Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kilometrikorvauksille katto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    #76
    @ MajorDrarke: millä tavoin erikoisia? Km-korvaukset kattaisivat kutakuinkin käyttökulut ämmällä ajelusta, mutta käyn mielummin työreissut lentäen, junalla tai vaikka vuokra-autolla. Täysin oma valinta, vaikkei välttämättä suoria rahallisia vaikutuksia silmällä pitäen rationaalisin. Pointti on kuitenkin, että nyt saan kaikki kulut takaisin kuitteja vastaan, kuten minkä tahansa korvaussysteemin pitäisi toimiakin. Rahastusautomaatti sen ei pidä olla (esim. "jes, vihdoin voin ostaa uuskoppasen ämkolmosen ja kilsat kattaa sen kulut lähes kokokoaan"), muttei myöskään sellainen, mikä vyöryttää kuluja työntekijälle (eli korvaus on liian pieni suhteessa todellisiin kuluihin). Kilometrikorvauksen maksaja on työnantaja. Pahimmassa tapauksessa, jos työnantajalle/-tekijälle syntyy insentiivi maksaa/nostaa "osa palkasta" km-korvauksina, ollaan juurikin Kreikan tiellä...

    Minä puolestaan en ymmärrä tuota kommenttia, ettet vaihtaisi 535d:tä 116i:hin vaikka maksettaisi väliä Miten se liittyy mihinkään? Jos ajaa esimerkin mukaiset 15tkm vuodessa työajoa, voi ostaa uuden ykkössarjan toiseksi autoksi ja vieläpä siten, ettei siitä koidu itselle kuluja (pl. käytännössä polttoainekulut jos käytät sitä muuhun kuin työajoon).

    Ja tosiaankin tuossa 116i laskelmassa oli huomioitu, että ostaa uuden auton kokonaan rahoituksella (rahoituskululla n. 4%/v) ja myy sen 3v jälkeen pois sen hetkiseen markkinahintaan. Ts. kuluissa oli huomioitu arvon alennus ja rahoituskulut koko uuden auton hinnalle, eikä se ole riippuvainen siitä, kuinka paljon on laittaa omaa rahaa autoon. Ja koska tämä laskelma toimii uudelle, ei vanhoja miinoja korjauskuluineen edes kannata ottaa mukaan tähän keskusteluun.
    Last edited by Antza; 08-08-2012, 09:34.
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      #77
      Originally posted by Antza View Post
      @ MajorDrarke: millä tavoin erikoisia?
      Siis sillä tavalla että jos on "kunnon" autoon tottunut, ei joku 116:lla ajelu kyllä kelpaa... Kirjoituksestasi jäi vaikutus että mukava olis uudella 116i bemulla ajella, ja sigussa lukee että M3 löytyy...

      Oma kommenttini taas siitä että ajan paaljon mieluummin hyvin varustellulla 4-5 vuotiaalla 535d:llä kuin joillain peruskipolla, vaikka se oliskin BMW.
      Ajoja kun tulee vuodessa joku 60 tkm + muutama kymppitonni Saksan hakuja...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • pazq
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 3166
        • 47200

        #78
        Varmaan 3tkm en ole elämäni aikana työajoja enempää ajanut mistä sais jotain korvauksia itselle. Mutta, työkaveri ajaa uudella tojota jariksella, koska a- se ei vie soppaa juuri nimeksikään ja b- siinä on halvat vakuutukset. Jos ajaa niitä TYÖajoja niin miksei niitä voi hoitaa jollain tollasella pikkukipolla? Miks senkin auton pitää olla joku hyvin varusteltu ja lepposa kulkine? Ymmärrän jos ajetaan puku päällä tai muuten pitää olla edustava, niin sitten joku tyyliin sopiva auto. Mutta perus duunari kyllä pärjää jollain tavallisellakin vähän kuluttavalla kärrillä. Onko se on niin hirveää ettei km-korvaus kata sitä kaikkea mikä siihen autoon menee, jotta sillä pystyy ajamaan sen muutaman vuoden..?? Tässä maassa ei tunnu olevan mikään ilmaista, ja kaikki maksaa, tavalla tai toisella..

