Kysymyksiä ja vastauksia liikennesäännöistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miltzu
    BTCF Member
    • May 2008
    • 2476
    • Finland

    Kysymyksiä ja vastauksia liikennesäännöistä

    En löytänyt tästä vielä threadia, joten perustetaan uusi.

    Viime aikoina on mieltä painanut useampikin kiperä liikennesääntöongelma. Ei välttämättä kiperä kaikille, mutta ainakin tällaiselle jonka autokoulusta on yli 10 vuotta. Tässä ketjussa voisi kysellä tyhmiä liikennesäännöistä ja keskustella siitä mitä ne säännöt oikeasti sanovat ja miten niitä poliisit tulkitsevat (jos kokemuksia sattuu löytymään).

    Yksi tällä hetkellä askarruttavista asioista liittyy liikennemerkin vaikutusalueeseen. Esimerkkitapauksessa kyse on maantiestä jossa on tietyöt menossa. Tietyöalueella on 30 km/h nopeusrajoitus. Tietyöalueen sisällä, mutta melko lähellä toista päätä on risteys, josta pääsee läheiselle asuinalueelle. Kun lähestyn asuinalueen suunnasta tätä risteystä, tulen ensin tietyöalueelle jossa on 40 km/h nopeusrajoitus. Kun käännyn risteyksestä maantielle, ensimmäinen nopeysrajoitusmerkki jonka kohtaan, on n. 300 metrin päässä oleva 80 km/h kyltti - samassa kohtaa, missä toisesta suunnasta tultaessa alkaa alennettu rajoitus.

    Mikä on nopeusrajoitus maantiellä, kun käännyn siihen risteyksestä?

    A) 40 km/h, koska se on viimeisin nopeusrajoitusmerkki jonka olen nähnyt (sivutiellä)
    B) 30 km/h, koska olen tietyöalueen sisällä joka on molemmista päistä merkitty 30 km/h alueeksi - tosin minä en sivutieltä tulevana ole näitä kylttejä nähnyt
    C) 80 km/h, koska olen taajaman ulkopuolella ja liityn maantielle, jossa oletusarvona nopeusrajoitus on 80.

    Entä mikä on nopeusrajoitus maantietä suoraan kulkevalle kun hän ohittaa tämän risteyksen?
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Kaiken järjen mukaan kun tulet sivutieltä maantielle nopeusrajoitus on 80km/h jollei liikennemerkein muuta ilmoitettu. Se miten poliisille menee läpi se selitys että tulit sivutieltä onkin asia erikseen.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • aaretti
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2005
      • 2604
      • kajaani

      #3
      aluerajoitus ja sen merkin noudattaminen siihen asti kun se 80 lätkä tulee :think
      -Official BTCF-Sauna Team-

      Comment

      • smo83
        Banned
        • Dec 2009
        • 1988
        • oulucity

        #4
        viimeisin merkki niin ei pitäisi poliisilla olla sanomista:think toki maalaisjärkeä saa käyttää se että ymmärtääkö poliisi sitä on toinen asia

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Yksi tapaus oli jossa liikennemerkkien määräämä rajoitus oli ristiriitainen riippuen siitä mistä suunnasta ao. tielle tuli. Poliisin pysäyttämä autoilija meni myöntämään poliisille että tiesi tästä. Oli siis ajanut sitä korkeampaa liikennemerkin sallimaa nopeutta. Sakko ylinopeudesta tuli ja jäi maksettavaksi.

          Hieman OT?-kysymys. Parkkipaikoilla kun on noita vähäpäästöisille autoille merkittyjä paikkoja. Jos pysäköin random 80-luvun kaasarivehkeen sellaiseen ruutuun niin onko jollakulla oikeus määrätä pysäköintivirhemaksu ja jos on niin mihin se perustuu? Voiko liikkeenharjoittaja edellyttää että toimitan ajoneuvoni rekisteritiedot hänelle jotta vältyn "parkkisakolta".

