Aika monen auton kohdalla olen todennut, että monimerkkikorjaamoja saatetaan alkaa käyttämään jo alle neljän vuoden ikäisissä autossa, varsinkin nykyään kun se ei edes takuuta automaattisesti hylkää, jolloin huoltojen selvittäminen ilman minkäänlaista tositetta voi olla äärimmäisen hankalaa, jopa mahdotonta. Jos Suomessa olisi yhtenäinen tietokanta korjaamoilla, minne voitaisiin auton huoltomerkinnät kirjata, niin silloin huoltokirjan tarpeellisuus ei välttämättä olisi enää niin merkittävä.
Samalla kun ihmettelee huoltokirjan puuttumista 12 vuotta vanhassa alle 200 tkm ajetussa isokoneisessa dieselissä, kannattaa ihmetellä sitä miksei niillä autoilla ajeta enää 6 vuoden ikäisinä. Melko suuri osa myynnissä olevistsa vm. 05-06 330 dieseleistä on ajettu 160-230 tkm, joten tuskin niitä lasikaappiin laitetaan sen jälkeen. Suurin osa ton ikäisistä alle 200tkm ajetuista dieseleistä on ruuvattu. Ja huoltokirjaa ei kannata heittää roskiin jos ottaa vain 20 tkm pois mittarista.:think
Toki voi löytää sen helmen jolla on oikeasti ajettu mittarissa olevä määrä, mutta ne on vähemmistössä ja harvoin halvimpien joukosssa.
Juuri näin. Kannattaa nyt oikeasti ottaa järki käteen. Eikä sekään loppujen lopuksi paljon merkitse jos autossa on huoltokirja. Hyvin paljon olen nähnyt autoja joissa on hieno huoltokirja mutta kilometrit eivät voi pitää paikkaansa.
Itse olen kuitenkin tuonut useita autoja, joissa mittari ei pidä paikkaansa mutta kunto on loistava. Joskus se pitää vaan hyväksyä
Itse ostin suomalaisen välittäjän kautta 530Da -01:sen. Siitä puuttui huoltokirja niin pyysin välittäjää marssimaan bmw:n tiskille ja tulostamaan paperille huoltohistorian. No näin tehtiin ja välittäjä sanoi että kilometrit ja huoltohistoria on ok. Kun sain auton niin en kyllä ymmärrä tuosta tulostetusta paperista yhtään mitään... Voisin skannata ko. paperin niin voidaan porukalla ihmetellä mitä autolle on tehty
Eli topicin aloittajalle: pyydä kaveriasi että tarkistuttaa kilometrit bmw:n tiskillä avaimesta ennen ostoa? Joku tietty heti urputtaa että noitakin kilometrejä voidaan väärentää, mutta elämä on semmosta...
Niin ei se avaimen lukeminen mitään auta jos on oikein ruuvvattu
Pitää verrata huoltohistoriaa koneelta, kirjasta ja autosta lukea kilometrit eri bokseista. Ja siltikään et voi olla varma
Niin ei se avaimen lukeminen mitään auta jos on oikein ruuvvattu
Pitää verrata huoltohistoriaa koneelta, kirjasta ja autosta lukea kilometrit eri bokseista. Ja siltikään et voi olla varma
No siis juuri tätä tarkoitin että elämä on... Mutta jos kunto on ok ja muuten kiinnostaa niin voi kait sitä oman mielihyvän vuoksi kattoa ne kilometrit avaimesta. Ompahan niitä laiskimuksiakin jotka ei jaksa joka moduulia käydä väärentämässä.
EDIT: siis jos nyt omalta kohdalta oikein ymmärsin niin se huoltohistoria on printattu bmw:n järjestelmästä, ehkä.
Kyllä sen ruuvauksen tyhmempikin huomaa jos esimerkiksi huoltokirjassa on enemmän kilometrejä kuin mittarissa, tai sitten kuskinpenkki on puhki 120 tkm ajetussa autossa. Jokainen saa tietysti uskoa mihin haluaa. Itse uskon enemmin joulupukkiin kuin turkkilaiseen automyyjään, joihin tosin en ole koskaan uskonutkaan
Faktaa on kuitenkin se, että kilometrien ruuvausta tapahtuu, ja minun kokemukseni mukaan se on vanhemmissa autoissa melko yleistäkin.
Omat kokemukset saksasta ostamistani autoista ovat kuitenkin pelkästään positiivisia. Kannattaa vaan olla tarkkana mitä ostaa, ihan niin kuin suomessakin.
Esimerkiksi tuolta: www.autohus.de näkee hyvin mitä 3-4 vuotta vanhoilla leasing- autoilla on yleensä ajettu.
Comment