        Comment

        • pmv
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2032
          • tornio

          #79
          Originally posted by pazq View Post
          Mutta, työkaveri ajaa uudella tojota jariksella, koska a- se ei vie soppaa juuri nimeksikään ja b- siinä on halvat vakuutukset. Jos ajaa niitä TYÖajoja niin miksei niitä voi hoitaa jollain tollasella pikkukipolla? Miks senkin auton pitää olla joku hyvin varusteltu ja lepposa kulkine? Ymmärrän jos ajetaan puku päällä tai muuten pitää olla edustava, niin sitten joku tyyliin sopiva auto. Mutta perus duunari kyllä pärjää jollain tavallisellakin vähän kuluttavalla kärrillä. .
          Kyllähän tuossa on kaveri alistunut nöyräksi työjuhdaksi. Ei itsellä tulisi mieleen käyttää tätä yhtä ainoa elämää jollain Yariksella kurvailuun työasioissa. Vaikka siitä niitä himottuja km-korvauksia saisikin.

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17505
            • Turku

            #80
            Originally posted by pmv View Post
            Kyllähän tuossa on kaveri alistunut nöyräksi työjuhdaksi. Ei itsellä tulisi mieleen käyttää tätä yhtä ainoa elämää jollain Yariksella kurvailuun työasioissa. Vaikka siitä niitä himottuja km-korvauksia saisikin.
            Samaa mieltä, noin periaatteessa ainakin. Tosin on eri asia ajaa työkseen maanteillä tai pyöriä keskustassa tahi taajamassa.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Bouma
              Bimmer Enthusiast
              • May 2007
              • 3108
              • Tampere

              #81
              Niin paljon tulee itsellä kilometrejä vuodessa että tuskin vaikuttaa vaikka puolittuisikin nuo kilometrikorvaukset. Samat täydet korvaukset sieltä tulee eli n.3,5t€. Ja sitten kun viittii ajella Ooppelilla joka on pakuksi rekistöröity niin ei kulutus ja vakuutusmaksut paljoa päätä huimaa.

              EDIT: Niin tosiaan nyt kun luin tuon ajatuksella läpi niin eihän tuo vaikuta juurikaan. Ne joilla kilometrejä tulee se alta 15tkm niin ei paljoa menetä mutta niille kenelle tulee se 30-40tkm saavat joka tapauksessa sen täyden korvauksen minkä verottaja maksimissaan suostuu maksamaan. Ne jotka ajavat sen 20-30tkm niin niille se voi jo jotain vaikuttaakin.

              Eli tuo 0,43€/km maksetaan kaikille siihen 15tkm asti ja siitä yli menevät on 0,25€/km.
              Last edited by Bouma; 10-08-2012, 14:07.
              MB CLS-12 350CGI AMG

              MYSTINEN.FI

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                #82
                Kun kerran noiden korvausten kanssa pitää alkaa säätämään, niin kai tässä sitten voisi ottaa huomioon myös km-korvauksia saavan ammatin/alan. Esim. itse kun metsäalalla toimin niin vaadin autolta jonkinlaisia maasto-ominaisuuksia. Talvisin pitää päästä metsäautoteille lumisateenkin jälkeen ja suolle tehtyä talvitietäkin olisi hyvä päästä kulkemaan. Kesäisin tulee jyrryytettyä koloisia sorateitä ja mitä vähemmän puslia ja tukivarsia löytyy, sen vähemmän on myös kuluvia kohteita. Edellä mainitut ominaisuudet täyttävä auto sitten kuluttaakin vähintään sen 8 litraa/100km. Plus kaikki muut kulut ovat yleensä Yarista suuremmat; vakuutukset, renkaat ja verot. Kohtalotovereita löytyy varmaan muiltakin aloilta.

