Voisivat samalla tehdä lakialoitteen, että työnantajan on pakollista järjestää työntekijälle auto, jos työntekijä joutuu ajamaan työn puolesta autolla.
Propagandaa että muka ois maksettu liikaa. Tässä vaan muutetaan laskentaperusteita härskisti valtion eduksi. Harvahan tästä tosin kärsii kun tuo 15tkm ei monellakaan ylity.
Eipä oo itsellä ainakaan tähän asti jäänyt ylimääräistä, tosin omat työajot ehkä juuri noin 15tkm..
Aika outoa et vuonna 2012 eivät yritykset laskisi mikä on edullisin vaihtoehto. Tuskin se on maksaa työntekijälle joka ajaa 30-50tkm kilometrikorvauksia. Vaihtoehtona sit autoedut tai sit firman oma auto jolla ajetaan vaan työajot.
Ei taida olla semmoista järjestelmää Suomessa mitä joku ei pystyisi käyttämään väärin ja laittomasti. Onhan kelan asumistukiakin käytetty väärin ja laittomasti niin miksei noita sit vähennetä tai poisteta?
Ongelma taitaa olla kunnat ja valtiot joissa noita käytetään härskisti hyväksi.
Ei asiakas enää maksa niitä kilometrejä jos laskus on pistetty ihan överiksi. Nykyään ne on niin helppo tarkistaa netistä.
Voisivat samalla tehdä lakialoitteen, että työnantajan on pakollista järjestää työntekijälle auto, jos työntekijä joutuu ajamaan työn puolesta autolla.
Ääni tälle...:think
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Voisivat samalla tehdä lakialoitteen, että työnantajan on pakollista järjestää työntekijälle auto, jos työntekijä joutuu ajamaan työn puolesta autolla.
Ja olisi niin kivaa ajella sillä litran moottorilla varustetulla KIA:lla tai Dacialla...
Nämäkö tulee olemaan ne ainoat vaihtoehdot, kun pöly laskeutuu?
Kyllä mulle kelpais jos työnantaja laittais vaikka jonkun 335i/d alle mutta tosiasia lienee että mikäli työnantajan olisi pakko antaa työntekijälle auto käyttöön niin se olisi sieltä halvimmasta päästä ilman varusteita.
Kyllä mulle kelpais jos työnantaja laittais vaikka jonkun 335i/d alle mutta tosiasia lienee että mikäli työnantajan olisi pakko antaa työntekijälle auto käyttöön niin se olisi sieltä halvimmasta päästä ilman varusteita.
Tostahan maksat sitten palkan päälle autoedun verotusarvon. En tiedä veroprosenttiasi, mutta satasia kumminkin.
E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Tostahan maksat sitten palkan päälle autoedun verotusarvon. En tiedä veroprosenttiasi, mutta satasia kumminkin.
Niin, paitsi jos saat "sovittua" työnantajan kanssa vastaavasta palkankorotuksesta. Jos mulle laitettaisiin pakolla töistä auto (joku pikkukoppero) niin en ainakaan mitään siitä maksaisi.
Mutta tämä on vielä huuhaata, vastasin vain "Ramzesin" ehdotukseen, että kaikille jotka tarvitsevat autoa töissä tulisi työnantajan se tarjota.
Voisivat samalla tehdä lakialoitteen, että työnantajan on pakollista järjestää työntekijälle auto, jos työntekijä joutuu ajamaan työn puolesta autolla.
Näitä on jo ilman lakiakin. Ajelet esim. 45 kilsaa työpaikalle väärään suuntaan hakemaan auton, joka pitää varata omaan käyttöön etukäteen. Tähänhän tällainen voisi mennä useassa firmassa.
ex E91 320d käsiaskilla ex E46 330dat japski ranu ex E30 316i 4d
ikinä en ole kilometrikorvauksia nostanut, mutta ymmärrän kyllä sen närkästyksen jota tämä uudistus aiheuttaa. Eikä tarvitse kaukaa ensimmäistä kärsijää etsiä, kun äitini ajaa sairaanhoitajana 30 tkm vuoteen ja työnantaja, joka sattuu olemaan kunta, ei suostu autoa järkkäämään tuota varten. Minun kontolleni jää hänen autonsa korjaaminen ja voin sanoa, ettei tule kovinkaan edulliseksi hänen ajaa omalla autolla työajoja. Kyllä äidillenikin kelpaisi mieluummin uusi karvalakki kuin vanha Primera.
