Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyöräilijöiden huomioiminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rp
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 246

    Pyöräilijöiden huomioiminen

    Tuntuu olevan monella bemaristillakin pahasti hakusessa nuo väistämissäännöt, mikä ei toisaalta ole ihme kun lehdissäkin ja monissa ohjeissa ne ilmaistaan usein erittäin harhaanjohtavasti. Joten tarjoan ne tässä selkeästi:

    1) Kevyen liikenteen väylän yli kääntyvä auto väistää aina ja molemmista suunnista tulevia kevyen liikenteen väylän kulkijoita. Ja väistäminenhän tarkoittaa sitä, ettei väistettävän tarvitse edes hidastaa omalla reitillään.

    2) 95% risteyksistä autoilija risteykseen tullessaan väistää molemmista suunnista tulevia kevyen liikenteen väylän kulkijoita. Nimittäin melkein aina kevyen liikenteen väylät ovat a) taajama-alueella ja risteyksissä on kolmiot ja b) kulkevat päätien suuntaisesti. Näin ollen noin 95% tapauksista, joissa tulet tietä klv:n yli, on käytännössä kolmio autoilla ennen pyörätietä ja autoilijan tulee väistää. Riippumatta siitä onko kolmion alla pyöräilijöistä varoittava lisäkilpi vai ei. Ja tosiaan sitä auton nokkaa ei pitäisi ajaa siihen pyörätien päälle, kyllä sieltä kauempaakin näkee. Vai miltä tuntuisi jos pyöräilijät ajaisivat tietä ylittäessään toisen kaistan päälle odottelemaan toisen kaistan liikennettä? Tai sitten jos klv ei ole ihan tien reunassa niin klv ylityksen jälkeen ajetaan tarpeeksi pitkälle tien reunaan "odotuspaikalle", ettei auton perä jää klv päälle.

    3) Muissa tapauksissa pyöräilijä väistää myös oikealta tulevaa autoa. Tämä juuri aiheuttaa nämä sekaannukset, koska tämä sääntö on usein mainittu ekana ja unohdettu kokonaan puhua kolmioista. Kuitenkin 95% tapauksista menee kohtaan 2. On todella vähän risteyksiä, joissa klv menee tien yli ilman, että autoilijoilla on kolmio.

    Usein kuulee myös autoilijoilta kommenttia, että pyörää pitäisi taluttaa suojatiellä. Tämäkin harhaluulo tulee mediasta. Totta on, että suojatiellä pyörää pitää taluttaa, mutta käytännössä aina noissa paikoissa, missä pyörällä saa ajaa molemmin puolin risteävää tietä, on suojatien lisäksi pyörätien jatke joka tarkoittaa sitä, että pyöräilijät saavat ajaa yli. Pyörätien jatke ei välttämättä näy mitenkään. Joskus se näkyy suojatien katumaalauksessa.
    Last edited by rp; 11-05-2012, 12:53.
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Sinänsä asiallista tekstiä, mutta ei ne pyöräilijät/jalankulkijatkaan mitään "enkeleitä" tuolla liikenteessä ole...
    Turhaan sorsit PELKÄSTÄÄN autoilijoita, vikaa löytyy tosiaan myös noista muista
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • ka00z
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1805
      • Varsinais-Suomi

      #3
      Lähes kaikilla pyöräilijöillä on keskustassa hakusessa ryhmittyminen, joten kieltämättä olisi parempi jos pysyisivät pyöräteillä. Kannatetaan.
      W124 voll, markalla pidemmälle

      Comment

      • rp
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 246

        #4
        Originally posted by mailman View Post
        Sinänsä asiallista tekstiä, mutta ei ne pyöräilijät/jalankulkijatkaan mitään "enkeleitä" tuolla liikenteessä ole...
        Turhaan sorsit PELKÄSTÄÄN autoilijoita, vikaa löytyy tosiaan myös noista muista
        No ei tietenkään, mutta on siinä se suuri ero, että autoilijat tappaa toisia, mutta kevyen liikenteen kulkijat ittensä jos hölmöilevät. Kyllä ittekin kävelen punasia päin ja pyörälläkin ajan päin punaisia joskus jos näkyvyys hyvä eikä ketään näy (ja varsinkin jos on vielä painonappi hankalassa paikassa).

