Tässä alkaa omalla autolla olla ikää se 7.5V ja 133tkm mittarissa. Kyseessä E61 530DAT , jonka tuotatin saksasta 4v sitten. Merkkiliikkeestä hankittu ja huollot tehty jne.
Tässä neljän vuoden sisällä on autoon iskenyt varmaan jokainen tyyppivika mitä tuohon sarjaan tulee. Pakosarja, turbo, tasonsäädön pumppu, hehkut+yksikkö, koodausta, vaihteiston öljyjen laittoa, egr rukkausta, takaluukun johtosarja pari kertaa , akku , IBS jne.
Eli ei "aivan " viaton peli. Mukaan sitten vielä yksi peräänajo (puskuri meni takaa) ja yksi keulamälli (10k€ remppa, peltiä + valo.. ) niin onhan tuossa tullutkin.. Auto on vienyt aina perille lukuunottamatta viime talvea kun akku petti. Ei syö öljyä ja kakkuakin menee kohtuudella, nyt keskikulutus kesälomareissujen jälkeen 8.2 L/100km eikä hirveästi ole nilkkaa säädelty.
Varusteitakin on saksan omistaja/liisari ruksinut sen verran että reilusti yli 100k€ olisi suomessa auton hinta ollut uutena.
Noh, nyt kun se autokuume sitten iski niin alkaapa tulla ongelmia uuden valitsemisessa.
Nelivetoa pitäisi saada, dieselistä pitäisi päästä eroon ( tykkään bensasta enemmän ja alle 20tkm vuosi) ja saavutetuista eduista ja varusteista ei halua luopua.
Tässä olen katsellut eri merkkisiä kinnereitä ja miettinyt pääni puhki eri skenaarioita ja omia tarpeita. Jos rehellisiä ollaan niin ei oikeasti kannattaisi autossa pitää rahaa kiinni niitä summia mitä siinä nyt on ( tai oli ostettaessa 4v sitten..). Huomattavasti halvemmalla pääsisi jollain Qashqailla tms, jossa olisi neliveto.. mutta ei juuri mitään muuta.
Sportaget/ix35 , quasqai katseltu, ei nappaa niin paljoa. Ulkoa kaunis, sisältä ämpärimuovia ja istuimet suunniteltu kääpiöille. Ja ei saa tehokasta pensapataa. Eikä tehokasta dieseliäkään kylläkään. Mazda CX-5 olisi ehkä ok, mutta ylihinnoiteltu sillä tehokkaalla dieselillä jos sellainen olisi pakko ottaa. Yeti on niin ruma että se on jo kaunis.. mutta 1.8TFSI neliveto kaikilla herkuilla on jo melkein 50k€, ei kiitos niin pienestä kinderistä.
Q5 olisi aika hyvä, mutta uutena sikakallis ja käytettynä myös, arvonalenemaa ei tunneta tuon auton osalta jos on hintapyyntöjä uskominen.
Volvo XC-60 on ihan hieno ulkoisesti, hyvät varusteet SUMMUM paketissa ja muutenkin miellytti ainankin kuskin paikalta. Automaatin toiminta mietityttää ja tässäkin on vain dieselmalleja oikeastaan.
V60 on taas pieni sisältä , muuten tosi hieno. Jos haluaa nelivedon niin pakko ottaa bensana T6 malli -> aivan järjetöntä. Dieseliä saa AWD versiota kyllä pienemmälläkin padalla. Miksi aina sitä dieseliä suositaan..? Hinta pomppaa kyllä taas sitten bemariakin kalliimmaksi äkkiä.
Audi A4 Avant Quattro kiinnosti 4v sitten ja kiinnostaa vieläkin, hinnat on vain järjettömät. 1.8 TFSI quattro 7-V S-tronicilla kiinnostaisi muttei ole tarjolla. On vain 2.0TFSI joka on taas hapekkaan hintainen. Tiloiltaan olisi juuri passeli nelihenkiselle perheelle.
Noniin , nyt on sopivasti dellattu muita merkkejä ja päästään bemariin.
X3 on tällä hetkellä paras ehdokas, 2.0i bensa automaatti X3 on nyt tarjouksessa (automaatti kaupan päälle) , ja pienen varusteruksailun jälkeen saa ihan kivan menopelin n. 62k€ hintaan. Kallistahan se on tuokin, mutta verrattuna edelläkirjoitettuihin bemarin hinta on itse asiassa aika "halpa" , varsinkin audin Q5 verrattuna saman tyyppisillä varusteilla.
Siltikin, vaikka X3:een ruksailisi varusteita lisääkin on ajonautinto aivan varmasti nykyisellä E61 tappiinsa varustellulla yksilöllä vielä parempi. Eli aika paljon saisi autoon laittaa että voisi edes sanoa saaneensa kaupassa jotain muuta kuin ehkä nelikon ja tuoreemman vuosimallin. Kiitos suomen autoverotuksen prkl.
.. ja ottaen huomioon 500-sarjan hurjan arvonpudotuksen (e90/91 näkyy maksavan jo enemmän samoilla kilsoilla kuin saman ikäinen E60/61) ja hyvityksen ei paljon kannattaisi nykyisestä luopua kun järjellä ajattelee..
Mutta.. autokuume perkule..
