Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton äänieristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6166
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by muuris View Post
    Hyviä kokemuksia harrasteauton äänieristämisestä niin, että peltipintaa pääsee vielä kohtuu vaivalla haluttaessa katsomaankin? Bitumin liimaaminen on siis viimeinen vaihtoehto, ja huomioitavaa on myös vettyminen/kondenssiongelmat.
    Mites jos sitä äänieriste mattoa laittaisi esim kaksipuolisella teipillä kiinni koriin, tai leikkaa jostain sitä liimapinnan suojusta pois, että on pienestä alueesta kiinni vain..Jotenkin itsekkin ajattelin toteuttaa omaan

    Originally posted by muuris View Post
    Lähtökohtana omassa E30:ssä joku aiempi omistajat on repinyt lattiamaton alta kaiken pois peltiin asti ja melua on liikaa.
    Tämä on hyvä tietää, itse juuri ajattelin oottaa sen paksun vaahtomuovin pois sieltä lattia maton alta..Mutta jos pitää liikaa meteliä, niin laitan jotain vaimennusmattoa
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #17
      Yhden outlanderin eristytin STP:n black goldilla ja kyllä se tuli huomattavasti hiljaisemmaksi. Tehtaan hifit alkoivat samalla soida paremmin. Eipä siitä mitsusta pitoautoa silti tullut...

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by muuris View Post
        Hyviä kokemuksia harrasteauton äänieristämisestä niin, että peltipintaa pääsee vielä kohtuu vaivalla haluttaessa katsomaankin? Bitumin liimaaminen on siis viimeinen vaihtoehto, ja huomioitavaa on myös vettyminen/kondenssiongelmat.

        Lähtökohtana omassa E30:ssä joku aiempi omistajat on repinytt lattiamaton alta kaiken pois peltiin asti ja melua on liikaa
        Kun en parempaakaan keksinyt, niin tätä on viety eteenpäin StP tuotteilla, olen jättänyt "herkät" kohdat paljaalle pellille, mm. jalkotilojen vaakaosassa ei ole juuri lainkaan tuota eristettä. Sitä on vastaavasti kaksi kerrosta mm. osassa kardaanitunnelia ja etupyöränkoteloissa. Kaikki butyylit on rullattu raivolla kiinni peltiin, ettei jää ilmataskuja.

        Android Sound Analyzer App lukemat otettu joka välivaiheesta, en pidä absoluuttisena totuutena mutta hyvänä referenssinä. Mittaukset otin 90 km/h ja 110 km/h vauhdeissa tasamaalla tasakaasulla, tässä listattu 90 km/h arvot kokonaismelun ja 1 kHz alueen osalta.

        -Lähtötilanne: kokonaismelu/1 kHz alue 69/58 db.
        -Kojelaudan alle yksi kerros StP black silveriä, tämän päälle StP 5mm BiPlastia ja päällimmäiseksi tehtaan äänieriste. 66/55 db.
        -Etujalkotiloihin, kardaanitunneliin, pieniin alueisiin lattiaa StP black, pyöränkoteloon kaksi kerrosta. Tämän päälle StP Splen08 ja facelift lattiamatto, jossa äänieristeet (vrt prefacelift jossa irralliset). 63/51 db.
        -Hattuhylly ja koko takapenkin alle jäävä alue StP black, istuinosan kohdalle paikoin 3x, muualle 1x. Päälle Splen08 tai Splen04 paikasta riippuen. Tässä kohtaa vaihtui samalla nastarenkaat, 60/49 db.
        -Tekemättä vielä B-pilarit ja ovet.

        Referenssinä samalla tavalla mitattuna E61 antaa saman merkkisillä ja kuntoisilla nastapyörillä 58/46 db.

        Tästä voi puntaroida sitä äänieristeiden poiston mielekkyyttä. Omassa ajomukavuus on parantunut pienemmän melun myötä roimasti, painoa on tullut lisää 27 kg -- tehtaan bitumit puuttuu, ne huomioiden lisäys vakioon on noin 22 kg. Vielä toistaiseksi vakion iX:n tapauksessa tehoa pitää saada 3,5 hp lisää että kompensoidaan nyt lisääntynyt paino
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6166
          • Helsinki