Kopioin tähän jo viime joulukuussa kirjoittamani kommentin ja pika-analyysin:
Tein ajankuluksi yksinkertaisia laskelmia auton käyttökuluista ja km-korvauksista. 2000-2010 km-korvaus nousi n. 27%. Samaan aikaan 95E hinta nousi n. 25%. BMW malliston keskipäästöt taas laskivat n. 28%. Yleinen kuluttajahintaindeksi nousi n. 17%. Ohessa näistä muutama graafi. Polttoainekustannukset ovat yksinkertaistuksen vuoksi laskettu polttoaineen hintakehitys x BMW malliston CO2-päästökehitys, ja käyttökustannukset ovat ranteesta heitetty 50% polttoainekustannukset + 50% muut (kuluttajahintaindeksiin sidotut) käyttökustannukset. Hankinta-, rahoitus- eikä jälleenmyyntikustannuksia ole huomioitu laisinkaan. Vertailun vuoksi kuitenkin 2001 BMW 320i maksoi 242000 mk / 40701 EUR (en löytänyt 2000 hintoja), ja 2011 taas 39600 EUR, ja ko. mallin kulutus on laskenut n. 30% kymmenessä vuodessa.
Jos nyt kuitenkin unohdetaan historiallinen kehitys ja tehdään nykyhetkessä yksinkertainen laskelma, missä hankitaan pakasta vedetty 116i twinpower, ajetaan sillä 15tkm/v kolmen vuoden ajan, minkä jälkeen se myydään, niin päästään reilun 19k EUR kokonaiskuluihin eli kutakuinkin samoihin kuin 43c/km korvauksella saatu veroton hyvitys samalta ajalta. Täten km-korvaus kattaa kaikki auton kulut työmatkoilta. Tätä suuremmilla kilsoilla kulut/seuraava km ovat pienenevät, sillä muut kuin polttoainekulut eivät kasva lineaarisesti ajomäärän funktiona.
Lisäetuna, että henkilöllä on käytössä uusi auto ilman korjaus- tms huoilia kaikkia muita ajojaan varten (huom. kuluissa huomioitu myös koko vuoden vakuutukset, renkaat yms). Aika kiva olisi uuden karhea BMW. On myöskin huomioitava mahdollinen vaihtoehtoiskustannus: on hyvin todennäköistä, että ilman työajoja auto olisi kuitenkin omistettava.
Itsekin nautin työn puolesta km-korvauksista täysin oman reissuhalukkuuden mukaan, ja ihan sama miten niitä lasken, niin aina ne kattaa kulut ajan sitten millä ja miten tahansa. Suhtaudun nykyiseen korvaukseen skeptisesti, sillä se ei ole ilmaista rahaa - jos joku sillä "ansaitsee", se on jostain muusta (= toiselta) pois. Ei se raha puussa kasva.
Tähänkin pitäisi jollain tavoin saada tehokas "todeliset kulut korvataan kuittia vastaan" -tyyppinen reilu peli, jotta kaikki olisivat samanvertaisessa asemassa eikä kellään olisi nokan koputtamista suuntaan eikä toiseen. Km-korvauksen ei tule olla mikään piilotulo, muttei myöskään työntekijälle koituva kustannus.
Current rides:
F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000
Previous rides:
E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
hankitaan pakasta vedetty 116i twinpower, ajetaan sillä 15tkm/v kolmen vuoden ajan
Lisäetuna, että henkilöllä on käytössä uusi auto ilman korjaus- tms huoilia kaikkia muita ajojaan varten
Aika kiva olisi uuden karhea BMW
Eika erikoisia kommentteja jos katsoo mitä kirjoittajan sigussa lukee...
Itse en omia käyttöpelejä (535d LCI) vaihtaisi johonkin 116:een tuliterään vaikka väliä maksettaisi...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Kaikilla ei ole myöskään varaa uuteen autoon, joten joidenkin on vanhoilla romuilla pärjättävä. Silloin huolto- ja korjauskustannukset syövät huomattavasti enemmän rahaa kuin uudessa autossa.
Tuossa on useampikin laskelma osoittanut, että käyttökulut autolla on n. 20 senttiä/km. Itsellä se on vähän päälle, kun kirjanpitoa katselee. Joka tapauksessa km-korvauksessa n. Puolet, 22 c/km, lasketaan menevän auton pääomakuluun. 20 tkm edestä km-korvauksia nostavalle jää 4400 euroa vuodessa pääomakuluen kuolettamiseen. Jos kolmelle vuodelle levittää tuon pääoman, niin ei siinä minusta nyt millään ihan loppuunajetulla paskalla tarvi surata menemään. Jos ei halua.
Comment