Tämä nyt oli tällainen vuodatus mutta luulenpa että muillakin ollut vastaavaa viime aikoina.
Tässä neljän vuoden sisällä on autoon iskenyt varmaan jokainen tyyppivika mitä tuohon sarjaan tulee. Pakosarja, turbo, tasonsäädön pumppu, hehkut+yksikkö, koodausta, vaihteiston öljyjen laittoa, egr rukkausta, takaluukun johtosarja pari kertaa , akku , IBS jne.
Eli ei "aivan " viaton peli. Mukaan sitten vielä yksi peräänajo (puskuri meni takaa) ja yksi keulamälli (10k€ remppa, peltiä + valo.. ) niin onhan tuossa tullutkin.. Auto on vienyt aina perille lukuunottamatta viime talvea kun akku petti. Ei syö öljyä ja kakkuakin menee kohtuudella, nyt keskikulutus kesälomareissujen jälkeen 8.2 L/100km eikä hirveästi ole nilkkaa säädelty.
Varusteitakin on saksan omistaja/liisari ruksinut sen verran että reilusti yli 100k€ olisi suomessa auton hinta ollut uutena.
Noh, nyt kun se autokuume sitten iski niin alkaapa tulla ongelmia uuden valitsemisessa.
Nelivetoa pitäisi saada, dieselistä pitäisi päästä eroon ( tykkään bensasta enemmän ja alle 20tkm vuosi) ja saavutetuista eduista ja varusteista ei halua luopua.
Tässä olen katsellut eri merkkisiä kinnereitä ja miettinyt pääni puhki eri skenaarioita ja omia tarpeita. Jos rehellisiä ollaan niin ei oikeasti kannattaisi autossa pitää rahaa kiinni niitä summia mitä siinä nyt on ( tai oli ostettaessa 4v sitten..). Huomattavasti halvemmalla pääsisi jollain Qashqailla tms, jossa olisi neliveto.. mutta ei juuri mitään muuta.
Sportaget/ix35 , quasqai katseltu, ei nappaa niin paljoa. Ulkoa kaunis, sisältä ämpärimuovia ja istuimet suunniteltu kääpiöille. Ja ei saa tehokasta pensapataa. Eikä tehokasta dieseliäkään kylläkään. Mazda CX-5 olisi ehkä ok, mutta ylihinnoiteltu sillä tehokkaalla dieselillä jos sellainen olisi pakko ottaa. Yeti on niin ruma että se on jo kaunis.. mutta 1.8TFSI neliveto kaikilla herkuilla on jo melkein 50k€, ei kiitos niin pienestä kinderistä.
Q5 olisi aika hyvä, mutta uutena sikakallis ja käytettynä myös, arvonalenemaa ei tunneta tuon auton osalta jos on hintapyyntöjä uskominen.
Volvo XC-60 on ihan hieno ulkoisesti, hyvät varusteet SUMMUM paketissa ja muutenkin miellytti ainankin kuskin paikalta. Automaatin toiminta mietityttää ja tässäkin on vain dieselmalleja oikeastaan.
V60 on taas pieni sisältä , muuten tosi hieno. Jos haluaa nelivedon niin pakko ottaa bensana T6 malli -> aivan järjetöntä. Dieseliä saa AWD versiota kyllä pienemmälläkin padalla. Miksi aina sitä dieseliä suositaan..? Hinta pomppaa kyllä taas sitten bemariakin kalliimmaksi äkkiä.
Audi A4 Avant Quattro kiinnosti 4v sitten ja kiinnostaa vieläkin, hinnat on vain järjettömät. 1.8 TFSI quattro 7-V S-tronicilla kiinnostaisi muttei ole tarjolla. On vain 2.0TFSI joka on taas hapekkaan hintainen. Tiloiltaan olisi juuri passeli nelihenkiselle perheelle.
Noniin , nyt on sopivasti dellattu muita merkkejä ja päästään bemariin.
X3 on tällä hetkellä paras ehdokas, 2.0i bensa automaatti X3 on nyt tarjouksessa (automaatti kaupan päälle) , ja pienen varusteruksailun jälkeen saa ihan kivan menopelin n. 62k€ hintaan. Kallistahan se on tuokin, mutta verrattuna edelläkirjoitettuihin bemarin hinta on itse asiassa aika "halpa" , varsinkin audin Q5 verrattuna saman tyyppisillä varusteilla.
Siltikin, vaikka X3:een ruksailisi varusteita lisääkin on ajonautinto aivan varmasti nykyisellä E61 tappiinsa varustellulla yksilöllä vielä parempi. Eli aika paljon saisi autoon laittaa että voisi edes sanoa saaneensa kaupassa jotain muuta kuin ehkä nelikon ja tuoreemman vuosimallin. Kiitos suomen autoverotuksen prkl.
.. ja ottaen huomioon 500-sarjan hurjan arvonpudotuksen (e90/91 näkyy maksavan jo enemmän samoilla kilsoilla kuin saman ikäinen E60/61) ja hyvityksen ei paljon kannattaisi nykyisestä luopua kun järjellä ajattelee..
Mutta.. autokuume perkule..
Tämä nyt oli tällainen vuodatus mutta luulenpa että muillakin ollut vastaavaa viime aikoina.
Comment