@ MajorDrarke: millä tavoin erikoisia? Km-korvaukset kattaisivat kutakuinkin käyttökulut ämmällä ajelusta, mutta käyn mielummin työreissut lentäen, junalla tai vaikka vuokra-autolla. Täysin oma valinta, vaikkei välttämättä suoria rahallisia vaikutuksia silmällä pitäen rationaalisin. Pointti on kuitenkin, että nyt saan kaikki kulut takaisin kuitteja vastaan, kuten minkä tahansa korvaussysteemin pitäisi toimiakin. Rahastusautomaatti sen ei pidä olla (esim. "jes, vihdoin voin ostaa uuskoppasen ämkolmosen ja kilsat kattaa sen kulut lähes kokokoaan"), muttei myöskään sellainen, mikä vyöryttää kuluja työntekijälle (eli korvaus on liian pieni suhteessa todellisiin kuluihin). Kilometrikorvauksen maksaja on työnantaja. Pahimmassa tapauksessa, jos työnantajalle/-tekijälle syntyy insentiivi maksaa/nostaa "osa palkasta" km-korvauksina, ollaan juurikin Kreikan tiellä...
Minä puolestaan en ymmärrä tuota kommenttia, ettet vaihtaisi 535d:tä 116i:hin vaikka maksettaisi väliä Miten se liittyy mihinkään? Jos ajaa esimerkin mukaiset 15tkm vuodessa työajoa, voi ostaa uuden ykkössarjan toiseksi autoksi ja vieläpä siten, ettei siitä koidu itselle kuluja (pl. käytännössä polttoainekulut jos käytät sitä muuhun kuin työajoon).
Ja tosiaankin tuossa 116i laskelmassa oli huomioitu, että ostaa uuden auton kokonaan rahoituksella (rahoituskululla n. 4%/v) ja myy sen 3v jälkeen pois sen hetkiseen markkinahintaan. Ts. kuluissa oli huomioitu arvon alennus ja rahoituskulut koko uuden auton hinnalle, eikä se ole riippuvainen siitä, kuinka paljon on laittaa omaa rahaa autoon. Ja koska tämä laskelma toimii uudelle, ei vanhoja miinoja korjauskuluineen edes kannata ottaa mukaan tähän keskusteluun.
Minä puolestaan en ymmärrä tuota kommenttia, ettet vaihtaisi 535d:tä 116i:hin vaikka maksettaisi väliä Miten se liittyy mihinkään? Jos ajaa esimerkin mukaiset 15tkm vuodessa työajoa, voi ostaa uuden ykkössarjan toiseksi autoksi ja vieläpä siten, ettei siitä koidu itselle kuluja (pl. käytännössä polttoainekulut jos käytät sitä muuhun kuin työajoon).
Ja tosiaankin tuossa 116i laskelmassa oli huomioitu, että ostaa uuden auton kokonaan rahoituksella (rahoituskululla n. 4%/v) ja myy sen 3v jälkeen pois sen hetkiseen markkinahintaan. Ts. kuluissa oli huomioitu arvon alennus ja rahoituskulut koko uuden auton hinnalle, eikä se ole riippuvainen siitä, kuinka paljon on laittaa omaa rahaa autoon. Ja koska tämä laskelma toimii uudelle, ei vanhoja miinoja korjauskuluineen edes kannata ottaa mukaan tähän keskusteluun.
Comment