        Comment

        • rp
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 246

          #5
          Originally posted by ka00z View Post
          Lähes kaikilla pyöräilijöillä on keskustassa hakusessa ryhmittyminen, joten kieltämättä olisi parempi jos pysyisivät pyöräteillä. Kannatetaan.
          Pyöräilijän on lain mukaan käytettävä pyörätietä jos sellainen on. Tosin jos oman ajosuunnan puolella tietä ei ole pyörätietä niin saa ajaa lyhyen matkaa ajoradallakin, vaikka toisella puolella olisi. Varmaksi en muista oliko laissa sanottu vielä jotain "painavista syistä", mutta käytännössähän joskus on pakko ajaa ajoradalla, jos pyörätiellä on esimerkiksi 10cm paksu sohjomössö tai tukittu lastaavilla kuorma-autoilla. Eli ennen tööttäilyä kannattaa hieman vilkaista onko se pyörätie oikeasti pyörätie ja onko se ajokelpoinen.

          Sitten on tietysti nopeat kilpapyöräilijät, joiden on järkevämpi kulkea ajoradalla jossain alle 50 rajoitusalueella, mutta periaatteessa sekään ei ole sallittua.
          Last edited by rp; 11-05-2012, 12:55.

          Comment

          • ka00z
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1805
            • Varsinais-Suomi

            #6
            Originally posted by rp View Post
            Pyöräilijän on lain mukaan käytettävä pyörätietä jos sellainen on. Tosin jos oman ajosuunnan puolella tietä ei ole pyörätietä niin saa ajaa lyhyen matkaa ajoradallakin, vaikka toisella puolella olisi. Varmaksi en muista oliko laissa sanottu vielä jotain "painavista syistä", mutta käytännössähän joskus on pakko ajaa ajoradalla, jos pyörätiellä on esimerkiksi 10cm paksu sohjomössö tai tukittu lastaavilla kuorma-autoilla.
            Mars kertaamaan näitä sääntöjä ajoradalla myös sitten. Kuten myös autoilijat, jotka eivät kevyttä liikennettä huomioi/kunnioita.
            W124 voll, markalla pidemmälle

            Comment

            • rp
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 246

              #7
              Originally posted by ka00z View Post
              Mars kertaamaan näitä sääntöjä ajoradalla myös sitten. Kuten myös autoilijat, jotka eivät kevyttä liikennettä huomioi/kunnioita.
              Ongelmahan tuossa on varmaan että osa pyöräilijöistä ei omista ajokorttia ja siksi homma ajoradalla ei ole hanskassa. Tosin kyseiset tapaukset harvoin uskaltaa ajoradalle vaan ajelevat laittomasti kävelyteillä. Ajoradalla ajo on kortilliselle kyllä ihan helppoa kun vaan varaa tilansa ja näyttää käsimerkit.

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                #8
                Miun mielestä KAIKILTA pyöräilijöiltä pitäis kieltää maantiellä ajaminen. Leviää pää niin pahasti päivittäin, kun pyöräilijä tuntuu olevan koko maantien herra, eikä omaa turvallisuutta kunnioiteta edes sen vertaa, että asennettais pyörään peili. Sit vedetään Mp3-soitin täysillä, ei kuulla eikä nähdä mitään takana tulevasta liikenteestä ja luotetaan siihen, että kyllä autot väistää tilanteessa kuin tilanteessa.

                Terv. Lavettikuski
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • rp
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 246

                  #9
                  Originally posted by O-Peksi View Post
                  Miun mielestä KAIKILTA pyöräilijöiltä pitäis kieltää maantiellä ajaminen. Leviää pää niin pahasti päivittäin, kun pyöräilijä tuntuu olevan koko maantien herra, eikä omaa turvallisuutta kunnioiteta edes sen vertaa, että asennettais pyörään peili. Sit vedetään Mp3-soitin täysillä, ei kuulla eikä nähdä mitään takana tulevasta liikenteestä ja luotetaan siihen, että kyllä autot väistää tilanteessa kuin tilanteessa.

                  Terv. Lavettikuski
                  Siis meinaat että pyörällä ei saisi ajaa ollenkaan taajamien ulkopuolella? Eihän pyöräteitä pitkin pääse missään esimerkiksi kaupunkien välisiä matkoja.