          #19
          Kiitos Muuris tiedosta..Eli toisaalta sen paksun vaahtomuovin maton voi jättää sinne, pitää vain kuivattaa se, kun kaivan pois sieltä.. Juuri noihin pyöränkoteloihin ajattelin laittaa vaimennus mattoa, eteen kuin taaksekkin.
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #20
            TM:ssä oli takavuosina tekun (?) opinnäytetyöstä juttua, aiheena auton äänieristäminen. Muistelen että noi pyöränkotelot eivät tuoneet juurikaan parannusta...varmaan löytyis juttu arkistosta.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by 205/65-15H View Post
              TM:ssä oli takavuosina tekun (?) opinnäytetyöstä juttua, aiheena auton äänieristäminen. Muistelen että noi pyöränkotelot eivät tuoneet juurikaan parannusta...varmaan löytyis juttu arkistosta.
              En ole varma, tarkoitetaanko tässä nyt samaa. Olen yhden opinnäytetyön lukenut aiheesta, siinä eristystyö ei ollut kattavavasti tehty vaan pyöränkoteloihin oli laitettu eristettä ulkopuolelle (siis sinne pyörän viereen) ym helppoihin paikkoihin, mihin laina-autoihin oli saanut väliaikaisesti tungettua kovin paljoa purkamatta.

              Mulla oli vielä ennen tuota lähtökohtamittausta myös takapenkki poistettu, se lisää merkittävästi melua.

              Jos painon lisäys ahdistaa, niin jo tuntuvan eron vaimentamattomaan saa kun järkevästi asentelee 2m² silver blackiä (~6kg) ja 4m² splen04 "telttapatjaa" (~1kg).
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6166
                • Helsinki

                #22
                Tuli mieleen..Kumpi on "parempaa" vaimennus käyttöön, se "bitumi" matto vai sitä vaimennusmattoa/"villa":think
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1493
                  • Ilvola

                  #23
                  Äänen eristää lopulta massa. Edullisin on tasakaton aluskatteeksi tarkoitettu lasikuituverkkoon valettu 3mm bitumimatto. Kiinnittyy kuumailmapuhaltimella peltiin. Ei sovellu moottoritilaan koska ei kestä korkeaa lämpötilaa.
                  - Ovien sisälle ulkopeltiin kunhan jättää alaosan vapaaksi koska vesi.
                  - Takalokasuojien sisäpintoihin verhoilun alle.
                  - Verhoilun alle jääviin pintoihin kunhan ei estä veden poistumista rakenteista.

                  Takapenkin alustan ja taustan täyttöön käy pellavamattoeriste 5cm.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7036
                    • Forssa

                    #24
                    Sarjatuotanto autoihin on panostettu naurettavan vähän äänieristykseen. Ihan ymmärrettävästä syystä kun tavoitellaan pientä omamassaa ja pientä kulutusta.
                    Kuitenkin olettaisi edes jotain tehtävän tehtaalla paremman matkustusmukavuuden tavoittelemiseksi.mutta ei vaan tehdä.

                    Ollaan kaverin kanssa jo jokusen muun merkkistä äänieristetty. Pääsääntöisesti uusia, liikkeestä just ulosajettuja kulkineita.
                    Tärkein sääntö on laittaa mahdollisimman laajalle pinta-alalle vaimennusmattoa. Ollaan todettu erään valmistajan bitumimatto parhaaksi vaihtoehdoksi. Merkkiä en muista mutta maahantuoja muistaakseni lappeenrannassa. Kyseinen matto erittäin helppoa työstää ja pysyy kiinni todella hyvin.
                    Mitä laajempi yhtenäinen peltipinta, sitä useampia kerroksia ollaan laitettu.
                    Mm. oveen kolme kerrosta, kattopeltiin kolme, lattiamaton alle kaksi, jne...

                    Pellin värähtely on se mikä täytyy saada minimiin. Myös kotelot toimii hyvänä äänen kaikukoppana. Mitä vähemmän on äänen johtimia/vahvistimia, sen parempi.

                    Työkoneet erikseen mutta erääseen pakettiautoon laitettiin lattiasta kattoon bitumia, karvamattoa ja foamimattoa n. 150kg, ennen kuin saatiin ajomelu oikeasti aisoihin. Pakettiautossa tietenkin enemmän kaikukoppia yms niin lähti vähän lapasesta maton määrä.

                    Jotkut eivät pidä bitumimattoa hyvänä mutta kun se on ajatuksella ja kunnolla laitettu, ei parempaa tapaa ole vaimentaa.

                    E: vielä kokeilematta ruiskusta, maalin tapaan puhallettava massa, joka turpoaa hieman ja muodostaa saumattoman jonkin asteisen kumimaton. Pitäisi olla bitumia parempaa mutta jos sen haluaa joskus pois, ei poistaminen ole ihan niin helppoa. Tarrautuu peltiin, tai mihin vaan niin perkeleesti. Ehkäpä koteloihin tämä olisi paras? Täytyy seuraavaan projektiin kokeilla. :think
                    Last edited by |foder|; 18-03-2018, 09:08.
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6166
                      • Helsinki