          Muuten pikkujuttu mutta ekovouhotus joka ei palvele ketään, periaatteesta ärsyttää.
          Last edited by petrolhead; 10-05-2012, 19:52.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Miltzu
            BTCF Member
            • May 2008
            • 2476
            • Finland

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            Yksi tapaus oli jossa liikennemerkkien määräämä rajoitus oli ristiriitainen riippuen siitä mistä suunnasta ao. tielle tuli. Poliisin pysäyttämä autoilija meni myöntämään poliisille että tiesi tästä. Oli siis ajanut sitä korkeampaa liikennemerkin sallimaa nopeutta. Sakko ylinopeudesta tuli ja jäi maksettavaksi.
            Melko järjetöntä

            Mites se muuten menee, eikös risteyksen jälkeen pitäisi olla aina uusi liikennemerkki, mikäli nopeusrajoitus on maantiellä jotain muuta kuin 80 km/h? Muutenhan risteyksestä tulija ei voi tietää mikä on nopeusrajoitus? Eli oletusarvona suoraankin ajaessa risteyksen ohituksen jälkeen rajoitus on 80, ellei toisin ole merkitty - vai muistanko ihan väärin?

            Tuossa ekan postauksen esimerkkitapauksessa se mielestäni käy ihan järkeenkin, että nopeusrajoitus olisi todella 80 sen risteyksen jälkeen, koska siinä kohtaa itse tietyö on jo ohitettu. Toisesta suunnasta tultaessa taas on järkevää, että rajoitus putoaa jo aiemmin, että autot ehtivät hidastaa ennen sitä kohtaa missä töitä tehdään.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Miltzu View Post
              Melko järjetöntä

              Mites se muuten menee, eikös risteyksen jälkeen pitäisi olla aina uusi liikennemerkki, mikäli nopeusrajoitus on maantiellä jotain muuta kuin 80 km/h? Muutenhan risteyksestä tulija ei voi tietää mikä on nopeusrajoitus? Eli oletusarvona suoraankin ajaessa risteyksen ohituksen jälkeen rajoitus on 80, ellei toisin ole merkitty - vai muistanko ihan väärin?
              Kun ajelet suoraan niin voimassa on se viimeisin liikennemerkki joka ao. tien varrella on ollut, vaikutusalue ei lopu seuraavaan tienristeykseen; sillä samalla tiellä siis. Kun käännyt risteyksessä toiselle tielle nopeusrajoitus on joko 50 tai 80 km/h riippuen oletko taajamassa, jos liikennemerkillä ei muuta osoiteta. Tästä poikkeuksena on nopeusrajoitusalue-merkki, joka on voimassa kunnes ohitat alue päättyy-liikennemerkin. Älkääkä uskoko minua voin olla väärässä. Kattokaa vaikka Finlexistä.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #8
                Suomi on täynnä maanteitä, joissa ei jokaiseen tienristeykseen laiteta nopeusrajoituskylttejä, joten vieraalla alueella suosittelen noudattamaan yleisiä nopeusrajoituksia. Mikäli tiedät kyseisen tien nopeusrajoituksen, joka on esim. 100 km/h, niin mikään ei estä sitä ajamasta, vaikka tulisit tielle risteyksestä, minkä jälkeen ei erikseen mainita nopeusrajoituksesta. Ainoastaan syksyisin pitää olla hereillä, milloin talvinopeudet tulevat voimaan, koska poliisille ei käy selitys, että luulit rajoituksen olevan jotakin muuta kuin se todellisuudessa oli. Keväällä ei moista ongelmaa ole, koska korkeintaan ajat alle rajoituksen.
                Last edited by Ramzez; 10-05-2012, 20:04.

                Comment

                • Masatus
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 867
                  • Haukipudas

                  #9


                  Tuosta linkistä tuli mieleen että saako normaaliin parkkikiekkoon lisätä aikaa? Eli ajat 2h parkkipaikalle, käyt hoitaan bisneksiä noin 2h ja palaat autolle ja laitat kiekkoon uudestaan 2h aikaa.
                  Vai pitääkö auto käyttää parkkiruudusta välillä pois ja sitten saat pitää autoa uudestaan 2h siinä parkkiruudussa?