                Jos niitä km-korvauksia pitää sorkkia niin miksei niitä lasketa vaikka 0,40euroon/km, ilman kilometrirajaa.

                Tosin en ymmärrä että miksi niihin korvauksiin pitää mennä koskemaan. Autoilukulut ovat kuitenkin nousseet reilusti; polttoaine, huollot ja käyttöverot yms.
                Kai tässä halutaan vaan tehdä rehellinen työnteko mahdollisimman kannattamattomaksi. Pitäsikö se verotus kuitenkin kohdistaa tulo/ansio/yhteisöverotukseen sekä ruuan verotukseen, silloin verotus kohdistuu kaikkiin jotka ruokaa kuluttaa, sekä tulotason mukaan. Niin ja voisihan sitä tuota kaivosalaa hieman tarkkailla että kannattaako siellä kaikkien rahojen valua ulkomaille.

                Alkaa hieman lipsua tämä paatos aiheen viereen, mutta kai tässä loppujen lopuksi on kyse valtion kassasta. On vaan outoa että peruskansalaiselta puristetaan kaikki ylimääräinen pois mutta samaan aikaan esim. kaivosten rahat valuvat ulos maasta. Vihreät taas haluaa tuottaa energian hiilellä, puun ja turpeen sijasta. Näin työttömyys lisääntyy ja kaikki raha menee suoraan kiinaan. Ja se hiilen kerääminen on paaljon ympäristöystäväälisempää kuin turpeen tai puun.

                ps: juuri pohjois-norjasta palaneena muutamia hinta poimintoja: diesel 1,9e/l, bensa 95 alkaen 2,1e/litra ja 6kpl 0,5litran III-olutta 27euroa.

                psps: koittakaa pysyä aiheessa minua paremmin.
                Last edited by Masatus; 11-08-2012, 09:48.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17505
                  • Turku

                  #83
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • -challenger-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 2148
                    • L a h t i

                    #84
                    Originally posted by Masatus View Post
                    ps: juuri pohjois-norjasta palaneena muutamia hinta poimintoja: diesel 1,9e/l, bensa 95 alkaen 2,1e/litra ja 6kpl 0,5litran III-olutta 27euroa.

                    .
                    Norjassahan maksaa kaikki niin vallan pirusti. Eikös siellä palkatkin ole ns paremmat kun meillä, niin samassa suhteessa niillä maksaa tuo polttoaine kumminkin..

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5400
                      • S:t Karins

                      #85
                      Tulihan se sieltä:



                      Aiheuttaa varmasti firmoissa keskustelua puolessa välissä vuotta 2014. Pitää alkaa itsekin varautumaan...
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • J-Beat
                        Aluevastaava
                        • Jun 2005
                        • 3059
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Siis tippuuko tuo kilometrikorvaus välittömästi nyt vuoden alusta lähtien jo tuohon 43 senttiä kilometrille? Voi vittujen kevät.. luulin että vasta sillon 2014 mennään ja rytisten alas.
                        Myydään:
                        Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

                        K-S Connection
                        Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7518
                          • Jyväshyvä

                          #87
                          Originally posted by J-Beat View Post
                          Siis tippuuko tuo kilometrikorvaus välittömästi nyt vuoden alusta lähtien jo tuohon 43 senttiä kilometrille? Voi vittujen kevät.. luulin että vasta sillon 2014 mennään ja rytisten alas.
                          "Enimmäiskorvauksesta vuodelle 2013 päättää Valtion työmarkkinalaitos. Jos korvaus vuodelle 2013 säilyy samalla tasolla kuin se on ollut vuonna 2012, viiden prosentin leikkaus johtaa kahden sentin alenemiseen. Korvaus olisi silloin korkeintaan 43 senttiä kilometriltä."

                          Ts. jos laskentaan käytetyt parametrit on samat kuin 2012 korvauksen määrää laskettaessa, tippuu 43 senttiin.

                          Mutta voi tippua myös muutaman sentin enemmän tai vähemmmän...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