                  Suhtaudu pyörään kuin se olisi hidas auto niin homma toimii. Kyllä autoilijatkin kuuntelee radiota eivätkä kyttää taustapeiliä. Ohittajan vastuulla on ohittaa vain kun se on mahdollista. (Ja lain mukaan myös ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään näkyvällä tien osuudella, joten pyöräilijä ei voi tulla eteen yllättäen.)

                  Hauska asenne, että pitäisi kieltää kokonaan toinen kulkuväline ettei autoilijan tarvitse nostaa joskus jalkaa kaasulta ja odottaa ohituspaikkaa...

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2067
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by rp View Post
                    Sitten on tietysti nopeat kilpapyöräilijät, joiden on järkevämpi kulkea ajoradalla jossain alle 50 rajoitusalueella, mutta periaatteessa sekään ei ole sallittua.
                    Ei vaan pysty ymmärtämään, miksi pitää ajaa liikenteen seassa kun pyörätie on vieressä. Ajetaan vielä niinkuin omistettaisiin tiet - vittu mitä kusipäitä.

                    Toinen oma porukka on sitten rullahiihtäjät/ - luistelijat sauvoineen. Hohhoijaa.

                    end rant

                    Ite kun ajan pyörällä, ajan pyörätiellä - oli millainen mössö tahansa hidasteena. Autotiet on autoille ja pyörätiet pyörille. Jos ei ole pyörätietä niin sitten siinä reunassa ajelu on ok. Jos pyörätiellä ei pysty polkemaan niin sitten taluttaa. Ite veivannut tässä puoleen vuoteen n. 1500 km fillarilla. Autolla ajaminen on turvallisempaa.
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • O.K.
                      Moderator
                      • Nov 2003
                      • 4854
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by rp View Post
                      2)95% risteyksistä autoilija risteykseen tullessaan väistää molemmista suunnista tulevia kevyen liikenteen väylän kulkijoita. Nimittäin melkein aina kevyen liikenteen väylät ovat a) taajama-alueella ja risteyksissä on kolmiot ja b) kulkevat päätien suuntaisesti.
                      No mä sanoisin että noin 50%. Yleensä täällä päin ainakin myös sivutien suunnasta tulee pyörätie, joka jatkuu päätien yli. Myös se on risteysalue. Päätietä ajavalla autoilijalla ei ole kolmiota ja pyöräilijä väistää.
                      Originally posted by rp View Post
                      3) Muissa tapauksissa pyöräilijä väistää myös oikealta tulevaa autoa. Tämä juuri aiheuttaa nämä sekaannukset, koska tämä sääntö on usein mainittu ekana ja unohdettu kokonaan puhua kolmioista. Kuitenkin 95% tapauksista menee kohtaan 2. On todella vähän risteyksiä, joissa klv menee tien yli ilman, että autoilijoilla on kolmio.
                      Ja nämä on ne pahimmat kohdat. Koska osa autoilijoista pysähtyy, kun eivät osaa liikennesääntöjä, niin fillaroitisijat luottavat pysähtyviin autoihin "kun ne ennenkin pysähtyivät". Sitten tuleekin se säännöt tietävä autoilija ja pyyhkäisee alle ajaneen väistämisvelvollisen fillaroitsijan yli.

                      Työpaikan lähellä on yksi tällainen paikka, eli päätie kääntyy 90 astetta ja T-risteyksen toisesta suunnasta "suoraan" ajavilla on kolmio. Lakiteknisesti tuossa on autoilijalla suora tie, siinä nyt on vain 90 asteen mutka. Ongelmaksi muodostuu noin 10m risteyksestä poispäin oleva suojatie/pyörätien jatke, joka siis ei ole edes risteysalueella, joten asian pitäisi olla vielä selvempi. Siinä on jopa lisänä fillaroitsijoille erikseen vielä kolmiot muistuttamassa, että autoilijoilla on etuajo-oikeus. Silti lähes päivittäin autoilijat pysähtyvät päästämään fillaroitsijoita ensin, jolloin pyöräilijät saavat ihan kuvan väistämisvelvollisuudesta. Pari kertaa itse olen meinannut ajaa pyöräilijän päälle, kun he eivät ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia. Pahimmillaan fillaroitsija on vielä alkanut soittaa suutaan asiasta, että kumman pitäisi väistää. Tästä siis kyse.