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Masatus View Post
                    http://www.iltalehti.fi/autot/2012051315567132_au.shtml

                    Tuosta linkistä tuli mieleen että saako normaaliin parkkikiekkoon lisätä aikaa? Eli ajat 2h parkkipaikalle, käyt hoitaan bisneksiä noin 2h ja palaat autolle ja laitat kiekkoon uudestaan 2h aikaa.
                    Vai pitääkö auto käyttää parkkiruudusta välillä pois ja sitten saat pitää autoa uudestaan 2h siinä parkkiruudussa?
                    Laki sanoo näin, että autoa on siirrettävä, ennen kuin kiekkoon saa lisätä aikaa, joten et voi mennä autolle ja vain kääntää kiekkoa, vaan auton on fyysisesti liikuttava. Mutta laki ei määrittele sitä, kuinka paljon autoa täytyy liikuttaa, joten pelkästään jo auton käynnistäminen, ajaminen metri taakse ja metri eteen, täyttää lain vaatimuksen.

                    Comment

                    • Rel1990
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2009
                      • 76
                      • SLN

                      #11
                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Laki sanoo näin, että autoa on siirrettävä, ennen kuin kiekkoon saa lisätä aikaa, joten et voi mennä autolle ja vain kääntää kiekkoa, vaan auton on fyysisesti liikuttava. Mutta laki ei määrittele sitä, kuinka paljon autoa täytyy liikuttaa, joten pelkästään jo auton käynnistäminen, ajaminen metri taakse ja metri eteen, täyttää lain vaatimuksen.
                      Olen kuullut että auto pitäisi siirtää pois parkkikiekkoa vaativan liikennemerkin vaikutusalueelta. Eli edestakaisin ajo ei riittäisi

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Rel1990 View Post
                        Olen kuullut että auto pitäisi siirtää pois parkkikiekkoa vaativan liikennemerkin vaikutusalueelta. Eli edestakaisin ajo ei riittäisi
                        Pikaisella selailulla en kyllä löytänyt mitään tuohon viittaavaa lakipykälää. Yksinkertaisesti laissa ei määritellä sitä, kuinka paljon autoa täytyy siirtää, että se on liikuttamista ja näin täyttää ehdon, että kiekon aikaa saa muuttaa. Parkkipirkoilla on kuitenkin omat keinonsa valvoa autojen liikkumista mm. renkaan merkitseminen liidulla, jolla voidaan havaita, onko auto liikkunut.

                        Pysäköintikiekon käyttö

                        Comment

                        • Masatus
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 867
                          • Haukipudas

                          #13
                          Onko mopojen paikka tiellä muuttunut viime aikoina pientareelta muualle, vai miksi mopot eivät aja siellä missä niiden kuuluisi? Ainakin tämän ohjeen mukaan mopon paikka on isommilla teillä pientareella: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/l...koulutus07.pdf
                          Tuntuvat vain aika monesti ajavan ajoradalla.

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Masatus View Post
                            Onko mopojen paikka tiellä muuttunut viime aikoina pientareelta muualle, vai miksi mopot eivät aja siellä missä niiden kuuluisi? Ainakin tämän ohjeen mukaan mopon paikka on isommilla teillä pientareella: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/l...koulutus07.pdf
                            Tuntuvat vain aika monesti ajavan ajoradalla.
                            Kyllä niiden mopoilijoiden kuuluisi yhä ajaa pientareella tai jalkakäytävällä, mikäli se on sallittua, mutta tuntuu, että nykyinen trendi on se, ettei näitä sääntöjä joko haluta tai kiinnosta noudattaa. Valitettavan usein näkee mopoilijoita jotka ajavat ajoradalla ja jos vielä siinä sattuu olemaan toinen mopoilija, niin tottakai he ajavat rinnakkain, estäen samalla autojen sujuvan ohittamisen. Toisaalta on myös niitä mopoilijoita jotka noudattavat tuota pientareella ajoa liiankin hyvin ja pari kertaa on saanut lähestulkoon seistä jarrulla, kun se mopoilija on päättänyt sieltä pientareelta kääntyä vasemmalle, eikä ole asianmukaisesti ryhmittynyt kaistan vasempaan reunaan.

                            Kovin yleistä tuntuu olevan tänä päivänä myös se, että jotkut polkupyöräilijät ajavat ajoradalla, vaikka pyörätie kulkee aivan vieressä.

                            Comment

                            • smo83
                              Banned
                              • Dec 2009
                              • 1988
                              • oulucity

                              #15
                              oulussa ainakin on kaupunki alueella ajettava mopolla autotiellä,
                              maantiellä olisi fiksua pysyä reunassa.

                              Comment

                              Working...
                              X