                      #25
                      Kiitoksia vastauksista, mulla on tätä uutta raptor happomaalia, jonka sanotaan "vaimentavan" ääntä...Mene ja tietä, en ole vielä levittänyt sitä, kun hitsaamis hommat kesken. Ajattelin juuri laittaa pyörän kaariin tuota bitumi mattia ja e30:sessä missä tehtaalla laitettu, miksi ei myös johonkin toisiin paikkoihin, sitten jo tuota sitä pellavamattoa tms...:think
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2661
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by |foder| View Post
                        Sarjatuotanto autoihin on panostettu naurettavan vähän äänieristykseen. Ihan ymmärrettävästä syystä kun tavoitellaan pientä omamassaa ja pientä kulutusta.
                        Kuitenkin olettaisi edes jotain tehtävän tehtaalla paremman matkustusmukavuuden tavoittelemiseksi.mutta ei vaan tehdä.
                        Maanteiden pintojen karkeudellakin on suhteellisen suuri merkitys ajomelun kannalta. Useimmat autonvalmistajat todennäköisesti huomioivat ajomelun ja äänieristyksen tarpeen ja riittävyyden auton suunnittelussa paitsi alhaisen massan ja polttoainekulutuksen saavuttamiseksi, myös yleisimpien tienpintojen karkeuden mukaan - eli tyypillisille Keski-Europpalaisille tasaisille ja hyväkuntoisille maanteille. Vastaavasti Suomessa tieliikenneolosuhteet nastarenkaiden, kylmän ja kostean, tiesuolan käytön jne. myötä edellyttäisivät autojen rakenteelta nykyistä selvästi parempaa äänenvaimennusta liikenneturvallisuudesta tinkimättä.

                        Moni on tälläkin foorumila kommentoinut uudempien automallien (esim. F30) häiritsevämmästä ajomelusta verrattuna vanhempiin malleihin. Autojen uudet päästövaatimukset pakottavat valmistajia tekemään kevyempiä autoja. Autojen painonnousun hillitsemiseen etsitään ratkaisuja parantamalla mm. korinvalmistuksessa käytettäviä raaka-aineita. Entistä lujemmilla teräslaaduilla saavutetaan aiempaa parempi jäykkyys ja kestävyys, ja usen myös parempi kolariturvallisuus. Materiaalivahvuutta voidaan vastaavasti vähentää, jolloin painoa säästyy, mutta ne samalla väistämättä vaikuttavat melutasoon ja äänen käyttäytymiseen auton rakenteissa. Tämä edellyttää esim. magnesiumin ja alumiinin runsaampaa käyttöä. Myös erilaiset vaahdot sekä laserhitsausmenetelmät helpottavat ratkaisemaan paino-ongelmia. Erittäin lujien teräslaatujen ongelma kuitenkin on hitsauskohtien rasituskestävyys. Lisäksi materiaali vaikeuttaa kolarikorjauksia ja nostaa niiden hintaa.
                        Last edited by JaniLap; 18-03-2018, 10:42.
                        B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7036
                          • Forssa

                          #27
                          Edellä hyvin kirjoitettu.

                          Eräässä autossa oli vain katossa kaksi n.30cm x 30cm karvamattopalat tehtaalta. Ei muuta ääntäeristävää materiaalia missään.
                          En uskoisi tuon riittävän edes etelä-euroopan teillä.
                          Halpuutus ja painon säästö tuonkn takana.

                          Oli kyllä halvan luokan auto eikä premium merkki kuten bmw.
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #28
                            Meluisalla autolla ajaa Ruotsista sillan yli Tanskaan ja melu loppuu välittömästi.

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6935
                              • N/A

                              #29
                              Ihan samoilla linjoilla, Saksassa ja Italiassa paljon ajaneena siellä pikkuautollakin ajelee matkaa eikä se tunnu edes mitenkään kärsimykseltä.

                              Comment

                              • tsbmw
                                BTCF Member
                                • Jun 2004
                                • 1493
                                • Ilvola

                                #30
                                Konepeltiin eristyslevy hiljensi havaittavasti. Samoin oviin 3mm bitumiverkkomatto ja takapenkin alustan täyttö pellavaeristeellä, takakontin sivuseinät bitumilla, alustan vuosittainen ruiskutus massalla ja lattian lisämatot.

                                EDELLEEN HAITTAA ERITYISESTI RENGASÄÄNET VAIKKEI MOOTTORI JUURIKAAN TASA-AJOSSA KUULU!
                                JOSKO RENGASKAARIEN LOKARIPINTAAN KIINNITTÄISI MASSIIVISET 2X3MM BITUMIMATOT?

                                Ehdotuksia mitä next? - renkaat on hiljaset ja pitäis päästä edes Jaguar Draimlerin tasoon... MUTTA AUTO EI OLE ALKUUNKAAN - LÄHELLÄKÄÄN ÄÄNETÖN!
                                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                                - E28 528i, 528i+, M5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