                      Tuon väistämissäännön voisi myös tiiivistää autoilijan näkökulmasta siten, että jos joudut hidastamaan (=kääntyminen risteyksestä toiselle tielle, niin väistät suoraan ajavaa fillaroitsijaa tulit sitten pää- tai sivutieltä tai jos sinulla väistämisvelvollisuus), niin pitää väistää fillaroitsijaa. Jos autoilija saa ajaa "normivauhtia", niin fillaroitsijalla on väistämisvelvollisuus.
                      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                      E34 525i

                      Comment

                      • rp
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 246

                        #12
                        Originally posted by O.K. View Post
                        No mä sanoisin että noin 50%. Yleensä täällä päin ainakin myös sivutien suunnasta tulee pyörätie, joka jatkuu päätien yli. Myös se on risteysalue. Päätietä ajavalla autoilijalla ei ole kolmiota ja pyöräilijä väistää.
                        Prosentti riippuu toki paikasta, mutta kyllä keskimäärin tosi vähän on risteyksiä, joihin tulee pyörätiet molemmista suunnista. Ja yleensä jos kaksi niin isoa tietä risteää, että molemmissa suunnista on vaivauduttu pyörätiet tekemään, silloin usein on jo liikennevalotkin kyseisissä paikoissa.

                        Omalla vakioreitillä kaupungissa (noin 10km) on varmasti yli 40 risteystä eikä yhtään valotonta, jossa ei olisi tuota kolmiota autoilla.

                        Comment

                        • rp
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 246

                          #13
                          Originally posted by Tzeimi View Post
                          Ei vaan pysty ymmärtämään, miksi pitää ajaa liikenteen seassa kun pyörätie on vieressä. Ajetaan vielä niinkuin omistettaisiin tiet - vittu mitä kusipäitä.
                          Muut kuin "kilpapyöräilijät" tekee tuota vain pakosta, koska on se mukavampi pyöräilijällekin ajaa pyörätiellä.

                          Sen verran olen perehtynyt aiheeseen, että kyllä minä ymmärrän miksi kilpapyöräilijät tuota tekee. Niillä on oikeasti KESKInopeus lähes 40 eikä se ole kellekään turvallista pyörätiellä, joilla on paljon autotietä pahempia töyssyjä, mutkia, koirien ulkoiluttajia ja hankalia risteyksiä (alikulkutunnelit erityisesti). Sitten jos vielä useampi maantiepyöräilijä harjoittelee ryhmässä peesissä ajoa, mikä on oleellinen osa kilpailuajoa, niin mahdottomaksihan se menee pyörätiellä. Kyllähän ne yleensä hiljaisille maanteille suuntaileekin. Eli ymmärrän kyllä miksi, mutta jää tietysti jokaisen päätettäväksi kumpi painaa enempi vaakakupissa, harrastuksen mahdollistaminen vai autoilijoiden matkan hidastaminen.

                          Rullahiihtäjät on kyllä niin harvinaisia mun reiteillä ettei voi haitaksi laskea...

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7431
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by rp View Post
                            On todella vähän risteyksiä, joissa klv menee tien yli ilman, että autoilijoilla on kolmio.
                            Oulussa noita on kyllä vaikka miten paljon. Mun työmatkallakin noita löytyy riippumatta siitä tulenko töihin autolla vai pyörällä. Lähes joka päivä noissa sitten ihmetellään miten mennään kun pyöräilijät usein olettaa, että heillä on korotetusta suojatietiestä johtuen etuajo-oikeus.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • rp
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 246

                              #15
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Oulussa noita on kyllä vaikka miten paljon. Mun työmatkallakin noita löytyy riippumatta siitä tulenko töihin autolla vai pyörällä. Lähes joka päivä noissa sitten ihmetellään miten mennään kun pyöräilijät usein olettaa, että heillä on korotetusta suojatietiestä johtuen etuajo-oikeus.
                              Siis onko nuo myös autoteiden tasa-arvoisia risteyksiä?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